دشمنان دیرینه در دنیا، دوستان هم پیمان در افغانستان؟!
حضور همزمان دهلی نو، اسلام آباد، واشنگتن، تهران و مسکو در کنار کابل و مخالفان مسلح، گره های کور بیشتری به کلاف سردرگم صلح می افزاید، موجب تداخل منافع کشورهای مذکور می گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۳۹۵/۶/۲۳ کد خبر: 121056 منبع: پرینت

در اینکه مذاکرات چهارجانبه ی صلح با نقش آفرینی امریکا، چین، افغانستان و طالبان شکست خورد و به بن بست رسید هیچ تردیدی وجود ندارد چرا که از ابتدا نیز بنا نبود اینگونه نشست ها به مصالحه بیانجامد و صرفا به وقت کشی و فرصت سوزی به نفع مخالفان مسلح بسنده شد.

اما گویا طرف های درگیر در مساله ی جنگ و صلح افغانستان در منطقه و در جهان، که البته منافع بسیاری از تداوم روند ناامنی و مهندسی جنگ به اصطلاح داخلی حکومت مرکزی با گروهک های تروریستی می برند، چشم طمع به مذاکرات صلح دوخته اند و قرار است این گفتگوها با اشتراک 6 عضو برجسته ی منطقه ای دوباره از سر گرفته شود.

پیش از این نیز، رسانه های افغانستانی به نقل از ریچارد اولسون نماینده ویژه اوباما از تمایل ایران و هند برای پیوستن به نظارت بر روند مصالحه خبر داده بودند و حتی حامد کرزی و حنیف اتمر به طور جداگانه خواهان مشارکت فعال این دو کشور بعلاوه ی روسیه در کنار امریکا برای تسریع و تسهیل صلح با طالبان شده بودند.

جدا از اینکه افغانستان بنابر موقعیت استراتژیک و حایز اهمیت خود در منطقه و در جهان مورد توجه خاص قدرت های شرقی و غربی بوده است و به میدان جنگ نیابتی و رقابت همیشگی کشورهای متعدد تبدیل شده است، باید دید فرق کابل و دمشق در چیست که رقبای دیرینه را به دوستان هم پیمان تبدیل می نماید!

سوریه، فلسطین، لبنان، عراق، یمن، بحرین و ترکیه کشورهایی هستند که با کمترین ناآرامی و تنش در سطح سیاسی و اجتماعی خود ردپای مداخلات و مواضع متفاوت امریکا، روسیه و ایران را دیده اند و طعم طعمه شدن در جنگ نیابتی را چشیده اند اما اینک ادعاها از سوی طرف های رقیب درخصوص افغانستان تغییر یافته است.

در همین راستا می توان مثالی ملموس تر زد مبنی بر اینکه: در ولایت پر سود و بی زیان هلمند و ولسوالی های اطرافش، امریکا حتی با متحد و مطیع دیرینه ی خود انگلیس بر سر تجارت مواد مخدر، غارت اشیای قیمتی و به یغما بردن منابع طبیعی از معادن افغانستانی، به تفاهم نرسید و بارها به درگیری نظامی منجر شد حال چگونه می شود که...

که ابر قدرت غرب در مساله ی درازمدت و لقمه ی کلان تر و چرب و نرم تر ناآرامی و بی ثباتی در قلب منطقه و در کابل بتواند با دشمنان قسم خورده و رقبای دیرینه ی خود بر سر یک سفره بنشیند و با هم به منافع متضاد خویش در افغانستان پشت کنند و فقط و فقط به فکر عمران و امنیت و ثبات در کابل باشند؟!

با این اوصاف می توان به جرات مدعی شد حضور همزمان دهلی نو، اسلام آباد، واشنگتن، تهران و مسکو در کنار کابل و مخالفان مسلح، گره های کور بیشتری به کلاف سردرگم صلح می افزاید، موجب تداخل منافع کشورهای مذکور می گردد و به تبع آن لطمات بیشتری بر بدنه ی حکومت مرکزی می زند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صلح با یک گروه تروریستی مسلح یک تعریف نامناسب و دور از انتظار است..صلح وقتی در اغفانستان برقرار میشه که حکومت دست نشانده امریکا توسط نیروی مردمی از بین برود و یک حکومت مردمی در افغانستان برقرار شود....

>>>   با سلام و عرض ادب خدمت برادران افغان و نویسنده محترم
لازم میدانم در مورد چند سطری که پیرامون مواضع ایران در برابر کشورهای سوریه، فلسطین، لبنان، عراق، یمن، بحرین و ترکیه نوشتید یادآوری کنم که اگر توجه کنید ایران همواره از دولت های قانونی و یا گروه های تحت ستم در ان کشور ها دفاع کرده.
مثلا در مورد ترکیه زمانی که کودتا شد ایران جزو نخستین کشور هایی بود که در ساعات اولیه از دولت اقای اردوغان حمایت کرد و اتفاقا این مساله مورد توجه دولت ترکیه قرار گرفت.
یا در مورد سوریه و عراق ایران از دولت قانونی اون کشورها در برابر داعش حمایت میکند.
و در یمن و بحرین از شیعیان تحت ظلم حاکمان دفاع میکند.همچنین در فلسطین به اهل سنت تحت ستم اسرائیل کمک میکند.
یا به لبنان کمک کرد تا بعد از 18 سال سرزمین های جنوبی لبنان که تحت اشغال اسرائیل بود را پس بگیرد.
در مورد افغانستان هم تا کنون ایران تنها با حکومت طالبان مشکل داشته وگرنه روابط ما هم با مجاهدین شمال که اکثرا از برادران اهل سنت بودند و با شوروی و طالبان میجنگیدند هم با دولت های اقایان کرزی و غنی دوستانه بوده.
بنا بر این نوع روابط ایران با همسایگان با امریکا یا روسیه که قصد سلطه بر دیگر کشور ها را دارند متفاوت و بر پایه ایجاد ثبات و پیشرفت بوده و هر زمان که لازم بوده (در حد توان) همکاری های پزشکی - اقتصادی - صنعتی - اطلاعاتی و نظامی با همسایگان خود داشته.
با تشکر از شما
محمد از اصفهان

>>>   تهاجم فرهنگی پاکستان بر فرهنگ اصیل و شهری تاجیکان
متأسف از آنم که حتا بر تن تاجیکان لباس پاکستانی می بینم و باورم نمی شد که فرهنگ وارداتی پاکستان به وسیله حکومت های قبیله یی بر فرهنگ شهری روشنفکران هم نفوذ کرده باشد، حتا پیراهن و تنبان و واسکت سیاه پاکستانی لباس رسمی و دولتی کشور شده است، پا از این هم فراتر گذاشته اند و لباس ملی هم می گویند، همچنانی که لباس پنجابی به نام لباس اسلامی زنان عمومیت پیدا کرده است و تا سی سال پیش پوشیدن لباس پنجابی برای زنان شهری شرم و مختص به زنان رقاصه و روی صحنه بود ! ما تاجیکان چکونه اصالت فرهنگی خود را می بازیم و همه پدیده های فرهنگی ما در فرهنگ پاکستانیزه شده قبیله ذوب و منحل شده می زود و توان ایستایی و مقاومت نداریم.

>>>   يك تعداد هموطنان كه شب و روز ديگران را به نام جنگ سالار و چى وچى بد وبيراه مى گويند بجاى اينكه وقت خود را در مزخرفات ضايع سازند، بهتر است بروند كانونى فرهنگى راه بيندازند و يك مبارزه قاطع و همگانى مدنى و فرهنگى را براى محو پديده انتحار ، جهل و افراطيت مذهبى در بين خود رهبرى نمايند.
كسى را كه جنگ سالار ميناميد نه انتحار مى كند، نه مانع پيشرفت است و نه مانع فرهنگ ، و هيچ گونه دسيسه يى را تا حال عليه شما رهبرى نكرده است ، اينكه در مقابل زياده طلبى شما ميستد و شما ان را نمى پسنديد ، باز هم عيب شماست.

>>>   قابل توجه مقامات لوژستیکی وزارت دفاع!
گرچه مصروفیت های مادی شما خیلی مهمتر ازین موضوعات است اما بازهم اگر فغرصتی داشتید ببینید وزارت دفاع سوریه چی میکند:
یگانه اسرار صحتمند بودن اردوی سوریه در تغذیه دایمی کچالو جوشانده است.
چرا اردوی سوریه زیاد کچالو تغذیه میکند؟ احصائیه ها نشان میدهد که هر سرباز سوریه روزانه 250-300 گرام کچالو تغذیه میکند که معمولاً کچالوی جوشانده میباشد. اردوی سوریه مواد غذائی بریان شده را تغذیه نمیکند. این اصول اعاشه اردی سوریه چه اسرار را با خود دارد؟ احمد خمشو داکتر تغذیه دانشگاه (Al Mouwasat Hospital) دمشق به آژانس سپوتنیک در این ارتباط معلومات داده گفت که کچالو دارای خصائیل اشباع است که با تغذیه کم آن انسان خود را سِر و راحت حس میکند و با این همه، دارای انرژی و کاربوهایدرت زیاد میباشد. او افزود: «بجای غذائی ثقیل که تهیه و تغذیه آن وقت زیاد سرباز را در بر میگرد، سرباز با خوردن کچالوی جوشانده انرژی و کابوهایدرت زیاد را بدست میاورد، کچالو به بسیار سادگی تهیه میگردد. مدت زیاد نسبت به سایر مواد غذائی سالم حفظ میشود». به نوبه خود یکتن از قوماندانان محارب اردوی سوریه در این ارتباط روشنی انداخته گفت که سربازان بخاطر کچالو تغذیه میگردند تا در جریان جنگ با پرابلم معده روبرو نشوند، دیگر اینکه کچالو به ساده گی تغذیه میشود و به سرباز امکان آنرا مساعد میسازد که بعد از صرف طعام عاجل آماده محاربه گردد. او افزود: «سربازان و افسران اردوی سوریه کچالو را یکجا با سوپ عدس تغذیه میکنند. این نوع غذا مانع فعالیت سربازان در میدان جنگ نمیگردد و پرابلم تغذیه غذا را برای مبارزین ایجاد نمی نماید و بعد از تغذیه آن، آماده فعالیت فزیکی میباشند»

ر

>>>   دوبنوف: در قتل مسعود کسانی از نزدیکان او دست داشتند
من به طور معجزه آسایی ازین حادثه جان سالم به در بردم
ارکادی دوبنوف یک خبرنگار روس از جمله کسانی است که هنگام کشته شدن مسعود در خواجه بهاءالدین حضور داشت و در واقع با دو تروریست عربی که به نام خبرنگار برای کشتن مسعود آمده بودند نیز سر خورده بود. او از زمانی که در صحنه حمله به احمد شاه مسعود حضور داشت سخن گفت. دوبنوف در گفتگوی با سایت خبری "فارسی.رو گفته است که دو خبرنگار غیر عادی را دیده بود. به گفته وی این دو خبرنگار خیلی مشکوک به نظر می رسیدند و این پرسش که چرا نزدیکان مسعود به این مساله توجه نمی کردند سوال برانگیز بود. دوبنوف به این باور است که کسانی از نزدیکان مسعود در قتل او دست داشت.! 15 سال قبل، 9 سپتامبر 2001، دو روز قبل از «حمله القاعده» در نیویورک و واشنگتن، دو تن از عرب های مراکشی که خود را به عنوان خبرنگاران بریتانیایی معرفی کرده بودند، در یک مصاحبه جعلی، قهرمان جهاد افغانستان، احمد شاه مسعود را ترور کردند. هشدار گارنیزیون کابل به هواداران مسعود ارکادی دوبنوف می گوید: "من به طور معجزه آسایی ازین حادثه جان سالم به در بردم، چنانچه می بایست در مصاحبه مسعود با این عربها حضور میداشتم، لذا برای چندین روز در اطاق کوچکی در شهری در نزدیکی مرز تاجیکستان منتظر فرمانده بودم تا اینکه پولی برایم باقی نماند و آنجا را به مقصد خانه ترک کردم". وی سال ها بعد به مصاحبه افغانستان.رو با احمد پسر احمدشاه مسعود متوجه شد. در لابلای این مصاحبه، احمد در پاسخ به اینکه چرا با گذشت 15 سال هنوز انگیزه قتل پدرش، احمد شاه مسعود روشن نیست، گفت: "جواب این سوال پیش من نیست، باید از هم رزمان پدرم و حکومت وقت آن زمان در این مورد سوال شود". به گمان دوبنوف، انگیزه قتل مسعود و تحقیق در مورد چگونگی ترور وی پایانی نخواهد داشت، زیرا باید این را بپذیریم که مسعود قربانی توطئه سیاسی شد و بدیهی است که این توطئه به هم رزمانش نسبت داده شود. ارکادی دوبنوف می گوید: زمانی با لجاجت کاراگاه های اسکاتلندیارد که مامور تحقیق در مورد اصلیت قاتلان احمد شاه مسعود که گفته میشد خبرنگاران بریتانیایی باشند، در اوایل سال های 2000 به دادگاهی در لندن به عنوان شاهد رسمی این حادثه احضار شدم و تلاش های زیادی کردند تا مرا متقاعد کنند که طرح ترور احمد شاه مسعود توسط طالبان ریخته شده بود و از من توقع داشتند تا در این مورد شهادت بدم. اما من سکوت کردم. سپس آنها شواهدی را آوردند که گویا هم رزمان خود مسعود مسوول ترور وی بوده است. این خبرنگار روس گفت: چند سال بعد، پرونده ترور مسعود بسته شد، واسکاتلندیارد کپی از این پرونده را با اثر انگشت من ارسال کردند. آنها می خواستند که غیبت من را در محل حادثه به اثبات برسانند، اما اثر انگشت من روی فایل های خبرنگاری نبود.
گیلگمش

>>>   چند روز می‌شود عکس‌هایی‌ را نشر کردند که گویا پلیس ایران در شیراز مهاجرین اوغانی را در ‌یک قفس انداخته اند ...! که حتا هراتیان بخاطر این موضوع تظاهرات کردند . اما به این فیلم نگاه کنید همش ‌ایرانی اند و قاچاقچی و دزد ولگرد و اوباش ، ببینید تا چه اندازه پارسی زبان‌ها را با عکس‌های جعلی از هم دور میسازند اما لر و بر‌شان را یکی میدانند !

>>>   پاکستان وداغش روز دوم عید را برای خود روز اول عید تعیین کردندیعنی بدینگونه تنهاداغش وپاکستان حلول صحیح عید اضرا

>>>   پاکستان وداغش روز دوم عید را روزاول عید گرفتند وعید کردند به نظر آنها عید واقعی همین روز دوم بوده است همه جهان در یک طرف داغش وپاکستان یک طرف ! در هرکار منافقت ودورنگی ، حجاج پاکستانی میروند باسایر حجاج مراسم عرفات را یک جا اجرا میکنند اما فردایش که برای همه مسلمین جهلان عید است برای حجاج پاکستانی وداغشی عید نیست بین عرفات وعید یک روز خالی وروز سوم اول عید شان ست
یک منبع عراقي از استان نينوا خبر داد که گروه تروريستي داعش سه شنبه را روز عيد قربان اعلام کرده و تأکيد کرده است هر کسي از اين تاريخ براي برگزاري عيد سرپيچي کند و روز دوشنبه را عيد بداند، شلاق خواهد خورد و زنداني خواهد شد!
منبع ، افزود: «مردم نينوا از بيانيه داعش در اين زمينه که در بازارها و محله هاي مختلف پخش شد، شگفت زده شدندو در گفت و گو با پايگاه «السومريه نيوز» گفت: «داعش اعلام کرده اشخاصي که روز دوشنبه جشن برگزار کنند، در واقع عيد مرتدان را برگزار کرده اند. اين سخنان خشم اهالي موصل را برانگيخته است».
وي خاطر نشان ساخت که مردم قصد دارند از اجراي اين فرمان داعش سرباز زنند.
همه کشورهاي عربي و اسلامي و حتي سازمان هاي اسلامي فعال در کشورهاي اروپايي فردا دوشنبه را اولين روز عيد قربان اعلام کرده اند.
شهر موصل، مرکز استان نينوا، واقع در 405 کيلومتري شمال شهر بغداد در اشغال داعش است و اين گروه تروريستي قوانين ظالمانه و سختگيرانه اي را عليه اهالي آن اجرا مي کند
پولیس پاکستانی هم برای باشندگان کمپ ها اخطارداده که باید عید را سه شنبه برگذار کنند
گیلگمش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است