دلیل قربان کردن در عید قربان چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۹    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 121014 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عید قربان از گرامی ترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

مسلمان این روز را با سپری نمودن سه روز تعطیل و پوشیدن لباس نو، خریداری انواع شیرینی، دفن کردن کینه و کدورت میگذارنند و کسانیکه وضعیت اقتصادی
بالایی دارند با قربانی نمودن گوسفند، گاو یا شتر در راه پروردگار از این روز تجلیل می نمایند.

عيد قربان ريشه در دوران قبل از تاريخ بشر دارد. انسان اوليه که از فهم طبيعت عاجز است، برای به دست اوردن ترحم پروردگار دست به قربانی کردن حيوانات و انسان ها مي زند.

در روایات مختلف دینی آمده است که ابراهیم در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود.

اما مدت ها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.

او پس از کشمکش های فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.

این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان خدا، فریضه‌ای برای حجاج می‌گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند.

از این روز در حالی در کشورهای اسلامی تجلیل می شود که حضرت ابراهیم در امتحان بزرگ الهی در دو راهی قرار می گیرد یکطرف فرزند دوست داشتنی اش اسماعیل (ع ) و از طرفی دیگر پروردگار وی.

اما وی فرمان پروردگار را مقدم تر از فرزندش دانسته و به فرمان الهی فرزندش اسماعیل آراسته و به چشمانش سرمه زده وی را به قربانی کردن آماده می نماید

اما هنگامیکه می خواست تیغ را درگلوی وی بفشارد در زیر پای ابرهیم بجای فرزندش اسماعیل گوسفند قرار گرفت و ابراهیم از قربانی کردن پسرش دست برمی دارد.

دراین روز همچنین مستحب است که نماز عید قربان برپا گردد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است