وردک: صلح با حکمتیار می تواند مفید باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۲    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 121011 منبع: پرینت

گزارش ها نشان می دهد که قرار است در زوترین فرصت ممکن توافقنامه میان صلح حکومت و حکمتیار به امضا برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زلمی وردک، آگاه مسایل نظامی گفت: حکمتیار اولین شخصیت و اولین جاهدی بوده است که در مقابل حکومت آن زمان، یعنی زمان جهاد ایستاد و جنگ ها و خونریزی های خود را در افغانستان داشته است.

وی افزود: با این وجود، هرکسی که اتباع این کشور است حق زندگی در این سرزمین را دارد و اگر به صورت ناراضی از این کشور رفته و عملیاتی را انجام داده با ترک این عملیات و رعایت قوانین و اصول تعیین شده از سوی حکومت و کشور برگردد و در افغانستان فعالیت کند.

وردک گفت: می دانیم که امروز، افغانستان میدان نبردها و رقابت های نیروهای بین المللی و استخبارات منطقه است. بنابراین افغانستان به یک وحدت و یکپارچگی میان نیروها و احزاب ضرورت دارد تا به یک قوت واحد تبدیل شود و مملکت را از این اوضاع نجات دهد. بنابراین مذاکره و صلح با حکمتیار می تواند بسیار مفید باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   میتواند بسیاز مفید باشد اما برای پاکستان ! صرف همین دلیل که چرا آی اس آی مانع او نمیشود کافیست که دانسته شود او منافقت میکندوهدف سالم ندارد جز اینکه آی اس آی اورا مامور عملی نمودن نقشه ئی ساخته

>>>   پیوستن حکمتیار به دولت غنی و کرزی فقط به خاطر تداوم حکومت فاشیستی شان است....که در برابر نیروی های شمال از حکمتیار استفاده می‌کنند

>>>   ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﺩاﺭﻱ ﻣﻦ ﺩﺭ اﻳﻦ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺟﻨﮕﻲ و ﻗﻬﺮ ﺑﻮﺩﻡ و ﻓﻘﻄ ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺁﺷﺘﻲ ﻛﺮﺩﻡ.
ﺧﺎﻧﻤﺶ ﺟﻮاﺏ ﺩاﺩﻩ ﺑﻮﺩ: "ﻭاﻟﻠﻪ ﻧﻪ اﺯ ﺟﻨﮕﻲ ﺑﻮﺩﻧﺖ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻡ و ﻧﻪ اﺯ ﺁﺷﺘﻲ ﻛﺮﺩﻧﺖ ".
ﺟﻨﮓ و ﺻﻠﺢ ﺭاﻛﺘﻴﺎﺭ ﻫﻢ ﻋﻴﻦ ﻫﻤﻴﻦ ﺩاﺳﺘﺎﻥ اﺳﺖ. ﻫﺮﮔﺎﻩ اﻭ ﺑﺎ ﺳر ﺧﻢ و ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺤﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺁﻣﺪﻧﻲ ﺑﻮﺩ, ﻛﺎﺵ ﺟﻬﺎﺩ ﺭا ﺑﺎ ﺳﺮ ﺩاﺩﻥ اﻳﻦ ﺷﻌﺎﺭ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﺑﺎ ﺑﻴﺮﻕ ﻫﺎﻱ ﺳﺒﺰ و ﻓﺎﺗﺤﺎﻧﻪ ﻭاﺭﺩ ﻛﺎﺑﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺑﺪ ﻧﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﺳﺎﺧﺖ و ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺷﺪﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻛﻤﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺑﻞ ﺩﺭ ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺠﺎﻫﺪﻳﻦ ﻣﻴﻜﻮﺷﻴﺪ ﻛﻪ اﻛﻨﻮﻥ ﺧﺮﭺ ﺩﺳﺘﺮﺧﻮاﻥ اﺷﺮا ﻣﺎﻟﻴﻪ ﭘﺮﺩاﺯاﻥ ﻳﻬﻮﺩ و ﻧﺼﺎﺭا ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﻴﻜﺮﺩﻧﺪ.
ﺧﺼﻠﺖ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ, ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻫﻤﻴﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩه اﺳﺖ.

>>>   حکمتیار صرف بخاطر تضعیف ساختن دیگر اقوام کشور مخصوصاً مردم شمال آورده میشود که در بین مردم کمی نفوس دارد و همین طریق پشتون ها میتوانند به اهداف خود در شمال و کشور برسند مخصوصاً کهندژ، بغلان و بلخ .
انشاءالله به این هدف خود قبیله هرکز نمیرسد بسیاری شان این آرمان را بگور با خود بردن و اینها همچنان میبرند و انشاءالله تعالى که سر غنی یهودی زی را نیز میخورد.

>>>   همه ميدانند كه پول هاي دولت افغانستان از كجا ميايد
نميدانم اعضاي گروه گلبدين خَر هستند يا ديگران را نادان فكر كرده اند
پول مصارف را بدهيد مگر نامش را نگيريد كه از كجا ميايد
وله امي شرم هم خوب چيز است مگرامي گلبديني ها هيچ ندارند

>>>   کسیکه سال ها جاسوس پاکستان بوده واکنون هم حلقه را از گردن خود دور نکرده است وبگفته حمید گل ریس سابق ای اس ای پاکستان که در زمان حیاتش گفته بود گلبیدین از من کرده بیشتر پاکستان را دوست دارد و خواهان پیشرفت وترقی ان است و خود همین شخص خواهان ادغام افغانستان بحیث صوبه پینجم پاکستان در نظراش بیان کرده بود و اکنون تمام افراد زیر امر اش یا بدولت تسلیم گردیده اند ویا به گروه طالبان پیوسته اند وعملا با دولت در جنگ هستند این خاین ملی وقاتل ۶۵۰۰۰ کابل نشین دوست پاکستان ودشمن افغانستان در حالیکه تا کنون هم از اعمال گذشته اش نادم نگردیده ونفاق افگنی و جدایی ملت را در سر دارد وقصد انتقام گیری با مخالفین گذشته اش را بسر میدروراند امدن ان نه تنها که به صلح کمک نخواهد کرد بلکه جنگ ونفاق را دامن مییزند و پای کشور های دوست واقعی کشور ما را با توطعه هایش دور وپای پاکستان دشمن حقیقی ودیرینه ما را جهت مداخلات بی شرمانه شان باز خواهد کرد ازمودند را ازمودن خطا است این قاتل ملت از زمان ریاست جمهوری سردار داوود خان تا کنون در خدمت ای اس ای پاکستان است چگونه بیکبارگی بفکر صلح افغانستان افتاده است این باور ناکردنی است .

>>>   بازهم سروصدای آمد آمد حکمتیار به کابل گرم است و این بار جدیتر از گذشته ها.
حکمتیار در جایگاه یک دیکتاتور همیشه حرفهایش را با "حقیقت خو دادی" آغاز می کند. یعنی همیشه دیدگاه خودش را عین حقیقت می داند. حالا اگر به شیوۀ خودش در مورد آمدنش صحبت کنیم، حقیقت این است که او را به خاطر پایان دادن به مشروعیت سیاسی اقوام غیر پشتون می آورند.

اقوام تاجیک، ازبک و هزاره با مشروعیت جهاد و مقاومت وارد صحنۀ سیاسی کشور شدند. با درو کردن سران و رهبران سیاسی تاجیک، مشروعیت سیاسی شان را نتوانستند در هم بکوبند. اما اینک با وارد کردن حکمتیار می خواهند مشروعیت سیاسی جهاد را تحویل او بدهند و به خلع هرچه بیشتر اقوام غیر پشتون و به ویژه تاجیکان از قدرت سیاسی بپردازند.

آیا حکمتیار پروسۀ قومی شدن جامعه را تشدید نخواهد کرد؟
شما چه فکر می کنید؟

این که پاکستان چه خیالاتی در سردارد و در گیرودار مناسبات سرحدی افغانستان با آن کشور، گلب الدین حکمتیار چه نقشی ایفا خواهد کرد، زیر سوال است. آیاحکمتیار صد فیصد و مانند گذشته در نقش مهرۀ پاکستان برای سرنگونی حکومت کنونی عمل خواهد کرد؟ آیا حکمتیار در نقش میانجی میان پاکستان و افغانستان عمل خواهد کرد؟

>>>   هیچ وقت حکمتیار به قول خود ایستاده نیست ودر هرجایکه پای مانده به ناکامی سرخورده لطفا کسیکه دردلخود ناپاک باشد هیچوقت با بادولت بازی نکتد اینهاهمه فروخته شده هستند

>>>   آخر سر گلبهبو راکتیار را خواهد کابل خورد

>>>   يك خايين به وطن راكتيار است ويكى هم اين پاروك وردوك كه يك مليارد دالر از جيب وزارت معارف را بيشرمانه دزديد.
واطفال اين وطن غريب را در ميدان كشاكش إبر قدرتها بيسواد كذاشت.
ح ع

>>>   خائن ....است!
اگر کسی خائن نباشد، نباید از آمدن حکمتیار خوف داشته باشند. این خائنین خودشان بار ها گفته اند که حکمتیار یک پرزه فرسوده است.
شریف

>>>   از امدن خايين كسى ترس ندارد.
ولى بزرگترين شرمش متوجه تكنوكراتهاى است كه پارسل شده اند.
ان وقت هم چيزى نميتوانست حالاهم اگر كمى از راه بيرون رود دوباره روانه پنجابش ميكنيم. ولى سوْال اينجاست كه بعد از اينقدر قتل عام به كدام روى باز ميخواهد بيايد؟ شرم هم يكاندازه دارد.
ح ع

>>>   يك فيصد هم فايده ندارد هنوز يك مشكل ديگر براى مردم زياد ميشود باز يك جاى برود تمام سرك ها بند وراه بند فايده شان هيچ وضررشان زياد ٠


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است