مذاکرات حکومت و حکمتیار به نتیجه رسید؟
هم حکمتیار و هم رییس جمهور به این نتیجه رسیده اند که مشکل افغانستان از طریق نظامی قابل حل نیست و تجربه نشان داده که نه تنها مشکل از طریق نظامی حل نمی شود بلکه مساله را پیچیده تر می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۰    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 121010 منبع: پرینت

نتایج گفتگوهای صلح میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با حکومت افغانستان در این سایت نشر شده است. سخنگوی شورای حزب اسلامی به رسانه ها گفته است ملاحظاتی که پیش از این رهبری حزب اسلامی درمورد مفاد توافقنامه صلح با دولت داشت، در نتیجه مذاکرات با برخی تعدیلات از جانب دولت پذیرفته شده و این توافقنامه در حال حاضر نهایی می باشد. به گفته وی نتایج این گفتگوها به زودی با حضور بزرگان سیاسی و رسانه ها بگونه رسمی اعلام خواهد شد.

محمدامین حیدری، استاد دانشگاه در گفتگو با «نگاه» گفت: مساله صلح و مذاکره مساله پیچیده ای است که نیاز به زمان زیادی برای به نتیجه رسیدن دارد. در مورد صلح با حکمتیار مساله این است که دولت با حزب اسلامی به توافق نهایی دست یافته اما به دلیل مسایل مختلف وضعیت حساس کشور با احتیاط حرکت می کند. این توافق تقریبا به آخر رسیده است یعنی دولت با حزب اسلامی به نحوی به توافق نهایی رسیده است.

وی، در خصوص دلیل به نتیجه رسیدن این مذاکرات اظهار کرد: هم حکمتیار و هم رییس جمهور به این نتیجه رسیده اند که مشکل افغانستان از طریق نظامی قابل حل نیست و تجربه نشان داده که نه تنها مشکل افغانستان از طریق نظامی حل نمی شود بلکه مساله را پیچیده تر می کند. بنابراین می خواهند از طریق مذاکره و گفتگو اهداف خود را دنبال کنند. این توافق و کنار آمدن می تواند به نفع دو طرف و بخصوص دولت افغانستان باشد. چرا که حکمتیار رهبر یک حزب قدرتمند است و از طرفی دیگر در میان قوم پشتون نفوذ زیادی دارد. پس آمدن وی، به لحاظ عملی جبهه مخالفان را تضعیف خواهد کرد و به لحاظ روانی هم به نفع دولت است و جبهه مخالفان دولت تضعیف خواهد شد.

حیدری، در خصوص محرمانه بودن اطلاعات از این مذاکرات بیان داشت: مساله صلح و مذاکره مساله پیچیده ای است و دو طرف تلاش می کنند که اطلاعات محرمانه بیرون داده نشود چرا که اگر اطلاعات محرمانه بیرون داده شود احتمال اینکه مذاکره به نتیجه برسد تقریبا سخت می شود. به همین دلیل دو طرف سعی می کنند اطلاعاتی به عموم ندهند. تابحال اطلاعات دقیقی نیامده است که در مذاکرات قبلی مشکل اساسی چه بوده است که نتوانسته اند به توافق برسند.

استاد دانشگاه، در خصوص شرایط اجرایی شدن خواسته های حکمتیار گفت: جامعه بین المللی در حال حاضر آمادگی خود را برای بیرون کشیدن نام حکمتیار از لیست سیاه اعلام کرده است و دولت افغانستان آنها را متقاعد کرده است که در این قسمت همکاری کنند. اگر حکمتیار وارد افغانستان شود و به عنوان یک حزب سیاسی شروع به فعالیت کند در انتخابات هم می تواند نقش فعالی داشته باشد و در آینده سیاسی افغانستان نقش بازی خواهد کرد چرا که در قالب نظامی حرکت نمی کند اگر در فاز سیاسی حرکت کند طبیعی است که مشارکت کند.

وی، در خصوص یکی از دلایل پیوستن حکمتیار به صلح بیان داشت: حکمتیار و حزب اسلامی در این پانزده سال بخش عمده نیروهای خود را از دست داده است بنابراین مواجه با هزینه های انسانی و مالی و معنوی زیادی شده است و متضرر گردیده است. از طرفی هم روسای قبایل بر رییس جمهور غنی و حکمتیار فشار آورده اند که باید مشکلات شان را حل کنند.

حیدری، در ارتباط با نفع دولت در صلح با حکمتیار برای تامین امنیت گفت: وظیفه دولت این است که جبهه مخالفان را تضعیف کند بنابراین وقتی حکمتیار خود را از جبهه مخالفان کنار بکشد و در کنار دولت قرار بگیرد جبهه دولت قوی خواهد شد.

وی افزود: عملیاتی که در افغانستان صورت می گیرد و جنگ و ناامنی را شدت می بخشد ببشتر از جانب طالبان است تا حزب اسلامی. گمان می کنم در این قسمت هم آمدن حزب اسلامی تاثیر مثبت خواهد داشت و قدم مثبتی است و امیدوارم دولت بتواند باقی مخالفان را هم به نحوی به پای میز مذاکره بکشاند و با آنها صلح نماید. به هر میزانی که بتواند مخالفان خود را کاهش دهد به نفعش است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﺩاﺭﻱ ﻣﻦ ﺩﺭ اﻳﻦ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺟﻨﮕﻲ و ﻗﻬﺮ ﺑﻮﺩﻡ و ﻓﻘﻄ ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺁﺷﺘﻲ ﻛﺮﺩﻡ.
ﺧﺎﻧﻤﺶ ﺟﻮاﺏ ﺩاﺩﻩ ﺑﻮﺩ: "ﻭاﻟﻠﻪ ﻧﻪ اﺯ ﺟﻨﮕﻲ ﺑﻮﺩﻧﺖ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻡ و ﻧﻪ اﺯ ﺁﺷﺘﻲ ﻛﺮﺩﻧﺖ ".
ﺟﻨﮓ و ﺻﻠﺢ ﺭاﻛﺘﻴﺎﺭ ﻫﻢ ﻋﻴﻦ ﻫﻤﻴﻦ ﺩاﺳﺘﺎﻥ اﺳﺖ. ﻫﺮﮔﺎﻩ اﻭ ﺑﺎ ﺳر ﺧﻢ و ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺤﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺁﻣﺪﻧﻲ ﺑﻮﺩ, ﻛﺎﺵ ﺟﻬﺎﺩ ﺭا ﺑﺎ ﺳﺮ ﺩاﺩﻥ اﻳﻦ ﺷﻌﺎﺭ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﺑﺎ ﺑﻴﺮﻕ ﻫﺎﻱ ﺳﺒﺰ و ﻓﺎﺗﺤﺎﻧﻪ ﻭاﺭﺩ ﻛﺎﺑﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺑﺪ ﻧﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﺳﺎﺧﺖ و ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺷﺪﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻛﻤﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺑﻞ ﺩﺭ ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺠﺎﻫﺪﻳﻦ ﻣﻴﻜﻮﺷﻴﺪ ﻛﻪ اﻛﻨﻮﻥ ﺧﺮﭺ ﺩﺳﺘﺮﺧﻮاﻥ اﺷﺮا ﻣﺎﻟﻴﻪ ﭘﺮﺩاﺯاﻥ ﻳﻬﻮﺩ و ﻧﺼﺎﺭا ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﻴﻜﺮﺩﻧﺪ.
ﺧﺼﻠﺖ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ, ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻫﻤﻴﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩه اﺳﺖ.

>>>   پیوستن حکمتیار به دولت غنی و کرزی فقط به خاطر تداوم حکومت فاشیستی شان است....که در برابر نیروی های شمال از حکمتیار استفاده می‌کنند

>>>   حکمتیار صرف بخاطر تضعیف ساختن دیگر اقوام کشور مخصوصاً مردم شمال آورده میشود که در بین مردم کمی نفوس دارد و همین طریق پشتون ها میتوانند به اهداف خود در شمال و کشور برسند مخصوصاً کهندژ، بغلان و بلخ .
انشاءالله به این هدف خود قبیله هرکز نمیرسد بسیاری شان این آرمان را بگور با خود بردن و اینها همچنان میبرند و انشاءالله تعالى که سر غنی یهودی زی را نیز میخورد.

>>>   همه ميدانند كه پول هاي دولت افغانستان از كجا ميايد
نميدانم اعضاي گروه گلبدين .... هستند يا ديگران را نادان فكر كرده اند
پول مصارف را بدهيد مگر نامش را نگيريد كه از كجا ميايد
وله امي شرم هم خوب چيز است مگرامي گلبديني ها هيچ ندارند

>>>   همه ميدانند كه پول هاي دولت افغانستان از كجا ميايد
نميدانم اعضاي گروه گلبدين خَر هستند يا ديگران را نادان فكر كرده اند
پول مصارف را بدهيد مگر نامش را نگيريد كه از كجا ميايد
وله امي شرم هم خوب چيز است مگرامي گلبديني ها هيچ ندارند
بخش از توافق نامه حکمتیار
۱- خروج نظامیان خارجی
۲- رفع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بر اعضای حزب اسلامی و حکمتیار
۳- تامین هزینه مالی و امنیت در دو و یا سه جای معین برای زندگی کردن حکمتیار
۴- در قدم نخست برای ۲۰ هزار خانواده کمپ نصرت پاکستان جای معین و امکانات مالی تامین شود.
۵- حکمتیار با فرمان ویژه مورد اعزاز و احترام قرار گیرد
۶- به هوداران و اعضای حزب اسلامی در حکومت مقام داده شود.
۷- پس از براورده شدن خواست های حزب اسلامی این حزب با گروهایی تروریستی ارتباطش را قطع میکند.

>>>   جبار آريايى :
شکست مذاکرات حزب اسلامی با دولت وحدت ملی!
به نقل از یک منبع موثق مذاکرات هییت حزب اسلامی با دولت وحدت ملی در آخرین ساعات امروز بنا بر ملاحظات و اختلافاتی به شکست انجامید.
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار متهم به کشتار مردم بی گناه و ویرانی شهر کابل است. او در مقابل دولت اسلامی افغانستان در حمایت از طالبان و القاعده یکجا جنگیده و تا بحال به هیچ نتیجه مثبت دست نیافته است

>>>   یک شخص فرسوده از کار افتاده را که تمام عمراش در جاسوسی وخیانت همراه بوده ودر هرزمان بدستور ای اس ای پاکستان در این کشور فاجعه افریده واکنون که توان جنگ را از دست داده و نفرات اش یا قبلا از وی بریده وبدولت تسلیم گردیده اند ویا با طالبان یکجا شدهبرعلیه مردم ما میجنگند چنینین شخص را که قدرت جنگی را از دست داده واما در جاسوسی ونفاق افگنی هنوز هم بنفع پاکستان کار امد است انرا به اصطلاح گوشت گنده گردن قصاب بکشور افغانستان که سال ها باین کشور خیانت کرده گوشه گوشه ای انرا تخریب کرده ومردمش را قتل کرده تا دل بادار پاکستانی اش را خوش نگهدارد اکنون این خاین ملی را میاورند تاهمین حکومت رو به پیشرفت وترقی را طبق نظر بادار پاکستانی اش با نفاق افگنی سد راه پیشرفت وترقی در کشور ما گرددو با مداخلات ودست درازی هایش مانع ویا حد اقل کندی در کار دوستی افغانستان هندوستان قرار خواهد گرفت وپای منهوس پاکستان رادوباره دراین کشور باز کشور ومردم ما رابطرف بد بختی ونفاق سوق خواهد داد بگفته حمیدگل ریس ای اس ای سابق پاکستان که در زمان حیاتش گفته بود گلبیدین نسبت بهمن وهرکسی دیگر بیشتر وفادار به پاکستان است و اصیل یک پاکستانی است پس اصیل پاکستانی چطور طرفدار صلح وامنیت درکشور ما میشود خواهید دید که با رسیدن پای منهوس این منافق جاسوس پاکستان چه گلی های را به اب خواهد داد .

>>>   صفوف حکمتیار با طالب پیوسته و کدر ها از زمان کرزی در حکومت شامل شده
بنا امدن شان کدام تاثری به صلح ندارد صرف فاشیزم به نجات ان از لست سیاه و تحقق روحیه قبیله گرایی این کار را کرده است
دوراندیش

>>>   این ... هم عجیب حرفهایی می زند. مثلا بگویید که حکمتیار چقدر در نا امنی کشور نقش دارد تا با صبح با دولت نا امنی به امنیت تبدیل شود. این نظرات استاد دانشگاه بسیار ناپخته و غیر کارشناسانه است.

>>>   راکتیار و ای اس ای به این نتیجه رسیده اند که در جنگ رویاروی با دولت افغانستان نفغ دلخواهشانرا گرفته نمیتوانند و و نتیجه مطلوب بدست شان نمیرسد بنابران ای اس ای تصمیم گرفته تا جاسوس کار کشته و فریبکار دغل باز اش را بنام مصالحه پیش کرده تا در بین اراکین دولتی نفاق وشقاق را بواسطه جاسوس شان ایجاد و از داخل این نظام را از کار اندازد و پاکستان به اهداف از قبل تعین شده اش برسد گلبیدین قاتل خونخواری است که هرگز ترحم و مروت در ضمیر ان نیست چگونه این قاتل ملت خواهان صلح وتامین امنیت کشور ومردم است چیزی که خودش کشور را بدستور پاکستان کشور ما را با سلاح ومهمات و مصارف پولی پاکستان خواست نا امن بماند تا پاکستان به اهداف شوم شان نایل گردد این جاسوس پاکستان اززمان حکومت سردار داوود خان تا کنون زیر سایه و دستور پاکستان در کشور دست به خیانت وجنایتزده استحتی در زمان حکومت مجاهدین هم که خود صدراعظم ان بود از راکت پراگنی و قتل وکشتار دست بردار نشده اکنون چگونه فکراش بطرف اوردن صلح در کشور تغیر کرده است اینهم دسیسه دیگریست که پاکستان بواسط جاسوس اش براه انداخته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است