پیامدهای برگشت گلبدین حکمتیار
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۵    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 121007 منبع: پرینت

باور بر این است که برخلاف آنچه گفته می‌شود، گلبدین به‌ کابل نمی‌آید. به‌ فرض اگر هم بیاید، او دیگر یک مهره سوخته است که هیچگونه موثریت در معادله صلح ایجاد نخواهد کرد. اما حضور او در کابل حداقل دو پیامد اساسی را در پی خواهد داست:

1. با توجه به روحیه‌ انحصارگرایانه و خودخواهانه گلبدین، حضور او در کابل و عرصه سیاست باعث خواهد شد تا بیشتر چهره‌های حزب اسلامی که طی پانزده سال گذشته در نبود حکمتیار رشد کرده‌اند، خود را جمع کنند و یا از طرف حکمتیار در قوطی شوند. برای همین است که بیشتر اعضای حزب اسلامی مقیم در کابل که در حکومت کرزی به آب و نان و منصب رسیده‌اند، مخالف حضور او (گلبدین) در کابل هستند.

2. کرزی سیزده سال تمام به‌ هر طریقی مانع حضور گلبدین در کابل شد. دلیل آن این بود که کرزی، حکمتیار را رقیب قدرت درون‌قومی خود (پشتون‌ها) می‌دانست. این حرف درستی هم است. با توجه به بافت اجتماعی و وضعیت حاکم در مناطق پشتون‌نشین، حضور دوباره حکمتیار در عرصه سیاست، وضعیت رهبران دیسانتی و برگشته از غرب که ادعای زعامت جامعه پشتون را دارند، با چالش جدی مواجه می‎‌شود.

باور من این است که با این استدلال، غنی و اطرافیان او با تمام قوت در پشت پرده مانع حضور حکمتیار می‌شوند. «خودخواهی» و «انحصارگرایی» دو صفت مشترک است که هم در وجود اشرف غنی و هم حکمتیار به‌وفور دیده می‌شود و امکان اینکه این دو بر سر زعامت پشتون‌ها کنار بیایید، بعید بنظر می‌رسد. بی‌هیچ تردیدی حضور حکمتیار، در گام نخست اشرف‌غنی و بقیه دو پاسپورته‌های برگشته از غرب را که در صف ایستاده‌اند را، به انزوا خواهد کشاند.

حسیب معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مهره سوخته یامهره ناسوخته از این ... دیګر شاید فرق داشته باشد

>>>   این بار طوری معلوم میشود که گلبدین به غنی اقتدا کرده است وهمه شان تصمیم گرفته اند تا در برابر دشمن مشترک مقابله نمایند. غنی از نظر حمایت مردمی دریک بن بست کامل قرار دارد. غنی گک بیچاره برای روز مبادا هیچ نیرویی را دراختیار خود ندارد تا در موقع ضرورت بالای آنها اتکا کند. گلبدن هم اگرکابل بیاید کدام مسئله عجیب نیست چون پشتون برای به دست آوردن قدرت از هیچ بی آبروی دریغ نمیورزد. این مسئله برای بنده عقلاًو عملن اثبات شده است. حکمتیار اخوانی ازاقتدا به غنی بی دین ابایی ندارد چون غنی اگربی دین هم است اما پشتون است. استاد ربانی هم دینی وهم حزبی گلبدین بود اما چون او تاجیک بود گلبدین با وی بیعت نکرد.

>>>   معلوم نیست آی اس آی چی پلانی دارد؟؟؟

>>>   جناب ، آقای گلبدین شخص پشت پرده روز مبادا است ، این را صد درصد قبول کرد و این آقا که سالهای سال در فعالیت هایش همیشه به نظر مردم مار بین آستین بود ، نیست ، بل مهره خیلی فعل همیشه کمک حال دیگران و در کشور بیگانه مانند شاهان زندگی کردن و چک سفید ماهانه دریافت کردن ، با افراد گروه خود فروش خود داد و در ستد بودن ، هستند و فعل این همه فعالیت پشت پرده ، حالا باید چهره واقعی را به حیث معاون اول آقای غنی به نمایش بگذارد،

>>>   آمدن گلبدین سبب تجزیه افغانستان می شود. او یک متعصب قومی است و مردم را به جنگ قومی تشویق میکند و در شرایط فعلی فقط یک گوگرد زند به آتش تفرقه کافیست
خان جان احمدزی

>>>   حكمتيار عزيز همه ما ملتت بتو سلام ميفرستيم همه باستقبالت ميبرائيم بادسته هاي كل مقدمت را كرامي ميداريم ناكفته نماند كه همه بزركواران قابل احترام اند از كريم خليلي تا اسماعيل خان و محقق و قانوني صاحب همكي را خداوند توفيق عنايت فرمايد

>>>   آمدن گلبدين را جشن بايد گرفت، با آمدن وي تعادل قوا برقرار خواهد شد، ديگر شوراي نظار حق ويتو را نميداشته باشد، يكه تازي ها كم رنگ خواهد شد، ميراث خور هاي جهاد از يكه بودن خلاص خواهد شد، چون همه ميدانيم كه حزب اسلامي متحدتر و شاملتر و پر نفوستر از جمعيت اسلامي و ديگران است، در طول تاريخ جهاد و مقاومت كس نديده كه اعضاي حزب أسلحه فروخته باشند، و يا متهم به دزدي باشند.
اگر از جنگهاي كابل انتقادي است، حزب تنها يكي از طرف هاي درگير بود، اما چنداول ، بالااحصار، شاه شهيد، جمال مينه، كارته چهار، افشار و غيره نقاط كابل از طرف شوراي نظار در مقابل هزاره، ازبك و حزب اسلامي ها به خاك برابر شده، و گروهاي ديگر از خود دفاع نموده و عقب نشيني نمودند.

>>>   باامادنی حکمتیار صاحب اوباشهای شورای نظار از خیابانها جمع خاهدشود

>>>   کی میداند که براستی همان گلبیدین راکت چی خود ماست یا آی اس آِ کدام نفر خودرا بنام او بما می فرستد؟

>>>   پیامد های خوش پیامد های حق بر باطل پیامد های عدالت اسلامی.
دشمن چور وچپاول دشمن بیناموسها.

>>>   تعجب دارم !
خوانندگان عزیز چگونه برسر این افراددولتی و حزب اسلامی بمثابه قدرت های مستقل و جداگانه محاسبه دارند گویا جنگ قومی میکند یا حکمیت را غصب میکند یاامتیازرا یکه تازی میکند . امابه نظرم اردوی ملی ازخودصاحب دارد ازخودخواجین دارد هیچیک اینها دوپیسه ازجیب خود خرچ کرده نمیتواند همه امتیازیکه آرزودارند باید ازجیب خواجین باشد .پس خواجین هرچه گفت همان خواهد شد .
خواجین امکان دارد تجزیه را هوس کرده باشد تا هریک قوم غلام جداگانه شده سینه هریکی سپراهدافی قرار گیرد . همانطوریکه هرکه نان داد فرمان داد اینها هم هرکه نان دهد قبولدار میشوند . اما امریکادرین بازی بازنده است چون اسلامگرایی که وطن خودرا برایش درمقابل پول داده برای خواجین دیگرهم درمقابل پول حتمامیفروشد . جنگ ویتنام درافغانستان تکرار میشود .
وطندار

>>>   پیوستن حکمتیار به دولت غنی و کرزی فقط به خاطر تداوم حکومت فاشیستی شان است....که در برابر نیروی های شمال از..... استفاده می‌کنند

>>>   ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﺩاﺭﻱ ﻣﻦ ﺩﺭ اﻳﻦ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺟﻨﮕﻲ و ﻗﻬﺮ ﺑﻮﺩﻡ و ﻓﻘﻄ ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺁﺷﺘﻲ ﻛﺮﺩﻡ.
ﺧﺎﻧﻤﺶ ﺟﻮاﺏ ﺩاﺩﻩ ﺑﻮﺩ: "ﻭاﻟﻠﻪ ﻧﻪ اﺯ ﺟﻨﮕﻲ ﺑﻮﺩﻧﺖ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻡ و ﻧﻪ اﺯ ﺁﺷﺘﻲ ﻛﺮﺩﻧﺖ ".
ﺟﻨﮓ و ﺻﻠﺢ ﺭاﻛﺘﻴﺎﺭ ﻫﻢ ﻋﻴﻦ ﻫﻤﻴﻦ ﺩاﺳﺘﺎﻥ اﺳﺖ. ﻫﺮﮔﺎﻩ اﻭ ﺑﺎ ﺳر ﺧﻢ و ﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺤﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺁﻣﺪﻧﻲ ﺑﻮﺩ, ﻛﺎﺵ ....ﺭا ﺑﺎ ﺳﺮ ﺩاﺩﻥ اﻳﻦ ﺷﻌﺎﺭ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﺑﺎ ﺑﻴﺮﻕ ﻫﺎﻱ ﺳﺒﺰ و ﻓﺎﺗﺤﺎﻧﻪ ﻭاﺭﺩ ﻛﺎﺑﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺑﺪ ﻧﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﺳﺎﺧﺖ و ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺷﺪﻥ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻛﻤﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺑﻞ ﺩﺭ ﺗﺤﻜﻴﻢ ﺩﻭﻟﺖ ..... ﻣﻴﻜﻮﺷﻴﺪ ﻛﻪ اﻛﻨﻮﻥ ﺧﺮﭺ ﺩﺳﺘﺮﺧﻮاﻥ اﺷﺮا ﻣﺎﻟﻴﻪ ﭘﺮﺩاﺯاﻥ ﻳﻬﻮﺩ و ﻧﺼﺎﺭا ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﻴﻜﺮﺩﻧﺪ.
ﺧﺼﻠﺖ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ, ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻫﻤﻴﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩه اﺳﺖ.

>>>   حکمتیار صرف بخاطر تضعیف ساختن دیگر اقوام کشور مخصوصاً مردم شمال آورده میشود که در بین مردم کمی نفوس دارد و همین طریق پشتون ها میتوانند به اهداف خود در شمال و کشور برسند مخصوصاً کهندژ، بغلان و بلخ .
انشاءالله به این هدف خود قبیله هرکز نمیرسد بسیاری شان این آرمان را بگور با خود بردن و اینها همچنان میبرند و انشاءالله تعالى که سر غنی یهودی زی را نیز میخورد.

>>>   همه ميدانند كه پول هاي دولت افغانستان از كجا ميايد
نميدانم اعضاي گروه گلبدين.... هستند يا ديگران را نادان فكر كرده اند
پول مصارف را بدهيد مگر نامش را نگيريد كه از كجا ميايد
وله امي شرم هم خوب چيز است مگرامي گلبديني ها هيچ ندارند

>>>   تمام صفات گلبدین به این حرف جواب گفته میشود که وطنفروش نوکر و ابزار دست ای اس ای بوده است و خواهد بود .
دوراندیش

>>>   من برایش میگویم که این پول ها از غرب مییاید و مالیات کارگر ها تا فاحشه خانهای اوروپا و امریکای است آیا گلبدین مز خوری میکند که از حکومت مصرف میخواهد حکومت از کنند پول همه را غربی ها میدهند

>>>   به خود جناب غنی صاحب هم خطر احساس میشود که اورا نپراند.صلح او صلح نیست.صداقت نیست. خداخیر غنی صاحب را پیش کند.عادل.

>>>   فقط برخی پشاتین از ورود حکمتیار خوشحال استند بقیه مردم به شدت از این آدم جنایتکار تنفر دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است