اسپنتا: با نظام ریاستی از ابتدا مخالف بودم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۵/۶/۲۱ کد خبر: 120986 منبع: پرینت

افغانستان به یک سیستم کمتر متمرکز چه در عرصه انتقال قدرت به ولایات و ولسوالی ها و چه در مساله ایجاد یک نظام پارلمانی نیاز دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper) داکتر رنگین دافر اسپنتا گفت: در تمام دموکراسی های پیشرفته جهان کنونی اصل مرکز زدایی یکی از عناصر اصلی و گوهرین دموکراسی می باشد. من از ابتدا مخالف نظام ریاستی بودم. ما اگر می خواهیم سیستم ریاستی بیاوریم باید سیستم ریاست کامنلایی آمریکایی را به طور کامل پیاده کنیم. اگر هم به خاطر عرف سیاسی نود ساله نمی خواهیم آن را بیاوریم در این صورت بهتر است به ارزش ها و عرف تاکید کنیم.

وی افزود: شکست نظام ریاستی و تجربه بد انتخابات به ما نشان داد که باید رادیکال و عمیق فکر کنیم. ما نیاز به یک تغییر رادیکال در سیستم ریاستی داریم. افغانستان به یک سیستم کمتر متمرکز چه در عرصه انتقال قدرت به ولایات و ولسوالی ها و چه در مساله ایجاد یک نظام پارلمانی نیاز دارد. درست است که ما روابط عمیق و گسترده ای با آمریکا داریم اما عنعنه قانونی آنها با عرف و ارزش های ما انطباق کمی دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بدون ترديد «حزب جمعيت اسلامي » يكي از مطرح ترين و پرطرفدار ترين احزاب سياسي در افغانستان بوده و است. نفوذ و نفوسِ اين حزب به شكل سنتي خواسته يا نخواسته مشمول نسل دوم و سوم جمعيت پس از تأسيس آن مي گردد. قرار است به زودي كنگره اين حزب براي بار نخست برگزار گردد و ساختار آن به روز و فعال تَر گردد؛ اما ديده مي شود يك تعداد حلقات معلوم الحال در پي حفظ ساختار، مانع رشد و در صدد انحصار آن اند. بهتر است هر چه زودتر كنگره اين حزب برگزار و حلقات سبوتاژگر از فكر سمت و ولايت بيرون شوند و بگذارند اين حزبِ فراگير بتواند به عنوان يك وزنه ي قابل ملاحظه در مسله تعيين سرنوشت سياسي ممد واقع شود.

>>>   اقای سپنتا خودت بهتر میدانی که اساس تخریب دوستان همسویت را بایک وزارت خودت گذاشتی ودر یک پشنهاد ۲۳ تن سفیر همسویت را بدون معطلی به خواست بادارت کرزی قبیله گرا ختم وظیفه نمودی واکثرا بدون سرنوشت اند وبا این خمیازه جدید زخم های ناسورت مرحم گذاری نمیشود وخودرا سکه وسبک مساز ۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است