نافرماني، افراطگرايي و خشونت طلبی در کشور
اين رفتارهاي ناهنجار و نامتعادل اجتماعي مي تواند محصول عدم عقلانيت جمعي و نابخردي انساني آدم هايی باشد كه آنها از فرهنگ انساني و عقلانيت بشري محروم مي باشند! 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۵/۶/۲۰ کد خبر: 120925 منبع: پرینت

در اين كشور نافرماني، افراطگرايي و خشونت از ويژگي هاي فرهنگي مردم گرديده است!

جمعي در برابر ديدگاه هاي روشن فكري، لهجه و زبان، و تيره قومي و روش هاي مذهبي و ديني دربرابر علما و روحانيون، در مقابل دولت ها و حكومت ها، همچنان در برابر زنان و اطفال، بزرگان و موسقیدان، خارجي ها و همسايگان، و عقاید مخالف ديگران نيز در برابر تاريخ و فرهنگ خويش نافرماني، افراطگري و خشونت طلبي مي كنند.

اين رفتارهاي ناهنجار و نامتعادل اجتماعي مي تواند محصول عدم عقلانيت جمعي و نابخردي انساني آدم هايی باشد كه آنها از فرهنگ انساني و عقلانيت بشري محروم مي باشند!

هر جايیکه ميدان براي اين ويژگي هاي غيراخلاقي گشوده گردد، انسان هاي زيادي قرباني اين حركت هاي ناهنجار مي گردند. حالا يا از نظر جسمي انسان ها ذبح و سر بريده ميشوند و يا از ناحيه عرض و ابرو و حيثيت و شخصيت فردي و اجتماعي، زخمي و داغ دار مي شوند!

با توجه با اینکه در هر جامعه و كشوري تنوع قومي، زباني، و آيين ديني و مذهبي، فرهنگ و رفتار هاي گوناگون فردي و اجتماعي، جدا از وجود فرهنگ و عقابد غلط انسان هاي نافرمان و افراطگرا و خشونت طلب وجود دارد، تنوع فرهنگي و عقيدتي و رسم و رواج و فرهنگ هاي متفاوت براي آنها قابل تحمل نمي باشد. آنها بجاي اينكه از زبان ملایم و كلمات طيبه و اخلاق حسنه و عقل و خرد بشري در برابر ديگران استفاده نمايند، به ويژگي هاي ناهنجار ورفتارهاي دور از اخلاق انساني خود روي مي آورند!

در نتيجه انسان هاي فراوان و بيشماري كه داراي وجاهت و حيثيت و شخصيت اجتماعي و حقوق بشري مي باشند، جسما و روحا قرباني افراطگرايي، خشونت طلبي و نافرماني غير مدني براي همين آدم هایی می گردد كه از داشتن خرد و عقلانيت و جوهر و اخلاق بشري و انساني بيگانه مي شوند.

هرگاه جامعه و افرادي به مرضهاي غيرعقلاني" جهالت "مبتلا گردد، ديگر هيچ رونق و پيشرفت اجتماعي و ثبات سياسي و روحي در آن جامعه توقع نمي رود و ديده نمي شود.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما در قانون ضعف داریم.

>>>   عزیزان ! کشور که 60 در صد مردم آن بی سواد است، کشور که همانند دوران جاهلیت بر سر قبرستانها رفته وقبر ایل وتبار جنایت کارش را به روخ مردم کشیده و حتی استخوانهای پوسیده آن را بیرون و دفن مجدد می کند ،کشور که سران آن نان قلدوری، زور گوی ونژاد پرستی را می خورد، درکشور که علم لکد کوب می شود وعالمان و نخبگان آن اشک ریخته و وطن را با چشمان اشکبار ترک می کنند،دوزدان، چپاولگران، آدم کشان ،قاچاق چیان وچاقو کشان حرف اول وآخر را میزنند، شماها از آن کشور، حکومت، ونظام حاکم انتظار غیر از این رادارید ؟شما توقع دارید که وضعیت کشور مااز این که هست بهتر با شد ؟ آنگاه می نشینید وتحلیلهای آبکی میکنید که چنین شود وچنان گردد ؟ سخت در اشتباهید .شما تا زمانیکه نژاد پرستی وپشتونگرای را در کشور نخشکانده و قوم پرستان دوران جاهلیت رابر سر جایش ننیشاندئید ،انتظار بهبودی هیچ وضعیتی را نداشته باشید .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است