به وزیر بی فرهنگ وزارت فرهنگ!
زمانیکه تجلیل از... محمد گل مهمند باشد هزار بار دهن و گلو پاره می کنید، آیا خبر داشتید که سالروز بزرگترین دانشمند جهان ابوریحان بیرونی بود و حتی هم از جانب شما فرزند ناخلف این سرزمین در رسانه ها به نشر نرسید 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۵/۶/۲۰ کد خبر: 120921 منبع: پرینت

عبدالباری خان ، زمانیکه تجلیل از ... شدن محمد گل مهمند باشد هزار بار دهن و گلو پاره می کنید، آیا خبر داشتید که سالروز ستاره بی ذوال کشور و بزرگترین دانشمند جهان ابوریحان بیرونی بود و حتی یک خبر خشک و خالی هم از جانب شما فرزند ناخلف این سرزمین در رسانه ها بنشر نرسید، می دانم که حتی نام این بزرگمرد برایت نا آشنا است، بیا حالا در مورد عظمت وی از قلم محترم محمد مرادی بخوان تا سال آینده این ....

ابوریحان بیرونی، بیرون از یادها
روز 14 سنبله برابر با هزاروچهل و سومین سالروز تولد «محمد» بن «احمد» مشهور به «ابوریحان بیرونی» دانشمند و عالم کم‌نظیر حوزه تمدنی آریایی اسلامی بود.
وی در سال 352 خورشیدی در توابع خوارزم قدیم زاده شد و در سال 427 خورشیدی در غزنی درگذشت.

در تقویم‌های ایرانی سیزدهم و یا چهاردهم شهریور، روز گرامیداشت این دانشمند خراسان زمین ثبت شده است اما متاسفانه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از سالروز تولد این خورشید بی‌غروب غزنین اطلاع نداشت.

البیرونی نه تنها در حیات خود سرآمد فیلسوفان، متکلمان، ریاضی‌دانان، ستاره‌شناسان، تقویم‌شناسان، انسان‌شناسان، هندشناسان و تاریخ‌نگاران بود بلکه وی استاد ذوفنونی بود که گیتی هرگز نابغه‌ای همپای او را تحویل تاریخ نداده است. البته البیرونی یک مشکل اساسی داشت و آن این که بیشتر عُمرش را در سرزمینی گذراند و در سرزمینی درگذشت که بعدها افغانستان نامیده شد. تا 15 سال پیش آرامگاه این عارف و سالک اسلامی در بدترین وضعیت در غزنی قرار داشت که از یادها رفته و به چراگاه چهارپایان تبدیل شده بود. البته آرامگاه البیرونی شش سال پیش دارای یک چهاردیواری و پنجره شد که اخیراً هزینه چند کیسه سمنت و چند قطی رنگ را نیز بر بودجه دولت افغانستان تحمیل کرده است!

البیرونی بیش از 120 عنوان کتاب نوشت که مهمترین آثار او، «التنجیم» در ریاضیات و نجوم، «آثار الباقیه» در تاریخ و جغرافیا، «قانون مسعودی» شامل اطلاعات عمومی و «تحقیق ماللهند» درباره اوضاع هند است.
به رغم آن که علم اصلاح بذرهای کشاورزی به اسم «مندیل» دانشمند اتریشی قرن نوزدهم میلادی ثبت شده اما البیرونی 800 سال قبل از مندیل، نظریه اصلاح بذرها را در کشاورزی ارایه کرد و علم ژنتیک را بنیان گذاشت.
همچنین نظریه کروی بودن زمین را به اسم «گالیله» ثبت کرده اند اما البیرونی 600 سال قبل از گالیله شعاع زمین را محاسبه و کروی بودن زمین را ثابت کرد.

البیرونی بر اساس همین محاسبات، طرح نظریه وجود سرزمین دورافتاده را در غرب کره زمین ارایه کرد که این سرزمین حدود 500 سال بعداز او، توسط «کرستف کلمب» کشف و بعدها امریکا نامیده شد.

از آنجا که صفحات فیسبوکی گنجایش درج منابع و طول و تفصیل مطالب را ندارد و در غیرآن تمام مطالبی که در یادداشت بنده مطرح شده است، با مدرک و سند و توضیحات کامل درج می‌شد.
اعتراف می‌کنم که این نوشته چنان خلاصه و حتی ناقص ارائه شده که بجای انجام وظیفه، در پیشگاه البیرونی این دانشمند بزرگ احساس شرمندگی می‌کنم. گفتنی است که تصویر زیر متعلق به آرامگاه البیرونی در منطقه موسوم به باغ بهلول در جوار شرقی بالاحصار ولایت غزنی است. این تصویر از سال 1391 است، گفته می‌شود که این روزها چند کیسه سیمان و چند قطی رنگ هزینه این مقبره کرده اند. تصویر جدید در دسترس نبود.

دوشنبه


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اینها از بیرونی ها و ابن سیناها و جلال الدین ها و سنایی ها چه می دانند آنان فقط از ترور و کشتن و خوردن سر رشته دارن و بس.

>>>   وقتیکه شما ناخلف ها یک افغان را به خراسان و خوارزم پیوند میدهید مردم افغانستان کدام ضرورت به این تجلیل ها ندارد اګر شما اولاد صالح و حلال این کشور میبودید باید تجلیل هم چنین مردم را میکردید نه از دزد چپاولګر و راه زن را.

>>>   سال روز تجلیل غنی خان شاعر که تنها کرزی صاحب اورا می شناسد واشعارش را می خوانئدچی وقت است ؟؟؟

>>>   مراسم از گور کشیدن یک دزد همه سالگردها را تحت شعاع گرفت وتمام تاریخ را به تاریکی پیوند دادکه جایی برای تجلیل ازنخبه های این کشور نمانده
دفترروابط عامه ی وزارت اطلاعات وفرهنگ

>>>   تو رو خدا این نوشته ها نشر نکنید که بوی تفرقه و به هم زنی می دهد ، حالا نکند که یک دعوای دیگه راه بی افتد و بین ایران و افغانستان و جنازه ان مرحوم را او خودش است یا که عوضی کسی دیگه را برایش داد و فریاد و ماجرای جدید مانند آقای کلکانی که چند کشته و زخمی بجا گذاشت ، نه شود . همه میدونن که وزیر فرهنگ افغانستان هنوز به ان فرهنگ نرسیده که بتواند از فرهنگ به اصطلاح 2500 ساله خویش دفاع نمایند و مولانا افغانستان را به ایران به راحتی بسپارد و از اولین زن شاعر پارسی ،خانم رابعه بلخی ارج بگذارد و یادی از اولین شاعر زن در ان زمان بکند، یاد ان انسان را منقلب میکند به این جور زمان.

>>>   همیشه مهاجرین کوه سلیمان جفا ،جنایت ،خیانت ، خودترقانی ، غلامی ، غصب زمین های مردم بومی این کهن سرزمین نموده اند ، و زمانکه من آشکارا رو کردم ، بیشترینه افراد ایراد گرفته و میگویند پشتون ها همه بد نیستن ،ا نسانهای خیلی خوب و بافرهنگ نیز دارند ، آنگاه من از اندیشه این خفتگان حیرت زده میشم . پاسخ من در مورد گفتار شان چنین است . 265 سال برای ما فرزندان سرزمین خورشید بزرگترین آزمون بود . و آزموده را آزمودن نادرست (خطا ست) هرگاه بزرگترین آتشفشانی جهان بنام مونالوآ را یخ زد ، آنگاه من باورمند خواهم شد که مردم پشتون (افغان) خوب نیز در سرزمین من بسر میبرد

>>>   اگر میخواهیم نام افغانستان به خراسان تبدیل شود نخست باید از درج شدن واژه منفور «افغان» در شناسنامه های نو پیشگیری کنیم، چون هرگاه این واژه در شناسنامه های تازه درج شود، ما رسما افغان میشویم و کشور هم واقعا افغانستان میشود که آنگاه قدرت تغیر این نام را نخواهیم داشت، ولی اگر درج نشود، واژه «افغان» از رسمیت و ارزش خواهد افتید و زمانیکه کسی افغان نباشد، نام افغانستان نیز معنی و پایه نخواهد داشت که در آنصورت برگذاری همه پرسی درباره نام کشور به آسانی و زودی تحقق خواهد یافت.

>>>   افغان =پشتون

>>>   با سلام!
باور ندارم حكومت در توزيع تذكره الكترونيكي و اصلاحات در انتخابات گام عملي بردارد.
من به شكل اعتراض كارت انتخاباتي خود را آتش زدم شما اگر اين كار را انجام دهيد دو هدف بدست ميآيد:
اول: وجدان شما آرام ميشود زيرا توسط همين كارت ها به همين دو نفر رأي داده بوديد.
دوم: وقتي كارت رأي دهي نباشد حكومت مجبور ميشود تذكره الكترونيكي را توزيع كند.
در آن صورت انتخابات شفاف صورت ميگيرد

>>>   آسیبهای زیان بار روسها بر پیکر زبان فارسی.......
روسها با بیرحمی بیمرز در آسیای میانه و اران دست به تازش بر فرهنگ و زبان پارسی زده و از هیچ چیز برای گسستن پیوند میان مردم اران و آسیای میانه با پیشینه ایرانی آنها فرو گزاری نکردند. در آسیای میانه روسها گفتگوی همه تبارها به زبان بومی خویش را در کنار زبان روسی پذیرا بودند بجز تاجیکان که در روسیه تنها تباری بودند که نمیتوانستند به زبان بومی پارسی خود گفتگو کنند. پس از آمدن بلشویک ها این روند همچنین دنبال شد چنانچه آنها وانمود کردند که چون زبان پارسی زبان کلاس و مردم زمیندار و قشرهای بالای جامعه است بلشویک ها باید آنرا بکوبند و زبان مردم بی سواد و فرهنگ فرودست جامعه (ترکی) را جانشین آن کنند. این خود نشانگر مردم پسند و محبوب بودن زبان پارسی بوده که بروشنی خوشایند روسها نبوده.........

>>>   دزد ؟ کدام کلان ما دزد نبوده؟؟
احمد شاه با کاروان شامل 28000 فیل وگاو بار از غنایمم (به زبان ساده تر دزدی)از هند بازگشت آنقدر طلا وزرونقره واموال باخود آورد که وسایل جنگی مانند توپ وغیره را به نسبت نبودن حیوان انتقال دهنده آنجا گذاشت چون حیوانات امتعه الش را نقل میدادند
ر

>>>   ما (( اوغان )) نیستیم !
خیلی ساده می پرسیم که : ما چرا نام و هویت کسی دیگری را بالای خود بگذاریم ؟ ما ، تاجیک هستیم . هویت ما تاجیک است. چرا مجبور ساخته می شوییم که خود را (( اوغان- پشتون )) بخوانیم ؟ چرا برای برادر بودن و هموطن بودن ، اوغان بودن ضروری است ؟ این کجایش منطقی و اسلامی و انسانی است که نام یک مملکتی را که از اقلیت های قومی گوناگون تشکیل شده است به نام قوم اقلیت پشتون - اوغان مسما کنی و دیگران را مجبور بسازی که از نام ها و هویت های قومی خویش بگذرند و هویت اوغان - پشتون را بالای خود بگذارند ؟
ما میگوییم که نام افغانستان ، یک نام جعلی ، تحمیلی ، غیر منطقی ، زورگویانه وخلاف آزادی و کرامت انسانی است. این نام باید تغییر کند و کشور ما به نام آریانا و یا به نام خراسان و یا به یک نام خوب دیگر یاد شود. تحمیل هویت (( اوغان )) بالای دیگران ، صاف و ساده یک جنایت است. نام و هویت اوغان را خدا به خود هموطنان اوغان ما نیک و مبارک کند، ما به آن نیاز نداریم. ما از خود نام و هویت داریم.
تاجیکم با تاجیکانم زنده ام .
درویش دریادلی .

>>>   من افغان نیستم. افغان اوغان پشتون طالب تیروریست انتهاری فاشيزم قبیله گمشده اسرائل است. بدونه شک طالبان پشتون است پشتونا طالب است.

>>>   من افغان نیستم
افغان و افغانستان هویت و نام جعلی و توهین آمیز برای سرزمین ما می باشند.
#کابل_پرس
#KabulPress

>>>   واژه افغان واژه ای قرآنی نیست که قابل نقد نباشد وعده حراس کنند که نه پذرفتن بخشی ازجامعه آسمان به زمین می آید... خیر هیچ مشکلی پیش نمی آید اگر قبول کنیم که واژه افغان مترادف باپشتون است دربرگیرنده سایر اقوام نیست. کدام مشکلی پیش نمی آید وچرا اصرار دارند عده که نه افغان به معنی پشتون نیست پس یک نامی را انتخاب کنیم که دربرگیرنده همه هویت ها باشد ونه دسیسه‌های به دست بازیگران منطقه بدهیم.. بیاید موضوعات که مانع دوست وبرادری وبرابری مان می شود از پیش پابرداریم هیچ چیزی مقدس نیست که انسانی کشته شود یا باعدالتی قرار گیرد

>>>   بنظرم برادران پشتون جای برای همزیستی وزندگی مسالمت آمیز نگذاشتن چنانچه تاریخ افغانستان را میخانیم

>>>   بله افقان یعنی پشتون پس این نام اشتباه افقانستان باید عوض گردد و به نام قدیمش خراسان باید شود

>>>   تغییر نام افغانستان به خراسان اولین گام در از بین بردن تعصبات قومی، سمتی، زبانی و... است! چرا؟
بخاطریکه این نام علاوه بر اینکه در زبان انگلیسی به سگ شکاری اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی از سه نام های یک قوم واحد است، یعنی، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هر سه این نام ها به یک قوم خاص اطلاق می گردد. بقیهء ملیت های این کشور هرگز نه افغان هستند و نه هم با افغان کدام پیوند تاریخی و فرهنگی ویا نژادی دارند.
ازنظر تباری، افغانها یا پشتونها تعدادی از قبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتون خوا و و پشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و در یاداشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای از بین بردن تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود

>>>   افغان یعنی یک طایفه در افغانستان که زبان شان پشتو است

>>>   اینها نمیخواهند که از شعرا , علما ونویسندگان غیر پشتون نامبرده شود یا یادبودی ازانها صورت گیرد.درحالیکه بزرگترین علما ودانشنمندان وشعرا درین سرزمیدن دفن است اما یاد بودی از آنها نمیشود.وزیر اطلاعات هم مصل علی احمد خرم یک بی فرهنگ و وابسته به بیگانگان است از خارج تحمیل شد پس پول هارا گرفته به جای اصلی خود میرود از تاریخ وفرهنگ این کشور چندان اطلاعی نداشته وعلاقمندی هم ندارد.بااخترام عبید.

>>>   همان طوری که فارسی ودری نام یک زبان واحداست، افغان وپشتون هم نام قوم واحد شریف پشتون است. اما زمامداران افغان وقبیله پرستان برای ادامه سلطه ناروای خویش همیشه کوشیده اند که دست به جعل تاریخ بزنند. این ها همان طوری که می کوشند که فارسی ودری را دوزبان جداگانه قلمداد کنند، برای ادامه مقاصد شوم خویش با چال وفریب، خدعه و تزویر تلاش مذبوحانه دارند تا با حذف نام سایر اقوام نام قوم خود افغان یعنی پشتون را بالای دیگران تحمیل نمایند. این کار ناروای زمامداران قبیله نه تنها که مخالف قوانین پذیرفته شده حقوقی بشری ومجامع بین المللی است، بلکه یک عمل فاشیستی ونقض صریح حقوق و حذف هویت سایر شهروندان این سر زمین می باشد.

>>>   آیا نشنیده اید که بدعت گران مدرن مانند امرخیل گوسفند پرست اسلامیت وافغانیت را معادل ومترادف هم ذکرمیکنند. زمانی که بحث تذکره های الکترونیک مطرح شد و نزاع بالای درج واژه افغان درتذکره تابعیت بالا گرفت ، امرخیل گوسفند پرست گلبدینی تعدادی ازفاشیست های قبیله گرا را جمع کرد ودرجمع آنها اظهارداشت که اسلامیت وافغانیت دواصلی اند که باید درتذکره ها ذکرشوند واوغان ها ازآن نمیگذرند. اما دوستان چیزفهم میدانند که افغانیت با اسلامیت فاصله زیادی دارد. اسلامیت گرایش قومی ونژادی را رد میکند اما افغانیت نژاد پرستیست.

>>>   کسی که افغان نیست اونها اولادهای ناخلف هستند اونها باید هرچه زودتر خاک افغانستان عزیز را ترک کنند و به هر کس که وابسته هستند به همان جا بروند .فهیم از کارته نو کابل

>>>   این کم توجه ای وزیر اطلاعات و فرهنگ از سالروز فیلسوف دانشمند کشور ما اثبات عدم اگاهی از تاریخ گذشته کشور ما و بیکاره گی و دشمنی اش با یک قوم بزرگ از همه اقوام دیگر را نشان میدهد وجای شرمندگی بیک وزیر اطلاعات وکلتور کشور است که از تاریخ گذشته کشوراش انهم از یک فیلسوف دانشمند که ثبت ادوار تاریخ کشور است اطلاع وخبری نداشته باشد پس این چنین وزیر بی کفایت شایسته این پست دولتی نبوده باید بدور انداخته شود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است