انتخاباتی در افغانستان در کار نیست
تک کرسی بودن انتخابات و یا تقسیم بندی حوزه ها در کشوری مانند افغانستان کاملاً غیر عملی است. جای تعجب است کسانیکه این طرح را پیشنهاد داده اند مطالعه ای در این مورد نکرده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۵/۶/۱۹ کد خبر: 120880 منبع: پرینت

فیفا از چگونگی تصویب طرح قانون تک کرسی شدن انتخابات ابراز نگرانی می کند. بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان می گوید که تک کرسی شدن حوزه های انتخاباتی شرایط را در اختیار زورمندان محلی قرار می دهد و از حضور پر رنگ زنان و جوانان جلوگیری خواهد کرد. در همین حال شماری از فعالان مدنی و مقام های حکومتی ازنقش سمبولیک زنان و جوانان در سطوح مختلف سیاسی و تصمیم گیری در کشور انتقاد می کنند.

سید جواد حسینی، استاد دانشگاه در گفتگو با «نگاه» گفت: نگرانی فیفا از این طرح کاملاً بجا است. تک کرسی بودن انتخابات و یا تقسیم بندی حوزه ها در کشوری مانند افغانستان کاملاً غیر عملی است. جای تعجب است کسانی که این طرح را پیشنهاد داده اند مطالعه ای در این مورد نکرده اند و وضعیت موجود در افغانستان را کاملاً نادیده گرفته اند و بر اساسی کاملاً بی اساس و بی بنیاد این پیشنهاد را ارایه داده اند. هرچند که ما ازنگرانی فیفا حمایت می کنیم اما امیدواریم که این حکومت گوش شنوایی داشته باشد و به این اعتراض های نهادهای انتخاباتی ملت و افغانستان، نهادهای سیاسی و احزاب سیاسی و مردم گوش دهد و از آن انصراف دهد.

وی افزود: این طرح و پیشنهاد، پیشنهادی کاملاً تازه است و هنوز هم تعداد بسیاری از شهروندان افغانستان درمورد آن چیزی نمی دانند و نمی دانند که تک کرسی بودن به چه معنا است. به همین دلیل یکی از وظایفی که نهادهای مدنی و انتخاباتی دارند این است که برای مردم اطلاع رسانی کنند و جوانب مثبت و منفی آن را برای مردم باز کنند تا مردم بتوانند در چارچوب آگاهی در مورد این طرح اظهار نظر کنند و تصمیم بگیرند.

حسینی، با بیان اینکه طرح تک کرسی برای انتخابات، برای بسیاری از کشورها که پیشرفته هستند و از موقعیت نرمال برخوردار هستند طرحی بسیار خوب است، افزود: اما هیچ فایده و مزیتی برای افغانستان ندارد. این طرح از کشورهایی کپی برداری شده است که دموکراسی و مردم سالاری سال ها قبل نهادینه شده است و سرشماری های دقیق از نفوس وجود دارد. در حالیکه در افغانستان آمار دقیقی از نفوس نداریم و نهادهای اداری ما سرشار از فساد است. برای این طرح کوچکترین زمینه ای در افغانستان برای عملی شدن آن وجود ندارد.

به باور وی، حکومت اراده ای برای برگزاری انتخابات ندارد. برای همین چنین طرحی را پیشنهاد کرده است تا چندماهی آگاهان و نخبگان سیاسی بر روی آن بحث کنند و بگویند که این طرح به درد افغانستان نمی خورد و مردم نیز به این نظر برسند و حکومت هم بگوید که ما به گفته مردم از این طرح صرف نظر کردیم و حالا دوباره زمان می خواهیم که طرح دیگری پیشنهاد کنیم. بدین ترتیب هم مردم را فریب می دهند که به حرف آنها گوش کرده اند و هم چندماهی دیگر زمان می خرند. باید بدانیم که واقعا انتخاباتی در کار نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اهل قبیله میداند که اگر درین کشور جلو خیانت و تقلب گرفته شود حاکمیت قبیله هم ختم است۰ به همین اساس از کوچی و تیم قبیلوی او که خود به اساس تقلب و خیانت بر قدرت نصب شده اند توقع نکنید که چنان بنیاد انتخاباتی ایجاد کنند که در آن امکان تقلب و خیانت کم باشد و مردم سالاری واقعی عملی شود.

>>>   ما دیگر دیوانه نیستم که به انتخابات شرکت کنیم و به کسی رای بدهیم قربان یک ورق سفید شوند ما دیگر فریب این دزد های خانگی را نیخوریم و به انتخابات علاقه نداریم .
کور یکبار اسای خود را گم میکند نه هر روز .RM

>>>   حقیت همین است که در افغانستان اتخابات یک ضایعه وقت و یک مصرف گزاف است . انتخابات صرف دروغ و فریب عوام است
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است