طرح تعدیل قانون انتخابات، طرحی پیش پاافتاده
محتوایی که در طرح تعدیل قانون انتخاباتی گنجانیده شده و قرار است رییس جمهور آن را توشیح کند یک طرح پیش پا افتاده است و نمی تواند برگزاری انتخابات قابل قبول را تضمین کند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۰    ۱۳۹۵/۶/۱۵ کد خبر: 120711 منبع: پرینت

بر اساس گزارش ها قرار است رییس جمهور در همین روزها فرمان تعدیل شده انتخابات را توشیح کند. دولت افغانستان متن قانون انتخابات را تغییر داده و قرار است توسط رییس جمهور امضا شود. منابع درون حکومت می گویند زمانیکه این قانون به امضا برسد نیاز به ارسال آن به شورای ملی نیست و به حالت اجرا قرار خواهد گرفت. کمیسیون مستقل انتخابات می گوید رییس جمهور می تواند در حالت عاجل فرمان تقنینی صادر کند. بویژه در حالاتی که شورای ملی افغانستان در رخصتی قرار داشته باشد. از این لحاظ کمیسیون صدور سومین فرمان رییس جمهور را مضحک می خواند.

محمد نعیم ایوبی زاده، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در برنامه «نگرش» گفت: رییس جمهور در طول این دو سالی که در حکومت بوده است همیشه زمان هایی را برای کارهای مختلف تعیین کرده و وعده داده است اما هیچگاه عملی وجود نداشته است. صدور فرمان سوم هم گرچه مضحک است اما اگر به موقع صادر شود بطوریکه دیگر جایی برای انتقاد از آن وجود نداشته باشد تا رد شود خوب است و ای کاش این کار انجام شود.

وی افزود: اما متاسفانه، اختلافات رهبران چنان کارهای آنها را تحت الشعاع قرار داد که ضروری ترین کار، یعنی اصلاحات انتخاباتی و صدور فرمان در وقت و زمان را نیز فراموش کردند. اگر حکومت وحدت ملی بر اساس یک مصلحت ملی ایجاد شده بود باید مانند یک تیم منسجم باهم کار می کردند اما این رهبران مانند رقیب با هم کار کردند. رقابت های آنها داخل یک نظام باعث شد که از بسیاری از مسایل عقب بمانند و بگونه واقعی نتوانند کار کنند.

ایوب زاده، در خصوص طرح تعدیل قانون انتخابات جدید اظهارکرد: مطابق با اطلاعاتی که به دست آمده، محتوایی که در طرح تعدیل قانون انتخاباتی گنجانیده شده و قرار است رییس جمهور آن را توشیح کند یک طرح پیش پا افتاده است و نمی تواند برگزاری انتخابات قابل قبول را تضمین کند. یکی از خلاهایی که دارد این است که بحث تک کرسی را برای حوزه های انتخاباتی مطرح کرده که این طرح در شرایط کنونی برای افغانستان عملی نیست و ممکن است چالش های بیشتری برای انتخابات ایجاد کند. همچنین کمیسیون سمع شکایات در این طرح حذف شده و مشخص نیست که در زمان انتخابات شکایات چگونه مطرح می شود.

متاسفانه باید بگوییم که توافقنامه سیاسی برای حکومت یک شعار بوده است. فقط این توافقنامه را نوشته اند و حتی ذره ای از آن را عملی نکردند. در طول دو سال، تنها وقتی به توافقنامه استناد شده است که رقابتهای بین خودشان بالا گرفته و دو رهبر توافقنامه را برسر هم کوبیده اند. وگرنه هر دو رهبر در مدت دوسالی که از عمر حکومت می گذرد مطابق ذوق و سلیقه خود کار کرده اند. افراد را مطابق سلیقه و روابط گماشته اند، عزل و نصب ها را نیز چنین انجام داده اند دیگر اینجا توافقنامه چه نقشی دارد؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   كلاه گذاري حكومت باز شروع شد!
در حالي كه طرح قانون ثبت احوال نفوس قبلن توسط مجلس تاييد و توسط رييس جمهور توشيح شده بود، دوباره چه نياز به تعديل و مجلس دارد؟
اين اقدام حكومت قابل قبول نيست و مردم خواستار توزيع شناسنانه هاي برقي مطابق قانون نافذه هستند.

>>>   ای کاش پیش از توزیع نام کثیف کشور نابود شوه ! انشاءالله تجزیه نزدیک است

>>>   ای برادران وخواهران عزیز همه باید متحدانه به پا خیزیمبجز قیام ملی دیگه چاره نیست

>>>   من تاجک هستم نه افغان انتحاری

>>>   كه بحث اصلاح نظام انتخاباتي و توزيع شناسنامه هاي برقي اصلا در آجنداي كاري رييس جمهور نيست. به سر رييس اجراييه شيره ماليدن است و ملت را دل خوش كردن.

>>>   این کلاه گزاران قبلا فیصله کردن که نباید تذکربرقی توضیح شود یک حویت قومی مابرملاح میشود.دوم تقلب میلیونی کرده نمیتوانیم بدترازاین کشورهای خارجی پشتون هارانمیپزیرندلذاپشتونها تذکره از اتبارتاجیک یادیگرتبارهای این مملکت تذکرخواهد اخزکرد تذکربرقی توضع نخواهدشد....ملکزاده

>>>   متوجه شدین زمانی که نخبگان اقوام دیگر از بین میرود باز یک گپ تازه و مهم جدید را میکشن تا ذهن مردم را انحراف دهند؟؟؟

>>>   اگر كسي دعواي ٦٥ فيصد را دارد ما هم كدام گپي نداريم ( داگز دي او دا ميدان )
مرد شويد همت پيدا كنيد تزكره هاي برقي را توزيع كنيد كه ديده شود كه اكثريت است و كي اقليت به گر گر گفتن دهن شرين نميشود
اين قدر.......

>>>   تاجيكان ادعاى حاكميت و رهبرى را در كشور خود دارند. وقتى خراسان دستخوش تحولات شد و نام ان تغير كرد يك تفكر مريض به تغير نام و دست يابى به قدرت سياسى بسنده نكرده به فكر تغير هويت، و حذف تاريخ، زبان و تمدن ان برامدند و خواستند تاريخ ان را دوباره طبق مرام خود بنويسند و بناً نياز بود تا حد امكان اثار ماندگار ان نابود و مبارزين ان سرزده شوند. براى كوتاه كردن تاريخ ان به ٢٨٠ سال يعنى تاريخ ورود خود به حيات سياسى خراسان برنامه ريزى شد كه تا امروز ادامه دارد اما خراسانيان اصيل از هشتاد سال قبل بدينسو هـرچند دير اما متوجه اين اجنداى شوم شدند كه اين مقاومت تا امروز با قوت ادامه دارد و اين مقاومت با پستى و بلندى هاى مواجه بوده است. امروز تاكتيك دشمنان خراسان تاكتيك حذف عريان به هر وسيله است . با استفاده از قدرت سياسى تاجيكان بايد از قدرت كنار زده شوند و أنعده كه ميسر نيست توسط شمشير دامولوكس قبيله گردن زده شوند. ما نبايد بى تفاوت از مقابل تحولات بگذريم و شاهد مرگ تدريجى خود باشيم چون مرگ مقاومت گران زبده و سرداران راستين مقاومت مرگ همه يى ماست .
تا حال هيچ توضيح قناعت بخش از موارد مشكوك به مردم داده نشده و در اينده نيز نخواهد شد. اين كه دشمن نفوذ كرده و ما محكوم ميكنيم ، تاريخ خود را گذرانده است . بايد بلاخره كسى مسول و جوابگو باشد و فقط مردم اند كه ميتوانند با ايستادگى مسولين را وادار به توضيح دهى كنند.

>>>   در مواجهه با یک چنین منطقی چه باید کرد؟! یعنی هنوز ممکن است به ملت شدن اندیشید ؟ من که قطعا نمیتوانم با این منطق و این فکر سقف مشترک داشته باشم. خمار ناصر بی اصول میگوید:« دو سه هزار نفر از تاجیکستان و دو هزار نفر از ازبکستان آمدند اینجا و حالا در تصمیم‌گیری‌های بزرگ از تریبون مجلس پیش روی ما حرف میزنند»

>>>   پس دیگر تا چی زمانی مصلحت اندیشی؟
بیاید در روز ۱۸ ام شهریور با حمل بنر ها بطور همگانی شعار سر دهید:
ما افغان نیستم!
دیگری چیزی برای از دست دادن نداریم.

>>>   اهل قبیله میداند که اگر درین کشور جلو خیانت و تقلب گرفته شود حاکمیت قبیله هم ختم است۰ به همین اساس از کوچی و تیم قبیلوی او که خود به اساس تقلب و خیانت بر قدرت نسب شده اند توقع نکنید که چنان بنیاد انتخاباتی ایجاد کنند که در آن امکان تقلب و خیانت کم باشد۰

>>>   کوچی و بقیه ئی اهل قبیله بلاخره راه های جدیدی پیدا خواهند کرد تا مردم سالاری واقعی عملی نشود و تقلب و خیانت قبیله راهش باز باشد۰

>>>   قبل از وقت بحث کردن کار نادرست است اجازه دهید ریس جمهور را تا طرح خویش را بیش ببرد تک کرسی سیتم است که دست زورمندان و غاضبان زمین را کوتاه میسازد اګر کمیسیون انتخابات در زمینه اعتراض نموده ایشان از اصل موضوع اګاه نیستن ایشان مصروف اطاعت اوامر سکرتر های شان اند
زرمینه

>>>   اميدوارم هر چه زودتر قانون مصوب توزيع شناسنامه هاى الكترونيكى از تاريكخانه اى ارگ رهايى يابد و با اجراى دقيق سرشمارى معلوم شود كه آيا پشتونها به زحمت به بيست و پنج درصد مى رسند يا نه ؟

>>>   اقليم بلخ، بلاد هريوا ، سرزمين غزنين ، كشور كابل ، وادى قندهار، سرزمين هميشه بهار جلال آباد .... قلعه بست از شهر هاى تمدنى و تاريخى عصر تمدن طلايى خراسان است و سرزمين اصيل شهروندان خراسان .
از بيانات شركت كنندگان فهميده مى شود كه آنها اين دروغ بزرگ را باور كرده اند كه افغانستان مال پشتونها است و ديگران در اين كشور مهاجر اند!
واقعيت امر اين است كه بلاد نامبرده موطن پشتونها نبوده و قوم پشتون در اين شهر ها مهاجرت نموده اند.
حالا اگر قرار باشد مهاجران به وطن خود برگردند، سزاوار است پشتونها به وادى كوه سليمان برگردند و حكومت خود مختار خود را در آن وادى تشكيل دهند.

>>>   نظريه پردازان جعل و تحريف تاريخ افغانستان بايد بدانند كه اگر قرار باشند بر اساس حقايق تاريخى و مستندات علمى و باستانى و فرهنگى اصالت و بومى بودن اقوام را در شهر هاى بازمانده از تمدن بزرگ خراسان بررسى كنيم، پشتونها آخرين شهروندانى هستند كه از دامنه هاى كوه سليمان به ساير شهر ها مهاجرت نموده اند و در برخى از مناطق تاريخ شروع مهاجرت شان به يك قرن هم نمى رسد .

>>>   اوغان ها در اصل مربوط قسمت های غربی نیم قاره هند و از اطراف کوه سلیمان پاکستان امروزی هستند و با خراسان کهن که امروز نامش را به اوغانستان بد کرده ان کمترین ارتباط را دارند۰

>>>   پشتونها برای نخستین بار در بلخ و کهندژ یا قندز بعد از تطبیق نظام نامه ناقلین امان الله پیدا شدند۰ این حقیقت به همه معلوم است۰ پشتونها از خود حفاظت کرده نمیتوانند و مانند همان کاغذ توسط هر قدرت بشمول پاکستان استفاده شده اند و میشوند، آنها از سرحدات کشور چگونه حفاظت خواهند کرد؟ برو، این لاف های پته خزانه مانند را دیگر کسی نمیشنود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است