چهار رهبر قومی در جدال تصاحب ولایت بلخ
ولایت بلخ، عطامحمد نور را قدرتمندترین و ثروتمند ترین والی افغانستان کرد، حکومت خودمختار و مستقل برای جنرال دوستم بود، شرط حکمتیار برای مذاکرات صلح و رویایی برای محقق 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۳۹۵/۶/۱۵ کد خبر: 120707 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ولایت بلخ منطقه ای استراتژیک و ثروتمند، مکانی است که قدرتمندترین افراد کشور برای تصاحب آن یا در جنگ بودند و یا در بازی های سیاسی به دنبال حکومت برآن، تغییر محمد نور از والی بودن به سرپرست این ولایت فرصتی شد برای جنرال دوستم، حکمتیار و محقق در رقابت باهم به حکومت 15 ساله عطا نور پایان دهند و خود قدرت را به دست گیرند.

جنرال دوستم و عطا محمد نور از ابتدا بر سر بلخ در جنگ و درگیری به سر می برند و در این میان حکمتیار و محمد محقق برای رسیدن به بلخ تلاش می کنند، با وجود اقوام هزاره، تاجیک و ازبک در این ولایت، توجیهی برای دوستم، عطا محمد و محقق است اما حکمتیار در نبود پشتون ها چگونه بر بلخ می خواهد حکومت کند.

جنگ های داخلی افغانستان شروعی برای جدال بر سر تصاحب ولایت بلخ بوده است، جنرال دوستم پس از اختلاف با حزب های جهادی تا روی کارآمدن طالبان، ولایت بلخ را تبدیل به حکومت خودمختار و مرکز سیاسی و تجاری برای خود کرد، پس از طالبان در جدال نظامی دوستم و عطا محمد نور، بلخ به عطا محمد نور رسید.

عطا محمد نور در 15 سال والی بودن در بلخ، فراتر از یک والی عمل کرده است و تاثیرات وی به حدی رسید که در پروسه های بزرگ ملی مانند انتخابات ریاست جمهوری عبدالله را کاندید کرد، کاندیدهای مورد نظرش عضو پارلمان و شورای ولایتی ولایت های شمال شدند، وزیر معارف با حمایت مستقیم وی انتخاب شد و با سرازیر شدن میلیاردها دالر سرمایه به این ولایت، عطا محمد نیز تبدیل به یک میلیاردر شد.

این در حالی است که ولایت بلخ بهشتی برای قدرتمندان است تا در آن هم به ثروت و قدرت برسند و هم یک حکومت خودمختار داشته باشند، گواه آن عطا محمد نور است که تبدیل به قدرتمند ترین و ثروتمندترین والی افغانستان شده است.

در این میان جنرال دوستم ، معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان تصمیم گرفته است که رقیب دیرینه خود را از مهمترین ولایت امن کشور دور سازد و برای رسیدن به رویای همیشگی خود از رییس جمهور خواسته است که به جای عطا محمد، "فیض الله ذکی"، معاون وی را به عنوان والی بلخ معرفی کند.

از سوی دیگر، گلبدین حکمتیار مهمترین فرد در شروع و دوام جنگ های داخلی که با هر حکومت و شخصی که بر سر کارآمد در جنگ بوده و هست، شرط آمدن به میز مذاکرات صلح را والی شدن "جمعه خان همدرد" در ولایت بلخ عنوان کرده است.

جمعه خان همدرد، نماینده و چهره سیاسی حزب اسلامی و بزرگترین قوماندان این حزب در ولایت های شمال می باشد که پس از اعتراض های مردمی در دوران والی بودنش در ولایت های بغلان و جوزجان به ریاست ولایت پکتیا رسید و از گذشته با عطا محمد نور در جدال بوده است.

محمد محقق نیز با وجود تعداد زیاد اقوام هزاره در ولایت بلخ و حمایت آنان از وی، در تلاش است این ولایت را پایگاه امنی برای خود سازد.
وی در قبال کنار رفتن از جنبش روشنایی، شرط واگذاری ولایت بلخ را پیش کشیده و محمد ناطقی را به عنوان والی این ولایت به رییس جمهور پیشنهاد داده است.

بازی های سیاسی قدرت ها می تواند این ولایت را که در طول 33 سال جنگ های داخلی همچنان به تجارت و شکوفایی خود ادامه داده است، اکنون با چالش روبرو کند.

درگیرودار جدال سیاستمداران برای تصاحب ولایت بلخ، این ولایت تبدیل به مکانی شده است که می شود در آن به دور از تنش های سیاسی پایتخت، در امن ترین منطقه افغانستان ثروت اندوزی کرد و بر قدرت تکیه زد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   والی فعلی بلخ بهترین گزینه برای سایر اقوام درولایت بلخ است که سایر اقوام دیگراین عدالت راتامین کرده نمیتواند.

>>>   بلخ از هیچ کس نیست از تمامی اقوام افغانستان است هرکس بهتر خدمت کند وقومی نگاه نکند میتواند از سوی حکومت بعنوان والی انتخاب شود.

>>>   اگرپیداوپنا نباشد بخدا اگریکی از این دردان حاضربه سرپرستی یا والی هیچ یک از ولایت های افغانسنان شوند ولاوبلاقسم میخورم که موضوع چور چپاول نمیبود اگرکسی حاضر به ریاست جمهوری افغانستان هم میشد کی میاید جان شرین خود رابخاطر مردم مظلوم افغانستان بخاطر میندازه آنهم کسانی مانند کرزی واشرف غنی که سالها عمر خودرا درعیش ونوش وسکس وعیاشی گذشتانده در امریکا واروپا کسانیکه میخواهند درافغانستان
صلح وامنیت شود کمک را به افغانستان بند کنند ناهمگن
مفتخوری وپیداوپنا بند شود همگی طرف کار وغریبی برود حالا همگی مردم هوش و گوشش طرف کار دولتی وپیداوپنا است تجارت پیشه هم میخواهد کارمند دولت باشد جوالی هم میخواهد کارمند دولت باشد پنچرمین وسقاو هم میخواهند کارمند دولت باشد بایدکشورهای کمک
کننده کمک خود را به دست مردم افغانستان برساند نه دزدان حرفه ای وچپاولگران جهانی.. م ا

>>>   از طریق قـــرعه بهترین راه است اما هیچگاه به حـزب گلبدین ندهند که مزار رابه پاکستانی ها تسلیم میکند

>>>   من فکرنمیکنم که آقای محقیق درمزارشریف جای پابخودپیداکند.
باچه سید

>>>   اولاد های نا راضی امان الله باز قدرت نمای کردند. مردم بیچاره ما را باز کشتند.......!!!

>>>   ازتمامی عزیزانیکه به درک تاریخی خصوصا در مسئله «تپه شهرآرا» و« بابر» مشکلی دارند ، خواهشمندم جهت روشنای بیشتر این نوار زنده ، ارزنده ومستند شفیع عیار را بااینکه کمی زمانگیر است بدقت بشنوید...

>>>   راستی که خام کله ..... بود و است . مرحوم دکتر نجیب هم فریب آذین خام کله را خورد و غنی هیچ سرش حساب نمیشه . وای به حال آذین ملت که غنی و عبدالا در راس ان باشند .

>>>   نیاید سیاهی لشکر بکار ...عطا مرد آزاده به از صد هزار
رهبران تروریست و نوکران پتان حلقه به گوش پاکستان در قصر لانه تروریستی هر روز به دنبال توطعه چینی اند و هیچ کسی هم جلوگیر شان نیست.
.... فروشان ، خاک فروشانی که خود شان فاقد هرگونه ننگ و ناموس و شرف اند، سربازان کشور مان را هر روز بنام دفاع از خاک و ننگ و ناموس کشور به تیغ جلادان پتان طالب منحوس میسپارند و هیچ کس هم نیست که .... و فاحشه گری سیاسی پتان غنی و کاسه لیسان اش را بطور اشکارا علنی کند.

>>>   دوستا يک سوال لطفا جواب بتين
در وقت کى شوروى تجاوز ميکرد همين اشرف غنى کجا بود حالى به استاد عطامحمد نور ميگه از مقامت برکنار شو جواب بگين اما قاضى تان وجدان تان است اگر وجدان دارين جواب درست بتين تا روز کانديد اشرف غنى کسى ديده ده افغانستان؟؟؟

>>>   وقتی عطا محمد نور مجاهد بود در مقابل شوروی سابق مبارزه می کرد اشرفغنی دیگ وسگ شوی می گرد در غرب وامریکا وپمپر بچه می شست

>>>   یکی از ویژه گی های رهبران بزرگ جهان اخلاصمندی و احترام به بزرگسالان و تبسم بر لبان است که آقای نور این ویژه گی ها را با خود دارد .

>>>   بلخ بدون عطاء مانند شب بدون ستاره است.
از استاد معظم حمايت كنيد.

>>>   ویستچ سپیگل آلمانی
ملیشه آه دوستم ، جنرال دوستم جنایت کاران جنگی در دهه اخیر در افغانستان هستند در زمان کمونیست ها جنایت علیه مردم انجام دادن ..
و در حکومت فعلی بسیاری را بخاطر عقدی شخصی شان به نام طالب گشتند..
و همچنان اضافه کرد که دیدگاه حقوق بشر در این جنایات که انجام دادن تحقیقات بشتر می کنند ..

>>>   دو مرد پر نفوس شمال
استر جنرال استاد عطامحمد نور والی ولایت بلخ
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول حکومت خیانت ملی
یکی خدمت گار ملت
دیگری خدمت گار ترکیه قضاوت از شما

>>>   اعضای جنبش اسلامی افغانستان به هدف پشتیبانی از رجب طیب اردوغان و محکوم کردن کودتا نظامی در ترکیه راهپیمایی کردند.
این در حالیست که در حاليكه ديروز صد ها تن در كابل شهيد و زخمي شدند و امروز ماتم ملي است يعني همه ملت غم ديده اند، اين ها بخاطر حمايت از رئيس جمهور تركيه به خيابان هاي بلخ آمدند و ميگويند از اردوغان حمايت ميكنيم.

>>>   جنرال رسانه ای ( دوستم) بر خون های ریخته شده و جسد های تکه تکه شده کابل ، دهل اردوغان به گردن آویخته ورقص ترکی بر پا کرده است .
ملت از درد میمیرد ، دوستم طبل اردغان می نوازد.

>>>   کسانیکه میگویند کلکانی دزد بود کدام کلان ما دزد نبوده؟؟ تنها همینقدر تفاوت که شاهان گذشته ما بنام وبه بهانه اسلام دزدی میکردند و آنهم دزدی های کلان اما کلکانی بچاره یک مرغ دزد بوده باشد ؛ مثلا احمد شاه بابا به چی اندازه طلا نقره زیورات مردم هندرا غارت وبه قندهار آورد؟ سلطان محمود چقدر طلاودارائی های مشروع مردم صلحدوست آنزمان هندرا چور کرد وخون شانراریخت؟؟
گیلگمش

>>>   اينجا استانبول، انقره و تركيه نيست!
اينجا كابل، بلخ و افغانستان است!
رييس جمهور اينجا رجب طيب اردوغان نه بل محمد اشرف غنى نام دارد.
خطاب به بيگانه پرستان
...در حاليكه صدها هموطن ما در يك رويداد خونين جام شهادت را نوشيدند و صدها خانواده و در كل تمام افغانستان عزا دار شدند و شما نمك ناشناسان به اشاره بعضى اشخاص خاين و به حمايت مالى باداران خارجى مى آييد و براى كشور ديگر راه پيمايى مى كنيد.
هزاره ها برادران ما هستند و يكجا در يك سرزمين مشترك با ما زندگى مى كنند و در خوشى و غم
شان خودرا شريك مى دانم.
اينكه در تركيه كودتا شكست مى خورد يا پيروز مى شود چه ربطى به ما دارد اصلاً راه پيمايى براى رييس جمهور تركيه چه درد مارا درمان مى كند كه شما نمك ناشناسان خون شهدا را ناديده گرفته و در روز ماتم ملى به جاى عزا دارى رفتيد و به ساز اشخاص ..... رقصيديد.
كوشش كنيد تا كشور و مردم خودتان براى تان با ارزشتر از كشور هاى بيگانه باشد.

>>>   آزموده را آزمودن خطاست!
خداوند كرزي، اشرف غني را در قهر و غصب خود گرفتار كند كه اين كله ....گلم جمع دوستم را به خاطر نفع شخصي شان باز به قدرت آوردن كه امروز باز به حيث ايجاد مشكل به هموطنانم مردم و افغانستان شده اين .... ها به خاطر قدرت چوكي پول پيسه حتا حاضر هستن عزت و..... خود را معامله كنند. .......

>>>   استاد عطا محمد نوراست که ولایت بلخ تا کنون با وصف موجودیت ملیت های مختلف ارام نگاه داشته شده دوستم محقیق .........حزب اسلامی به حچ وجه ارزش مندی بلخ باستان را ندارند

>>>   استاد عطا و تاجیکان را بس است که ظرفیت شان بیخی پر شده! ازبکها خصوصا در اطراف و خفا از انتقامگیری و قبیله سالاری دوری کنند بهترین گزینه هستند! اگر به محقق رسید ،که نمیرسه، خود را قارون میسازه و هزاره را هم باز وندی و بیظرفیت معرفی خواهد کرد!

>>>   متوجه شدین زمانی که نخبگان اقوام دیگر از بین میرود باز یک گپ تازه و مهم جدید را میکشن تا ذهن مردم را انحراف دهند؟؟؟

>>>   آقای نویسنده ،کد 18
بگذارید ملت خسته. زندگی شان را بکنند.با این ...........که نوشتی چه از جانی مردم میخواهید .اگر منتظری فلاکتي های دهه70 هستی سخت دراشتباهي.دیگر آن جاهلان خبیث وجود ندارد دیگر مردم میخواهند زندگی کنند از جان و نفس خداوند برایش داده می خواهد لذت ببرند. آن اسلحه و مهمات که از کیسه خلیفه بسوی همدیگر شيلک می کردند ازخيرات سری انبار ودهيپو های نجیب آله بود ویا بادارن که برایشان میداد دیگر مفکوره شان عوض شده ازقدیم ها گفتن سنگ سر جایش سنگین تر است

>>>   طالب هاي نكتايي دار كساني هستند كه در رسانه هاي همگاني بنام هاي مختلف ذهن مردم از وحشت و دهشت طالبان وحشي و اولاد هاي .... پاكستان منحرف مي سازند !

>>>   این شرم را کجا باید برد. معاون اول ریس جمهو در سخنرانی خود میگویید که مه از طرف ریس شورای امنیت به شمال رفته بودم. معاون ریس جمهور تحت امر اتمر کار میکند.

>>>   دوستم بچیم خدا سرت روشنی کرد وگرنه غنی تو را در گیر شیر های شمالی انداخته بود

>>>   موضع گيرى عليه تاجيكان موضع گيرى عليه تمدن، ازادى و شرف اين خاك است و دل اين خاك خاينين را نمى بخشد و انها اين ارمان را به گور خواهند برد ولو هركى باشد!

>>>   رئیس جمهور از روی کتاب دستارنامه خوحال ختک حکومت داری میکند

>>>   پشتون ها در جنوب و شرق کشور چه کردند که حالا بیایند بلخ را هم مردار کنند ومرکز مبادله کلدار پاکستانی بسازند۰

>>>   در اين وطن جنرال و قومندان كم نيست اما اينكه فقط تاجيكان هدف قرار مى گيرند تصادفى نيست.

>>>   آبادی وامنیت ولایت بلخ از مدیریت سالم استاد عطا محمد نور است .دولت اگر اندیشه سالم دارد ویا به امنیت علاقه مند است تعصب را کنار بگذارد وبه اشخاص کارکن وقت بدهد تا کار کند .وهموطنان ما باید تفرقه افگنی را کنار بگذارند .

>>>   دوستان بلخ یکی ازولایات تاریخ وزیبای کشورعزیزماافغانستان است درطول تاریخ دیده شده که مردم این مرزبوم کشورما بافرهنک وصلح دوست بود طرفدارجنگ وخشونت نیستند هرکسی کی به حیث والی به بلخ فرستاده شده نتیجه خوب داده است .چناچه دروقت زمامداری داکترنجیب شخصی به نام جمعه اڅک یکی ازموفقترین والی بودکه درآن شرایط جنگی توانست بلخ رانسبت به تمام ولایات درامن نگاه کند اعطامحمدنورازترس جمعه احک به کیلومترهادور درغارهای کوه کمربربادی وطن بسته کرده بود ولی ازترس هیچ هم کرده نمی توانست حالاهم شماباید بعضی حقایق رابدانید هرقراردادبزرگ که برای احداث سرکها ویادیگرپروژه های عام المنفعه دربلخ عقدمیگردید 20فیصد آن حتماازنوربود بیدون آن نمیشد شما فکرکنید ازکجانامبرده اولین میلونرشد ازپدربرایش میراث مانده بود به هرصورت حالادرموردموفقیتش باید گفت اگراین جناب به این اندازه آدم موفق وتوانااست دولت باید وی رابه هلمند بفرستد چراکه وضیعت هلمند فوق العاده خراب است شاید بتواند کدام کاری کند .

>>>   بلخ سرزمین شخصی هیچ کسی نیست کهدرمورد تسخیر مقام ولایت اش کسی جنجال کند هرکه واقعا خدمت کند مبارکش باد تا آنجا که ثابت شده در طول سالهای گذشته ولایت بلخ در اثر زحمت کشی مقامات آنولا در راس آن والی جناب آقای نور بیشترین بیشترین پیشرفت هاراشاهد بودهکه چنین مدیریت فکر نمیکنم در شان جمعه خان همدرد ویا پهلوانان دوستم ویا افراد مربوط محقق باشد زیر خودش پیداست که اینها خدمت نه بلکه ثروت میخواهند وگرنه تا اکنون خدمات قا بل قدری صورت گرفته است واما اگر تمام قدرت را به حکمتیار بدهید جنجال از افغانستان گم نخواهد شد زیرا او شرارت در جبین اش جاگرفته است.....

>>>   این بار هرکس باشد جز عطا وتاجیک ها زیرا بعد از مدتی ولایت بلخ را نیز جز مایمللک خود میپندارند. قدرت باید بچرخد دفعه بعد باز میشود به تاجیکها فرصت داد.چون در این کشور دموکراسی و شایسته سالاری نیست.

>>>   من قسم میخورم تا ما مردم افکار خود راتغییر ندهیم .وضع کشور همین خواهد بود وهمین دزدها بر ما حکومت میکنند.

>>>   پرسشی دارم از نخبه گان ترک تبار مان ایا قبول دارید که کابل مربوط کابل شاهان بوده وقبل ازبابرتاجیک هامالکان این سرزمین بوده اند ایا این زمین را کی صاحب بود ایا بنظر شما بابر این زمین راخریده بود برای قبر دوستان خود نظر من این است که کمی واقعبینانه اندیشه نموده وبپذیریم که کابل ازکابلیان است نه ازبابرونادروداود وتیمور شاه که گور های مرمرین شان تپه هاومناطق مارا غصب نموده است امیدوارم که دشنام وتوهیین نکرده مانند انتحاری هاجواب ندهید که ازشما چنین توقع نداریم بدرود

>>>   چهار رهبر تنظیمی نه قومی . این دیگر منصفانه نیست بدون سنجش و همه پرسی رهبر برای مردم تعیین نمایید

>>>   جمعه خان همدرد مشاور ارگ عضو فعال حزب اسلامی گلبیدین از چه وقت بحیث رهبر شناخته شده وکی انرا شناخته ونام رهبر را بر این قاتل ملت وخاین مملکت نام رهبر مانده کسیکه از هیچ دزدی و خیانت دستبردار نبوده ونیست و از جمله قاتلین مردم وخاین به کشور است هرگز رهبر بوده نمیتواند مگر اینکه رهبر خاینین و جنایت کاران باشد خواست مردم ولایت بلخ بحیث والی ولایت شان اقای عطامحمد نور است چون تجربه شده و خادم مردم و صادق وطن است اما با انهم هرکسی که تعین شود بحیث والی انولا جمعه همدرد و همراهان ان نشود زیرا مردم بلخ هرگز جمعه خان را قبول ندارد زیرا قومگرایی وتعصب قومی را دامن میزند و ترورستان را در بلخ جابجا میکند .

>>>   سلام هم وطنان عزیز من؛؛!برای من که یک پشتو زبان هستم فرق نداره رییس جمهور ما پشتون فارس ازبیک هزاره یا از کدام قوم دیگر افغانستان باشد بلکه مهم ان است که به وطن من خدمت کند و ریشه تعصب و نژاد پرستی را از بین ببرد مثلا من زمانی که به اقوام غیر پشتون اشاره میکنم انان را به نامشان می گیرم نه با واژه پارسیوان البته پارسیوان نه کدام حرف بد است و نه ناسزا بلکه ترجمه فارسی ان فارسی زبان میشود و اگر نام کسی را بدانم او را با نامش صدا میزنم از شما دوستان هم خواهش می کنم از واژه اوغونی استفاده نکنید چون نوعی بی احترامی نسبت به ما پشتون ها است در ادامه در مورد ولایت بلخ گپ بزنم اقای عطا۱۵سال است والی بلخ است ایا بلخ از پدر ایشان است؟؟؟ایا والی باید تحت امر رییس جمهور باشد یا رییس جمهور تحت امر والی؟؟ اقای عطا این همه مال و سرمایه را از کجا اورده؟؟من قومی نگاه نمیکنم و چرا از این ها پرسان نمیشود از عطا و زاخیلول دوستم و دیگر مفسدین این کشور که از هر قوم باشنند چرا من و تو جوان افغان بخاطر غنی و عبدالله خودمان را از بین ببریم در صورتی که نه خیر. غنی پشتون به من و عبدالله به شما تاجیکان نمی رسد پس این رژیم اشرار است من و تو پشتون تاجیک ازبک هزاره باید برای دمکراسی متحد شویم با درود فراوان نظیر سادات

>>>   عطای چور هرچه زودتر باید برکنار و محکمه شود.فهیم از کارته نو

>>>   والی ها باید از طرف مردم خود آن ولایت انتخاب شوند۰ در آنصورت ببینم که این همه شغال ها خواهند توانست بر ضد شیر شمال استاد عطا در بلخ ایستاده شوند؟ هرگز نه۰

>>>   استاد عطا محمد نور شخصیت بی دلیل برای ولایت مزار شریف بوده و است . زره

>>>   استاد عطا محد نور شخصیت بی بدیل برای ولایت مزار شریف که یکگانه ولایت دری زبانان میباشد بوده و است و یک دفاع خوب و قوی ملی دارد . زره

>>>   شرم است برای دولت که لبنانیان قراردادهای آب و نان اش را بدست گیرد کشور که خود از گرسنگی هلاک میگردد در افغانستان دنبال روزی میگردد خویشاوندان نا موفق و سود جو یک دختر ناکام را به افغانستان عرضه کرده و در مقابلش دست به چور و چپاول میزند پس حق پاکستان است که حق پدر دعوا کند با افغانستان چرا که به صدها دختران را به پاکستانی ها دادند و دوستی و خویشاوندی کردند.

>>>   دوستان دعزیز: از سال 1357 الی اکنون مردم افغانستان دریک جنگ مافیایی قربانی میدهند صرف دین اسلام را یک وسیله برای رسیدن به اهداف نامشروع خویش انتخاب نموده اند که از این تخنیک فریبنده شان بار دیگر مردم افغانستان را فریب دادن نمیتوانند مشکلات در افغانستان قومی بودن نیست بلکه مافیایی بودن است اصلا ایشان نسبت به اسلام ثروت راترجیح میدهند بطورمثال شمالطفا به دارایی های یکتعدادوالی صاحب ها نظر اندازی نمایید که آنرا از کجاکرده اندخودش تاجر بوده ویا پدر یاپدرکلانش .
داکترنجیب الله شدن کارساده نیست
با احترام صافی

>>>   پشتونها برای نخستین بار در بلخ و کهندژ یا قندز بعد از تطبیق نظام نامه ناقلین امان الله پیدا شدند۰ این حقیقت به همه معلوم است۰ پشتونها از خود حفاظت کرده نمیتوانند و مانند همان کاغذ توسط هر قدرت بشمول پاکستان استفاده شده اند و میشوند، آنها از سرحدات کشور چگونه حفاظت خواهند کرد؟ برو، این لاف های پته خزانه مانند را دیگر کسی نمیشنود۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است