هدف آمریکا انزوای چین است نه پاکستان
استراتژی آمریکا در آسیا، کنترل چین است. حضور آمریکا در منطقه جنوب آسیا و آسیای مرکزی که می خواهند به تدریج تسلط خود را بر انرژی آن مطرح افزایش دهد هم چین است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۴    ۱۳۹۵/۶/۱۳ کد خبر: 120603 منبع: پرینت

آمریکا و هند بعد از امضای یک قرارداد دفاعی برای استفاده از پایگاه های نظامی یکدیگر در منطقه به توافق رسیدند که این موضوع تهدیدی برای پاکستان محسوب می شود. زیر نظر داشتن فعالیت چین در منطقه و استفاده از پایگاه های نظامی یکدیگر برای مبارزه با تروریسم از مهمترین توافقات آمریکا و هند است. منوهر پارکر وزیر دفاع هند که برای سفر 4 روزه راهی آمریکا شده طی 8 ماه گذشته دومین بار است که به این کشور سفر می کند.وزیر دفاع هند برای خرید موتورهای جت و پهپاد با مقامات آمریکایی وارد مذاکره شده که نشان دهنده گسترش روابط نظامی بین دو کشور می باشد.پارکر در ملاقات با اشتون کارتر همتای آمریکایی خود قرارداد دفاعی بین 2 کشور را امضا کرد.

داکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه گفت: بر خلاف آنچه که در رسانه های افغانستان و نخبگان افغانستان مطرح می شود و انزوای بین المللی و منطقه ای پاکستان مورد بحث است، این صحبت ها بیشتر به منظور تحریف افکار عمومی از سوی وزیر خارجه آمریکا است.

وی افزود: هدف آمریکایی ها از این اعتلاف یا قراردادی که با هندی ها بسته بودند، در واقع پاکستان نیست بلکه چین می باشد. هم به دلیل منازعه ای که میان هند و چین وجود دارد و هم به دلیل نگرانی و ترسی که آمریکایی ها از قدرت اقتصادی و نظامی چین در منطقه و در آسیا دارد. آمریکایی ها بر این باور هستند که قدرت در حال آسیایی شدن است و این آسیایی شدن قدرت باعث خیزش هند و چین در منطقه شده است. بنابراین هدف آمریکایی ها این است که منازعه بین هند و چین را در منطقه تشدید کند و از این طریق از افزایش هر دو قدرت جلوگیری به عمل بیاورد تا آمریکایی ها همچنان به عنوان قدرت مسلط در آسیا باقی بمانند. پس بحث پاکستان در اینجا کاملاً منتفی است.

داکتر نظری با بیان انیکه در حال حاضر چین در تحولات خاورمیانه و سوریه نقش دارد، افزود: بعد از اینکه از طریق رسانه های آمریکایی مشخص شد که آمریکایی ها می خواهند با هندی ها قرار دادی را امضا کنند چینی ها هم حضور خود را در سوریه علنی کردند که این واکنشی به آمریکایی ها بود. رقابت بین آمریکا و چین در کل منطقه در حال افزایش پیدا کردن است. چرا که آمریکا به این باور رسیده که درست است چین به صورت آرام حرکت می کند و توسعه اقتصادی را هدف اصلی خود قرار داده، ولی چین به تدریج مشق هژمون گرایی در جهان می کند و به عنوان پشتیبانی ساختاری مناسب برای آمریکا تا چند دهه آینده مطرح خواهد شد.

این استاد دانشگاه، در خصوص هدف آمریکا در آسیا بیان داشت: هدف آمریکایی ها و استراتژی آمریکا در آسیا، کنترل چین است. حضور آمریکا در منطقه جنوب آسیا و آسیای مرکزی که می خواهند به تدریج تسلط خود را بر انرژی آن مطرح افزایش دهد هم چین است. به این ترتیب هدف آمریکا این است که اولاً منازعه مرزی و سرزمینی بین چین و هند در منطقه افزایش پیدا کند تا از این طریق هم هند نتواند نقش اصلی خود را بازی کند، چرا که هند در جبهه شرق قرار دارد و متحد روسیه است و هم با چین رقابت کند.

وی ادامه داد: در این میان پاکستان متحد غرب بوده و نقطه عطفی در تحولات سیاست خارجی آمریکا به شمار می رود. در واقع پاکستانی ها نقش مهمی را در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا بازی می کنند. به همین دلیل آمریکایی ها می خواهند یک بازی دو گانه را مورد توجه قرار دهند. از یک طرف حساسیت پاکستان را تحریک کنند تا پاکستان که در سال های اخیر نقش مستقلانه تری را نسبت به آمریکا دنبال می کرد بار دیگر 180 درجه چرخش کند و همچنان پیرو مطلق سیاست خارج آمریکا باشد و هم در واقع چینی ها را با چالش روبرو بسازد و از طریق منازعه بین هند و چین از آسیایی شدن قدرت و خیزش چین و هند در منطقه جلوگیری به عمل بیاورد.

داکتر نظری در خصوص این رقابت ها اضافه کرد: این مهم ترین هدفی است که آمریکا دنبال می کند اما اینکه این موضوع را در رسانه ها بخاطر منزوی ساختن پاکستان مطرح کرده است و این مورد دقیقا بخاطر انحراف افکار عمومی است که جهان یا منطقه را متوجه پاکستان بسازد تا در واقع حساسیت چینی ها را کاهش بدهد. اما چینی ها این موضوع را درک کرده به همین دلیل بعد از این امضا چینی ها اعلام کردند که ما در سوریه حضور داریم چراکه افراط گراها در اینجا حضور دارند و اگر ما آنها را در اینجا سرکوب نکنیم آنها بار دیگر به چین برمی گردند. درواقع هدفشان این بوده است که این پیام را به آمریکایی ها اعلام کنند که اگر شما استراتژی خود را بگونه ای عیار می سازید که کنترل و مهار چین در دستور کار قرار دارد ما هم در حمایت از نظام بشار اسد در سوریه در برابر آن مخالفانی که مورد حمایت شما است قد عمل خواهیم کرد و در جبهه روسیه و ایران علیه منافع غرب و آمریکا عمل خواهیم کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واشنگتن پوست: غنى ادم قومى است و قوم گرايى به نفع قوم خود حمايت ميكند ، او بخشى از مشكلات افغانستان است!
یک نشریه امریکایی در بررسی وضعیت فعلی افغانستان و در توصیف اشرف غنی رئیس جمهور نوشته است که اشرف غنی مشاورانی از قوم و قبیله‌اش را گرد آورده است و از پشتون گرایی حمایت می‌کند. نشریه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، از یک سو با فقر و خشونت مخالفان مسلح و از سوی دیگر با مخالفت‌های درون حکومت و انتقادهای تند همگانی روبرو است. در گزارش آمده است که غنی به مدیر مستبد متهم است و بدنبال اداره امور افغانستان بدون تفویض اختیارات کافی به مقامات دولت است همچنین احسا...

>>>   خدا کند تا از برکت کرم ما هم اب بخوریم

>>>   همینکه پاکستان در سالهای قبل بار ها اعلان مینمود که ما از پشتون ها حمایت میکنیم این در حقیقت شعار امریکا بود نه پاکستان تا از این طریق اختلافات قومی در کشور بوجود آید و مردم بین خود به جنگ و برادر کش بپردازند و غربی ها در سایه این برادر کشی کار خود را پیش ببرند.
تا رمانیکه ظاهر شاه زنده بود دفتر او در کابل مخالقت خود را با این نظر پاکستان اعلام میکرد ولی من هیچگاه از اشرف غنی و یا کرزی نشنیدم که در مقابل این اظهار نظر پاکستانی ها که از پشتون ها حمایت میکنند از خود مخالفتی نشان داده باشند زیرا آنها گماشته گان غربی ها بودند و از سیاست غرب در مورد کشور حمایت میکردند از اینرو حمایت از پشتون ها یک سیاست تفرقه افگنانه استعمار میباشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است