14 کشته و زخمی در درگیری برسر دفن کلکانی
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۹    ۱۳۹۵/۶/۱۱ کد خبر: 120538 منبع: پرینت

خاکسپاری مجدد حبیب الله کلکانی پس از 78 سال، بر مشکلات این روزهای پایتخت افزود و به یک جنجال عمومی کشیده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، استخوان های بجامانده از حبیب الله کلکانی و همراهانش نیمه های شب گذشته از قبر بیرون کشیده شد و قرار بود در تپه شهر آرای کابل دفن شود.

طرفداران جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، با خاکسپاری جسد حبیب‌الله کلکانی در تپه شهر آرای کابل مخالفت کردند و از نیمه های شب گذشته محدوده را محاصره نموده و از ورود اجساد به این منطقه جلوگیری کردند.

آنها ادعا دارند از آنجا که تپه شهر آرای در کابل مربوط به میراث‌های فرهنگی ازبک‌ها است، باید جسد حبیب‌الله در جای دیگری دفن شود.

در مقابل، طرفداران حبیب‌الله کلکانی که از قوم تاجیک‌ هستند بر دفن جسد او در تپه شهر آرای کابل اصرار دارند.

طرفداران هر دو طرف مسلح هستند و در چند ساعت گذشته درگیری های مسلحانه پراکنده ای در مقابل هم داشتند.
در این درگیری ها 3 تن کشته و حدود 11 تن دیگر زخمی شدند.

هنوز تشنج ادامه دارد و دولت حاضر به میانجیگری بین قوم ازبک و تاجیک در این قضیه نشده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به حرف هيچ تيكه دار گوش ندهيد چون رهبر خود شما هستيد . امروز شما ثابت ساختيد كه تصميم گيرنده شما ها هستيد. و چند تيكه دار از نام شما به تجارت مى پردازند ديگر نمى توانند شما را به بازى بگيرند. امروز شما خواستن و توانستن است را با عمل ثابت ساختيد.اگر شما نخواسته بوديد اين خاكسپارى را تيكه داران معامله گر هرگز نمى توانستند چون در اين عملكرد نه براى انها نفع بود و نه جايگاه . هر قدر اعتماد به نفس بيابيد و به خود باورى برسيد همانقدر به رسيدن به ارمان هايتان نزديك ميشويد و كسى نخواهد توانست كه با سرنوشت تان معامله كند.

>>>   پیروزی خجسته باد. تپه شهر آرا به دست مردم است و ملیشه های پان ترکیست و نوکر اوغان ملت و ای اس ای فرار کردند. زمستان گذشت و روی سیاهی به دوستم کله خام ماند. اکنون باید تاجیک های خوش باور که از دوستم دفاع میکردند این دشمن فرهنگ پارسی را شناخته باشند

>>>   بعد از حبيب الله كلكاني دنبال گور قهرمان ديگري شهيد عبدالخالق هزاره ميبرايم و او را در ارزان قيمت دفن ميكنيم تا درس و عبرت براي استبداد گران باشد
تاريخ را از سر مينويسيم ....

>>>   .نام جمعه خان همدرد از یادت رفته که مثل گوسفند به سرک های شبرغان حلال تان کرد. اول حق معاونیت اول را بگیر که باز بالای تپه جنگ کو.

>>>   دزدان کلکان باید آن استخوان هارا درتپه کوتل خیرخانه دفن کنند

>>>   تاحیکان کمی بخود بیایید بخود ارزش دهید فاشیزم درمقابل تان عاجز امد وازمعاش خوران غیر قبیله در مقابل تان استفاده میکنند بیدار باشید خواب بس است خوش باوری بس است

>>>   حالا باید این دو جسد را در ... دفن کند چون انها جای در بین مردم ندارند چون از جمله دزدان بودند.
باید ګفت که دولت باید میانجګری نکند چون دزد دزد است اګر یک هزار مرتبه انرا در ګور کند و پس بکشند.

>>>   کدام خدمت را این کلکانی انجام داد که باید اعزاز داده شود؟ نیاز نیست در این زمان به این نوع حرکات غلط.
وحید

>>>   دوستم گلم جم حالا که زور را دید در منزلش به افرادش میگوید بروید صدای تانرا در تلویزیون ها بکشید ههههههه

>>>   اگرچه لاش سقو تا مقبره شهرارا دریادکسی نبود بیاد آوردند. شاید هدف از جستجوی لاشه دزد تفرقه اندازی بوده باشد تا نان و نوای دهه هفتاد کابل میسر شود وگرنه درمقابل چندتا اوزبیک لشکر سقوی لازم نبود هرگاه اوزبیک هم نیت بد میداشت شاید اوزبیک های خودرا به تعداد همسان حاضرمیکرد. اگر ده نفر اوزبیک همانجا حضورداشته هم باشد مقبره اوزبیک اشغال شده بقیه اوزبیک پسان متوجه خواهدشد.
ازینکه قصدا تفرقه ایجاد کرده زمینه غارت خود را جستجو کردند از اعتبارشان کاسته شد هنوز اولاده سقاو سقوی بوده است .
وطندار

>>>   حالا که متاسفانه کار به این‌جا رسید، نباید از یاد ببریم که این رویداد به تنهایی این‌گونه انکشاف نکرده. برای پیدا کردن دست‌های پشت پرده، بزرگان هر دو طرف باید برای این سوالات پاسخ پیدا کنند.

نخست: ارگ از ماه‌ها پیش و به‌خصوص این هفته در جریان لحظه به لحظه انکشافات در مورد مراسم و حواشی آن بود. فرمانده امان‌الله گذر مذاکره کننده با ارگ بود و یک شب قبل، ارگ و نمایندگانش امکانات، مجوز و مسیر حرکت و جای خاک‌سپاری (در شهر آرا) را تایید کردند.

دوم: کمیسیون خاک‌سپاری ماه‌ها است در مورد چگونگی و مکان خاک‌سپاری تبلیغ می‌کرد. چرا دوستان معترض شش ساعت قبل از مراسم که همه چیز در مشورت با ارگ چیده شده بود، صدا بلند کردند؟

شاید عاقلانه‌ترین کار برای هر دو طرف پیگیری عملکرد و سیاست دو پهلو شماری از مقامات بلند پایه حکومت در این رویداد باشد که هم به نعل زدند و هم به میخ تا ماهی مراد خود را بگيرند.

>>>   بخدا اگر تو خرد داشتی، کجا چنین لنگ حمام میشدی
هر که ناموخت از گذشت روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار
مشاورین دوستم در ایجاد بحران ام روز:
لالی احمد زی
باری جهانی
و کمک نظامی اش: فرماندهان حزب اسلامی حکمتیار
با این حال باز هم بگویید دوستم خود اراده عمل کرده و در پی هدف مشخص تاریخی- فرهنگیی ازابک بوده.
فقط یک حرف: ما نباید در محاسبات مان دچار اشتباه شویم. دوستم و پیرامونیی های او نمی توانند نماد و سمبل کلی ازبیک های افغانستانی باشند.

>>>   یکی از افراد وابسته به حزب اسلامی گلبدین به ژنرال دوستم (چند ساعت پیش از ترک تپه شهرآرا از سوی افراد مسلح دوستم):
ما یک هزار عسکر آماده در لوگر داریم؛ اگر می‌خواهید کابل می‌آیند.
ژنرال دوستم: آمدن کار نیست؛ بروید در ولایت‌های خود و در رسانه‌ها صدای اعتراض‌تان را بلما وقتی می گوییم دوستم ... قبیله است، این هم سندش
ند کنید.

>>>   ببینید که چگونه دوستم را در برابر ما تحریک میکنند ، قوماندان حزب اسلامی به هدایت گلب الدین از لوگر آمده میگوید که حکمتیار صائب یک هزار نفر در اختیارت میگذارد

>>>   شكاف‌‌هاى قومى در افغانستان بيشتر از پيش، عميق و هويدا شده است. علت اين برمى‌‌گردد به تعصب قومى ديوانه‌‌وار يك عده كه همه چيز را در كشور مربوط يك قوم مى‌‌بينند و مى‌‌دانند.
سرود ملى قومى، نمادهاى قانون اساسى قومى، باباى ملت قومى، رئيس جمهور قومى، وزارت‌‌خانه‌‌هاى مهم و كليدى قومى و خلاصه هرچه در افغانستان كه بايد ملى باشد، قومى شده است. تدفين دوباره داوود خان و ارفاق و برادرى در حق طالبان تشنه‌‌به‌‌خون، سبوتاژ شناسنامه‌‌ها، تقلب در انتخابات و غيره عامل اصلى تحريكات گسترده و مخرب احساسات قومى در كشور است. وضعيت به حدى رسانيده شده است كه معاون رئيس جمهور در يك تپه نيرو بالا مى‌‌كند كه اين تپه از قوم من است.

>>>   کشیدگی و تشنج بین ازبک ها و تاجیک ها مایه خوشحالی ارگ نشینان است ارگ ریاست جمهور در حالیکه خواست ان تنش زدایی بین ازبک ها وتاجیک ها وهزاره ها میباشد هرگز مینجیگری بین انها را نمیکنند ودر برنامه شان ندارند مردم ازبک وتاجک تباران متوجه باشند تا اختلاف ها ومشکلات شانرابا تفاهم و گذشت حل و فصل کنند نه از راه تنش و جنگ بهترین راه تفاهم و گذشت از هردو طرف است .

>>>   اعلان حمایت نظامی حزب اسلامی آقای حکمتیار با یک هزار جنگجو از جنرال دوستم در قضیه تپه شهرارا !
فاعتبرو یا اولی الابصار
ویس ناصری

>>>   اوزبك ها به ناحق بابرشاه را به خود مى چسپانند. بابر از نوادگان تيمور لنگ است. زمانى كه تيمور لنگ حكومت مى كرد ازبكى وجود نداشت. اين مليت بعدا توسط شيبانى ها بوجود آمد كه دشمن خونى تيموريان و بابريان بودند. تيمور لنگ قزلباش ها را با خود به ايران و آسياى ميانه آورد. و بابريان با آنها متحد شدند و با ازبكان جنگيدند.

>>>   واقعا جای بسی تاسف است که هنوز بی عقلی در جامعه مان بیداد می کند . خداوند ایشان را رحمت کند حبیب الله را می گویم . جهانیان دارن سلاح هارپ میسازن و ما هنوز نمی توانیم بر سر دفن مردگانمان سازش کنیم . واقعا متاسف ام .
یوسفزی

>>>   كساني كه دوستم را متهم به نسل كشي ميكردند امروز آمده اند و او را تشويق به نفاق ميكنن

>>>   مسلمانی کجا است؟؟؟چرا برای چند استخوان باید ۳نفر جان بدهند مگر کلکانی که بود

>>>   باید در صحن زندان پلچرخی کابل دفن شود تا حق به
حقدار برسد وروح آن مرحوم به آسایش ابدی برسد.
فرید

>>>   ما به هر صورت اين كار را كردنى هستيم ولى دلم به أزبك ها ميسوزد كه براى يك زمان نامعلوم باز هم نفر خدمت ميمانند.
ح ع

>>>   امروز دوستم بی عزتی بر مردگان ما در قلب پایتخت ما کرد که نه چنگیزخان خونخوار کرده بود، نه تیمور لنگ، نه بابر اشغالگر ، نه نادر غدار، نه هاشم خان مستبد و نه طالبان وحشی.
امروز یازدهم سنبله، روز دادخواهی تاریخی بود، قرار بود تاریخ تمام مردم محکوم و مظلوم افغانستان را از جعل تاریخی بیرون سازند و تاریخ واقعی افغانستان را از سر بنویسند. اما امروز تاریخ تاز با توطیه و خنجر از عقب توسط ملیشه دوستم رقم خورد.

ناگهان دوستم پس از ماه ها خوش گذرانی در ترکیه در روز خاکسپاری شاه حبیب الله کلکانی و یاران او در رسانه ها پیدا شد، از یک طرف از بی ارزشی و بی صلاحیتی خود از حکومت غنی شکایت کرد و از طرف دیگر با تهدید ملیشه های خود مانع خاک سپاری تابوت ها بردوش هزاران انسان دادخواه شد.
اگر دوستم دعوای اجدادی بر تپه شهر آرا داشت چرا ماه ها قبل از خاکسپاری مطرح نکرد و چرا ناگهان در روز خاکسپاری در مقابل عزاداران ایستاد؟
آیا رسم عیاری، انسانیت ، همزیستی و دوستی تاریخی میان مردم برادر ازبیک و تاجیک همین است؟
آیا دوستم به پیامد های زورآزمایی، تهدید و توهین به تاجیکان سوگوار در سر زمین و خانه خود شان اندیشیده بود؟
آیا دوستم اندیشیده است که کابل نه جوزجان است و نه فاریاب، نه حمایت گلبدینی های فرصت طلب او را نجات خواهد داد و نه اتمر و غنی؟
دوستم اگر یک کمی حافظه می داشت از گذشته خود در کابل درس عبرت می گرفت.
دوستم اگر یک کمی خرد سیاسی می داشت بجای تهدید و توهین در کنار مردم سوگوار می ایستاد و امنیت آنها را در تپه شهر آرا می گرفت و در غم تاریخی مردم سوگوار شریک می شد. زیرا دفن مجدد تابوت های نمادین شاه حبیب الله کلکانی و همرزمان او پس از ۸۷ سال جعل تاریخ ، استبداد و جنایت نادر و هم کیشان او بمعنای احیای حاکمیت تاجیکان و سرکوب ازبیکان نیست، بلکه یک دادخواهی بزرگ تاریخی و یک رستاخیز مشترک مردمی در برابر استبداد و تمامیت خواهی سنتی است. این در حالیست که دوستم درین روز شکایت از انحصار طلبی و بی عدالتی غنی می کند.
به کمال تاسف دوستم از بی خردی خود نه تنها ازین فرصت همبستگی در برابر بی عدالتی تاریخی استفاده خوب نتواست، بلکه با خنجر زدن از عقب بر مارش عدالت طلبانه هزاران انسان، روسیاهی و نفرت تاجیکان را کمایی کرد.
سر انجام مردم سوگوار با ایستادگی و شکیبایی ملیشه های بی بند و بار دوستم را از تپه شهدای تاریخ ساز بیرون کردند، اما دوستم چه را بدست آور؟
درست گفته اند : گر عقل نباشد جان در عذاب است.

>>>   تپه تاریخی هست ونباید مکانهای تاریخی را بنام شخصی که هشتاد سال پیش کشته شده از بین برد!
نادرشاه

>>>   بس است بخدا تا به کی همدیگر خود را میکشیم خسته نشدید بابا حالا وقت این حرکت ها نیست ملت از بی کاری از بی امنیتی به داد آمده ولی این جاهیل ها را نگاه کن بر سر دفن استخوان ها خون میریزن تا به کی دیوانه گی هوشیار شویم از عقل خود کار بگیرید ارام شوید بس است بس.
رحمانی هرات

>>>   ....برسرتان یک روز ازدست تان مردم ارام نگرفت خدا لعنت تان کند حالا دربین شهر مردم کشته میشود از خاطر که مرده را دوباره زنده میکند خاطر جمع باشید که بعد از یک کشتن تاریخ تمام قبر های خودتان هم مثل کارمل از قبر بیرون شده وبه سگ ها انداخته میشود خاطر تان جمع باشد درفکر کار خوب باشید باز وکیل پارلمان وظیفه خودرا رها کرده برای قبرکنی امده شرم است شرم بیعقلی تابکی از همسایه های وطن شرم کنید از سیاست مداران شرم کنید مردم خراب کردید وطن هم خراب کردید .
مسافرجبری

>>>   ....تان کند یک روز مردم ازدست ارام نیست شرم خوب است خجالت بکشید نه ادم هستین ونه سیاست مدار ومردم که کدام تاریخ درست داشته باشید قبر بعداز مردن شما قبرهای تانمردم کنده ومردههای تان به سگ ها خواهند انداخت مثل کارمل بخیر روزش میرسد .
مسافرجبری

>>>   به نظر من شهر آرامی تواند سنبل وحدت و همدلی باشد و می تواند شاهان زیاد را در دل خود دفن کند و می تواند نشانه فرهنگی اقوام مختلف شود. حبیب کلکانی جزء تاریخ این کشور است و هر برچسب که پشت سر او بزنیم باز جزء تاریخ این کشور است. تاریخ کشور را با تمام ویژه گیهایش حفظ کنیم.
دوستم باید این قدرت تفکر را داشته باشد که بگوید شهر آرا می تواند جای برای تمام شاهان افغانستان باشد. خود دوستم وقتی مرد هم در همین شهر دفنش کنید . تا او هم جزء تاریخ همین کشور شود.
ولی من به عنوان یک هزاره تایید نمی کنم که بابرشاه مربوط ازبیک باشد بلکه بابرشاه ترک است و هزاره ها هم ترک است.

>>>   سلام. دشمن اصلي شما ملت افغان پاكستان است و شما را بنام مليت تاجك پشتون ازبك هزاره به جان يكديگر مي اندازد و از شما ملت بزرگ افغانستان استفاده ميكند. نميدانم شما چي وقت هوشيار ميشويد. افسوس صد افسوس بحال همه شما

>>>   مردوم پشتون مانند شما بي شعور نيستند كه هر چه بر دهن اماد به اقوام محترم اين سر زمين بگونيد بي ادبي بي حيايي از خود حدي داره شما يك چنگ اوباش استخوانهاي ٨٠ساله دوزدسركرده خودرا ميبري. دفن ميكنيد به أقوام شريف اين سر زمين چرا توحين ميكنيد تاريخ شما نميتوانيد تغير بدهيد شرم كنيد كسي پيدا ميشود مانند دوستم كه شمارا متوجه كارهاي غلط تان نمايد اوراهم به نوكر بودن متحم ميكنيد از خداوندج بترسيد حيا كنيد از خشم خداوندج بترسيد كه روزي بر سر شما امادني هست انشاهالله٠
لالاهراتي از هرات

>>>   بچه سقاه بد نام ترین چهره تاریخ افغانستان.
زلمی

>>>   خوب اگر این قضیه حل و فصل نشود به این معناست که برنده اصلی این میدان پشتون هاست نه اقوام دیگر ساکن در افغانستان چرا که این ها را به جان هم انداختند و خود پشتون ها سیل بین این مهعرکه هستند
پروانی

>>>   عبرت_گرفتيد!
حوصله و شكيبايي را كه در برابر تان در بلخ و كشتن جوانان ما در جوز جان كرديم هرگز ضعف ما فكر نكنيد!١٠٠٠ نفر نوكر ISI، يون و لالي قُلدر چي شدن، ما تمام شب انتظار پذيرايي از شما بوديم .
نكته: شغالان هرگز با شيران توانايي تقابل را ندارند. مخصوصن چوچه هاي ISI.

>>>   همه بدانند كه بابرشاه و بابريان آثار ماندگار خود را در كابل گذاشته اند و بابر آنچنان كابل را دوست داشت كه توصيه كرد تا جنازه اش را از آگره به كابل انتقال دهند كه چنين شد. بابر كابلي است و به مليشيه هاي وحشي هيچ نسبتي ندارد. گذشته از اين مليشيه هاي از همين نوع در ميان خاندان تيموري در آسياي ميانه رخنه كردند به امانت ها غدر و خيانت كردند و باعث ضعف و سقوط خاندان متمدن تيموري گرديدند و از جمله بابر را از فرغانه آواره ساختند و وي به كابل آمد و كابلي شد و از آن پس بود كه نام آور گرديد و دهلي را فتح كرد و امپراتوري بزرگ و خوشنام بابري را در هند پايه گذاري نمود. چون اين فرصت و امكانات را كابل و كابليان در اختيارش قرار دادند كابل و كابليان را از جان و دل دوست ميداشت و امروز جسد پاكش در خاك پاك كابل آرميده است. مليشيه هاي وحشي همان خيانتي را به مرحوم داكتر نحيب كردند كه ميليشيه هاي قرن ١٦ به بابر و خانواده بابر روا داشتند و امروز همين نمك ناشناسان بي شرمانه دعواي ميراث فرهنگي كسي را دارند كه با وي و خانواده اش غدر كردند. شما مليشيه ها با اينگونه شخصيت ها و تاريخ گهربار شان هيچ نسبتي نداريد. اهميت شما فقط همين است كه مزدور جنگي باشيد و در هر روزگاري خود را به نرخ روز بفروشيد و پيشمرگ ستمگران باشيد و به هر نان و نمكي غدر كنيد.

>>>   مرد مردان عبدالخالق هزاره شاخی
سلطنت را شگست و جنرال عبدلقادیر
دم سلطنت را برید
ننگ بیجا نخورید صد در صد راست است
هم وطن مهاجر

>>>   بالاخره به إثبات رسيد كه كه سركوب كننده نهضت امانى كه پيشرفته ترين دوران تاريخ افغانستان بود امروز قهرمان جلوه داده ميشود

>>>   اگرنادرشاه غداربوده ویک انسان خوب راکه خادم دین
رسول الله لقب داشته باخیانت کشته پس کسیکه خوداین نادرشاه غدار راهم به جهنم روان کرده باید
باید لقب شهید تاریخ نام بگیرد و اگر به قبر آن
دسترسی ندارید ومحل دفن آن شجاع مردمعلوم نیست حداقل یک مجسمه ای ازش بسازید تافداکاری
آن جوان سرمشق دیگرجوانان شود ونیز ستمکاران وقتی به مجسمه نگاه کند بیاد ظلم و انتقام از ظالم
بی افتد و فکر ستم را از خود بیرون کند امروز باز
هم مردم افغانستان نیاز به فداکاری عبدالخالق های
دیگری دارند تا از شر این غداران خلاص شوند.م ا

>>>   دوستم گلم جم شده س .گ قبیله وعروسک دست غنی وقبیله درود بر تاجکان قهرمان

>>>   ما در تاريخ خوانده بوديم در حصه كلكان كودامن دزدي بنام حبيب الله مشهور به بچه سقابود امروز مردم شمال كلكاني از يك شخص دزد شخصيت ميسازند اين يك كار نمايشي است اينقدر سالها عقل تان قد نداد كه حالا به اين فكر شديد .

>>>   افتاب به دو انگشت پت نمي شود دزد ، دزد است در طول 78 سال گور هم اين دزد را قبول نكرد الهي توبه كه استخوانش هم ارام نشد خداوند خودش ميداند خاين دزد هيچ وقت در گور هم ارام نمي باشد.

>>>   حالا باید این دو جسد سقو 2 را در ... دفن کند چون انها جای در بین مردم ندارند چون از جمله دزدان
اگرچه لاش سقو تا مقبره شهرارا دریادکسی نبود بیاد آوردند. شاید هدف از جستجوی لاشه دزد تفرقه اندازی بوده باشد تا نان و نوای دهه هفتاد کابل میسر شود وگرنه درمقابل چندتا اوزبیک لشکر سقوی لازم نبود هرگاه اوزبیک هم نیت بد میداشت شاید اوزبیک های خودرا به تعداد همسان حاضرمیکرد. اگر ده نفر اوزبیک همانجا حضورداشته هم باشد مقبره اوزبیک اشغال شده بقیه اوزبیک پسان متوجه خواهدشد.
ازینکه قصدا تفرقه ایجاد کرده زمینه غارت خود را جستجو کردند از اعتبارشان کاسته شد هنوز اولاده سقاو سقوی بوده است .

>>>   افغانستان سخت نیازمند دیکتاتوری عادلانه است!!!

>>>   كابل ديگر بيت الخلاء ازبك، هزاره و شمالي وال شده، مردم خود كابل بعد از اين مرده هاي خود را بسوزانند، چون براي دفن شان جاي ندارند، حتماً دوستم باغ بإبر را براي قبر خود جر كرده باشد.

>>>   آب به آسیاب دشمن بریزید . عقل تاجک بعد بعد
نجیب گلبهار

>>>   وقتى دوستم مرد ما اجازه نمى دهيم در كنار آرامگاه بابرشاه دفن گردد. هيچ ارتباطى ميان بابرشاه و تيموريان و ازبك ها نمى باشد. همين ازبك ها بودند كه باعث سقوط تيموريان شده و بابرشاه را آواره كردند. از بد روزگار حالا كار به جايى رسيده دشمنان تاريخى بابريان ادعاى ميراث آنها را دارند.

>>>   این جنرال دوسم همون نبود که خیلی ها میگفتند ایکاش افغانستان کلی جنرال دوسم تا فلان کارو میکرد؟؟
آخه این دعواهای الکی یعنی چی؟؟!
مردم گرسنه اند و بیکار.تو افغانستان جنگه اونوقت همو میکشین که اینجا دفن بشه یا اونجا؟!!!
افغانستان هر چی کشید از تعصبات قومی و قبیلیه ایی بود که باعث شد این همه گروه تروریستی شد.

>>>   نظریات دوستان را مطالعه کردم موافق ومخالب گفتن که در لوگر یک هزار نفر اماده است بطرفداری دوستم مه میگویم که اگر دروغ نباشد بروید از ولسوالی ازره و چرخ دفاع کنید از لوگر دفاع کنید که طالب هر روز زن وفرزن تان را ازیت نکند در مورد سایرین بگویم که نسبت عقب ماندگی سواد که در سرزمین ما اوجود دارد جوانان ما نافهم باقی مانده اند به همین خاطر در مورد تاریخ سیاه وسفید اگاهی ندارند و حرف زیاد دیگر که وقت ان نیست من میگویم که حبیب الله خادم دین رسول الله سخصیت مستقل = ازاد مرد وطن پرست وضد استعمار بود شهید شد دوحش شاد باشد

>>>   پشتون ها توانست با مديريت خيلي به جا ثابت نمايند كه در مديريت چلورم از اقوام ديگر افغانستان ميباشند.
١- وسيله دوستم از تاجك ها سند گرفته شد كه تپه شهر أرا به نام اصلي وتاريخي خود حفظ گرديده حق تغير نام انرا كسي ندارد ( ازبك ها ملكيت خود را ثابت ساخت) درانصورت حبيب الله كلكاني همان قسمي كه بي نام ونشان بود بي نام ونشان حتي خرابتر ازان تغير شخصيت نمود و
٢- اينكه دولت در ان هـيچ مداخله نه نمود وه شخصيت جديد داده گي به امير حبيب الله را به رسميت شناخت.
گل محمد از دوشنبه

>>>   خدا این بلاراکم نکند.
ع

>>>   گلبدین هرچقدر سن و سالش بالا برود هیچ وقت از لاف زدن و خالی بندی دست بردار نیست .آخی گندیده تاریخ گذشته اگر تو هزار نفر مسلح می داشتی به دامان دولت نميامدي((
قره قاطی ازلوگر))


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است