شرکت در کنفرانس بروکسل، هدف ایجاد مرکز عدلی
ای کاش ایجاد مرکز عدلی و قضایی فراتر از هدف رفتن به بروکسل و اعتبار دادن به شعاری که مبارزه با فساد در راس اولویت های نظام است، می بود 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۴    ۱۳۹۵/۶/۱۰ کد خبر: 120472 منبع: پرینت

سرازیر شدن میلیاردها دالر به افغانستان پس از سال 2001، باعث شد تا فساد در افغانستان به عنوان یک پدیده ننگین جا افتد و تصویر مضحکی را نه تنها د رافکار ملی بلکه در افکار بین المللی به وجود آورد. هرچند با ایجاد مراکز مختلف برای مبارزه با این پدیده شوم تلاش هایی شده است اما نتایج نسبی قانع کننده را به دنبال نداشته است. چندروزی از آغاز کار مرکز عدلی و قضایی می گذرد، آیا این مرکز می تواند کمکی به برچیدن فساد از افغانستان کند؟

محمدعلی احمدی، معاون والی پیشین غزنی در برنامه «تحول» گفت: در نفس ایجاد مرکز عدلی و قضایی برای مبارزه با فساد مشکل خاصی وجود ندارد ولی تعدد مراکز مبارزه با فساد به جای اینکه بتواند در نفس پروسه مبارزه با فساد و مبارزه با مفسدین و مجازات و مکافات افراد فاسد در این جامعه کمک کند جز تعدد آدرس ها و جز ضربه کلان به بیت المال هیچ نوع اعتباری در جامعه افغانستان نمی تواند ایجاد کند.

وی افزود: ای کاش ایجاد همین مرکز فراتر از هدف رفتن به بروکسل و اعتبار دادن به شعاری که مبارزه با فساد در راس اولویت های نظام است، می بود. چنانچه رییس جمهوردر روز تحلیف صدا کردند که مبارزه با فساددر اولویت کار ما قرار دارد و در این راستا هیچ مصالحه نمی کنیم اما به خوبی می دانیم که ایجاد این مرکز با هدف شرکت در کنفرانس بروکسل و نمایش آن برای جامعه جهانی است.

احمدی با بیان اینکه، اصلاً اراده برای مبارزه با فساد وجود ندارد و دولتمردان ما در این راستا کاری انجام نداده اند، افزود: ایجاد مرکز عدلی و قضایی صرفا برای این است که ما در جلسه بروکسل بتوانیم بگوییم که در حال مبارزه با فساد هستیم.

وی، ادامه داد: وضعت فساد در جامعه افغانستان نه تنها برای نظام بلکه برای آحاد مردم و برای اعتبار و آبروی مردم افغانستان بسیار شرم آور است. امروز ما شش اداره موازی مبارزه با فساد داریم ولی هر یک از آنها حتی از نداشتن صلاحیت های لازم خودشان به شکایت افتاده اند.

معاون والی پیشین غزنی، در انتقاد از ایجاد مراکزی چون عدلی و قضایی گفت: حالا متاسفانه ما به جای داشتن ده ها مکانیزم بسیار واضح و روشن که عبارت از قانون، مساله اعاده و اعتبار مراجع قانونی و مساله قاطعیت و برخورد با قاتل و مجرم اقدام به ایجاد مراکز عدلی و قضایی می کنیم که هیچ ثمری ندارد.

وی، از اثرات سوء فساد در جامعه گفت: شکی در این نیست که پدیده فساد امروز در جامعه افغانستان از یک پدیده شخصی و فردی گذشته و تبدیل به یک شجره خبیثه مافیا شده است. بدبختانه همین مافیای فسادباعث مافیای جنگ شده و باعث نارضایتی مردم از حکومت گردیده است و در کنار آن همین مافیای فساد باعث مافیای چور بیت المال و ملکیت های عامه شده است.

احمدی در پایان گفت: اگر حکومت واقعا قاطعیت و اراده لازم را داشته باشد به جای اینکه مراکز عدلی و قضایی ایجاد کند باید به عنوان نمونه حداقل دو وزیر فاسد را از چوکی برکنار کند و به محکمه بسپرد و آنها به مجازات برسند همین خودش باعث عبرت می شود اما بدی کار ما اینجا است که ده ها شعار را می دهیم اما در میدان عمل کاری انجام نمی دهیم.
وقتی در کشور ما افرادی که فاسد هستند وزیر می شوند وکیل می شوند باید در اصل اراده مبارزه با فساد شک کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این مردک تا کی معاون پیشین والی غزنی است. خحالت هم خوب چیزی است. تا نمرده معاون پیشین و پسین. کشور را خراب کردند......
نعیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است