کمیسیون های حقیقت یاب، فریب افکار عمومی
کمیسیون های حقیقت یاب تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است. قصد دولت بیشتر از آنکه حل مساله به صورت ریشه ای باشد، استفاده ابزاری و تبلیغاتی کردن به منظور آرام کردن افکار عمومی به صورت موقت است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۵/۶/۱۰ کد خبر: 120440 منبع: پرینت

حکومت افغانستان برای بررسی رویدادهای پیچیده، کمیسیون های حقیقت یاب را ایجاد می کند. اما نتیجه کار این کمیسیون ها به گونه ای روشن همگانی نشده و در برخی موارد تلاش های دو چند برای پوشاندن جرم و جنایت در برخی از قضایا صورت گرفته است. هرچند ذهن مردم در مورد وقوع هر رویداد کوچک و بزرگ هراس افکنانه و خشونت آمیز مملو از پرسش ها است اما تا اینجای کار به بسیاری از این پرسش ها تنها با ایجاد کمیسیون های بی ثمر پاسخ داده شده است. هرچند برخی قضایا چنان روشن است که نیاز به بررسی هم ندارد. چرا ثمره این کمیسیون ها از افکار عمومی به دور نگاه داشته می شوند؟

داوود ناجی، رییس مرکز مطالعات اجتماعی افغانستان، در برنامه «فراخبر» گفت: یکی از شعارهای انتخاباتی رییس جمهور در زمان کمپاین های انتخاباتی از بین بردن اداره های موازی بود اما در کارنامه حکومت وحدت ملی موضوع برعکس است. در حال حاضر دولت موازی کاری های بسیاری را شروع کرده است. همین شورای مبارزه با فسادی را که ایجاد کرده است، موازی آن ما اداره عالی مبارزه با فساد را داریم. به جای اینکه این اداره حمایت شود و رییس جمهور به طور قاطع پشتیبان آن باشد اداره دیگری را در کنار آن ایجاد می کند.

وی، ادامه داد: به طور مثال رییس جمهور، برای بررسی حادثه چندی قبل کابل، که تعداد زیادی از دانشجویان نظامی، شهید شدند، کمیسیونی را ایجاد کرده است. در حالیکه افغانستان، دادستانی کل دارد، پولیس دارد، دادستانی نظامی دارد و هر کدام از این نهادها وظیفه دارند که به این موضوع ها رسیدگی کنند و نیازی به ایجاد این کمیسیون نیست. از طرفی دیگر وقتی این اداره ها و کمیسیون های موازی ایجاد می شود نیازمند افراد متخصص است، در حالیکه این افراد متخصص در اداره های ذکر شده موجود هستند. اگر نیت تقویت نهادها باشد و اگر نیت، تقویت دستگاهی باشد که حتی بعد از رفتن از این دولت مرحله به مرحله قوی شود و برای افغانستان بماند و افغانستان صاحب یک دستگاه کارآمد شود راه حل، کمیسیون هایی نیست که فقط برای بررسی یک قضیه خاص ایجاد می شوند و بعد دوباره بیکار می شوند.

ناجی، با بیان اینکه کمیسیون اخیری که ایجاد شده است، هشتاد و چهارمین کمیسیونی است که در حکومت جدید و در عرض یک سال و هشت ماه ایجاد شده است، افزود: این کمیسیون ها تاکنون نتیجه ملموسی هم نداشته است. قصد دولت بیشتر از آنکه حل مساله به صورت ریشه ای باشد، استفاده ابزاری و تبلیغاتی کردن به منظور آرام کردن افکار عمومی به صورت موقت است. در پشت این نوع، نگاه حکومت به قضایا، یک نگاه مبتنی بر استحکام دستگاه ها دولتی افغانستان نهفته نیست. ما با ایجاد راهکارهای موقتی و ایجاد ابزارهای موقتی برای هرچیزی به ثبات نمی رسیم.

رییس مرکز مطالعات اجتماعی افغانستان در خصوص دلایل اینکه دولت بیشتر از اینکه قضایا را از طریق نهادهای موجود قانونی بررسی کند، به کمیسیون ها پناه می برد گفت: دلیل این است که فرار از یافته های کمیسیون ها برای دولت آسان است. هیچ فیصله و هیچ کمیسیونی بر اساس هیچ قانونی برای دولت الزام آور نیست. اما اگر دادستانی و قوه قضاییه تحقیق کند برای دولت الزام می آورد که به نتایج تحقیق گردن نهد. بنابراین دولت با انداختن کاری که یک مجرای قانونی باید انجام دهد به دوش یک نهاد غیر منتخب بی صلاحیت و غیرقانونی، خود، زمینه را برای مصونیت و فرار از جرایم مساعد می کند.

وی افزود: در حالیکه نهادهای قانونی افغانستان باید حمایت شود و وظایف نهادهای قانونی باید به خود آنها محول شود، نه اینکه وظایف آنها را به افراد غیر منتخب و غیر مسوول دهیم.

به باور ناجی، مردم دیگر هم به نیت و هم به عدم توانایی حکومت در مبارزه با فساد به ایمان رسیده اند. دولت نه تنها ناتوان در مبارزه با فساد است بلکه خود، فساد می کند و به آن دامن می زند. به طور مثال حکم می کند که کلیه افراد بالای شصت و پنج سال که در اداره های افغانستان کار می کنند به تقاعد بروند وانگهی کاکای خودش که بالای شصت و پنج سال است سفیر افغانستان در مسکو می شود. سیگار یک اداره معتبر تحقیقاتی است که فردی را در افغانستان متهم به فساد می کند و می گوید که این فرد هزاران مکتب خیالی در افغانستان ساخته است و پولهای بی شماری را به جیب زده است. این فرد متهم است و باید به دادگاه برود اما در کنار رییس جمهور و به عنوان مشاور قرار می گیرد. وقتی حکومتی چنین آشکارا علیه گفته های خود عمل کند، هیچ شهروندی نمی تواند به آن اعتماد کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دوستان عزیز٫ متوجه شده اید!
زمانیکه حقیقت را بدانی و طرف مقابل دورغ بگوید؛ چقدر لذت دارد.

>>>   اقای ناجی شما و دوستان جنبش روشنای شما باعث قتل 83 نفر مردمان خوش باور و بیگناه شده اید شما همه تان باید محکمه شوید شما قاتلین هستید
بصیر نظری

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   آقای ناجی کله اش مقل مرغ است ....

>>>   هرانچه وعده های را که اشرف غنی در زمان کمپاین های انتخاباتی و بعداش در روز حلف وفاداری بمردم داده بود بر خلاف وعده هایش عمل کرده ویک وعده ان از صد وعده های داده شده اش را عملی نکرده وتحقق نبخشیده است مردم دیگر به حرف های عوام فریبانه ریس جمهور غنی باورمند نیستند چون هر وعده ای را که بمردم داده بر خلاف ان عمل کرده است ناکامی ریس جمهور در کار دولتداری جدایی ملت از دولت است وارتباط میگیرد به عدم پابندی و وفاداری ریس جمهور به وعده هایش بمردم است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است