همه بدبختی ها از سیاست آمریکا نشات می گیرد
آمریکا کوشش کرده است که در افغانستان حکومتی مزدور بسازد همانطور که در پاکستان حکومتی مزدور دارد. ضرورتی ندارد که حکومت افغانستان با مزدوری چون پاکستان حرف بزند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۵/۶/۷ کد خبر: 120256 منبع: پرینت

فضای بدبینی و شک و تردید نسبت به اراده آمریکا در مبارزه باهراس افکنان در افغانستان تیره تر از گذشته شده است. با سرباز زدن طالبان در گفتگو با حکومت افغانستان و آغاز عملیات های متوالی این گروه، همگان انتظار داشته اند که آمریکا، درمهار جنجگجویان طالبان کار قابل توجهی انجام دهد. اما اکنون بسیاری ها بدین باور رسیده اند که حرفهای این کشور، در ایجاد صلح در افغانستان، شعار پراکنی است. می گویند که خواست های پاکستان نسبت به افغانستان برای آمریکا، از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو میزان خشونت ها در افغانستان کاسته نخواهد شد. اما چرا آمریکا، تعهداتش را دربخش صلح در افغانستان عملی نمی سازد؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: ما این اشتباه تاریخی را مرتکب شده ایم که گمان کردیم آمریکا وانگلیس، دوست استراتژِیک ما است نه پاکستان. در طول تاریخ، سیاستمداران ما اشتباه کرده اند و بر این باور بوده اند که ما بدیل پاکستان برای آمریکا هستیم. با جرات اعلام می کنم که اگر پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم آمریکا و پول آمریکا و حمایت سران آمریکا نباشد، پاکستان چکاره است که تروریست پروری می کند؟ پاکستان به کدام نیروی خود، علیه افغانستان و ملت شرافتمند آن می ایستد؟ پاکستان چکاره است که در منطقه آشوب آفرینی می کند؟ بنابراین گام هایی را که پاکستان بر می دارد، با مشورت و هدایت آمریکا بر می دارد.

وی، با بیان اینکه با گذشت چهارده سال حضور جامعه جهانی، در افغانستان، هر روز که می گذرد، امنیت ما خراب تر می شود، مردم ما بدبخت تر می شود، لقمه نانی که داشتند از آنها گرفته می شود، افزود: رییس جمهور و رییس اجرایی، خود در ارگ نشسته اند و در بهترین شرایط به سر می برند و پلو و چلو می خورند اما مردم افغانستان، نان خشک هم برای خوردن ندارند. چرا این حکومت اینقدر به مردم ظلم می کند؟ تا چه وقت آمریکا، پاکستان و حکومت موجود به مردم، ظلم می کنند؟ آیا مردم افغانستان باید تا این حد تحقیر شوند؟ آیا اینقدر باید به مردم افغانستان ظلم شود؟ آیا این حکومتی ها مسلمان نیستند و خدا ندارند؟

سعیدی، در خصوص رویکرد آمریکا نسبت به افغانستان بیان داشت: آمریکا کوشش کرده است که در افغانستان حکومتی مزدور بسازد همانطور که در پاکستان حکومتی مزدور دارد. بنابراین اصلاً ضرورتی ندارد که حکومت افغانستان با مزدوری چون پاکستان حرف بزند. بهتر است که هم حکومت افغانستان و هم پاکستان با باداران خود، آمریکا حرف بزنند. چرا که همه چیز دست وی است و همه بدبختی ها هم از آنجا نشات می گیرد. اگر مردم افغانستان به این نتیجه رسیده اند که آمریکادوست ما است، اشتباه می کنند و صدسال دیگر هم افغانستان جای پاکستان را برای آمریکا نمی گیرد. آمریکا با حمایت پاکستان، به عمد افغانستان را ناامن می سازد برای اینکه بتواند مدت بیشتری در منطقه بماند. برای اینکه ارزش های ملی، غرور افغانی اسلامی مردم را تحقیر کند. بنابراین پاکستان آلت دست آمریکا برای سرکوبی مردم افغانستان است.

این آگاه سیاسی، در خصوص اشتباه های بزرگ اشرف غنی در حق ملت افغانستان اظهار کرد: در ابتدای آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی، وی، به پاکستان رفت و به گونه ای تحقیر آمیز از آنها پذیرایی شد. همه نخبگان سیاسی کشور گفتند که این راه اشتباه است اما وی با غرور می گفت که من کاربلد و مغز متفکر جهان هستم و من می دانم که با پاکستان چگونه رفتار کنم. حالا وقت آن رسیده است که رییس جمهور بگوید: «غلط کرده ام» و رییس جمهور این غلط کردن ها را همچنان ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه اشرف غنی هم اکنون قصد دارد جنگ رادر مقابل پاکستان و طالبان آغاز کند و بر آنها سیاست کند، افزود: باید گفت که اینها کسانی نیستند که بر آنها باید سیاست کرد. بلکه باید در مقابل باداران آنها سیاست کرد. همین طالبان را انگلیس و آمریکا ساخته اند. اشرف غنی باید آمریکا را مجاب و مجبور کند که با سیاست های دوگانه اش با ما بازی نکند. یا با ما باشد و یا با دشمن ما باشد.

سعیدی، ادامه داد: این حضور اشرف غنی در پارلمان، برای این است که اشرف غنی بعدها بگوید، برای کارهایش با ملت مشورت کرده است. در حالیکه باید به وی گفت، تو که هم اکنون می خواهی با پاکستان وارد جنگ شوی چرا قبل از این به حرف این همه سیاستمدار و نخبه در افغانستان گوش ندادی؟! سیاستمداری که کوچکترین اشتباهی در این عرصه نماید باید به زودی استعفا دهد. در حالیکه اشرف غنی هفده ماه، این سیاست های اشتباه را به پیش گرفت و مردم بسیاری را کشت و حالا به آن پی برده است.

این آگاه سیاسی در پایان گفت: آمریکا نه تنها در حمایت از طالبان، بلکه در حمایت از پاکستان است. بودجه ای که آمریکا به پاکستان می دهد تا اردوی ملی خود راسرپا نگاه دار بسیار بیشتر از کمکی است که به افغانستان می کند. رییس جمهور هم اکنون می گوید با طالبا می جنگیم، با چه طالبی؟با طالبانی که آمریکاپشت سر آنها هستند؟ این حکومت باید کوشش کند که خود را ملی بسازد و پشتوانه مردم افغانستان را داشته باشد. دنیارا باید قناعت دهد که پاکستان به پشتوانه آمریکا به ما ظلم می کند. شاید اینگونه بتواند امنیت رابه کشور بازگرداند وگرنه با پاکستان وارد مراواده و یا جنگ و صلح شدن ره به ترکستان است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این پیام مورد تأیید بنده است بخاطریکه امریکا شیطان بزرگ است برای اینکه مدت زیادی برای دزدی از کشور ها داشته باشد هر سیاستی را دنبال میکند و برایشان مهم هم نیست که چقدر ادم میمیرد و اواره بیچاره بیکشور میشود

>>>   واقعا امریکا شیطان بزرگ است

>>>   فکر میکنم سعیدی صاحب بعد از چهل سال جنایات - قتل و کشتار تازه فهمیده اند که امریکا چی پلان های شومی برای منطقه دارد اجرا میکند و فکر میکردند که امریکا آمده تا اف.غانستان را گل و گلزار کند

>>>   امریکا عملن جنگ سوم جهانی را از کشور های سلامی شروع نموده است. کشور ما را بنام جهاد قی سبیل الله- اسلام ناب محمدی و اسلام کامل و یا هیج ما را به کشور ضعیف دارای اختلافات قومی شدید و سلاح های مارا یا توسط عمالش از بین برد و یا به پاکستان تحفه داد. کشور های فدرتمند اسلامی مانند عراق -سوریه - یمن و لیبیا را توسط عمالش در منتطقه مانندعربستان -ترکیه-اسراییل و پاکستان از هم پاشاند و به ویرانه ها مبدل کرد. حالا دیگرنوبت هند ایران و آسیای میانه و بعد قدرت های بززگ آسیا مانند چین و روسیه خواهد بود. از اوضاع چنین معلوم میشود که دیگر خاطر شان از اقعانستان جمع شده و کار های لازم را انجام داده و اکنون رو به هندکرده اند و در این روز هامسله آزادی کشمیر سر زبان پاکستان قرار کرفته و نا امتنی ها و تظاهرات دامنه پیدا میکند خدا خیر دنیا را پیش کند. ک ک از قندز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است