جرابلس و کلاهی که سر کردها رفت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۲    ۱۳۹۵/۶/۷ کد خبر: 120219 منبع: پرینت

کردها بار دیگر حد و مرزهای تکیه کردن بر آمریکایی‌ها و خوار و خفیف شدن متحدان آمریکا در لحظات سرنوشت ساز را آزمودند. معاون رییس‌جمهور آمریکا به ترک‌ها گفته بود که کردها خروج از منطقه غرب فرات را آغاز کردند. وی تصریح کرد که واشنگتن به کردها اعلام کرده است که در صورتی که از مناطق غربی فرات عقب‌نشینی نکنند ، از حمایت آمریکا برخوردار نخواهند بود.

مقاومت کردها در برابر دیکته‌های آمریکایی‌ها زیاد طول نکشید. ریدور خلیل سخن‌گوی یگان‌های حمایت خلق کرد ها در این رابطه گفته بود نیروهای کرد از غرب فرات تحت فشارهای ترکیه و هر فشار دیگری عقب‌نشینی نخواهند کرد، چرا که خود را صاحبان این مناطق می‌کنند. اما در ادامه بیانیه کرد ها نشان‌دهنده عقب‌نشینی سریع آنها از لحن تند سخنگو بود.

این بیانیه اعلام کرد که نیروهای کرد به زودی به سمت عین العرب عقب‌نشینی خواهند کرد، همین قایق های آمریکایی که پیش از این اسباب عبور آنها از فرات را فراهم کرده بود، بار دیگر آنها را از مناطق شرقی به سمت غرب منتقل خواهد کرد. کردها همچنین اختلالات ساختاری در جنبش قومی خود را متوجه شوند. آنها به این نتیجه رسیدند که مانند گذشته این قدرت را ندارد که پیروزی‌های خود را به دستاوردهای سیاسی برای خود تبدیل کنند.

تعهد جو بایدن در بازگرداندن کردها به شرق فرات دربرابر اَردوغان واضح و مشخص بود. 400 نفر برای شهر منبج کشته شدند و این نیروها به سمت عفرین حرکت کردند. آنها این موضوع را حساب نکرده بودند که آمریکایی‌ها کردها را یک برگه می دانند، نه یک متحد برای خود. تنها دولت ترکیه است که متحد قابل اطمینان آمریکایی‌ها است. به این ترتیب جنگنده‌های آمریکایی که پیش از این عملیات زمینی کردها در غرب فرات را پوشش می‌دادند، به حمایت از نیروهای ترک مشغول شدند که مأموریت اعلام شده خود را مبارزه با داعش و حزب کارگران کردستان نامیدند، این در حالی بود که داعش حتی یک گلوله به سمت ارتش ترکیه شلیک نکرد.

شکست کردها در عملیات سپر فرات محدود به نظر می‌رسد ، اما ایده‌ای که آنها برای باقی نگه داشتن نیروهای عربی همراه با خود در منبج اعلام کرده اند، نمی‌تواند جبران شکست های آنها را بکند. آنها بیش از 180 روستا را تحت سلطه خود گرفته و به سمت حلب و الباب حرکت کرده بودند . عشایر عربی و ترکمن نیز در صورت عدم عقب‌نشینی کردها و پیشروی ترک ها برای پر کردن خلا ناشی از شکست داعش به جریان های کرد کمک نمی کردند.

این در حالی است که ترکیه این خلأ را با گروه‌های تروریستی تحت مدیریت سرویس‌های جاسوسی خود نظیر «فيلق الشام» ، «استقم كما امرت»، «نورالدين الزنكي»، «لواء السلطان مراد الرابع»، «فرقة الحمزة»، و «احرار الشام» پرکرده است.

سیاست لبه پرتگاه کردها در سوریه و تلاش برای تحمیل رژیم کرد در منطقه مرزی ممتد از ملث ترکیه، عراق و سوریه از منطقه المالکیه در شرق سوریه تا عفرین و چه بسا دریای مدیترانه در غرب باعث شد ارتش ترکیه به همراه پشتیبانی هوایی ارتش آمریکا وارد شمال سوریه شود.

این ماجراجویی فدرالی برای اصلاح معادله سایکس پیکو صورت گرفت، اما تلاشی غیر حساب شده برای تعیین قواعد استراتژیک و ایتلاف‌هایی بود که همه استحکام آن را طی جنگ سرد آزموده بودند. این در حالی است که ارتباط آمریکا با رژیم‌های غیر دولتی تنها با هدف استفاده از آنها در بازی های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

کردها با طرح فدرالی خود سعی کردن نوار سوری و عربی را در بلندی های آناتول مسدود کرده، اما تانک‌های ترکیه و نیروهای کلاه قرمز در جرابلس آنها را به پایان طرح خود رساندند. عملیات ترکیه ای سپر فرات احتمالاً پیشروی‌های رژیم کردی به سمت غرب سوریه را متوقف کرده است، اما پایانی برای پروژه کردها در سوریه نیست، با این وجود یک شهر دیگر سوریه نیز از دو روز پیش تحت اشغال ترکیه قرار گرفت.

این حمله طرح فدرالی کردها را هدف قرار نداده بود، چرا که کردها هیچ نقشی در اطراف حلب ندارند، در سوی دیگر فدرالیته ای که هیچ کس غیر از شوراهای نظامی ساخته شده به دست کردها در تقابل با داعش آنها را تأیید نمی‌کند ، هیچ عمقی ندارد. آنها به این ترتیب تصمیم گرفتند از مرزهای ترکیه دور شوند تا جلوی درگیری با ارتش ترکیه را بگیرد. آنها از حرکت مستقیم از عین العرب به سمت جرابلس واقع در 30 کیلومتری نوار مرزی منصرف شدند و ترجیح دادند از طریق حومة شمالی حلب که منطقه‌ای عربی و مملو از جمعیت است ، به سمت عفرین حرکت کنند. این در حالی است که آنها ارتباطات عشایری قوی در آنجا ندارند و نمی‌تواند این عشایر را به سمت ائتلاف‌های فدرالی خود جذب کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است