جستاری بر تنش های اخیر در کشور
دوستم معاون اولی است که اصلا در پایتخت نیست و نیامدن عَمدی اش به کابل مهندسی قدرت را برای تغییر ساختار فعلی پیچیده تر ساخته است. روزها و ماه های سختی پیش رو است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۵/۶/۶ کد خبر: 120196 منبع: پرینت

در بحران انتخابات ریاست جمهوری، همانطور که تیم دیپلومات های جان کری مصمم به پشتیبانی بی حد و حصر از کاندید مورد نظر خود بودند و دست به ابتکار "تاسیس ریاست اجرایی" زدند به همان اندازه هم مصمم به "مقطعی" بودن آن نیز بودند. جان کری به واشنگتن قول داده بود که ریاست اجرایی برای دو سال خواهد بود و بعد از آن طبق شرایط تصمیم خواهند گرفت؛ چندی پیش که جان کری ساختار فعلی را برای سه سال دیگر تمدید کرد اما در عمل ، حریان مسیر دیگری بخود گرفت.

از زمانی که آمریکا با پاکستان بر سر مساله دیورند به توافق نرسیدند؛ زیر نظارت اسلام اباد ارتباط طالبان با ایران در حد سفر اختر منصور رسانه ای شد؛ واشنگتن ناراحت شد و اختر منصور را درجا از بین برد. متعاقبا تمرکز روی گلبدین حکمتیار جدی تر شد. دو مرتیه صلح با حکمتیار به مراحل نهایی رسید اما بنا به شرایط همسایگان عقب می افتاد. اما حالا مجددا آمدن ایشان جدی تر شده است و جزو شروط ایشان ولایت جمعه خان همدرد در بلخ است که همدرد از چندی بدیسنو حضور پر رنگ در مزارشریف دارد اما این پروژه ی روانی شبیه به مرگ است تا عطامحمد نور به تب راضی شده و ولایت بلخ به محمد محقق سپرده شود؛ پیوستن محمد محقق به تیم ارگ از برنامه های ارگ و خارجی ها است.

چند روز پیش که رییس جمهور اولتیماتوم داکتر عبدالله را جدی نگرفت و با او ملاقات نکرد؛ پیام جدی داشت و آن اینکه مبتکر ریاست اجرایی جان کری است و با سفیر او باید صحبت شود و همین کار هم صورت گرفت و سفیر آمریکا با داکتر عبدالله ملاقات کرد. صحبت های انها هرچه باشد در خواست های رسمی عبدالله عبدالله از ارگ در حضور مشایخ اصلاحات و همگرایی نشانگر این بود که باید سهمیه تعیینات خود را داشته باشند ؛ او اشاره ای به دوام ریاست اجرایی نکرد. شاید سهم تعیینات را به او تا دو ماه آینده بدهند اما در پوشش ساختار جدید یا ساختار سنتی بُن اول.

آمریکا در لیبی هم دقیقا همین کار را کرد یعنی "حکومت وفاق ملی" را بوجود آورد. اما پیامدش تقویت داعش شد آنچیزی که امروزه در خبرها می شنویم.
حکومت های دوساله اصلا شگون خوبی ندارد شوروی هم در پایان عمر خود در افغانستان حکومت های کودتایی دوساله داشت! اصلاحات و همگرایی پس از تشکیل حکومت وحدت ملی تلاش زیادی کرد تا متحدان خارجی – غربی برای خود دست و پا کنند اما موفق نشدند.

من فکر کنم حتی ترکیه تنها نظر مساعد به آنها دارد چون حالا اولویت انها افغانستان نیست. حزب عدالت و توسعه رابطه ی حداقلی خود را با آنها حفظ کرده است بر خلاف جنرال دوستم که بیشترین سطح روابط را با انها دارد طوری که در کوتای ترکیه یک هواپیما از نیروهای زبده ی جنیش را همان شب به انکارا فرستاد با پنج جنرال روسی.

عبدالرشید دوستم معاون اولی است که اصلا در پایتخت نیست و نیامدن عَمدی اش به کابل مهندسی قدرت را برای تغییر ساختار فعلی پیچیده تر ساخته است. روزها و ماه های سختی پیش رو است. این همان وضعی بود که همیشه ملل متحد، سنای آمریکا... پیش بینی ان را کرده بودند.

‫‏یاسر محسنی‬‬‬


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان شده میدان خیمه شب بازی خارجی ها ومسئولان کشور عروسک هایی که خارجی ها به هر سمت که بخواهند می کشند و اختیاری از خود ندارند. واین دلیل نادانی مردم افغانستان است که تلاشی برای آگاهی ودانایی خود نکرده وابسته به چند رهبر نما ودر حقیقت عروسک های دست خارجی ها میباشند.تا مردم ما به این نتیجه نرسند که مسئولان باید در خدمت ما باشند نه ما مردم در خدمت انان. وضع از این بهتر نخواهد شد.

>>>   مطابق به پلان امریکا حکومت وحدت ملی یک حکومت دوره انتقالیپ است که قدرت را باید به طالبان تسلیم نماید. بخواهند یا نخواهند اینکار را باید انجام دهند در غیر اینصورت همه روزه غجنگ است و انفجار و انتحار و قصابی جوانان ما در اردو و پولیس و مردمان ملکی بی گناه کشور.
ص ض

>>>   آیا مرحلهٔ مقدمه چینی برای تجزیهٔ افغانستان دارد به پایان میرسد؟ آیا وظیفهٔ ع و غ (فراهم آوردن زمینه برای تجزیهٔ رسمی) به پایان رسیده و صفحهٔ دیگری در تایخ افغانستان در حال باز شده است؟
گلداد کابلی

>>>   تیم تحول وتداوم که در تقلبکاری و فریبکاری سابقه دارد وبه پیروی از نادر غدار که درروی قران مهر وامضاکرد که من کاری باشما ندارم وبرای امیر حبیبالله خان فرستاد وامیر حبیبالله خان باساس عقیده راسخ اسلامی اش قران را بوسید حرف فریبکاران نادر غدار را یک حرف صادق دانست اما نادر خان که نه به عهدو پیمانش ونه به قرانکریم پابند نبود بمجرد داخل شدن امیر حبیبالله خان و یارانش که همه غیر مسلح وارد ارگ شاهی شده بودند به امر و هدایت نادر خان قران خور بالای شاه حبیب الله و یارانش اتش کشودن وانها را بشهادت رساندند داکتر اشرف غنی و همکارانش از همان چال نادرخانی استفاد کردند و توافقنامه سیاسی تقسیم قدرت سیاسی را با داکتر عبدالله امضا کرد و در روز حلف وفاداری بروی قران سوگند یاد کرد که موادات توافق نامه را عملی میکند و به قوم و زبان اتکا و توجه نمیکند همه شهروندان کشور را بدون در نظر داشت تعلقات قومی وزبانی مساوی الحقوق میداند و چیز های دیگری ازین قبیل اما بیکی از وعهده ها و موادات توافقنامه امضاشده خودش صادق نماند قومگرایی و قوم پرستی را بیشتر از کرزی ارجیعت قایل شده انهم بقوم و زبان خودش عدالت را زیر پا کرده نه با معاون اولش جنرال دوستم ونه با ریس اجرایی اش سازگاری نکرده کوشیده تا دیگر اقوام را از کرسی های اساس دولتی بنام های مختلف دور سازد وبجای ان قوم وزبان خودش را جابجا کند فساد را ده برابر وحتی بیشتر از ان گردیده مفسدین و مختلسین از قوم وزبان خودش بحیث مشاور خاص و سفیر و والی مقرر کرده توزیع تذکره های الکترونیکی را که تثسیت کننده هویت قوم و نفوس است بخاطر هدف خاص خودش گروگان گرفته اصلاحات انتخاباتی را عملی نکرده وبهانه جویی بی مورد میکند و زمینه برگزاری لویه جرگه قانون اساسی را از نظراش دور کرده تنها حرف شنو از قوم وزبان خودش است اقوام بزرگ دیگری را چون تاجیک تباران و هزاره ها و ازبک ها و ترکمن ها وغیره را هرگز در نظر نداشته و نفرت انگیزان به انها مینگرد سر انجام بعداز تمام حوصله وبردباری ناگزیر داکتر عبدالله لب از کم کاری ها وعدم پذیری اشرف غنی بدیگران و خود خواهی های جابران اشرف غنی لب کشود بتنگ اید بجنگ اید کسیکه با وصف تقلب در ارای مردم خود را به چوکی ریاست جمهور رساند انهم با گذشت و همگرایی تیم برنده انتخابات امروز میخواهد که همان تیم برنده واعضای انرا از صحنه سیاسی دور سازد چیزی که نا ممکن و خط قرمز است و هر گز کسی نمیتواند که اقوام بزرگ دیگر از خودش را از صحنه سیاسی حذف کند هرگاه توزیع تذکرههای برقی عملی گردد انگاه واضح نشان داده میشود که نفوس بزرگ کدام قوم و زبان است و ادعای دروغین انهای که ادعای برتری نفوس قومی بودن بدون اسناد ومدارک را از سال ها است دارند روشن خواهد ساخت که کدام قوم نفوس برتر کشور را دارد .

>>>   بسیار جای تعجب است که با همه بیکارگی وناکارگی این حکومت وحدت
ملی بازهم آمریکا و غرب از آن ابراز رضایت و ازآن حمایت میکند یعنی
غربیها وامریکایها یک مشت انسانهای نافهم ونادان رابالای مردم افغانستان
جبرا"تحمیل میکنند سوال اینجاست که چرا اشخاص فهمیده وسیاستمدار
های خوب وکارکشته را حمایت نمیکند که در افغانستان صاحب قدرت شود
ومردم را از این دربدری وسیاه روزی نجات بدهد هرچی کمک های
جامعه جهانی بود همین ها حیف و میل کردند هرچی زمین های افغانستان
بود تحت هرنامی چور وچپاول کردند حالا اگر در آینده قرار است که برای
افغانستان کمک شود حد اقل اول یک حکومتی را روی کار کنند که هم به
مردم افغانستان وهم به کشور افغانستان که سالها از کشورهای دیگر عقب
است درهمه عرصه ها کمک کند ..م م

>>>   هموطن های اوزبیک باید سرنوشت سیاسی و حقوقی شانرا از دست این تیکه دار معامله گر و بیسواد نجات بدهند. کوچی چگونه از حقوق واقعی شهروندان اوزبیک دفاع خواهد کرد؟ این چاپلوس مثل ضیاه مسعود چاپلوس نزد کوچی دوید که ما رهبری خوده پیدا کردیم. شرم است. رای و سرنوشت اوزبیک ها را این کودن چندین بار به معامله گرفت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است