دیدار 12 ساعته لاوروف و کری درباره سوریه در ژنو
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۱    ۱۳۹۵/۶/۶ کد خبر: 120152 منبع: پرینت

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از 12 ساعت گفت و گو در ژنو به دیدار خود پایان دادند.

به گزارش ایرنا، خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در صفحه فیس بوک خود نوشت: دیدار وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در ژنو پس از 12 ساعت به پایان رسید.

بر اساس اعلام خبرگزاری ایتارتاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که موضوع اصلی دیدار لاوروف و کری هماهنگی اقدامات مسکو و واشنگتن در امر مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه بود.

در همین حال یک دیپلمات روس که خواست تا نامش فاش نشود به خبرگزاری ایتارتاس گفت که استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه در نیمه مذاکرات لاوروف و کری در ژنو به آنها پیوست و گفتگوها با مشارکت وی ادامه یافت.
مساله مبارزه با تروریسم در سوریه مهم ترین مساله مورد اختلاف میان روسیه و آمریکا در روند حل و فصل بحران سوریه است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در باره ابراز تمایل آمریکا برای کسب توضیح از ایران و روسیه در باره سوریه با انتقاد از کوتاهی امریکا در انجام وعده خود در عرصه مبارزه با تروریسم گفت که «آنها بهتر است به جای طرح این مسائل خود را در آینه ببینند.»

به گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا تمایل دارد، از برخی کشورها از جمله روسیه درباره مساله استفاده از سلاح شیمیایی از سوریه توضیح بخواهند؟، گفت، «آنها (طرف آمریکایی) باید به جای طرح این مسایل به آینه نگاه کنند و وعده ای را که از ژانویه 2016 متعهد شده اند انجام دهند.»

وی افزود: آمریکا ماه ژانویه سال جاری وعده داده بود، معارضان را از منطقه تحت سلطه تروریست ها در سوریه خارج کند که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداد است.

لاوروف این سخنان را در آستانه مذاکرات برنامه ریزی شده با جان کری همتای آمریکایی خود در ژنو بیان کرد و خواستار آن شد واشنگتن به تعهد خود عمل کند تا زمینه سرکوب جدی تر گروه های تروریستی خارج از توافق آتش بس بویژه جبهه النصره و داعش فراهم شود.
وزیر خارجه روسیه پیشتر نیز اعلام کرده بود: اجرا نشدن وعده های آمریکا برای خارج کردن گروه های مسلح مورد حمایت واشنگتن از مناطق تحت سلطه تروریست ها در سوریه، سبب تقویت گروه تروریستی جبهه النصره شده است.

اگرچه جان کری در هفته جاری گفت که تیم های فنی دو طرف مذاکره کننده به پایان مذاکرات نزدیک شده اند، مقام های آمریکایی به نوعی نشان دادند که هنوز خیلی زود است از احتمال دستیابی به توافق سخن گفت.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در آغاز جلسه گفتگو بین کری و لاوروف گفت: هنوز مسائلی وجود دارد که باید از میان برداشته شود.
وی افزود: امیدواریم که امروز شاهد توافق در مورد دستکم بخشی از این مسایل باشیم و بتوانیم این طرح را به پیش بریم، اما در عین حال نگران چالش های موجود هستیم.

براساس این گزارش، زمانی که کری در ماه گذشته میلادی مذاکرات در مورد مساله سوریه را در مسکو با طرف روسی آغاز کرد، پیشنهادی مطرح شد که سهیم شدن اطلاعات نظامی بین واشنگتن و مسکو را در بر می گرفت تا در زمینه حملات هوایی علیه داعش همکاری های لازم به عمل آید.
کری معتقد است این طرح، بهترین شانس برای کاستن از شدت درگیری ها در سوریه است.

به گزارش رسانه ها، روسیه و آمریکا در مساله سوریه اختلافات شدیدی دارند و به همین دلیل دیدار آنها بدون حضور خبرنگاران در ژنو برگزار شد.
بنا به گزارش وزارت خارجه روسیه، لاوروف روز پنجشنبه پیش از آغاز دیدار با کری در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی مانع اصلی برای حل مسایل سوریه را سوال کرده بود گفت: نمی خواهم فضای مذاکرات را مخدوش کنم.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است