یک لحظه غفلت ، یک قرن دیگر جوالی گیری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۸۹/۴/۱۷ کد خبر: 12012 منبع: پرینت

((این نوشتار بر اساس احترام به نویسنده نشر شده است))

شکی نیست که مردم زحمتکش هزاره طی سالیان متمادی در کنار سایر اقوام وملیت های برادر ساکن در افغانستان در یک فضای از تفاهم و برادری زندگی نموده و شواهدی وجود ندارد که یکی از اقوام دیگر این کشور با برادران هزاره در تقابل وستیز قرار گرفته باشد. اما از مدتی بدینسو که افق های روشن برای اغاز یک زندگی نوین وخوشبخت بروی مردم هزاره از شفق سرزد یک تعداد دستان مغرض ودشمنان درجه اول وشعوری هزاره ها در ظاهر بنام احقاق حقوق ملیت هزاره اما در باطن برای نابودی وسقوط قوم بزرگ هزاره به پرتگاه نابودی یا بطور اگاهانه و یا نا اگاهانه دست به یک سلسله اقدامات زده که این قوم را در تقابل ورویا روی به اقوام دیگر کشور قرار داد است.

اگر کمی به عقب برگردیم و از دوران مطرح شدن این سیاست مداران نامنهاد ( تیکهداران حقوق هزاره ها ) یک گذر مختصر به عمل اوریم هر عقل سلیم و هر انسان اگاه بخوبی می داند که این به اصطلاح رهبران که در عمل چیزی به جز گروگان گیران قوم هزاره نیستند چه شاهکارهای از خود بجا گذاشته که امروز یا فردا جوانان و پسران هزاره بر ان افتخار کند و از نام او به نیکویی یاد شود؟ اکثریت مردم کشور ما (شپش فروشی ، رقص مرده ها ، میخ کوبیدن در سرها ، وتیل داغهای) مردم سایر ملیت های دیگر این کشور را که بدستور مستقیم این تیکداران یک ملیت محروم صورت گرفته هرگز فراموش نمی کند وهمیشه این تنور سیاست بازیها داغ نخواهد بود که تیکه داران این ملت محروم در ان نان بپزند بلکه یک روز درین کشور قانون حاکم و این مدعیان نامنهاد اعاده حقوق قوم هزاره توسط خود قوم هزاره مورد بازپرس قرار خواهند گرفت و به قول اتورنه کاستیلو از وی پرسیده خواهد شد (( وقتی این ملت در اتش نفاق وخون می سوخت به چه کار مصروف بودی؟ )) و درینجا هم از انها خواهند پرسید وقتی این ملت را بنام اعاده حقوق با ایتلاف حقوق دیگران در اتش بدبینی ونفاق می سوختاندی چرا باخود نیاندیشیدی ؟

بیایید چند سوال را از این اقایون مدعیا ن قدرت بپرسیم وصادقانه جواب انرا بخواهیم که دلایل سایر اقدامات این اقایون و گروه انها برای بدست اوردن به اصطلاح حق قوم هزاره مساوی به اقوام دیگر تنها مبارزه برای بدست اوردن چوکیهای وزارتها است و یا در زیر پلو ملی....؟ ایا هزاره ها تمام ضروریات دیگر اولیه زندگی را بدست اورده و تنها به چوکی وزارت ضرورت دارد ؟ و یا :

1- ایاحقوق قوم هزاره منوط به اشغال چوکیهای وزرارتها ویا ایجاد ولایتهای جدید است که هم وزیر وهم والی به فرمایش شما و از حلقه مر بوط شما مقرر گردد ؟ و ایا تمام هزاره های افغانستان اعضاء حزب وحدت شاخه خاص شما است که باید به چوکی ومقام برسد یکبار ریکارد تشکیلاتی وزارتها ، ریاستها و ولایات راکه کاندیدان فرمایشی شما تیکه داران طی هشت سال گذشته در راس ان قرار داشتند مرور کنید و ببینید که درین نهاد ها جز از خویشاوندان و وابستگان همان وزیر محترم و دار و دسته شما کدام هزاره ای از بخش و یا گروه دیگری مقرر شده می توانست ؟
ایا در بین همین قوم چند میلیونی تنها همین ده نفر وابسته به شماها است که باید وزیر رییس و تجار شود یا هزارن هزاره ی تعلیم یافته ، متخصص و وطندوست دیگری هم هست ؟
جواب روشن است شما نه تنها برای رسیدن به حس خودخواهی وخود پرستی خود قوم وملت خود را با گذشت هر روز در تقابل با اقوام دیگر قرار می دهید بلکه گاهی با سپر نمودن نام شهید مزاری به جان هزاره های خود نیز تیغ از نیام کشیده ای.
برای ثبوت این ادعا می توانم بپرسم دلیل پاین کشیدن لوحه مسجد جامع حضرت خاتم النبین در دشت برچی و بجای ان بلند نمودن لوحه مصلی مزاری چه مفهوم داشت ؟ ایا این عمل ان توهین به پیروان پیامبر بزرگ اسلام نبود ؟ ایا قوم بزرگ هزاره بدون حزب وحدت شاخه م م که سالها این مقام مطهر عبادتگاه انان بود مورد تحقیر قرار نگرفت ؟

2- توام به تدویر کنفرانس بن واغاز حمله ایتلاف بین المللی علیه طالبان لشکر کشی این شاخه علیه مردم بی دفاع مزار شریف و رویاروی به مردم ازبک و تاجیک در ان شهر مفهوم فرونشاندن عطش سیری ناپذیری رسیدن به قدرت شما و به خاک وخون کشیدن ملت هزاره ، ازبک وتاجیک نبود یا در عقب ان بنام اعاده حقوق مردم هزاره چیزی دیگری قرار داشت ؟

3- جبهه گیری (راهگیری ) طی سه سال گذشته در منطقه دایمرداد و بهسود در برابرکوچیها ، جمع اوری لشکر اجیر برای یک جنگ برادر کشی دیگر و استرداد خود سرانه و جبری املاک قانونی کوچیان بدون حکم محکمه و سردادن شعار های ضد ملیت پشتون به معنای اعلان جنگ شما علیه قوم پشتون نبود ؟
اگر جواب می دهید که نه این مسله بین کوچی ومردم دایمرداد و بهسود بود، پس شما خود رهبر هستید باید بین هردو طرف صلح می کردید ایا این گره انقدر محکم بود که بخاطر ان صدها دهقان بچه شولگره ، کوهستانات و دره صوف کشته می شد از طرف دیگردر حمایش زور طلبانه سرک دهمزنگ- میرویس میدان شعار های ضد پشتون از هنجره شما معنای اعلان رویاروی مردم هزاره با مردم پشتون نبود.

4-شما از یکطرف با کشیدن نقاب دروغین دموکراسی خود را از حامیان دموکراسی جا می زنند اما از طرف دیگر از زمان ورود تان به صحنه سیاسی (به قول بشردوست دکانداری سیاسی ) تمام خواسته های مشروع وغیر مشروع خود را از موضیع تهدید و اخطار مطرح می کنید و هنوز به این باور هستند که ملت باشعور هزاره مانند بیست سال قبل که بنام شعار (( یک لحظه غفلت ، یک قرن دیگر جوالی گیری) با تمام اقوام دیگر به دشمنی برخاسته بود اما نه تنها این رسیمان از گردن انها برداشته نشد بلک از پول دستمزد وعرق پیشانی انها یک حلقه محدود صاحب هستی و بارگاه شده به وزارت و ریاست رسیدند و سایر هزاره ها با همان اش و همان کاسه باقیمانده بدورتان جمع شده بار دیگر خون برادران هموطن را خواهند ریخت ؟ هرگز نه ، لابد ، کور خوانده اید.

5- سیاست و رسیدن به خواستهای سیاسی از راه مشروع حق تمام انواع بشر است در بسیاری از پارلمانها این چنین واقع می گردد که نامزدها طرف قبول واقع نمی گردد اما هیچکس چنین هیاهوی براه نمی اندازد و تاپه وطنفروشی را به تمام نماینده های ملت و اعضاء یک پارلمان نمی زند بلکه با اشکال و روشهای گوناگون سیاسی به طرف هدف خود پیش می روند ، توهین و تحقیری که توسط فاطمه نظری نماینده شما در پارلمان کشور در مقابل دوریبنها ی رسانه های خبری در برابر اعضاء پارلمان به صورت عموم و به اقای صیاد نماینده مردم بدخشان به طور خاص صورت گرفت چه توجیه می تواند داشته باشد و شما به حیث به اصطلاح رهبر یک ملیت که خواهان حقوق انها هستی به موکلین اقای صیاد چه عذری ارایه می دارید ؟
این عمل فاطمه نظری که بدون شک به دستور شما صورت گرفته یک اعلان دیگر و یا رویاروی دیگر با یک ملیت دیگر ازین کشور تاجیکها نیست.

6- تجربه ثابت ساخته و این یک واقعیت است که هیچ قوم وهیچ گروه سیاسی به تنهای و بدون مشارکت ملی نمی تواند حاکمیت ملی را در کشور بوجود اورده انرا ادامه دهند.
این کشور ملکیت یک قوم خاص نیست ولی هیچ گروهی نباید بر قربانی قوم دیگر و یا ایتلاف حقوق انان به پله های نامشروع قدرت فردی و گروهی نایل و با گروگان گرفتن یک ملیت در حقیقت صدای انان را در گلو خفه و انرا عمدآ در رویاروی با سایر اقوام کشور قرار دهد.

7- بدون شک اشخاص دانشمند ، رهبران و روحانیون متنفذ بسیاری در قوم هزاره وجود دارد که می تواند نه تنها هزاره ها را در مساوات و برادری با اقوام دیگر همرده سازد بکلی انها را برای دایم از یوغ بندگی رهبران و نمایندگان تحمیلی که گاه بیگاه با کوچکترین مسایل تلویزیونها ویرسانه های شخصی خود را بلاک می کند وهیاهوی بزرگ راه می اندازد اما وقتی خود و یا عضو از حلقه اش به مقام وزارت و ریاست رسید نه دیگر قومی وجود دارد و نه هزاره ای رهایی بخشند.

عزیز برادر هزاره ! ای قوم با تمیز !
بیست سال عمر کم نیست. در ین بیست سال یک حلقه خاص برای رسیدن به قدرت شخصی و گروهی بارها حقوق شما را سپر اهداف خود ساخته و بر روی لاشه های این قوم مظلوم برای خود قصرها ساخته اما 95% هزاره ها نان خوردن نداشته هنوز در مغاره ها زندگی می کنند و دایم مدعیان داعیه حقوق دارای صدها نوکر و چاکرند، انسانی که با دیگران یکجا در یک فضای برادری ولو باشکم گرسنه هم به سر برد انسان است ورنه حیوانی بیش در جنگل نیست ، همزیستی مردم این کشور از مرز هموطنی گذشته و به روابط خونی و خویشاوندی رسیده بنام وزارت و ریاست دشمنانت می خواهد تو را در بند قدرت و بندگی خود داشته باشد.
رسیدن به وزارت و حتی ریاست جمهوری حق مسلم تواست اما انرا از راه مشروع در تفاهم با برادران ملت های باهم برادر خود بدست بیاور. نه در تهدید ، تحقیر ، فحش ، زور گویی وبوتل کوبیدن بر روی دیگران.

ت. احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   او بیرار ما و شما را چی مانده به رئیسی راست میگویند که هزاره و رئیسی یا وزیری
برو بیرار پشت قصه ها مفت نگردید برو جوالی گری تان را بکنید ما و شما را خداوند جوالی پیدا کرده ما و شما که جوالی گری نکنیم خیر کی جوالی گری کند بی از این ما و شما خو مغز بسیار کور داریم هرچه درس میخوانیم یاد نمی گیریم امو هزاره و همو جوالیگری میزیبد بسیار کار نیک است
علی از کابل

>>>   سلام برانسانهای خوب
آقای احمدی اینکه میگویی که میخ کوبیده رقص مرده و ....... کرده است آیا واقعا راست است ؟ من که باورم نمی شود اگر راست بود تا حالا ما فیلم یا عکسی از این چیز ها را می دیدیم . من یقین دارم و همه میداند برای اینکه احساسات مردم عوام را تحریگ کند و یگ استفاده ای ببرد یگ دفعه فتوا میدهد که هزاره کافر است و به همین فتوا شورای علما ان وقت در زمان عبدرهمان جابر ۶۲ در صد هزاره قتل عام شد و تا حالا ما مردم هزاره جورش را می کشیم و اینکه آقای محقق رهبر خوب و فرزانه مبارزه سیاسی می کند نه ترورستی . کار بدی نیست شما به جای کوبیدن یگ مردم صلح طلب به سراغ ملای یک چشم که هر روز برادران پشتون ما را به خاگ و خون می کشد یگ مقاله بنویس منتظر جواب منطقی بدون توهین هستم از سایت افغان پیپر متشکرم .
احمدزاده

>>>   سلام به همه هموطنان عزیز
اقای احمدی هم بیطرفانه قضاوت نمیکند او هم عقده های خودرا و مفکوره شخصی و یا سیاسی یا ګروهی خودرا اظهار نموده است/ بیایید قبول کنیم که این بدبختی قوم ګرای نزاد برستی ګروه برستی و غیره-------- در افغانستان وجود دارد راه حل انرا تا حال کسی نکفته نګفته نګفته نګفته هر کس ګفته غرض الود بوده حقیقت هیچ وفت ګفته نشده ګفته ها و نوشته ها همه دروغ و فریب ------- خداوند رحم فرماید
جلال از تخار

>>>   جناب آقای احمدی از فرمایشات تان تشکر می کنم اما بعضی ادعاهای بی دلیل است علاوه بر اینکه به نظر شما وقتی جان و ناموس یک عده افراد در خطر باشد اگر شما باشید چکار می کنید آیا تلاش می کنید از خود دفاع کنید یا اینکه همه را تقدیم دیگران می کنید. مغالطه شما این است که وضعیت نسبتا امن امروز را با وضعیت مقایسه می کنید که مجاهدین از کوهها و اطراف بدون هیچ برنامه ای وارد کابل شده بود. در قالب این مجاهدین همه جور افراد داخلی و خارجی بود در آن زمان همه اقوام تلاش کرد از منطقه و مردم خود حمایت کند و تنها حزب وحدت نبود که جنگ کرد بلکه در بسیاری موارد از خود دفاع کرد و کسانی که سعی کردند در آن زمان تفاهم کند نتیجه آن فاجعه افشار و امثال آن بود. مثال دیگر وضعیت شمال و حمله عده ای به نام طالبان بود. وقتی گروهی به نام طالبان به شمال و مردم بی دفاع دست یافت چه کرد؟ آیا تفاهم کرد یا اینکه دهها هزار نفر را قتل عام کرد؟ البته با شما موافقم که باید از این مشکلات درس بگیریم و سعی کنیم تکرار نشود ولی نباید وضعیت های مختلف را با هم مقایسه کرد. تازه در شرایط امروز بسیاری از برادران پشتون ما تحت عنوان طالب از اقدامات نظامی حمایت می کند دلیل شما برای تفاهم از راه مشروع چه می باشد. در پارلمان چرا هیچ هزاره و شیعه ای رای نیاورد؟ آیا آنها صلاحیت نداشتند و بقیه همه صلاحیت داشتند؟؟ شعار های خوب را همه دوست دارند به شرطی که زمینه عمل آن باشد اما بهرحال این توصیه شما که تفاهم مشروع بهتر از نزاع و درگیری است درست است ولی افغانستان در توطئه های گرفتار است که بدست خود افغان ها نیست ما همه باید تلاش کنیم از این توطئه ها نجات پیدا کنیم و نسبت دادن مشکلات را به یک قوم مثل هزاره که بیشترین ضررها را از این مشکلات کرده بسیار بی انصافی است و تفکیک و دسته بندی هزاره به حزب وحدت و غیر آن نیز اشتباه است و حزب وحدت جزء مردم هزاره بوده و در حال حاضر هم است هرچند هوداران آن مثل احزاب دیگر در زمانهای مختلف متفاوت است.
اما توهین و تحقیر در گذشته مخصوص یک قوم و عده خاص نبوده و غیر از افراد انگشت شمار و معدود حاکم بر کشور دیگران همه از این توهین و تحقیر ها بی نصیب نبوده است و نسبت دادن آن به قوم خاص یک اشتباه واضح و مضحک است. تازه سوء استفاده از کسانی که به ظاهر در قیافه ها و ظاهر دلپسندتر زندگی می کردند بیشتر و فاجعه آمیز تر بوده و کمتر و بهتر نبوده است.
دوستدار صلح و دوستی رضا

>>>   آفرین چه خوب نصیحت کردی و درست است، اما برادر عزیز احمدی صاحب اگر با وجدان سالم قضاوت میکنید از ....... و خونخواری های گروه .....طالب نیز یاد آوری کنید و اگر رهبر هزاره ها یک بار مجبور میشود تهدید کند و شما اینقدر برآشفته میشوید در حالیکه تمام مردم افغانستان به نسبت عملکرد یک گروه تروریستی که مربوط به قبایل وحشی اند در جهان بدنام کرده اند و قرار است بخاطر این وحشی ها افغانستان را به عنوان شرم تاریخ بشریت باز هم رها کنند و بگویند که این مردم دیگر ارزشهای انسانی را نمیشناسند و سزاوار آن نیستند. شما و امثال شما که طالبان نکتائی دار و قره قُلی دار خوانده میشوند با این جریان سیاه همکاری و همدردی دارید و این وطن با این نوع منافقت ها آباد نمیشود.
اگر میخواهید افغانستان آباد شود و این مردم مظلوم که تعدادی در گرو رهبران قدرت خواه هزاره ها و تعدادی در گرو رهبران قبیله گرای پشتون بخاطر حفظ قدرت و گروهای آدمکُش و سیاه بنام دین و دیگر رهبران اقوام قرار دارند رهائی یابند و طوریکه در کشورهای دیگر این مسایل را حل کرده اند ما هم میتوانیم حل کنیم. مثال ها برای حل مشکلات زیاد است فقط از جهالت دست بکشید و به واقعیت ها تن دهید.
ذکی از کوریا

>>>   با تائید گفته های برادر ما با ید علاوه کنم که برادران هزاره ما دیگر پشت این چند اوباش را رها کنند و کسی را نماینده خود سازند که از متن جامعه هزاره باشد نه جلادان قصر نشین. ببینید رمضان بشردوست چرا در انتخابات ریاست جمهوری در رده سوم قرار گرفت در حالی که هیج کس انتظار انرا نداشت ایا فکر میکنید تمام رای ها از قوم هزاره بود ؟ ایا اگر دیگر رهبران هزاره که حالا در قدرت هستند خود را کاندید ریاست جمهوری مینمودند باز هم به همین اندازه رای میگرفتند ؟ هرگز نه .پس به این نتیجه میرسیم که مردم افغانستان همه چیز را فهمیده اند و اگر تقلب بازی نباشد مردم خوب میدانند که کی را رهبر خود سازند توصیه بنده هم به برادران هزاره این است که دیگر این طلسم بردگی آغا ها و بادار های تقلبی که سال خون این قوم زحمت کش را بنام سید و آغا و رهبر مکیده و انها به اساس اعتقادات پاکی که دارند مثل یک سپر در برادر خود استعمال کرده اند بشکنند و خود را ازاد سازند .

>>>   یک نسل دیگر جوالی گری

>>>   راست کفتی والا.........

>>>   خدمت خانم ت. احمدي سلام عرض مي كنم.
1-اينكه هزاره ها وزير داشته باشند از لحاظ وجهه اجتماعي و از بين بردن احساس مظلوميت و محروميت چند صد ساله اهميت دارد ولو اين وزرا هيچ كاري براي قوم خود نكنند، چنانكه وزراي ديگر اقوام هم گلي به روي مردم خويش نزده اند. لااقل اين حس رضايت مندي را در جوانان هزاره بوجود مي آورد كه ما غير از حمال و عمله، وزير و وكيل هم مي توانيم باشيم.
2-اگر ديگر اقوام از ميخ كوبيدن ها و ... رنجيده باشند ما قبل از آن و با شدت بيشتر از بريدن سرها از قفا و بريدن سينه زنها و قتل عامها و تجاوزها و نوزادان را با برچه به ديوار كوبيدن ها و سوختاندن ها و ... آسيب ديده و رنجيده ايم.
3-اگر واقعا دولت مي خواست حقي به هزاره ها بدهد خوب به گفته شما چند نفر شايسته را وظيفه مي داد ديگر كسي هم نمي توانست اعتراض كند كه حق هزاره ها را نداده اند. ولي زهي خيال باطل، هرگز اين كار را دولت نخواهد كرد. اگر امثال محقق نباشند كه هر از چند گاهي فرياد اعتراض سر دهند، هزاره ها را خام خام خواهند خورد. فرض كنيد در جريانات اخير كوچي ها، محقق و خليلي و به قول شما ديگر تيكه داران قومي هزاره نبودند. آيا كسي جرات داشت صداي خود را به اعتراض بلند كند، يا اقدام عملي انجام دهد، نخير، و هنوز كوچي ها به غارت خود ادامه مي دادند.
4-ما از رهبران خود حمايت مي كنيم با اينكه مي دانيم محدوديت ها و خطاهايي دارند، و اگر بدون رهبر و متفرق باشيم بسيار احساس خطر مي كنيم زيرا در هنگام حمله گرگها همچون گوسفندان بي دفاع خواهيم بود.
محمد عارف

>>>   نه گفتن حقیقت یک خیانت بزرگ است
ولی گفتن دروغ تحت عنوان حقیقت خیانت بزرگتر از آن
برادر/خواهر محترم ت. احمدی
آنچه را که شما نوشته کرده اید باید به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول آنچه که درست است و دسته دوم آنچه که نتنها حقیقت نیست بلکه یک دروغ بسیار بزرگ است.
ظاهرا" و بر قرینه اسم مبارکتان- شما خود را هزاره معرفی می کنید ولی این بازی ها دیگر کهنه شده است که مثلا یک تاجک بیاید خود را پشتون معرفی کند و از آدرس پشتون هزاره یا تاجیک یا پشتون را محکوم کند یا فحش نسارش کند
از تمام کسانی که خویش را یک مبارز می داند و برای گفتن حقایق تلاش می کند تقاضا دارم که مردانه و با هویت اصلی خویش ظاهر شود. کار مسعود را تکرار نکند که بنام سیافی هزاره را بزند و بنام حذب وحدت پشتونهای برادر و همسایه پغمان را
به گفته سعدی بزرگ
میان دو کس جنگ چو آتش است
سخن چین بدبخت هیزم کش است
اما آنچه که واقعیت دارد
محقق و خلیلی و رهبران خورد و ریزه دیگر - با سرنوشت یک ملت بزرگ، حماسه آفرین و غیور بازی می کنند- با نقاب مدافع حقوق هزاره در پی منافع شخصی است. اکنون همه این را می داند. اکنون جایگاه این رهبران به خصوص محقق در میان مردم متزلز است و اگر گاهی از آنان حمایت می کند - فقط به خاطر رساندن پیام شان است. رساندن پیام چه از طریق محقق باشد یا از طریق تلفون.
ولی آنچه جای تأسف است
ابراز نکاتی است
که باید برایت بگویم
یا معلومات خویش را بیشتر کن
یعنی هنوز در مورد آنچه دروغ گفتی بسیار اشتکی استی
یا دید...... خویش را بشوی و طور دیگر بر موضوع ببین
آنچه را که شما رقص مرده خواندید
آنچه را که شما میخ کوبیدن بر سر افراد نگاشتید
اگر از شما کسی بخواهد که آن را ثابت کن
آیا سندی در دست داری؟
به همین جهت برایت می گویم که باید کلان شوی
آله دست دیگران نباش
پروپاگندا را آیا تو می دانی؟
نکته دیگر
هزاره ها مسلمان اند
چه عبدالرحمن آنها را کفر گفته نسل کشی کند
یا طالب از آنها بخواهد که از نو مسلمان شود
یا تلویزیونی آنها را مسیحی بخواند
یا شما به نحوه دیگر آسیب پذیری آنها را در جامعه بیشتر کنید
همه می دانند که آنها به خدای یکتا اعتقاد دارند و جز او کسی را نمی پرستد
همه می داند که آنها به 124 هزار پیامبر ایمان دارد و حضرت محمد ص را آخرین آنها می داند
همه می داند که آنها به سوی کعبه نماز می خواند
و قران را کتاب آسمانی می داند که باید مطابق به آن زندگی کنند
پس دسیسه های امثال چون شما، و کافر خواندن مسلمانی نه انسانی است، نه جوانمردانه و نه منطقی
فعلا همین را داشته باش
تا در فرصت بیشتر با هم وارد سخن شویم
علیکنیشکا

>>>   احمدی تو باز مزدور کدام خیانت کار هستی که ترا به کرایه گرفته
احمد ولی غوری

>>>   سلام نوسنده عزیز،
امروز که دروازه های مکاتب، پوهنتونها، وزارت ها .... بروی هزاره ها باز است تماما" از برکت خون شهدا غرب کابل و زحمات همین رهبران دلیر هزاره می باشد. مگویند "حق داده نمی شود بلکه گرفته میشود" حتی بعضی وقت بازور. مخصوصا" در افغانستان که بعضی اقوام خود را بادار اقوام دیگر میدانند. آنها صدها سال بالای اقوام دیگر ظلم کردند، کشتند،تجاوز نمودند. و امروز که هزاره درتمام عرصه ها سیاسی،اقتصادی،اجتماعی ... و در تمام پوهنتون ها و مکاتب و وزارت خانه ها با اقوام دیگر دوش به دوش حرکت نموده و رقابت سالم مینمایند، قبول نمودن این حقیقت برای بعضی اشخاص متعصب چون ... بسیار مشکل است. آنها فکر میکنند که کسانیکه تا دیروز مثل برده زندگی میکردند اما امروز با زمان بسیار کوتاهی در علم و دانش پیشرفت نموده، ممکن فردا از تمام اقوام جلو بروند، بنا" آنها مانند سال های گذشته کوشش میکنند تا از طریق حیله، تفریقه انداختن و زور مانع پیشرفت این مردم شوند. اما آنها از قدرت خداوند بزرگ آگاهی ندارند، این لطف خداوند است که برای هزاره ها استعداد و هوش بالای عنایت نموده. و هیچ کسی نمیتواند مانع آن شود.
بااحترام
علی محصل در جاپان

>>>   زنده باد آقای احمدی مطلب خوبی نوشته کردی!
براستی تا این مردم ازچنگال همین تکه داران قومی جان خلاص نکند روی فلاح وخوبی را نمیبینند.
تمام حرکات که می کند برای عوام فریبی وخاک درچشم مردم پاشیدن وووو است.
مثلا حرکت ...........خلیلی ورفتن دربهسود وبیانیه ....... که اگرخون ریخته شود اول خون من باشد این واضحا یک اعلان جنگ است باتوجه با شرایط فعلی وطن حتی یک طفل چنین حرکت را درکوچه هم نمی کند.
وهم چنین سازماندهی مردم برای استقبال ازمیدان هوایی تا مدرسه خاتم الانبیاه یک مسخره گی صد درصد دیگراست.
پس گرفتن محقق رای خوده ازکرزی رای که داده حالا پس میگرد اگردر دنیاه احمق وجود دارد محقق یکی ازانها است حالا پس بگیر مردم که در دهان تو پیاز هم خورد نمی کند تو چی کاره هستی که ازما مردم هزاره نماینده گی می کنی تو یک ادم قاتل سفاک وخونخوارهستی ویک ادم که حتی بادی گاردی خوده کشتی چونکه سرش مشکوک درمسایل اخلاقی درخانه خود شدی.
هیاهوی کوچیها!!!
این ازهمه مسخره تراست یک چندتا کوچی با گوسفندانش دربهسود رفته اینها هر روز این را یک سوژه درست کرده دردشت برچی مردم را درسرکها میکشاند هیا هوی ناحق رااندازی می کند وتبلیغات قتل عام راه اندازی می کند کدام قتل عام ...
ما فکرمی کنم که دولت بعد ازین باید جلو چنین تحرکات را بگیرد ونگذارد یک چند خود خواه .........به تمام مردم مشکیل ایجاد کند نیروهای امنیتی باید کنترول کند ودرضمن حوزه ششم پولیس امنیتی که هیچ مسولیت ازخود نشان نمی دهد تبدیل شود وکسی مسول ویک مدیر قوی درراس باشد تا بی تواند جلو چنین حرکات بگیرد.

>>>   آفرین صد آفرین
م د پ

>>>   برادران محترم ملیت هزاره
من هزاره نیستم ولی انها را منحیث همزبانان و هموطنان خود بسیار دوست دارم
ایا میدانید چرا یک ملیتی که اصلیت شان هم دراین اواخر معلوم شد که انها یهود هستند وهیچ گاهی در هیچ یک از مناطق کشور عزیز مان مسکنی برای زندگی
نداشتن و به نام کوچی ها در دشت ها و دره های وطن ما زندگی میکردن و به نام مردم های جاهل نیز مشهور بودن یعنی غول ها با این همه سرعت صاحب تاج و تخت تمام کشور شوند و بالای تمام ملیت ها ازبیک ها نورستانی ها هزاره ها پشه ئ ها تاجک ها وغیره این همه باداری کنند چنانچه همین اکنون نیز باقی مانده های همین کوچی ها با بیشرمی تمام بالای مناطق هزاره نشین بهسود وغیره بشکل حیوانات درنده حمله کرده مردم را با همه هست و بود شان به خاک خون میکشند قسمیکه بالای مناطق شمالی حمله کردن خانه ها وباغ ها را تخریب و به اتش کشیدن و از جانب دولت بشکل بسیار زیرکانه و نامردانه حمایه میشوند و با بیشرمی تمام میگو یند ما صاحبان اصلی این وطن هستیم نه هزاره ها نه ازبیک ها وغیره وغیره علت روشن است فقط وفقط بی اتفاقی ما ملیت های بالا عوض اینکه دست به دست هم داده و دنبال دشمن اصلی را بگیریم بدبختانه بجان هم افتاده ایم درخت گفته است دقت کنید حرف بسیار با مفهم است اگر دسته از خودم نباشد تبر مرا زده نمیتواند اگر از ملیت خودما در پهلوی دشمنان ما کسی نمیبود دشمن غیرت وتوان مقابله با ما را نداشت چنانچه در گزشته ها دیدید که دشمنان ما از هیچ کجای دنیا نبود که علیه ما نیرو جمع نکند پنجابی پیشوری عربی ..
باز هم دوستم که یک تعداد بسیار زیاد پنجابی ها پیشوری ها وچند وطندار وطن فروش خودما که قصد اشغال تخریب و بخاک و خون کشیدن مردم شریف مزار شریف را داشتن معاصره و از بین برد که این یک درس تاریخی برای باز مانده گان و رهبران خواهد بود زنده باد خراسان زمین با ازبیک ها هزاره ها تاجک ها ونورستانی ها پشئ ها وغیره اقوام برادر
غ . م . ک

>>>   همه چرندیات است. اگر راست میگوئید حد اقل اسمت می نوشتی .

>>>   علی جان از کابل ببخش برادر عزیز مگر شرم کاری خوبی است
چرا همه برادرهای هزاره جوالی پیدا شده اگر چی این گپهای خود توهین نی بلکه برای مردم جایی افتخار است نه شرم انها دزدی نمیکنند سخت ترین کار شاقه را میکنند .من خودم خورد کلان شده ام همرای برادرا افغان هزاره خود همرایشان نان و گندنه خورده ام و افتخار میکنم که چنین مردم شریف و زحمتکش همسایه ما است و میباشند.
محمد رفیع رفیقی الکوزی از شهر ارا کابل

>>>   احمدي تو يقيناً چوچه عبدالرحمن خان وملاعمر كور هستي كه با اين تهمت هاي كور كورانه و بيجا وبي سبوتت ميخاهي ابروي يگ قوم مظلوم را ببري. رقص مرده ميخكوبي و...
اينها كاملاً تهمت هاي مولوي سيّاف ويونس خالص است نه يگ حقيقت
ما را اوغانا بيخواهد چه نخواهد ما پيري مزاري ودوست داران واقعي استاد محقق واستاد خليلي هستيم.
اسد
لندن

>>>   مردم مومن ما باید متوجه توطیئه های استکباری باشند که گفته اند تفرقه بینداز و حکومت کن هوشیار خبر دار که هنوزهم باید غافل نباشیم که مردم کارمیکنند تا این ملت مظلوم را بجنگانند ...

>>>   با احترام نوسنده ای این نوخسه اصلا" از وضعیت قوم هزاره اگاهی نداشته و این نخسه را از روی احساسات و یا از روی خود فروشی زده است.
اینکه بر سر میخ کوبیده دروغ و یا شائیه است.
اما این نوسنده ای ضعیف نمی داند که چندین هزار نفر از قوم هزاره به دستان کفرها در طول انقلاب و پیش از انقلاب به درجه شهادت نئل امدنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایا این یارو میداند که زنهای هزاره و دختران هزاره چطور به دستان ادمکشان معروف مورید تجاوز قرار گرفته و کشته شدند؟؟؟؟؟؟
اگر یک فرد که در وجودش مردانه گی بوده و از ناموس خود در برابر یخن چرکان چراغ سرخ نشان داده و حالا هر کس وناکس به او خیانت میکند. ایا شما میدانید که همین حالا مردم هزاره از طرف همان یخن چرکان گردن زده میشونند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ادرس جانفدا

>>>   اقاي احمدي شما كه بينيش وشعور سياسي نداريد لطفأ ابراز نظر نفرمايد مردم هزاره امروز از بينيش سياسي خوب برخوردار است جالب اينجاست كه شما چرا همين توصيه هاي تان رابه قوم خودد نميكني كه ابروي اسلام وملت افغانستان را بردند مشكل كه شماقوم بين خود تان داريد حد اقل يك قرن ديگر ادامه خواهد داشت اگر ما امروز از محقيق وخليلي تقا ضا كنيم كه از رهبريت كنار برود خيلي راحت كنار مي رود وشما بايد قرن ها بجنگيد قرباني بدهيد تا كرزي وملا عمر وگلبدين را از قدرت بر كنار كنيد سؤال كه گفته بودي خليلي ومحقيق براي مردم هزاره چه كار كرده اين را تمام مردم هزاره درك ميكند كه اين ها درچه يك وضع سياسي قرار دارد وما همه مي فهميم هر مشكل كه برسري ملت هزاره امده نتيجه افكار ورفتار حكومت مركزي بوده وكساني در سه قرن گذشته حكومت را در دست داشتند كه بوي از علم ودانش در كله خود نداشته وندارد و اين بهتر خواهد كه يك نگاه به مردم تان به سياست تان به شهري تان به عقب ماندگي تان به رهبران تان به پوليسي تان به ابروي تان كه در سطح دنيا شمارا به حيث يك مركب ميشناسد پاكستان عربستان سعودي امريكا وانگلس سوار شده وتمام منفعت را براي مملكت هاي خود شان استفاده ميكند وهر تروريست كه از كشور عربي در افغانستان كشته ميشود شما انها را در در قندهار برده و از سراسر افغانستان براي زيا رت شان مي رويد
علي 

>>>   با عرض احترام به همه. این اقا/ خانم ت. احمدی از کسانی اند که از دربار اقایان محقق و خلیلی بی بهره رو برگردانده است و اکنون توسط گروه سومی استخدام شده تا با دروغ پراگنی هایش اتش نفاق را در میان مردم شعله بیافگند. از این طیف انسان ها کم نیستند در جامعه ولی مبادا روزیکه با رنگ زرد در میان مردم ظاهر شوند.
مردم هزاره دیگر جوالی گری نمیکند، بلکه به حیث جزئی از جامعه افغانستان در بهبودی و ابادی این کشور افت زده شانه به شانه زحمت خواهد کشید و اگر هم تروریسم به عنوان خطری در مقابل این مردم قرار بگیرد در برابر ان ایستاد خواهد شد و اگر حس فاشیستی دیگران انان را ودار به جوالی گری نمایند، آنگاه تا اخرین قطره خون هم مبارزه عدالتخواهانه شان ادامه خواهد. چی تو در این سو باشی یا این سو!!!
امید 

>>>   باز روزش میرسد که هزاره ها از چوکات دولت دور شوند یکبار مملکت ارام شود ببین که چطور به ایران و چین کوریا مگریزید.
یکروز نی یک روز گم تان میکنیم
مامور دولت

>>>   الف >یکی از عوامل داخلی که مردم هزاره رنج می برد,ادمهای مثل ت.احمدی است. عقده یی و مزدور. وقایع دایمیرداد و بهسود جنگ برادر کشی نیست بلکه تجاوز و کشتار طالبان با بیرق سفید که همه فیلم و عکسهایش را دیدند,میباشد.
ب> جنگهای دهه ی 70 هم برای حذف هزاره ها راه اندازی شده بود. قتل عام افشار و غرب کابل ...
ت> بازیابی هویت هزاره ها در همان جنگها نهفته است
ج> میخ کوبی و دیگر چرندیات و... زاییده ی جنگ تبلیغاتی فاشیست ها است که کرده های خود را به گردن هزارها می اندازند. در جنگ شاید بعضی حوادث ناگوار پیش بیاید اما این چرندیات که نوشته یی زاییده یی افکار پلید تو و همکاران فاشیست توست نه هزاره ها.
د> این ت.احمدی هزاره نیست بلکه از فاشیست هایی است که میخواهد خودرا جا بزندو گناهان نکرده را به گردن دیگران بیندازد.
س> کسی بنام علی از کابل نوشته که هزاره ها"قابلیت یاد گیری ندارد و جوالی گری و..." ادم چه قدر میتواند .....باشد مثل این. یک نگاه به نتایج سراسری کانکور دو سال اخیر بینداز و چشم کورت را وا کن.
ص> هزاره ها غیر از برادری و برابری چه خواسته؟
ذالفقار علی از سویدن

>>>   هم وطن گرامی . احمدی: همان گونه که خوتان معترف هستی . در میان قوم بزرگ هزاره . هستن دانشمندان و روحانیون دل سوز و توانا . که نه تنها برای رهبری یک قوم بلکه برای اداره صحیح افغانسان عزیز هم آمادگی و توانایی دارن . پس چرا دولت کرزی و شورای یونس قانونی هیچ یک از این افراد نه در دولت مشارکت داده شده اند و نه در شورای که نامش ملی است امادر هییت اداری اش هیچ هزاره ای راه ندادن . فکر میکنم م م درست میگه هنوز هم هزاره بودن جرم است. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   سلام بر دوستان
آقای احمدی و امثال احمدی ها باید بداند که هزاره ، هزاره قدیم نیست هزاره به کمگ خدای بزرگ و جان نثاری مردان بزرگ و رهبری های عاقلانه استاد خلیلی و استاد محقق اگر چشم بینا داری باز تکرار میکنم اگر چشم تان میبیند یگ نگاه کن به دانشگاه چه می بینی ؟ آیا خبر داری که زبان دانشگاه زبان هزارگی شده است ، آیا خبر داری بامیان ۲۰۱۳ بیسواد ندارد آیا خبرداری که دختران هزاره جا غوری نصف تمام دختران کل دانشجوی دانشگاه کابل است . من این را به شما یاد آوری کردم که اشتباه محاسبه داری . حالا قرن ۲۱ است نه قرن ۱۶ یا ۱۷ میلادی هزاره ها دارد مکتب میسازد برادران پشتون ما مکتب می سوزاند معنای این کار میدانی چه است ؟ کسانیکه درس بخواند آینده از ان اوست کسانیکه بیسواد بماند جوالی گری خواهد کرد اگر باور نداری به ژاپن نگاه کن که هزاره از نژادی زرد است . گذشته ها گذشت تکرار نخواهد شد پنج سالی دیگر باز مردم صلح دوست و زحمت کش ، بدون گدا و سر بلند از همه سر بلند تر خواهیم دید .
احمدزاده

>>>   بخاطر که همه مامثالا" مسلمان هستیم باید دروغ نگویم وازحق وحقیقت نگذریم که اگر غیر ازین شد آنوقت مسلمانی ما کجاست؟
وما باید این را قبول کنیم که درافغانستان قوم پرستی بیداد میکند
آیا همه وزیران ما براساس شایستگی انتخاب شده است ؟
آیاجرم وجنایت ازیک قوم خاص نباید سر بزند ویا اینکه جنایت جنایت است.....؟
ممکن است خلیلی وامثال انها یکسری کارهای را انجام داده باشد که قطعا" ازچشم مردم بیچاره ما پنهان نخواهد ماند منتهی من اینرا مطمئین هستم که اگر ازخود آنها سوءال شود خواهد گفت که آنها متجاوزین یوده است که ازمال وناموس آنها دریغ نمیکردند.
آیا کسانی که ماین های کنارجاده ها میگزارند که باعث نابودی سرمایه های ملی ما وباعث کشتار اطفال بیگناه ومعصوم میشود اعمال شان بهتر ازینها خاهد بود؟
وآیا همه افرادی که امروز در راءس قدرت هستند ازهمین مردم نیست دستهایشان به خون مضلومان این وطن آلوده نیست؟
بیائید یکمقدار انسان باشیم تابیشتر ازین مورد خشم وغضب خداوند پاک قرارنکیریم.

>>>   غ ، م ،ک ! بالای ها چی خوب نوشته اند ولیکن از تحریر چند سطری خودت دیگر هم جوش وخروش عقدها ومایوسیت ها تبارز میکند که بیسار دیرینه و هیچ قابل علاج نیست ، به فکری خودم اول در مجموع خداوند (ج) انسان را به زندگی خلق کرده است ، و دوم اینکه خداوند خود برای کرامت انسان بینهایت قدر وامتیاز قایل شده که خود در مورد فرموده است : اگر انسانی یک انسان را بیگناه به قتل میرساند بفهمید که او در حقیقت صد انسان را قتل کرده است . خودت جناب غ،م،ک آزرده نشوی هیچ در کالبوت انسانیت در ملک وکشور خود اگر چی کلان شده اید مگر منحیث انسان زندگی نکرده اید به امید صحتمندی غ، م ، ک .

>>>   برادر محترم غ م ک خیلی درست و بجا نوشته اید واقعا باید همین ملیت های تاجک هزاره ازبیک نورستانی پشئ وغیره ... هرچه عاجل اول دربین خود بعدا با هم متفق یکدست و یک پارچه شویم اکنون که همه ما قبل از اینکه متوجه دشمن مکار باشیم به جان هم افتاده یم .
وهم به مطلب مهمی دیگری که اشاره نموده اید که عبارت از حمله وحشیانه پشوری ها و پنجابی ها بالای مزا و قهرمانی برادران ملیت ازبیک در راس محترم استر جنرال دوستم که توانست هشت هزار وحشی را بکشد میباشد این است یک قهرمان واقعی . بسیاری از مردمی که قبلا در استان های پکتیا قندهار وغیره استان های هم سرحد با پاکستان البته در زمان های سابق وظیفه داشته به خوبی میدانند که در مواقع انتخابات . کوچی ها یعنی پشتو ها مردم ان طرف سرحد را برای رای دادن به خود بنام افغان می اوردن انها در مواقع نفوس شماری وحشی های پشوری را وپنجابی های پاکستانی و بعضی تروریست دیگر را نیز جز قوم کوچی خویش شمار کرده به همین دلیل میگو یند ما زیاد هستیم در حالی که در هیچ زمانی کشور ما نفوس شماری دقیق نشد و اگر شده صرف مناطق سرحدی ومرکزی

>>>   باعرض سلام خدمت وطندارای گرامي! بياييدحقیقت راشناسائی کنیم؟درحقیقت امروزحق وطن دارای هزاره مادرافغانستان طبقی درصدی کی دارد داده نمیشود.اگرچه من تاجیک هستم ولی این رابرای شما وطندارا میگم اگر پشتون درافغانستان حاکیم باشد حق ماتاجیکهاازبیک وسایراقوامدیگرهم داده نمیشود.درآخر توصیه بنده برای آقای کرزی ودولت مردان افغانستان این است کی حق این مردم رنج دیده وصلح دوست را بدهد!واگرنه بازهم افغانستان دوچار قوم وقومگرای خواهدشد.به امید افغانستان یک پارچه.
احمدولی وطن دوست از سویدن.

>>>   در افغانستان تهمت بستن چه کار اسانی شده است. هر کسی که از تعهد انسانی اخلاقی اسلامی میهنی خود دورشد باز قلم را گرفته چون جلاد ان خون ریز و فاشیست جولان خیال می کند. چنان بی مها با عنان ازدست داده بی رحمانه ذبح انسان می کارد و جنون خون می نگارد.
دراین کشور هر نو کیسه ای فا شیست منش بیگانه پر ورکه سر می رسد از داعیه زمام داری توجه گری امده فتوای قتل عام یک قوم صادر می کند. برای رسیدن به قدرت و استحکام پایه های بیداد تشنه به خون هزاره و... می شود برای زهر چشم به دیگران از هزاره کله منار های فیزیکی و سیاسی می سازد . عجبا در این قرن مورد نظر برایی نستی یک قوم مسلمان فتوای قتل عام صادر می کند. ان هم به این روز روشن پیش چشم مردم با وجدان جهان خجالت هم نمی کشد و چه دروغ شاخ دار که نمی گوید( شپش رقص و....) تهمت ها و جوک های اتاق فکر دوران نفاق برادر کوشی ملت افغانستان را این شحص " ت . احمدی" آمده از نو راه انداز ی میکند باز ازنو روزی از نو امده اید . با نقاب و پرده ای ظریف دیگر این چنین مرده ....... می کنید که گویا در ذهن ظن شما آن تهمت های سخیف بی پایه وا قعیت دارد.؟!
محترم یا محترمه "ت احمدی" شما از عینک نفاق و سخن فتوای یک قتل عام دیگر به میدان امده اید . می خوهید بگوید که سخن از سردل سوزی می زنید . تا یک حقیقت آشکار بی عدالتی را از دامن پارلمان پاک کرده سمت سوی دیگر دهید اما مکاری وحیله گری گرگ را مردم افغا نستان و هزاره افغانستان خوب اشنا شده است.
عجبا که چه نا جوان مردانه خنجر می کشید و از تهمت زدن بسیار بزرگ به یک جامعه انسانی شریف مومن مسلمان ابا نمی ورزید. بی مها با به نقاب وداعیه دلسوزی امده اید بین ملت افغانستان بار دیگر جوی خون نفاق جاری کنید. از وجدان انسانی شما بعید است که پشت دلایل واهی پنهان شده قلم فرسای می کنید.
اما شما خاطر جمع باشید و بدانید که این واژه های به ظاهر چرب اما سرا پا کینه ، عقده و دروغ کار ساز نیست .این گونه دید گاه دیگر به بین ملت آگاه شریف وبا وجدان افغانستان جای ندارد، چه رسد که این خط کشی های شما بین قوم هزاره گوش شنوای داشته باشد .
هزاره ها هرچند دچار ضعف های هست اما برای رسیدن به افغانستان آباد بر خوردار از عدالت ، حقوق انسانی ،زندگی سعادت مند و حقوق شهروندی از هیچ تلاش دریغ نخواهد کرد.
خوب است که برای آگاهی بشتر تان که ، کی سر زن هزاره بریده است ؟ به این ادرس رفته مستند نگاه کنید.
http://www.youtube.com/watch?v=C0AJPdvXxjY&feature=PlayList&p=3BEF5EA40E1A06BF&playnext_from=PL&playnext=1&index=73
در بهسود کوچی ها رمه دار است یاکه دات سن های غارت چپا ول با بیرق طالب، لشکر پیکا بدوش کوچی است آیا را کت بدوشان تفنگ بدوشان د رخانه های مردم بهسود کوچی است؟ . به این ادرس مستند نگا کنید .
http://www.kabul.net.au/Video%20Clip/11.php
http://haatef1.blogspot.com/
آواره شدن هزاران خانوار مردم بهسود و تعطیل مکاتب هزارن طفل و کشته شدن چندین نفر مردم ده نشین چه معنای دارد . یا که در قلم نگرش شما جان مال مردم هزاره به زخم پای شتر بی ارزش است؟!!
در خا تمه برای شما به ان بخش از سخنان تان که گپ از حق انسان است اروزی توفیق بینای بشتر و نگاه انسانی از ذات حق دارم
وسلام
پیک

>>>   از ديد اين آدم اينكه هزاره ها در دوران امير عبدالرحمن قتل عام مي شود و تا دوره امان الله به بردگي فروخته مي شود و در دوره خانواده مصاحبان پاكستاني قتل و ضجر مي شود و محروم از هر گونه حقي است زندگي برادرانه است. ميخ زنندگان، اجرا كنندگان رقص مرده غاصبان زمين و از پاكستان آمدگان نمي توانند با فرافكني جنايات شان را به گردن ديگران بيندازند و كم از كم شريك جرم پيدا كنند و زبان ما را از حق گويي ببندند و بگويند از ما هم كساني جنايت كرده اند و از شما هم اين به آن. اصلا گمان نمي برم دزد دزد گفتن ديگر ان مردم جنايت كاران را نشناسند. محقق و خليلي هر كاري كرده اند به هزاره كرده اند، به ديگران جز نيكويي كاري ديگر نكرده اند. بهتر است نويسنده محترم و دوستان شان از ملا عمر اميرالمومنين نفري پاكستان فاصله بگيرند و از فروش زنان و دختران مردم شمالي به پاكستاني ها شرمنده باشند و بعد به ديگران درس اخلاق و ديانت و سياست بدهند.

>>>   تقدیم به احمدی وهمفکران او شمادرصدرمقاله تان نوشتیدکه برادران هذاره دریک فضایی تفاهم وبرادری زندگی زندگی نموده وشواهدی وجودنداره که یکی ازاقوام دیگراین کشوربابرادران هزاره درتقابل وستیزقرارگرفته باشد جواب 1چرادروغ میگویی 2شمایا ازتاریخ افغانستان بی خبرید یاکه خودرابه بی عقلی زده اید ویاکه مست بودید ویاکه خیلی متعصب فاشیست هستید بیبینید مردم هزاره همیشه بخاطرفریادبرادری مساوات زندگی مسالمت امیزهدف توپ تانک راکت قرارمیگیرد ایاتاریخ عبدالرحمان ..... را نخواندی قتل عام افشار مزار شریف بامیان ویکاولنگ را هیچ نشنیدی واگرشنیدی چرا مطلب هایی بی پایه مینویسی شمااگراشک تمساح میریزید بخاطر ملیت بزرگ هزاره نیاز نیست برویدبرایی فاشسیت های که درپارلمان نشسته اند یاطالب نماهایکه از اسلام چهره وحشی دردنیانشان داده اند مقاله بنویسید زنده باد مساوات برابری مرک برمتعصب های کور دل
حیدری از دبی

>>>   همه می دانند که آنها به خدای یکتا اعتقاد دارند و جز او کسی را نمی پرستد
همه می داند که آنها به 124 هزار پیامبر ایمان دارد و حضرت محمد ص را آخرین آنها می داند
همه می داند که آنها به سوی کعبه نماز می خواند
و قران را کتاب آسمانی می داند که باید مطابق به آن زندگی کنند
پس دسیسه های امثال چون شما، و کافر خواندن مسلمانی نه انسانی است، نه جوانمردانه و نه منطقی فقط انو ری یک انسا ن کثیف ات و طا لب هم کثیف است ...... هم کثیف است مرک بر قو م گرا ی زنده با د افقا نستا ن نو ین زنده با د تما اقوا م در افقا نستا ن
علی زا ده از هرا ت

>>>   با سلام حضور همه هموطنان من از مطالبی که امروز در این سایت خواندم بسیار آشفته گشتم مردم مظلوم هزاره که تحت حکومت ..... پشتونها به این روز افتاده اند بدانند که این قوم فاشیسم یهودی تبار هیچ وقت برادری را درک نخواهند کرد پس به این روبه صفتان اعتماد نکنید همه میدانیم که در این سالها حکومت همیشه در دستان پشتونها بوده است و این سالها آنها چه گلی به سر افغانستان زدند که از این پس خواهند زد در این دویست و هفتاد سال که افغانستان از ایران جدا شده همواره حکومت در دست پشتون بوده است افغانستان توسط همین ها تبدیل به عقب مانده ترین و فقیرترین کشور جهان شده است تا اینها هستند همین آش است و همین کاسه از ما گفتن بود بیاییددر کنار هم باشیم نه در مقابل هم
بهاره تاجیک

>>>   آقای نویسنده مقاله(احمدی-ت) ما هزاره ها محقق و خلیلی را با همه ضعف‌ها و بدی‌هایشان نسبت به حکومت و تیم قوم‌گرای کرزی ترجیح می دهیم. ما هیچ وقت خودی ها را رها نمی کنیم تا به امثال شما و آقای کرزی که بی نهایت قومگرا هستید پناه ببریم. هزاره دیگر آن هزاره سابق نیست! خدا جوالی گری را بیامرزد: آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت!. یک نمونه: جوانان هزاره در 30 سال اخیر در ایران قریب 20 هزار دانشجو و طلبه در رشته های مختلف در دانشگاه های ایران داشته، از فیزیک و اتم بگیر تا هوافضا و...امروزه حتی کارگران و صنعتگران هزاره نیز بسیار رشد کرده و متخول شده اند. بهترین مدهای مانتوی دختران و بانوان ایرانی و کت و شلوار مردان، حاصل فکر و خلاقیت طراحان و خیاطان کارگاه‌های تولیدی لباس هزاره در ایران است. در دیگر شاخه‌ها و بخش‌ها نیز به همین شکل. هزاره‌ها مثل همه انسانها و جوامع نرمال به سوی پیشرفت مارش می کنند، امیر عبدالرحمن هم نتوانست ما را متوقف کند شما و رئیس جمهورک تان کرزی که اصلا نمی توانید جلوی ما را بگیرید. خدا با مظلومان است، به خودتان زیاد فشار نیاورید.

>>>   جوالی گری نه جوالی گیری
البته اگر منظور جوال باشد درست است جوال گیری
جوال گر -جوال گری

>>>   من از مدیریت وبسایت خواهشمندم که اینگونه مقالات مغرضانه و پر از چرت و مزخرفات را نشر نکند که عقده های شخصی یا قومی یک شخص را بالای اقوام محروم خاصتا ملت هزاره خالی کنند.
دوما از این برادر و یا خواهر احمدی صاحب خواهیش میکنم که بجای دروغ پردازی کمی تاریخ بیخوان و اطلاعات کامل و مستند به خوانیندگان خود ارایه بیدی!
"شکی نیست که مردم زحمتکش هزاره طی سالیان متمادی در کنار سایر اقوام وملیت های برادر ساکن در افغانستان در یک فضای از تفاهم و برادری زندگی نموده و شواهدی وجود ندارد که یکی از اقوام دیگر این کشور با برادران هزاره در تقابل وستیز قرار گرفته باشد." آیا قتل عام 62% ملت هزاره را خواندی ؟ آیا جنایات شورای نظار را فراموش کردی که در سال 1994 در افشار کابل مردم هزاره را به جرم هزاره بودن شان سر بریدن؟
محقق و خلیلی از مردم است و از میان ملت است و همیشه در کنار ملت و ملت در کنار اینها خواهد بود.

>>>   برابر امو جوالیگری مو خوب بود نان آرام میخوردی امی حزب وحدت پیداشد مو ره ده جنجال انداخت باچه های مو همه کشته شد مو ده بین دیگه قومو رفته نمیتانی مه موگوم خدا این محقق و داوردسته شی ره از بیخ گم کنه که مو آرام ده هر جای زندگی کنی.
داودعلی از قلعه فتح الله

>>>   نویسنده محترم.
قراریکه درنوشتاری محترم ملاحظ میگرددخودشمامسایل نفاق رادربین این کشورمظلوم دامن میزنیدبس است ای آقای که ازهرچشمه خوده سیراب میکنی بکن امادرحق ملیت های ساکن کشورظلم روامداراگرحق خواستن بفکر شمااین معنی راداردکه هزاره هابرای همیش جوالی باشد اشتبامیکنید حق باید خواسته شود کوبیدن میخ درسرهاوطیل داغهاهم ریشه درقلم پردازی شماپیدامیکند ورنه تاحال اسنادمعترازآن هویدامیگردید.این کشورباهمه میلیت هازیبااست بخداقسم که من به هیج گروهی وابستگی سیاسی ندارم وهم نمی خواهم که بازهم درآتش تفرقه بسوزم وازدولت کنونی هم تقاضادارم سردرگریبان نموده کاررابه هل کاربسپاردنه به خویشاوندان خودویاباگرووتنظیم خاصی شماشاهدباشیدتاکاربه اهل کارسپرده وازنزدش بازپرسی صورت نگیرداین چیزهابجای نمی رسد.
س.ش.د

>>>   برادر عزیز احمدی و خوارک گل این مقاله مایه ننگ شما نه بلکه مایه ننگ همه افغانها است ....... ملت بی سواد مظلوم افغانستان منتظر مقاله و آیدیای سازنده شما است نه اینکه تعصبات، قومگرای و تفرقه را در جامعه مظلوم افغانستان روز به روز پر رنگ تر نمایی...... دوست عزیز 30سال برادرکشی و جنگ و بدبختی بس است هیچ قوم بالای قوم دیگر برتری ندارد اگر میداشت در طول این 30 سال نتیجه میداد بنا ما باید متحد شویم یک افغانستان یکپارچه و سر بلند بسازیم. چرا کار های که به اندازه یک جو ارزش ندارد انجام دهیم خود را نقطه نیرنگی جامعه جهانی بسازیم و هم شدیم. چرا ؟ به امید آنروز که پشتون، تاجک، هزاره،ازبک و باقی اقوام افغانستان در خانه بزرگ خود افغانستان کنارهم زندگی کند و تحمل یگدیگر را داشته باشد. خدا نگهدار
حسین جاغوری

>>>   برو بچیم اوغو که لاف گم کردن ملیت بزرگ و سربلند هزاره را میزنی، ای ارزو ره به گور می بری صبر کو زیاد وقت نمانده باز می بینیم کی از افغانستان گم میشه. چون افغانستان از آن مردم بومی آن، هزاره هاست باقی مردم متجاوزین این خاک هستندذکه باید گم شوند.
آینده نزدیک

>>>   آنچه ظلم و ستم که یک قوم علیه قوم دیگر در کشور ما روا داشته نتیجه سیاست های غلت ( سرکوب گرانه ) دولت مردان ما در ظول تاریخ گذشته می باشد ، این اتقاقات جبر تاریخ بود ، باید صورت میگرفت ، باید صورت میگرفت تا مادر های همه ملیت های برادر بطور مساویانه جنرال میزاید و وزیر و رئیس جمهور ...
و بد نام ساختن رهبران یک فوم را من ادامه همان سیاست های (سرکوب گرانه) میدانم .
همشهری از کابل

>>>   برادرعزیز!
هزاره هیج وقت بالای خانه دیگران حمله نکرده ، قتل عام نکرده ، خانه وکاشانه مردمان بیگناه و عادی را نسوزانیده. این حرفهای که شما میگویید هزاره سیامیخ برسرپشتون کوبیده یک دروغ وشایعه بیش نیست، اگر فرضاً درست هم باشد مردم غیر نظامی نبوده بلکه کسانی بوده که هزاران جنایات راعلیه قوم هزاره روا داشته است.
نویسنده عزیز!
کمی آگاهانه تر و عادلانه تر قضاوت کن. این مردم.... بیش از صد سال است که حق مردم هزاره را غصب کرده ، قتل عام ها کرده ، کله منارها ساخته وهزاران جنایات دیگر که قلم از نوشتن آن عاجز است..
جالب است !
اگر امروز کسی از قوم هزاره حق هزاره هارا بخواهد ، فوراً قوم پرستی توجیه میشود.
شما قضاوت کنید. در حکومت موقت 5 نفر ازقوم هزاره در وزارت های کلیدی قرار داشت. امروز بجز 2 نفر و آن هم سرپرست دیگر هیج کسی نیست.
مناطق هزاره نشین باوجود که از اول تا کنون آرامی بوده ولی از بازسازی خبری نیست. کمترین توجه نشده ونخواهد شد که قلب هر انسان را به درد خواهد آورد.
عزیزم!
بجای اینکه این چنین ادعا ها را داشته باشی ، مقاله را تحت عنوان تبعیض علیه هزاره ها بنویس که خیلی بجا خواهدبود.
امروز ریس جمهور افغانستان با همه سران طالبات ازجمله ملا حقانی که همه جنایات را علیه مردم هزاره وکل مردم جهان انجام داده ملاقات داشته ، چون زور وقدرت دارد کسی اعتراض نکرد.
سیاف فاجعه افشار را بوجود آورد هیج کسی نیست که بپرسد چر امردم بی دفاع را کشتی و جنایت کردی.
امروز با مردم هزاره درهمه ادارات دولتی بچشم حقارت برخورد میشود ، باوجود اینکه هزاره ها ثابت کرده که ازهمه مردم افغانستان با استعداد تر است ، ولی با آنها از دریچه تبعیض برخورد شده وبه ندرت به کارگماشته میشود. وهزاران تبعیض دیگر. حال نویسنده عزیز خودت قضاوت کن.
دایزنگی

>>>   آقای احمدی نام:
من اگر جای تو می بودم می شرمیدم که چنین سخن ها را مطرح کنم. این درست است که رهبران هزاره کمی تغافل می کند در برابر مردم هزاره ولی اگر از خیانت صحبت شود این افراد نسبت به سایرین به شاگردی هم نمی رسند. شما قتل عام هزاره ها در دوران عبدالرحمن خان را فراموش کرده اید. آیا ما از یاد خواهیم برد که ملیت گرا ها با ما چه کردند؟ امروز کسانی که نه تنها مایه شرم ساری برای افغانستان هستند و حملات مخرب ضد انسانی را رهبری می کنند هم در افغانستان و هم در نقاط دیگر از جهان متعلق به کدام قوم هستند؟ در طول تاریخ حکومت افغانستان در گرو یک قوم خاص بوده که این گروه نه تنها افغانستان را به شکوفای نرساند بلکه عقب راند اکثریت شان بی سواد ولی تعدادی کثیری شان که با سواد هستند از بی سواد های شان بدتر متعصب و اخلاق شان غیر انسانی است. مردم هزاره اگر جوالی بوده از ظلم شما بوده ولی حالی دیگر جوالی نیست و اگر جوالی هم بوده پس به انسانیت و مقام انسانی آسیب نرسانده اند شما ها که خود را اربابان این سرزمین می دانید بگوید شما چی کردید بغییر از نوکری خارجی ها و حملاتی تروریستی آیا برای شما شرم نیست کسانی که در جهان نام شان به عنوان آدم کش و تروریست ثبت شده حمایت می کنید .نام شان را از لیست سیاه سازمان ملل کوشش می کنید خط بزنید دشمنان و مایه ننگ افغانستان امروز دوست تان شده وای بر وجدان ها خواب رفته تان. آیا این همه بدبختی را که به بار آوردید قابل مقایسه با خرابکاری ملت هزاره است؟ ملتی که از حقوق خود دفاع می کند به عنوان خراب کار مثال مزنید؟ آیا در قسمت خود تان وجدان ندارید یا طبع شما چنین است که خیانت خود را نمی توانید بیبینید؟
علی از کابل

>>>   این مقاله دو بخش دارد، یکی حقایق را بیاد کرده ودیگر بخش آن با استفاده از این حقایق در صدد متفرق ساختن هزاره ها از اطراف یک شخص مردم مهور است. تا دیگر هسته ای در میان آنها نبوده و کارهای به روال آنچه می خواهند پیش برود.
کریمی

>>>   برادر های عزیز خیانت به مقابل اقوام غیر خیانت بمقابل قوم خود است.
صرف همبستگی رای خوبی است و بس.

>>>   سلام به همه هموطنان عزیز صرف یک سخن میگویم که به قران و حدیث عمل کنید همه بدبختی ها حل می گردد
وحیدا لله کابل نواباددهمزنگ

>>>   اقای احمدی نوشته های شما از روی خصومت بچگانه و نادانی است نمیدانم شما راجب دیگر مردم چی فکر میکنید ولی امیدوارم این فکر را به سر نداشته باشید که ان ها هم مثل شما..... بوده و بدون تفکر حرف شما را باور کند

>>>   علی کنشکاه تو یک انسان بی سواد بی منطق هستید به شخصیت بزرگان اهانت نکن برو در مندوی جوالی گری کن تورا چه مانده به سیاست وگپ های بزرگ......
جنت گل از قندهار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است