جرم کدام سنگین تر است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۳۹۵/۶/۳ کد خبر: 120053 منبع: پرینت

با شدت یافتن اختلافات داخلی در ارگ، طالبان در فراغ بال و آسایش خیال بیشتر و بی سابقه ای روز بروز در ولایات کلیدی و ولسوالی های بزرگ مرزی و مرکزی کشور پیشروی کردند و از پیش آمدن این تفرقه و نفاق نهایت سود را بردند.

وقتی آتش اختلافات داخلی دامنگیر خود ارگ نشینان و افراد چنبره زده بر خوان گسترده ی حکومت می شود؛ به طالبان این میدان را می دهد که با تعداد اندک و ابزارآلات سبک و بدوی جنگی و در اختلاف فاحش با تعداد سربازان اردوی ملی و تجهیزات سنگین پولیس، ولسوالی ها را سقوط دهند و پرچم خود را بر فراز ولایات به اهتزاز درآورند.

به زعم بسیاری، جنگ زرگری در ارگ میان عبدالله و اشرف غنی و دامنه دار شدن آن به حامیان و هواداران شان، همزمان با باج دهی مسوولان محلی و ملی به طالبان در قندوز، نمی تواند اتفاقی و تصادفی باشد چراکه معاهده ی ننگین گلاب منگل که دندغوری را دودستی پیشکش مخالفان مسلح کرد انتقادات و اعتراضات بسیاری را برانگیخت.

به عبارت دیگر، روسای جمهور و اجرایی و دیگر دست اندرکاران این جنگ زرگری یا نفاق ناشیانه ی سیاسی، همان راهی را رفتند که وزیر اقوام و قبایل رفت و در واقع با میل و اراده ی خود بخش های بسیاری را به طالبان واگذار کردند اما پوزخند ها و سرزنش های منتقدان و مطبوعات را به جان خریدند تا از گزند سرکوفت ها و انتقادات در امان باشند!

بدین معنا که درحالی که ولایاتی همچون قندوز، تخار، بغلان، هلمند، فراه و مثالهم در خاک و خون و آتش جنگ با طالبان و تصرف و محاصره و سقوط می سوزند، ارگ نشینان با براه انداختن نمایش مضحک قهر و آشتی های عبدالله و غنی، افکار عمومی را منحرف کردند و بدین ترتیب از شدت انتقادات و اعتراضات و تبعات بی کفایتی خود در قبال تلفات در ولایات مذکور کاستند و جان بدر بردند.

به نظر شما تفاوت گلاب منگل که لب به اعتراف گشود و پای معاهده ی ننگین خود ایستاد با عبدالله و اشرف غنی که بزدلانه، پشت یک نمایش خیمه شب بازی مضحک قایم شدند و زیر سایبان اختلافات درونی ارگ سنگر گرفتند چه تفاوتی وجود دارد؟ کدام قابل هضم تر و قابل قبول تر است؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هـــــــــــــرکس از تیم جنگ سالاران است جرمش بالاتر است گرچه جناب رئیس اجرائیه خیلی آدم بد نیست اما آن گرگ های چهار طرفش خطر ناک هستند ودیگر آن دزد های چپه شــــــــاخ مانند عطا قانونی بسم الله که پول درمان ودوای سربازان رادزدید این ها مردم را از ع هم بلیزار ساخته ورنه ع آأم خوبی است

>>>   طالب و يا مثلش آمدني است، اين خواست جهان است، و هم خواست عوام است، چون از خران ديگر قاطر جور نشد، خو خدا كند كه خائنين از چنگ شان موفق به فرار از افغانستان نشوند، و شديد ترين مجازات شوند، در غير آن اخلاق دزدي و خيانت برچيده نخواهد شد.

>>>   #اشرف_غنی رییس جمهور افغانستان را روی پنج دلیل #پدرفاشیست، #سالارتقلب و #بیسوادترین_فرد_جهان مینامد

>>>   اسناد موجود است کی ریس جمهور اشرف غنی در ناامنی کشور دست دارد.

>>>   به نظر مى رسد داكتر تلاش دارد تا اشتباهات خود را كه به دليل اعتماد بيش از حد بالاى ارگ مرتكب شده است، جبران كند. تغير نظام، غير متمركز سازى قدرت و انتقال قدرت از مقامات به مردم، جلو رشد فساد و ديكتاتورى را كه در وطن ما از نوع قومى ريشه گرفته است ، مى گيرد. خوشبختانه اكثريت مردم از چنين رويكردى حمايت و با ريس اجرايه موافق اند.
نوت: فيس بوكى هاى كرايى ارگ و شوراى امنيت هرچه زحمت بكشند جاى حمايت توده هاى مردم را از تغير بنيادى نظامى سياسى نمى توانند بگيرند.

>>>   هردو خائن است، غنی برده کامل آمریکا است، یکی از اعضاء سیاء و کرنشگر در مقابل اربابش می باشد اراده مبارزه با استکباری %

>>>   نه کل بماند نه کدو خاک بر سر هردو

>>>   جرم اشرف غنی سنگین تر است که عبدالله وار یک خایین دزد که تاریخ بسیار تلخ دارد در حکومت شامل ساخت.

>>>   ازهردو

>>>   هردو شخص باید به جرم خیانت ملی در دادگاه مردمی، متشکل از بازماندگان شهدا و معلومین محاکمه شوند. وطیفهٔ وکیل مدافع در چنین دادگاهی باید به ولی نعمت شان آقای کیری سپرده شود.
گلداد کابلی

>>>   معاینه شود هر کدام اش که در جوانی بداخلاق بود جرم همان سنګین است چون کسی که خودش با حیا نبود در قصه حیای مردم نمیشود.

>>>   در طول پانزده سال گذشته، در حالیکه رهبران و تکه‌داران اقوام غیرپشتون به عیاشی، زراندوزی، قصرسازی، شهرک‌سازی، تأسیس شرکت‌های تجارتی و... مشغول شدند، افغان‌ملتی‌ها با یک برنامه‌ریزی دقیق قوه مجریه و نهادهای امنیتی را به طور کامل در انحصار خود گرفتند و اکنون با این طرح جدید، می‌خواهند پارلمان را نیز انحصاری نمایند و فاتحه اقوام دیگر را بخوانند.
"محمد ن جعفری"

>>>   بد آن وطن فروشان هستند که در چهار اطراف ریس جمهور و ریس اجرایه حضور دارند

>>>    باید افغانستان تجزیه شود . ختم داستان

>>>   دل آدم سیاه می شود، چارتا مزدور و وابسته استخبارات می آیند سرمایه های معنوی این کشور را می کشند. در شرایط حاضر که نیاز به علم و کادرهای علمی داریم، جوانان دانشگاهی کشته می شوند و ناجوان مردانه کشته می شوند. من بارها نوشته ام و باز هم می نویسم، تا زمانی که اشرف غنی که زمانی خود سخنگوی و حامی طالبان بود رییس جمهور باشد، تا زمانی که پروژه ساز داعش حنیف اتمر رییس شواری امنیت باشد، تا زمانی که یکی از اعضای برجسته طالبان وزیر دفاع باشد، تا زمانی که اعضای دیگرشان استانکزی رییس امنیت ملی باشد؛ پس ما از کی انتظار داشته باشیم که حافظ امنیت شهروندان این کشور باشد؟ ما خود همین بی عزتی و بی غیرتی را قبول کرده ایم. سالها در برابر تروریزم مبارزه کردیم، وقتی پیروز شدیم کرزی را که تا هنوز طالبان را حمایت می کند و در زنده شدن دوباره آنها نقش اساسی دارد رییس جمهور ساختیم، با آن که اصالت همهء اینها را می دانستیم در برابر تقلب و تعصب شان سر تسلیم فرود آوردیم. اساسا که فکر کنیم، قاتل دانشگاهیان امروز یاران بی تدبیر احمدشاه مسعود هستند. اینها نتوانستند از حیثیت مردم افغانستان به درستی مواظبت کنند. برای یک قصر شیک، یک چند موتر ضد گلوله و چند موقف خانوادگی، معامله کردند و طالبان نکتایی پوش و لنگوته پوش را بر سرنوشت ما حاکم ساختند. اینها بودند که در برابر قاتلان مسعود، استاد ربانی، داوود، سیدخیلی، کاظمی و... لبی به پرسش باز نکردند، اینها بودند که هیچ چیزی جز جیب های خودشان برایشان مهم نبود و دلگرم وزارت و ریاست و سفارت شدند، اینها بودند که از رای مردم که با قیمت جان شان تمام شده بود، حفاظت کرده نتوانستند، پس از کی بنالیم؟

>>>   بيبينيد كه هيچ مردم از دست اين دولت هاي فاشيست اوغانه ارامي ندارند ...

....به مولوي كرزي وطن فروش و ملا غني بيناموس و خايه مال تازي كه در غم قدرت و سلطنت اوغانه بوده اند كه در خطر است
اين روز هاي اخر سلطنت اوغانه است و دنيا شما فاسد هاي جنايت كار را خوب شناخته و با تازي و پاكستان به گور ميرويد و هم با نام بد و زشت و وطن فروش و بي ناموس و منافق و رياكار و حرامزاده هاي تاريخ بد تَر از شاه شجاع و عبالرحمن و ابدالي و نا ر غدار ....... ثبت ميشويد كه به اولاد و اولاده هاي تان تا چند قرن اعتماد نخواهند كردند

شرمشان باد ز هنگامه رسوايي‌ِ خويش
اين متاعِ شرف از وسوسه بفروختگان
ياد ديرينه چنان خاطرم از كينه بسوخت
كه بناليد به حالم دلِ كين‌ توختگان

>>>   سگ زرد بیادر جان شغال است

>>>   تجزیه راه حل ، چون دیگر با خودخواهی و نژادپرستی تروریست پرویی می شود کشور دایم در حال فغان را آباد کرد ، بس و خلاص

>>>   اکبر اندرابی؛ قوماندانی که هیچ کس او را نمیشناخت او در هشت سال گذشته در بسیاری از حملات خطرناک در مقابل دشمن سینه سپر کرد و در عملیات های گوناگون و در نابودی تروریست ها در هوتل انترکانتیننتال، هوتل سرینا، کابل بانک، میدان هوایی کابل، وزارت عدلیه، پشتنی بانک، کمیسیون انتخابات، چهارراهی عبدالحق و ده ها حمله دیگر نقش اساسی داشت و... اما هیچگاهی او مشهور نشد، جایزه نگرفت، مدال بر گردنش آویخته نشد، برایش رهبری یا وزیری خانه و موتر و دالر نداد و هیچ رسانه ای با او برای تمام جانفشانی هایش مصاحبه نکرد. اکبر اندرابی جان بسیاری از محصلان پوهنتون امریکایی را از چنگال تروریستان نجات داد، او چشم در چشم دشمن جنگید و تا آخرین قطرۀ خونش از مبارزه دست نکشید. قوماندان با بیست گلوله بر بدنش ایستاده افتاد، آخرین نگاهش نجات فرزندان این سرزمین از دست هیولاهای ضد دانایی بود، برای نجات نسلی که آیندۀ افغانستان را خواهند ساخت.
او یک سرباز واقعی این سرزمین بود، نه گلایه ای داشت و نه توقعی، تمام زندگی اش نجات جان هموطنانش را تشکیل داده بود، او رفت به دنیای دیگر، دنیایی که او میدانست زمانی آنجا خواهد رفت و از خدایش پاداش تمام خدمات صادقانه اش را خواهد گرفت.

>>>   تحمیل زبان افغانی"
پروفیسور جمیل حنیفی، که خود پشتون است، مینویسد که در پایان لویه جرگه سال ۱۹۲۴ وقتی عده به امیر یک مدال، تفنگ، شمشیر و لقب تولواک را پیشکش کردند، شاه امان الله بجز از تفنگ سایر پیشنهادات را نپذیرفت، و گفت: "من میدانیم که تولواک چه معنی دارد. آن وقتیکه زبان افغانی [یعنی پشتو] در سرتاسر افغانستان عام شده و در بین مقامات دولت عمومیت یافته باشد، من آن زمان لقب تولواک را خواهم پذیرفت."
پروفیسور حنیفی، در یک پژوهش علمی به زبان انگلیسی در مورد تاریخچه لویه جرگه ها، مینویسد که لویه جرگه هیچ پیشینه تاریخی ندارد بلکه ساخته و پرداخته عصر امان الله خان، با کاپی برداری از پارلمانهای اروپایی، میباشد. او همچنان ادعایی اینکه احمد شاه ابدالی در کدام لویه جرگه انتخاب شده باشد، را یک جعل تاریخی میخواند.
گذشته از تسریع روند جابجایی ناقلین پشتون در شمال افغانستان، به گفته حنیفی، امان الله خان در صدد تعمیم هر چه بیشتر هژمونی قومی بوده است تا، تعمیم عدالت، هرچند برنامه های اصلاح اجتماعی هم داشت.
ازین برمیآید که قیام مردم شمال به رهبری امیر حبیب الله کلکانی تنها انگیزه دینی نداشته بلکه علیه استیلای قومی نیز بوده است.
"عيب مي جمله چو گفتي هنرش نيز بگو" (حافظ)
(لینک مقاله حنیفی در بخش تبصره ها)
منان ناصح

>>>   خدا کجاست؟
چرا در کشور مان قهرمانان و بیگناهان کشته می شوند؟
چرا گلبدین، حنیف اتمر، کرزی، اشرف غنی، استانکزی و هزاران زی دیگر کشته نمی شوند که عاملین خیانت و جنایت اند ؟
کشوری تهی از قهرمانان و مبارزان و مردمی خاموش و بی واکنش که هر روز به قربانگاه ستم ارگ و فرهنگ انتحار و انفجار قبایل پشتون دو سوی مرز می شتابند و اما توان فریاد کشیدن، دادخواهی و خیزش برای زنده ماندن خود را هم ندارند. مباد که خداهم به پای پیمان استراتیژیک امریکا امضاء کرده باشد!
پایان

>>>   در باره ی حکومت‌های فدرالی به هموطنان خود معلومات ارایه کنید تا طرفدار بیشتر پیدا کند ، شاید یگانه راه حل و مناسب به افغانستان بوده باشد.

>>>   قبیله‌ای که عمرها به مزدوری استعمار خو کرده باشد و درسایه حمایت آن بر طیف بزرگی از اقوام و ملیتهای دیگر قرنها حاکمیت داشته باشد، بهیچ وجه نمیگذارد این موقف و این صلاحیت و قدرت به کسی بسپارد ؛

>>>   12 سال از دوره اپتدایی شروع تا ختم تحصیلات عالی ام جز جعل دروغ درتمام کتاب های درسی تاریخ چیزیدیگری نخواندم حتی جعل در کتاب بنام تاریخ افغانستان همچنان دست کاری شده

>>>   هر دو عالی جنابان اهلیت رهبری این مردم را ندارند خون پاک افسر و سرباز ما به گردن این دو شخص است . مردم در چه حالت و کشور در جنگ با اجیران عرب و پاکستان اما اینها در جنگ بر سر گلم ملا نصرالدین . یکی از منتقدین نوشته که ع خوب است اما اطرافیان وی مانند بسم الله ، قانونی و ... دزدان هستند اما باید بدانی که در اطراف غ دزدانی اند که افراد ع نمیتوانند به دزدی شاگردی شان را کنند در وزارت خانه هایتان همین چالا چنان دزدی روان است که در تاریخ افغانستان چنین نبوده اند اینکه وزیران محترم نمی بینند ویا می بینند خودرا نا دیده میگیرند خود سوال بر انگیز است.
وطندار

>>>   سگ زرد برادر شغال است!

>>>   کبیر صالحی.
اگر به جای آقای #کامران #علیزی آقای #کامران #علیپور بود، چه می‌شد؟
دو سه روز پیش مرکز عدلی و قضایی برای مبارزه بافساد تأسیس شد. این همان مرکزی است که آقای غنی در روز پنجم ماه می سال جاری در پیشگاه دُوَل و دَوانِر خارجی متعهد به افتتاح آن شد. برخی از شنیدن خبر تأسیس این مرکز هیجان زده شده و آن را نقطه عطفی در مبارزه با فساد اداری قلمداد کرده اند. اما برای من که چند ماه در ارگ کار کردم، شنیدن این خبر ناگوار و فاجعه بار بود؛ زیرا که می‌دانم این مرکز قرار است هزینه‌های هنگفتی روی دست بودجة ملت بگذارد بدون اینکه کاری از پیش ببرد. کاری از پیش نمی‌برد چون‌که غنی متعهد به فسادستیزی نیست. اگر بود، شیخ الشیوخ فاسدان یعنی نورستانی، و شمس الشموس تبهکاران یعنی زاخیلوال و مغز متفکر اختلاسگران یعنی فاروق وردک را به عنوان مشاور و سفیر بر نمی‌گزید. غنی سخت به پشتونوالی باور دارد. پشتونوالی یعنی نظامنامة حمایت از مناسبات قبیله‌ای. این نظامنامه شالودة سیاستگذاریها و تصمیم‌گیری‌های درونِ ارگ را تشکیل می‌دهد. طبق این نظامنامه، آنچه خوبان همه دارند، قبیله به تنهایی از آن برخوردار است. بنابراین، اگر فردی از افراد قبیله مرتکب اشتباه و خطایی شود، سائر افراد مکلف و مؤظف اند به حق یا به ناحق از او حمایت کنند. #کامران #علیزی هم بر بنیاد همین وظیفه و تکلیف قبیله‌ای بخشوده شد. یعنی آقای #احمدزی آقای #علیزی را به خاطر «زی» بودنش بخشید. یعنی اگر بجای آقای کامران علیزی، آقای کامران علیپور یا کامران دانشور یا کامران پارسیِ‌نیا مرتکب چنین اشتباه فاجعه‌باری می‌شود، هیچگاه مورد بخشایش قرار نمی‌گرفت.

>>>   هرچه " زی" هست از مادر فوق قانون " زاییده " می شوند...
گور پدر قانون و هرآنچه که علیه فساد یا فاسد، شاخ و شانه بکشد. ما " زی " هستیم پس قانون را ما می زاییم...

>>>   جناب وطندار صاحب!
نوشته اید ... اینکه وزیران محترم نمی بینند و یا می بینند...
حقیقت اینست که خود وزیران محترم چنان مصروف چوروچپاول اند که وقت دیدن و یا ندیدن زیردستان خود را ندارند.

>>>   وزیران محترم درحدود 85فیصد ایشان چون اقای صلاح الدین جان مجاهد انگلیسی بودوحتا به زبان مادری خود اشناهی ندارد.وایشان همیشه درصددی چور و چپاول داراهی های وطن عزیزمااستند.وا به حال این ملت بدبخت.

>>>   جنوب یا کشتار گاه جوانان شمال وشمالی
ما بار ها وسالها گفتیم که
مردم باعزت شمال وشمالی
لطفا جوانان تان را بدستان خود به کشتار گاه ها در جنوب کشور روان نکنید
جنوب میداند و مردمان اش
اگر جنگ میکنند یا صلح
باز هم میگویم که مردم با عزت ازاده و مجاهد شمال و شمالی
لطفا فرزندان جوان جود را به کشتار گاه ها روان نکنید
یکتعداد بخاطر چوکی های شرم اور شان بالای فرزندان شما تجارت مینمایند شما مردم با عزت نباید دیگر به فرزندان خود اجازه دهید تا هدف تیر دشمنان قرار بگیرنذ

>>>   این هردو در تاریخ جهان ناکام و قاتلین فرزندان این خاک است همان طوری که ریاست سیاه و شوم شان را مساویانه تقسیم نموده همان طور جرم شان هم مساوی است و کسانیکه از این هردو حمایت میکنند شریکان جرم این ها است خداوند از ظالم از کسی که ازطالم حمایت میکند و کسانیکه تاید میکند نفرت دارند و آن ها را هبه مرگ محکوم میکن. این هردو همان شخص است. نصف نفوس افغانستان در دوره سیاه و تاریک این دو بی خرد از بین رفت هنوز کجا است

>>>   جـــــرم کرزی از هردوی اینها بیشتر است

>>>   اگر شما اندکی عقل دارید در مورد می اندیشید و باید میدانستید که نه ارش غنی و نه عبدالله . بلکه همه کار، کار مافیا است تا وضعیت بد سازد و کار مافبایی شان ادامه پیدا کند. کسانیکه از ارگ کشیده شده اند و قبلا ماه وار ده ها میلیو از دولت میخوردند، قاچاق میکردند و سایر جنایات را انجام میدادند حالا هم همان حالت را میخواهند این است حایق.
سپاس

>>>   ملا کرزی و ملا غنی با دارودسته طالبانی شان بشمول وطنفروشان جاسوسان پاکستان در مورد نا امنی وقتل وقتال ملت در کشور که بواسط مزدوران ای اس ای به همکاری واضح ومضهود ملا کرزی وهمچنان به همکاری غیر مستقیم اشرف غنی احمدزی کشور را نا امن کرده اند و مردم ما را قتل نموده اند مسول این واقعات اند باساس درجه بندی ها ملا کرزی و گروپ همراه وهمراز ان و طالبان ورهبران خاین و خاین شان بدرجه اول و جاسوسان پاکستان مانند گلاب منگل و فاروق وردک وغیره و گلبیدین و دارو دسته ان در درجه دوم و سیاف و ربانی و عبدالله وغیر بدرجه سوم نزد مردم و الله متعال مسول وجواب ده اند پاکستان بخاطری نام نبردم که از جمله دشمنان دیرینه کشور ومردم ما میباشد از دشمن سابقه وتاریخی خود گله نداریم چون ان دشمن است دشمن بهر شکلی خیانت خود را میکنند اما کسانی که بنام هموطن و رهبر و ریس جمهور اند چرا برای دشمن ما زمینه دست اندازی را مساعد کردند .

>>>   تنها گناهی ع وغ نیست تمامی کسانیکه در دولت امروز دست بالا دارند.به عیوض اینکه اسخاص چیز فهم دروطن ایفاوظیفه نمایند.اطفال نادان چون صلاح الدین ربانی . پسر احمدضامسعد .پسرفهم.پسران ایشان درلندن ویا درپاکستان چون اقای صلاح الدین ربانی تربیه شده اند اینها ازحال وحوال مردم وطن چه خبری دارند صرف ازنعمت پول و ناز بر خورداربوده اند . میگویند خارپشتک بچه خودرا بخملک بچیم میگوید.

>>>   دوستان عزیز: سیاه سیاه است و سفید سفیداست . میگویند .چیزی که اعیان است چه عاجتی بیان است .ملت صلح شوررا خسته ساخته اند.چه باید کرد.؟ مغزهای درخشان تان را بکار اندازید.یاد از پدران ووطنپرستانی دیروز نماید. که چه کرده اند گردن های کلفت را شکسته اند. گله و گزاری فاهیده ندارد.

>>>   کسانیکه نیت تجزیه افغانستان را دارند پرور دگار عالمیان به خاک خون یک سان شان نمایند افغانستان را هیچ کس تجزیه نتواسته و ان شاء الله نخواهد کرد بلکه افغانستان دیگر کشور ها را تجزبه خواهد کرد ان شاء الله به زود ترین فرصت به چشم خود خواهید دید

>>>   یگانه راه حل واقعی گزینه فدرالی هم نیست. تجزیه کشور به پشتون و غیرپشتون یگانه راه حل است. خود قبیله میداند و انتحار و انفجارش. بگذارید خود بدانند و کثافات خود شان. تا به کی جوانان غیر پشتون هیزم آتش جنگ دائمی این جاهلان شوند.

>>>   ...هردو خراب هست باهم جور میان هرچه دلشان میخواد خراب کاری میکنن در افغانستان دغصه ی مردم هم نیستن که چی مکشن فقط به فکر منافع شخصی خود هستند.

>>>   خدایا!!!!!
چرا صدای مردم رنج کشیدی فغانستان را نمیشنویی چرا جزای خیانت کارای که به کشور عزیزم آسیب میرسانند را نمیدهی امید وارم هرسه جزایشان را ببینند...ایران

>>>   راه حل امریکا است او میخواهد که همین قسم ناآرامی در کشور ماباشد امریکا منافع خود را در ناآرامی در افغانستان میبیند و این رهبرای مارا به قدرت و پول بازی داده سیاست خود را درمنطقه پیش میبره .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است