پس از ۲ سال، ماهواره گم شده ناسا پیدا شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۹    ۱۳۹۵/۶/۳ کد خبر: 120009 منبع: پرینت

پس از دو سال بی خبری حالا ناسا موفق شده ارتباط خود را با یک ماهواره مهم در فضا که خورشید را زیر نظر قرار می داده برقرار کند.

دانشمندان آژانس فضانوردی آمریکا تقریبا دو سال پیش بود که ارتباطشان را با ماهواره STEREO-B از دست دادند. این ماهواره خورشید و فعل و انفعالات آن را با دقت مورد بررسی قرار می داد.

حالا اما خبر می رسد که این آژانس فضانوردی سیگنالهایی را از این ماهواره دریافت کرده است. دریافت این سیگنالها از طریق آنتنهای نصب شده در شبکه Deep Space Network صورت گرفته است.

ماهواره STEREO-B یکی از دو ماهواره ای است که به دور خورشید چرخیده و بخش مهمی از مأموریت رصد خورشید موسوم به STEREO را تشکیل می دهد.

ماهواره دیگر این مجموعه یعنی STEREO-A کمی به خورشید نزدیکتر است و پشت سر آن ماهواره STEREO-B قرار دارد.

همکاری این دو ماهواره اطلاعات جدیدی را درخصوص خورشید در اختیار دانشمندان ناسا قرار می دهد.

این ماهواره ها در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شدند و از ابتدا قرار بود در قالب مأموریتی دو ساله به مطالعه دقیق فعالیتهای خورشیدی در سمت دور آن نسبت به زمین بپردازند. اما دانشمندان ناسا خوشحالند که این مأموریت همچنان ادامه دارد.

اما در سال ۲۰۱۴ و درحالی که شش سال از مدت زمان اصلی و از پیش تعیین شده مأموریت گذشته بود دو ماهواره وارد منطقه منحصربفردی در مدارشان شدند که به آن «تقاطع خورشیدی» گفته می شود. در این مدت، خورشید دقیقا میان این ماهواره ها و زمین قرار گرفته که این وضعیت برقراری ارتباط با یکی از آنها را به واسطه اثرات ناشی از فعالیتهای خورشیدی غیرممکن می کند.

حالا خبر خوشحال کننده این است که ناسا بار دیگر ارتباطش را با ماهواره STEREO-B برقرار کرده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است