گشایش مرکز مبارزه با فساد اداری نمادین است
رییس جمهور، چندین بار گفته که حاضر است به این نهاد پاسخگو باشد. اگر وی حاضر است نسبت به این مرکز عدلی و قضایی پاسخگو باشد. ابتدا نسبت به تقلباتی که در انتخابات صورت گرفته است پاسخ دهد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۳    ۱۳۹۵/۶/۲ کد خبر: 119998 منبع: پرینت

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری با حضور دادستان کل کشور آغاز به کار کرد.
نهادهای مبارزه با فساد اداری، گشایش مرکز مبارزه با فساد اداری را در آستانه نشست بروکسل، نمادین می دانند. کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری از آغاز به کار این مرکز استقبال می کند اما تاکید می ورزد که حکومت همواره برای نشان دادن دستاوردهایش به کمک کنندگان پیش از برگزاری نشست های جهانی دست به چنین اقدام های نمادین می زند. شبکه مبارزه با فساد اداری نیز اثرگذاری این مرکز را در کار به دادگاه کشاندن فساد پیشگان وابسته به کارکرد مستقل آن می داند.

زکریا اصولی نویسنده، در گفتگوی رسانه ای گفت: در طول پانزده سالی که از نظام جدید گذشته است، سرو صداهای مطبوعاتی و استفاده های ابزاری و نقدی از پروسه های فساد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: درحکومت گذشته ماشاهد ایجاد ساختارها و وضع قوانین بودیم. تا با این پدیده شوم که مانع از توسعه افغانستان می شود مبارزه کنیم اما بدبختانه ما چه در گذشته ها و چه د رحال حاضر از مبارزه با فساد اداری به صورت ابزاری استفاده کرده ایم. از کمیسیون فساد اداری در حکومت گذشته گرفته تا نهاد عدلی و قضایی فعلی کار و مبارزه واقعی در آن انجام نمی شود و ما بجای اینکه شاهد کاهش فساد اداری باشیم شاهد افزایش آن بوده ایم.

اصولی، با بیان اینکه حکومت وحدت ملی دو مولفه برای مبارزه با فساد اداری با ایجاد مرکز عدلی و قضایی دارد، گفت: اول، به دوسیه های سران حکومت گذشته اتکا می کند. دوم، تنها به وزارت دفاع و تنها به وزرات شهرسازی و مسکن توجه می کند. سایر نهادهایی که مالامال از فساد بودند از وزارت مالیه، تجارت و سایر نهادها نپرداخته است. در حقیقت ایجاد یک تبعیض نسبت به تطبیق گسترش مبارزه و وسط داشتن مبارزه با فساد اداری، نشان می دهد که استفاده ها ابزاری و نمادین است و قاطع نیست. استفاده ها به نحوی عوام فریبی است تا دولت تا نشان دهد در حال مبارزه با فساد است. این نوع مبارزه نیم بند با فساد عملی نیست و هیچگاه هم نتایج خوب و معینی را نداشته است.

این نویسنده، معتقد است این نوع مبارزه با فساد از سوی حکومت عملی نیست و گفت: دلیل عملی نشدن این نوع مبارزه، این است که استفاده های سیاسی از آن صورت می گیرد. حکومت هیچ وقت نگاه عدالت محور نسبت به مبارزه با فساد اداری نداشته بلکه نگاه مصلحت محور داشته است. علاوه بر آن هیچ قاطعیتی هم در مبارزه با فساد وجود نداشته است.

اصولی، در خصوص این نهاد و کارایی آن بیان داشت: این حرکت حکومت وحدت ملی، حرکتی نمادین و برای مشارکت در نشست های پیش رو بروکسل و وارسا است. اگر اینطور نباشد و حکومت اراده واقعی برای مبارزه با فساد داشته باشد، قبل از اینکه به بررسی پرونده های سران حکومت قبلی بپردازد به بررسی پرونده های سران حکومت خود، وحدت ملی بپردازد و آغازش را حکومت محلی قندوز قرار دهد و افشاگری کند که چرا قندوز سقوط کرد؟ چرا بخشی از خاک افغانستان در دندغوری به مخالفان داده شد؟ چرا عاملان ارشد فساد اداری در حکومت گذشته امروز و در حکومت جدید، به عنوان مشاوران ارشد در کنار رییس جمهور قرار دارند؟ و اینگونه مسایل بررسی شود.

وی، اضافه کرد: این مولفه های موجود به صورت عینی است که مردم می بینند و می فهمند که اراده دولت برای مبارزه با فساد اداری علاوه بر اینکه نمادین است، عوام فریبانه نیز هست.

اصولی در پایان گفت: رییس جمهور، چندین بار گفته است که خود حاضر است به این نهاد پاسخگو باشد. اگر وی حاضر است نسبت به این مرکز عدلی و قضایی پاسخگو باشد. ابتدا نسبت به تقلباتی که در انتخابات صورت گرفته است پاسخ دهد. اگر رییس اجرایی، پاسخگو به این نهاد است در خصوص فسادها و تقلباتی که در حکومت وحدت ملی رخ داده است پاسخ دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من به صراحت مى گويم ، مهم نيست كى خوش و كى آزرده مى شود.
يك باند معامله گر، در راس آن عبدالله ، قانونى و مرحوم مارشال فهيم و رهروان شان براى خوش خدمتى به امريكاى ها و غربى ها رهبر خود را با تطميع كنار زدند و يك طالب قبيله گراى چون كرزى را بر مردم تحميل كردند. قانون اساسى را بى شرمانه به نفع قوم برتر معامله كردند، سرود ملى و همه ى نماد هاى ملى را به قومگرا هاى شوؤنيست تحفه دادند و در اين بيش يك دهه هم در ركاب شان حركت كردند و مزدورى . اين طايفه معامله گر به هيچ صورت ، قابل بخشش نيستند. كوشش نبايد كرد تا معذرت اين جفا كاران را توجيه كرد. اسناد زيادى از خيانت اين ها افشأ شده است هيچ كسى نمى تواند انكار كند.

>>>   کاملا با این دیدگاه جناب سلام موافقم. در محور مبارزه جوانان دادگر تاجیک باید قبل از همه لومپن های سیاسی و داعیه فروشان تاجیک تبار قرار گیرد. فاشیزم قبیلوی از طریق همین اوباشان سیاسی در وجود تاجیکان ریشه دوانده اند. باید ریشه های سرطانی دشمن را از بطن پیکر تاجیکان ریشه کن کرد. بدون این کار هر گز رستگار نخواهیم شد.

>>>   غنى: "جرگه سنتى بهتر از قانون است!"
وقتى مى گويم قبيله گرايى مانع ترقى و پيشرفت كشور است دوستان ممكن سوء برداشت كنند!
حكم بازداشت كامران على زى توسط دادستان كل يعنى عالى ترين مرجع قضائى كشور صادر شده است و قانوناً بايد اين حكم توسط نيروى پوليس در همان ٢٤ ساعت نخست اجرا و ايشان راهى محكمه ميشدند وَيَا به قيد تضمين طبق قانون تا داير شدن محكمه ازاد و دنبال وكيل مدافع مى بودند تا در محكمه از خود دفاع و يا محكوم به مجازات شوند. اما ايشان طبق سنت قبيله گرايى، بازى با قانون و قانون گريزى با پاى خود با يك تعداد به اصطلاح ريش سفيد قوم براى مذاكره و به اصطلاح حل اختلاف به كابل تشريف اورده اند!
اگر دادستان كل حق است چرا او بازداشت نشده است؟
اگر حق نيست چرا حكم بازداشت صادر كرد؟
بدون شك على زاى يك مجرم است و يك مجرم ديگر را به زور از زندان ازاد ساخته است اما اينجا دادستان كل زير سوْال است كه چرا عاجز از اجراى قانون است؟
ايا اين محترم كه در زمان تعين شان تبليغات گسترده صورت گرفت ، خود قانون شكن نيست؟
ايا اين اقا مى داند كه اينگونه عملكرد از عالى ترين مرجع قضائى چى پيام مخرب براى افكار عامه دارد؟
كجاست ريس حكومت وحدت ملى كه در دروغ و عوام فريبى ركورد جهانى بسته است؟

>>>   مشكل كشور قومى است و اگر اين مسله حل شود هيچ بيرونى ما را به جان هم انداخته نمى تواند.

>>>   كرزي گفت اشرفك چرا از تا ريخ پنج هزار سال هميشه ياد مي كند شما كو چي ها اكثريت تان در زمان نادر وظاهر ديره دون امديد اشرفك به كرزي. كرزي صاحب شما هم در زمان امان الله هندي زاده امديد تمام ما هندي تباران بدون تا ريخ استيم هه ههههه

>>>   واقعا صرف بخاطر نشت بروكسل است ، اين حكومت وحشت ملي به هيچ وجه تواني ونيت مبارزه با فساد راندارد .

>>>   کاملأ دقیق فرموده اند سرانیکه خود در فساد تا خرخره قرق هستند چگونه میتوانند مبارزه کنند اینها هم میزنند وهم پولیس صدا میزنند ورنه هیچ اداره دولتی را سراغ نخواهید داشت که فساد در سطح کسترده وجود نداشته باشد حتی ادارات کمک رسانیکه از موسسات یو ان مواد برای اسیب دیده گان اخذ میدارند از گاو دمش را به مستحقین میرسانند بخدا قسم حالتی است که اصلأ تصورش را نمیتوان کرد انقدر بیشرم وبی حیأ شده اند که مستقیمأ چانه زنی میکنند اگر مردم اندکی باور مند باشند که واقعآ اراده ئی در قبال مبارزه با فساد وجود دارد حتمأ همکاری خواهند نمود اما با کمال تأ سف که که این طور نیست بلکه خود نیست ونابود خواهد شدکسانیکه خواسته باشند پاک وبی الایشانه کار نمایند یا به حاشیه کشانده میشوند و یاهم اصلأ به انها مجال حرف زدن را هم نمیدهند بخدا مردم بیچاره خسته وفرسوده شده اند از یکطرف جنگ لعنتی و از طرف دیگر این نا بسامانی های ادارات دولتی

>>>   اصولا از لحاظ پرنسیپ های اداری تورم تشکیلاتی خود فساد است . تشکیل این مرکز باعث میشود که فساد غیر متمرکز چندین اداره مبارزه با فساد را متمرکز بسازد یعنی یک رشوه دهنده از دادن رشوه به چند فاسد اکنون صرف به یک فاسد کمیشن کار رجوع کند . زیرا همه شعبات از پولیس تا دادستان و قاضی حال با یک زنجیر ارتباط میداشته باشند . و به اصطلاح دوسیه ازین به بعد درین مرکز توسط کمیشن کاران و دلالان تیکه میشود . مثل که این تجربه در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر قبلا تکرار شده و هنوز هم ادامه دارد .
بهتر این بود تا روی بالا بردن ظرفیت ها و امکانات ساختار های قبلی کار میشد و قوانین فرسوده قبلی تعدیل میشد پروسه ها تسریع بخشیده میشد و نظارت بر این ارگانها فبل از پیش جدی تر می گردید . باور داشته باشید تا افغانستان است و افغان است فساد خواهد بود . تدابیر صرف می تواند از روند سرعت و بطالت ان بکاهد . حال کمیشن کاران بزرگ که اشخاص ارتباطی مقامات هستند به کار خود اغاز کرده اند دوسیه ها را در سه مرحله محاکماتی به تیکه می گیرند و حتی رهنما ها معاملات به این فساد در شهر کابل باز شده است . بنا شکار این مرکز شاید فقط افراد بی واسطه و مرتکبین جرایم کوچک فساد باشند . و مثل سابق دوسیه های کلان فساد ازین مرکز به سرقت خواهد رفت یا به سالها فیصله نخواهد شد .
با احترام یکتن از کارکنان
با تجربه دادستانی

>>>   اصولی صاحب خودش ویا برادرش فساد نموذه میترسدازهمین خاطر پیس داوری می کند

>>>   آقای متپکر کل جهان وقتی رئیس جمهور شد زاخیلوال دزد مشهور را مشاور ارشد اقتصادی اش تعیین کرد. حالا شما تصور کنید که اینها چگونه با فساد مبارزه خواهند کرد.

>>>   اصولی واقعیت را میگوید. قوم تقلب جز خیانت چیزی دیگری بلد نیست.

>>>   بی فرهنگ ترین گروه کشور امروز لاف تاریخ و فرهنگ ۵۰۰۰ ساله را میزنند۰ از انسانیت نمیدانند و اسمش را اوغانیت گذاشته اند۰ به انفجار، انتحار، زن ستیزی،و وحشت افتخار میکنند و اسمش را گذاشته اند غیرت و شجاعت اوغانی۰
ما را تیر از این اوغانیت شما که در آن نسانیت نیست۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است