آنان که از توزیع شناسنامه برقی می ترسند!
شناسنامه برقی هویتی برای مردم افغانستان و راهی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی است و با توزیع آن، قومی را از توهم برتری نفوسی و سیاسی رها می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۵/۶/۲ کد خبر: 119976 منبع: پرینت

شناسنامه برقی هویتی برای مردم افغانستان و راهی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی است و با توزیع آن، قومی را از توهم برتری نفوسی و سیاسی رها می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پس از انتخابات بحرانی سال 2014 و تشکیل دولت وحدت ملی، قانون ثبت احوال نفوس در شناسنامه الکترونیکی نهایی شد اما با گذشت چند سال هنوز این قانون اجرا نشده است.

توقف توزیع این شناسنامه ها به دلیل اهداف و اعتراض های برخی از افراد و گروه هایی است که خود را برتر از سایر شهروندان افغانستان می دانند و مدعی درصد بالای نفوس هستند که با توزیع آن در هراس اند، ادعاهای برتری جویی خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر بنا به گفته معاون سخنگوی ریاست اجرایی، میلیون ها رای دهنده با کارت های جعلی چاپ شده در پاکستان، در انتخابات شرکت می کردند که توزیع این شناسنامه اولین و مهمترین قدم برای انتخابات سالم است تا دیگر شاهد بحران های انتخاباتی و تقسیم قدرت نباشیم.

با این حال نمی توان زمانی که رییس جمهور به عنوان فردی از قوم پشتو در تلاش برای ذکر موضوعات قومی در این شناسنامه هاست، بر افراد عادی جامعه خرده گرفت که چرا با تجربه سال ها جنگ و کشتار تعصبات قومی در کشوری که دارای اقوام مختلف است، هنوز هم قومیت حرف اول را می زند.

و زمانی که افغانستان دستخوش هجوم بیگانگان بود، نگاه برتری جویی قومیتی و فردی، کشور را در آتش اختلافات اقوام سوزاند و زمینه دخالت های خارجی را فراهم کرد که تا کنون نیز پیامد این درگیری ها ادامه دارد.

درج کلمه افغان در این شناسنامه ها باعث انتقاد برخی افراد و گروه های می باشد که اعتقاد دارند نام تاریخی قوم پشتون است و افغانستانی را جایگرین این کلمه پیشنهاد کرده اند.

شناسنامه های برقی می تواند آینده انتخابات را از بحران و تقلب به انتخابات سالم تغییر دهد و کسانی که روند این کار را کند می کنند نه به دنبال ثبات افغانستان و زندگی صلح آمیز اقوام بلکه به دنبال منفغت در آتش اختلافات هستند.

گفتنی است که شناسنامه های قابل اعتماد، جزء ابتدایی ترین اقدامات یک دولت برای برقراری ثبات است که اکنون به یک معضل در افغانستان تبدیل شده است، هرچند با اختلاف های مدام سران حکومت وحدت ملی دور از انتظار نبود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درج کلیمه افغان حتمی وضروری است زیرا کلیمه افغان نام تاریخی قوم پشتون نیست بلکه نام تاریخی تمام اقوام افغان است حلاکسیکه به درج کلیمه افغان موافق نیست همان مردم توزیع تذکره را متوقف ساخته است

>>>   براستی همه سیطره جویان قومی در هراسند که ادعا دورغین اکثریت و اقلیت شان حالا به زمین می خورد و پارچه پارچه میشود ، روی همین ملحوظ می ترسند که با توزیع تذکره های الکترونیکی و انتخابات بدون تقلب قدرت را از دست دهند و با تدویر انتخابات های عادلانه زمینه بدست گرفتن قدرت سیاسی بدیگران نیز میسر شود ولی بالاخره چنین کاری خواهد شد .
پروانی

>>>   هیچ قوم از هیچ قوم دیگری نه برتر است و نه کمتر

>>>   با توزیع این شناسنامه ها طالبان وافراد وابسته به آنها زودتر شناسائی میشوند وهر کس با این گروه ها همکاری کند باید کنترل شود.

>>>   با وجود این شناسنامه ها پشتون پاکستانی وپشتون افغانستانی شناسایی شده واز تردد اتباع پاکستانی جلو گیری میشود.

>>>   میگویند پارلمان جوانان ساخت فاشيستان بویژه اشرف غنی هشدار داده است که اگر در توزیع تذکره های الکترونیکی واژه ای افغان نباشد ما اجازه ای توزیع آنرا نمیدهیم ما که بچه بودیم یک مثال عامیانه داشتیم که می گفتند مهمان آمد صاحب خانه را بیرون کرد شما گو خوردید با این حرف های احمقانه تان پارلمانی که رهبری آنرا یک فاحشه ای بنام مریم غنی رهبرش باشد مورد قبول هیچ فرد نه تاجیک و هزاره و ازبک و حتی پشتون نیست پس ما تذکره مان را میگیریم بنام خودمان و واژه آن تاجیک خواهد بود نه افغان وارداتی

>>>   اولا نام افغان شامل تمامی پشتونها نمیشود ودر ابتدا تعداد کمی از مردم جنوب شرقی بر این نام بودند .بعد ها کم کم تمامی اقوام پشتون به این نام گرفته شدند.ضمنا چه نیازی است ملیت یک فرد ذکر شود هرکس این شناسنامه را داشته باشد افغانستانی است.مهم ان است در شنا سایی هویت اصلی ان فرد دقت شود تا اتباع کشور های خارجی به منظور جاسوسی وارد نشوند.من تعدادی ایرانی رامیشناسم که هم اکنون در پلیس افغانستان شامل شده اند وکسی هم پاسخگو نیست وبخصوص پاکستانی ها که پشتون زبان هستند را باید بیشتر مواظبت کرد.

>>>   من نمیخواهم با هویت جعلی افغان زندگی کنم، هویتم را برایم برگردانید. دوست عزیزم به امید همکاری های تان چشم به راه هستم.

>>>   مگر به قانون انساني برابر باشند و از حقوق انساني برخوردار باشند و به كرامات انساني اخترام داشته باشند ....
افسوس به حال اينها...
اوغان ها خود شان از شرم در غرب خود را اوغان نميگويند كه مردم نيشخند شان ميكنند ولي ميخواهند
كه ما خود را بگوييم ؟
خود قضاوت كنيد كه ما چطور با اين ها زن دگي مشترك داشته باشيم

>>>   پشتون های پاکستان هم در دامان انگلیس پرورش یافته اند ؟! به آنها چی خطاب میکنی؟!

>>>   ظاهرشاه فرزند نادر غدار هندی الاصل، فردی که اسم زبان جمهور مردم خراسان را از "فارسی" که سده ها به همین نام یاد می‌شد به "دری" تغیـیر داد!

>>>   اکثر افغانها (پشتونها) با وجودیکه زبان شان افغانی یا پشتو است، اما میآیند و در مورد زبان پارسی حکم صادر میکنند که گویا واژه پارسی یا فارسی وارده است و زبان شهروندان خراسان؛ دری اوغانی (افغانی) است. طوریکه اخیرأ یکتن از نویسندگان پشتون کتابی را تحت عنوان دری افغانی تألیف نموده است و برای پارسی و پارسی زبانان خط و مش تعیین نموده است.

>>>   ما افغان نيستيم!
تاجيك، ازبيك، هزاره، تركمن، بلوچ هستيم نه افغان (پشتون)

>>>   دوستان يك بار در مورد همين واژه افغان خود تحقيق كنيد بعد نظر بدهيد.
از مردم كوچه و بازار در مورد مسايل تايخ پرسيدن مانند اين است كه چشم بسته تير را شليك كنيم.

>>>   افغان نام تحميلي است و به اقوام غير پشتون هيچ ربطي ندارد.
نام افغان نتيجه اسعمار انگليس است

>>>   افغان افغان افغان حتمی است که درتذکره ذکرشود اگرذکرنشود درافغانستان صرف برای کسانیکه افغان نیست باید تذکره توزیع شود وبرای افغانها توزیع نشود

>>>   هرکسى که شناسنامه با "افغان" گرفت ديگر همان نيست که هويت اش است حتى پشتون. نام خودى وخودشناسى مردم پشتون پختانه و يا پښتون است. کلمه افغان لقب بيگانه است.
براى مردم شريف پشتون بهتر که در شناسنامه پښتون درج شوند ونه مترادف ويا هم چم فرياد وفـغ و فغان وافغان? آيا اين نام براى مردم پشتون زيبنده است.

آيا پشتونها لج کرده که همه را لقب فرياد داد بدهد. پس واژه ستان را به اين قشنگى اش نبايد با چيغ و دادوبداد يکجا نمود
اکنون بلاخره به همين حلقه ابليسي خط ختمنامه و بطلان کشيد,
چون با همين نام کشوردر طلسم بدبختى, عدم اسقلال عدم خود مختارى وعدم وحدت ملى , عدم رفاه اجتماعي, عدم شگوفاى اقتصادى و فرهنگق قرار دارد.

پشتون خود را از افغان آزاد کن
ستان را بدون افغان آباد کن
تهداب وحدت ملى بنياد کن
همه اقوام را در درفش کاويانى به باد کن
انسان را در نقطه مرکزى ياد کن

افغان پدر الفسيتون دشنام مکن
که نکند دشنام سراحت به پدرخودات

>>>   بلى حاکمان افغان سخت از اقليت شدن پشتون مى ترسند!

>>>   اگر این شناسنامه ها توزیع شود اوغان یاپشتون دیگر دستش از ریاست
جمهوری کوتا است وهیچ اوغانی دعوای برتری نفوذی بر دیگراقوام ساکن
درافغانستان رانخواهد داشت اوغان یا پشون فقط از بینظمی در احسایه
و شمارش نفوذ سوی استفاده میکند واگر نه بمراطب نفوظ فارس زبانان
بیشتر از قوم اوغان است این کار باید هرچی سریعتر اجرایی شود تا فارسی
زبانان هم به حق خود برسند قوم اوغان درطی این سالها فقط از
میل سلاح درآمد داشته ونان روزمره خودرا از راه های نامشروع چون دزدی
گروگان‌گیری و زورگیری پیدانموده است در حالی که باقی اقوام.
چون.تاجک. هزاره. حزب. ترک. ایماق. همه زن و مرد در کسب علم ودانش
وقت باارزش خود راصرف کرده اند اگراین شناسنامه ها توزیع شود ان شاالله
که دیگر کوچی و رمه چران ها و اشخاص بی لیاقت جای درمقامات
بالای کشور افغانستان ندارند.
ف س

>>>   پشتون ها قدرت طلب دایم قانون شکن هستند هیچ به دموکراسی باوری ندارند وکوشش می کنند فاشیست ترین فرد و دیوانه ترین و بی مغز ترین فرد را مانند غنی به جعل بر سر قدر رسانند.

>>>   شناسنامه حق هر افغان است و اګر هر کس خودرا افغان و از افغانستان میداند. حق شناسنامه را و حق اعتراض در باره انتخابات را دارد و کسی که افغان نیست
و در باره انتخابات و شناسنامه سخن به زبان میاورند فکر کنم احمق ترین مردم است که در باره حق و قانون یک مملکت دیګر سخن میزند این تعداد مردمی است که هیچ حثیت و ابرو ندارد ودر دیار هجرت خود پا از ګیلم خود دراز میکند افسوس به این احمقها.

>>>   اسم افغان. چونکه همه از فوم افغان نیستند و مشکل همین شده. اسم مملکت را عوض کنید همه چیز حل میشود. از زمانی داود خان تا اموز در سطع جهان و ملل متحد ار بزرکان پشتون حمایت و معرفی شده. مثلاً در ملل متحد از خوشحال رحمان. به اسناد مراجعه کنید و همین امسال عین گپ شد. این یک مثال کوچک است و همیشه بیدون نفوس شماری پشتون خود زا اکثریت جا رده. و همیشه اکثریت والی ها پشتون میبود. مگر در بدخشان و هرات و بلخ به آن همه تمدن و سواد یک نفر پیدا نمیشد که والی شود؟ از همان زمان استقلالیت سیاسی نداشتید و امروز نیز. بد بختی این کشور از زمان آغاز شد که کشور را دو زبانه ساختند و پشتو تولنه , وزارت قبابل و مکتب خوشحال خان, رحمان را ایجاد نمودند و از خون ما صوبه سرحدی تحصیل میکردند که امروز بلای جان همه شدند.

>>>   مشكل كشور قومى است و اگر اين مسله حل شود هيچ بيرونى ما را به جان هم انداخته نمى تواند.

>>>   سلام به همه دوستان باور کنید که این گروپ شرو فساد اگر یک شناس نامه از طرف آسمان هم روان شود باز هم اینها در آن فساد میکند چراکه منفعت این مزدوران در همین فساد است و بس اینها ناق بانه گیری میکنند و به تفرقه بین اقوام دامن میزنند.
فهیم از کارته نو کابل

>>>   فقط و فقط اوغان ها از توزیع شناسنامه های برقی میترسند. چون حقیقت اکثریت و غیر اکثریت بر ملا میشود و جلو تقلب های گوسفندی گرفته خواهد شد.

>>>   تا که اوغان بر سر قدرت باشد حتی همین شناسنامه های برقی هم بدون تقلب و خیانت عملی نمیشود.

>>>   من ازکلمه اوغانیستان نفرت دارم که پشتونها آنرابخود ربط میدهند یعنی دیگران هیچ حقی ندارند دراین کشور مخصوصا"که چندتااوغان ... باهم
بنشینند وباهم مشغول گفت گو باشند هیچ وقتی نمیگویند افغانستان فقط میگن اوغانیستان من ازکلمه اوغان نفرت از نام اوغانیستان نفرت دارم میخواهم کشور نامی داشته باشد که برگرفته شده ازهمه اقوام ساکن در آن باشد وهمه اقوام را وطن وکشور ازخود احساس کند ومردم هم کشور ووطن را ازخود احساس کند نه اینکه فقط کشور متعلق به یک قوم
است بنام اوغان...
ش ی

>>>   یاوه گویی هم حد دارد بارها دیده ایم پشتون پرست ها بسیاری از مردم هرات ما را از انواع پست ها محروم نموده و خود مناصب را اشغال نموده اند با بهانه ادعاهای دروغی که مبگویند ایرانی هست یا لهجه اش به لهجه های شهرهای ایران شباهت دارد این حماقت ها گاهی مردم اصیل هرات را می رنجاند این بسیار زشت و قبیح است که پشتون ها انتظار داشته باشند لهجه مردم هرات شبیه لهجه آنها باشد بسیاری از مردم تحصیل کرده و از کلمات روستا لهجه شان فرق دارد و یا مدتی در ایران مهاجر بوده اند من خود در ایران به بعضی روستا ها رفته ام دیده ام که کاملا لهجه شان شبیه لهجه فارسی دری ما است که ابتدا فکر میکردم افغان هستند اما متوجه شدم از لهجه بومی فارسی دری در شهر خودشان است به هر حال شهر هرات از قدیم لهجه مردم شبیه مشهد بوده است و این از فرهنگ خراسان کهن بوده است و یک میراث ماست و باید آن را حفظ کنیم تفاوت لهجه های یک زبان خود زیبایی و غنامندی زبان را نشان میدهد و نباید به این بهانهه ها هم وطنان خود را محروم کرده و با تعصب خودخواهانه آنها را جاسوس نامید.
حق گو

>>>    افغانستان تجزیه شود، قبیله را راهش بقیه را راهش. تا به کی در آتش این جاهل ها همه بسوزند.

>>>   برای ش ی. نام مملکت را بخاطر شما
تهاتپن میګذاریم

>>>   نام اصلی کشور خراسان است و آن نام در اثر خیانت انگلیس و چند تا دست نشانده اش به افغانستان تبدیل شده۰
احمد خان ابدالی که یکی از افسران نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
بعداً در قلمره او افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خائن در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت تعیین حدود شد و به وجود آمد۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک امیر دست نشانده خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه عایق بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است۰ حتی احمد خان درانی خودش را امیر خراسان نامید، و در آن وقت نامی از افغانستان نبود۰ آخرین امیر پشتون که بنام امیر خراسان بنامش سکه ضرب زده، و آن سکه ها در موزیم ها موجود است، امیر محمد افضل خان، پدر امیر عبدالرحمن خان است۰ بناعاً اسم افغانستان به این کشور بعد از سلطنت او داده شده۰

سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

>>>   نام افغان برای اولین بار منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰

>>>   واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما افغان نیستیم۰

>>>   خداوند هر زنده جان راآفریده و برایش آزادی های مشروع که همانا حقش است عطی نموده. در شروع حق به دنیا آمدن حق اسم داشتن حق خوردن حق تکلم .نشستن .خوابیدن .راه رقتن و باالا اخیر حق انتخاب مذهب دین آین و زندگی وقتی یک طفل از مادر هزاره به دنیا میآید در خانواده هزاره به دنیا می آید هزاره است تا مردن هزاره است همین طور تمام انسان ها هیچ کس حق ندارد که بخشش خداوند را از او بگیرد حق چه که این توان از بنده دور است و ما انسان ها از این کار عاجز هستیم ممکن مانند احمد شاه بابا ریس جمهور دگری بخواهد از صلاحیت خود و به نفع مردم خود نام افغانستان را کلمه دگر انتخاب نماید بعد چه آیا آن وفت هم برادران پشتون تصمیم اتخاذ خواهند کرد؟ یا انعطاف پذیری نشان میدهد معلوم نیست پس خوب است سخصیت اهلیت ملیت هر کسی برای خودش قابل قدر است همدیگر را میپذیریم اما این ادعا منطقی نیست که فلان مردم باید عمل کند که ما میکنیم نه خیر هیچ مرجع اسلامی و انسانی ین فرهنگ را نمیپذیرد پس خوب است که در حصه تعلیم و تربیه برای فرزندان خود اعم از دختر و پسر کوشا باشیم تا در آینده عذاب وژدان نداشته باشیم جهالت یک مرض مزمن و خطرناک است که مرز قوم نژاد سن و سال نمیخواهد یک امراض مهلک است اگر میخواهید از فقر وبی عدالتی نجات پیدا کنیم دست به دست هم میدهیم و تعلیم و تربیه را برای فرزندان خود مهیا میسازیم تا یک قرن بعد در آرامش وطن سهم گرفته باشیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است