وضعیت اضطراری است
از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بیش از 200 هزار تن به دلیل جنگ و درگیری های مسلحانه مناطق اصلی خود را ترک و هر روز به طور متوسط هزار تن بیجا می شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۲    ۱۳۹۵/۶/۱ کد خبر: 119931 منبع: پرینت

از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بیش از 200 هزار تن به دلیل جنگ و درگیری های مسلحانه مناطق اصلی خود را ترک و هر روز به طور متوسط هزار تن بیجا می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مقام های سازمان ملل متحد و سازمان همکاری های اسلامی نسبت به متاثر شدن روز افزون تعداد بیشتر مردم از جنگ و درگیری های مسلحانه هشدار داد و اعلام کرد: در حال حاضر یک سوم مردم افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

آمارها نشان می دهد که نزدیک به 10 میلیون افغانستانی نیازمند کمک های بشردوستانه هستند که رقم بسیار بالا هم در تعداد و هم در کمک رسانی است.

معاون سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در بخش کمک های بشردوستانه خاورمیانه و آسیای مرکزی با بیان اینکه تعداد افراد نیازمند کمک ها هر سال افزایش می یابد، از سازمان ملل خواست در خصوص تقویت مشارکت بشردوستی به صورت درازمدت فعالیت کند.

افغانستان تجربه یکی از طولانی ترین بحران های جهان را دارد که موجب بی جاشدن داخلی در سطح بزرگی در کشور شده که هر سال تعداد بیشتر خانواده ها به دلیلی ناامنی و جنگ مجبور به ترک خانه هایشان می شوند و برای بقای زندگی در وضعیت های پر خطری به سر می برند.

اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی وضعیت افغانستان را اضطراری اعلام کرده اند و تاکید می کنند که وخیم شدن وضعیت امنیتی مانع عرضه خدمات صحی به افراد بی جاشده می شود که در خطر آسیب بیماری ها و سوء تغذیه هستند.
گفتنی است که نزدیک به سه میلیون کودک در افغانستان از سوء تغذیه رنج می برند.

علاوه بر جنگ و درگیری های داخلی که عامل اصلی بیجا شدن هر روزه مردم است باید حوادث طبیعی مانند سیل، زمین لزره، خشکسالی و برف کوچ را نیز اضافه کرد که هر ساله به دلیل نبود تجهیزات و امداد رسانی دلیل مرگ و مهاجرت است.

اداره هماهنگ کننده کمک های بشری سازمان ملل متحد از نهادهای کمک رسان درخواست 339 میلیون دالر را کرده بودند که 207 میلیون دالر دریافت کردند و در سال جاری تنها قادر هستند 3.5 میلیون بی جاشده را تحت پوشش قرار دهند.

بر اینکه تعداد بی شماری از مردم افغانستان نیازمند کمک های بین الملل هستند و اگر زمانی این کمک ها صورت نگیرد دچار بحران شدیدی می شویم، شکی نیست اما تا چه زمان می توان فقط به کمک های خارجی تکیه زد و همواره اعلام شود وضعیت اضطراری است.

آنچه مشخص است توانایی دولت در کاهش و کنترل درگیری هاست تا فضای برای سرمایه گذاری داخلی فراهم شود اما انچه بر تعداد روزافزون بی جاشدگان می افزاید بی تفاوتی مقامات نسبت به وضعیت مردم است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردمی که امنیت کشور خودرا از خارجی توقع کند لاش میدان بزکشی است .
روز روزگاری از عسکری مکلفیت فرار داشتندیاقسمت های جنوبی از زمام ظاهرشاه از عسکری مکلفیت معاف بود حال وطن بی صاحب از کشورهای خارج صاحب یافته ملت درمیدان بزکشی قراردارد . باید بدانندکه خانه هیچ کسی راکس دیگری پاسبانی نمیکند بلکه منافع خود راپاسبانی میکند .باید عقل برسرشان بیآید.
وطندار

>>>   متاسفانه این هاهمه هم اندیشه اند چانس‌ شان هم اینکه برزگان مابی تفاوت در قسمت این ها بدون هیچ واکنشی ازماادامه قدرت میدهند برزگان ماهنوز هم چسپیده به وحدت مولی و اینها نکتایی دار دستار دارش برای کشتن ما یک برنامهدارندطالب ونکتایی دارش همان فاشیست مهندیده اکه درمقابل مرگ سربازواکنش داشته باشند ولی همه عملیات بالای طالب رانسل کشی صدازده جنایت کارخودرانجات میدهند

>>>   سنچارك در محاصره است اما دولت زمانى كمك خواهد كرد كه نخست اين شهرستان سقوط كند و طالبان منطقه داراي تانك و مهمات جنگى شوند!

>>>   عدالت غنی همینگونه است... چرا آنجا ها آرام است؟ باید «تعادل» برقرار گردد...

>>>   قرار گزارشهای موثق، پاکستان در حال حاضر روزانه هفده (۱۷۰۰۰۰۰۰) ملیون دالر در ولایتهای شمال افغانستان خرج دارد که ازین میان، تنها سه و نیم میلیون(۳۵۰۰۰۰۰) دالر آن برای تبلیغات جهت تضعیف روحیه ارتش و پلیس و امنیت ملی و مردم به مصرف می رسد؛
که درین راستا، نقش مهم تبلیغاتی را افراد منافق وابسته به گلبدین حکمتیار و در درجه دوم گروهی بنام "جماعت تبلیغ" و همچنان از طریق ملاهای بیشعور بازی میکنند که خیلی موثر هم واقع شده اند !
ورنه، گروه مزدور طالبان دربرابر اراده مردم، بخصوص نیروهای شجاع و رزمنده میهن ما، تاب ایستادگی حتی یک هفته را ندارند !
ازین سوی دیگر ارگ نیز بطور حتی آشکارا ازین طالبان پشتیبانی می کنند !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است