سقوط، دستاورد سفر مقام های امنیتی به قندوز
عواملی که قندوز را به چنین وضعیت اسفناک و نگران کننده رسانده، مردم را به تشویش انداخته است که فاجعه سال گذشته تکرار شود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۵    ۱۳۹۵/۶/۱ کد خبر: 119899 منبع: پرینت

چگونگی سقوط ولسوالی ها در ولایت های بغلان و قندوز نگرانی هایی را در میان مردم ایجاد کرده است. با سقوط ولسوالی خان آباد، شماری از نیروهای دولتی می گویند که آنان چهار شبانه روز در پاسگاه ها گرسنه و با جنگ افزارهای اندک در برابر طالبان جنگیده اند اما کسی به پشتیبانی آنان نیامد و نیروهای کمکی در خان آباد به مرکز قندوز فراخوانده شدند. این نظامیان می گویند که آنها از روی نهایت ناگزیری پاسگاه های خود را ترک کردند و به مرکز شهر فرار کردند. با رسیدن طالبان به مرکز شهر قندوز انتقادهایی از عملکرد رهبران حکومت وحدت ملی و فرمانده والی قندوز برانگیخته شده است. اما در پس برخورد نرم حکومت با طالبان در قندوز چه راز و رمزی است؟

عبدالله قرلق، عضو مجلس سنا در برنامه «فراخبر» گفت: عواملی که قندوز را به چنین وضعیت اسفناک و نگران کننده رسانده است، مردم را به تشویش انداخته است که فاجعه سال گذشته تکرار شود. در یک جمله می توان گفت که عدم تعهد، عدم صداقت، تاخیر در عملیات، عدم جدیت و قاطعیت و نبود دلسوزی و نبود هماهنگی و نبود یک سوق اداره درست سبب شد که وضعیت به قندوز چنینی برسد.

وی افزود: فعلاً شهر قندوز در یک محاصره مطلق قرار دارد. بارها صدای خود را بلند کردیم اما مسوولان در وقت و زمانی که باید اقدام نکردند. عدم اقدام آنها در وقت و زمان مناسب سبب شد که طالبان تجهیز و تقویت شوند و به یک جنگ تمام عیار هجوم بیاورند. بارها صدا کردیم که قبل از اینکه طالبان عایدات مردم را جمع آوری کنند و از این طریق آمادگی بگیرند و تمویل شوند از پیشرفت آنها جلوگیری کنید. شما فرصت ندهید و زمینه را برای طالبان مساعد نسازید اما توجهی به این موضوع نشد و حالا طالبان به این قدرت در قندوز رسیدند.

قرلق، در خصوص شرایط سقوط شهر قندوز بیان داشت: در این اواخر هم ولسوالی خان آباد سقوط کرد. همزمان با سقوط این ولسوالی مسیر شاهراه قندوز_تخار به خان آباد مسدود شد. در حالت کلی فعلا شهر قندوز در یک محاصره مطلق قرار دارد. بارها در این موارد صدای خود را بلند کردیم ولی مسوولان اقدام مناسب و در وقت و زمان آن نکردند. عدم اقدام آنها در وقت و زمان مناسب بالاخره سبب شد که طالبان تجهیز شوند و به یک جنگ تمام عیار و آمادگی هجوم بیاورند و به شهر قندوز بیایند. مشکل بزرگ این است که مسوولان ما منتظر می مانند تا طالبان حمله کنند و شهر را با خاک یکسان کنند بعد از آن اقدام به دفاع می کنند. در حالیکه علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. این کاهلی نشان می دهد که حکومت خود زمینه را برای فعالیت طالبان آماده می کند.

این سناتور، با انتقاد از مسوولان امنیتی کشور بیان داشت: دستاورد سفر سه مقام ارشد امنیتی وزیر داخله، وزیر دفاع و مشاور امنیت که به قندوز سفر داشتند و برای مردم آنجا وعده هایی را داده بودند این شد که خان آباد سقوط کند و جنگ به اطراف قندوز کشانیده شود. متاسفانه به این عالیجناب ها مدال هم داده شد. نمی دانم چرا به این افراد مدال داده شده است به خاطر اینکه ولایت ها را یکی پس از دیگری سقوط داده اند؟ اوضاع قندوز را بدتر از پیش کرده اند؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دولت گویا سیستش بر این است که اول می گذارد طالبان در یک منطقه خود را خوب تثبیت کنند و شهرها را بگیرند و اموال دولتی و مردمی را به تارج ببرند سپس به آنجا حمله کرده و یا طالبان خود شان بیرون می روند. دولت گویا فقط یک نفر را برای جنگیدن با طالبان دار و آن مراد علی مراد است. او را گاهی به غرب می فرستد گاهی به شرق گاهب جنوب و گاهی به شمال هرجا خطر طالبان جدی شد او را در مقابل طالبان قرار میدهد. و این خودش یک سیاست و استراتژ ضعیف جنگی است نمی گذارد در یک محل نقشه نظامی کاملا اجرا گردد و طالبان و دشمن را کاملا نابود کند. یک جا جنگ نیمه کاره رها می شود و به جای دیگر منتقل می گردد. کجاست این همه صاحب منصبان که وارد جنگنمی شود جنگ را بچاره مراد علی مراد انجام می دهد مدالها را دیگران می برند. نشد یک بار که اشرف غنی از مراد علی مراد یک تشکر خالی بکند.

>>>   این دولت پوشالی ، فاسد و تک قومی هر آنچه کاکا بگوید ، آن کند . کاکا می خواهد که اوضاع کشور اینگونه باشد و پیاده های شطرنج غنی - اتمر همان کنند ، چون دلیل موجودیت قوای امریکا وچهل کشور ناامنی و جنگ است ، اگر جنگ ، نا امنی و قاچاق نباشد ، کی خوش دارد قوای اشغالگر خارجی را . درحالیکه در شرایط فعلی دولت و اپوزسیون دولت از بودن قوای خارجی حمایت میکنند .
کوه کن

>>>   خود محمد اشرف غني احمد زي داعش و طالبان را همكاري جدي در برابر اين ملت مظلوم مي نمايد. و هر روز دشمنان اين مرزوبوم هزاران هموطنان ما را به ناحق مي كشند
شفيع الله شفيع از ولايت پنجشير

>>>   ... کوچی در داخل ارگ این سقوط را طرح ریزی و از آن در خفا حمایت میکنند؛ درست مانند سقوط قبلی قندز و سقوط های شهرستان های بغلان۰ این خیانت ها بخاطر همان پیوند قومی پشتونولی میشوند چون هم ارگ نشینان و هم طالبان اکثرن کوچی ها و از بقیه پشتونها هستند۰
۰ تجزیه یگانه گزینه میباشد۰

>>>   .... های کوچی در داخل ارگ این سقوط را طرح ریزی و از آن در خفا حمایت میکنند؛ درست مانند سقوط قبلی قندز و سقوط های شهرستان های بغلان۰ این خیانت ها بخاطر همان پیوند قومی پشتونولی میشوند چون هم ارگ نشینان و هم طالبان اکثرن کوچی ها و از بقیه پشتونها هستند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است