آیا مردم از شیوه و نحوه حکومتداران راضی هستند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۵/۵/۳۱ کد خبر: 119848 منبع: پرینت

کسی که بخواهد رهبری جامعه فقیر و نادار افغانستان را بدست بگیرد باید در برنامه هایش، تامین امنیت پایدار و مبارزه بافقر و ناداری را قرار بدهد و دراین راه تلاش شبانه روزی نماید.

دولت وحدت ملی موقعیت شان روز بروز به دلیل ناتوانی، بی کفایتی و فقدان برنامه در امور دولت داری ضعیف شده است. چرا بسیاری از مشاوران رییس جمهور و رییس اجرایی افراد فرمان بردار وضعیف را به عنوان وزیر و رییس اداره و معاون وزیر بر می گزینند و معمولا رییس جمهور و رییس اجرایی از افراد تملق گو لذت می برند.

جریان یک زندگی عادی و نرمال برای شهروندان بی دفاع کشور ما در این عصر فناوری نیاز به ایجاد یک دولت موفق کادری و تخصصی در افغانستان دارد که برنامه ریزی های منظم و عملکرد شفاف کارگزاران حکومت می تواند امنیت پایدار و ماندگار برای مردم مظلوم کشور مطابق با شاخص ها و استانداردهایی که برای یک زندگی عادی تعیین شده ایجاد کنند. بطور مثال از بین بردن فقر شدید و گرسنگی، دست یافتن به آموزش ابتدایی و همگانی، سرپناه و خدمات بهداشتی و تامین آب آشامیدنی از اصلی ترین نیازهای مبرم مردم این کشور است و از وظایف اولیه دولت ها می باشد که متاسفانه در افغانستان بدلیل عدم تعهد ملی در کار مدیریت بخش نیازهای اولیه این موضوع فراموش شده است.

خواست های جدی و مبرم مردم عبارتند از تامین آب آشامیدنی، مواد خوراکی، سرپناه، عرضه خدمات بهداشتی، رویکرد به آموزش و پرورش از وظایف اولیه و نخستین دولت شایسته سالار است.

زراعت، باغداری و مالداری از اینکه نیاز اولیه مردم را رفع می نماید، می توانند در توسعه اقتصاد ملی و تامین اشتغال برای نزدیک به 80 درصد مردم نیز نقش بسزایی داشته باشد. برنامه ریزی در این بخش ها می تواند تاثیر مثبتی در کاهش فقر و ناداری و رشد اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

استفاده از ظرفیت های بزرگ محیطی کشور مانند: زمین کافی و خاک مناسب، شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب، منابع آب شیرین، ثروت گرانقدری که ما در منطقه داریم و باید از طرف دولت توجه جدی در انسجام آن صورت گیرد.

بخاطر اینکه آب شیرین یکی از ظرفیت های مهم کشور ما به حساب می آید روش های برخورد با هر گونه استفاده غیر مجاز از این ظرفیت با ارزش برای حل معضل تغییر اقلیم باعث کاهش منابع آب کشور می شود.

از دیدگاه علم محیط زیست مبنای عملی تدوین راهبردهای جدید توسعه زراعت و باغداری با استفاده از روش های علمی از این ثروت گرانقدر کشور علاوه بر این که می تواند عامل مهم در افزایش درآمد خانواده ها شود، موجب گسترش ساحات سبز و اماکن مرطوب در کشور نیز به حساب می آید.

هدف استفاده از روش تخصصی و ابزارآلات جدید از قیبل ماشین خرد، موتور دیزل و بنزین، چرخ رانده ابزار درشخم زدن زمین برای کاشت و کود دهی در ضمن آنکه موجب تولید بالای محصول با کیفیت می شود از جانبی هم باعث حفظ حاصلخیزی خاک، رطوبت خاک، حفاظت از فرسایش در ایام باران ها و غیره می شود.

داکتر یار محمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   1000در 100 راضی اند

>>>   مردم فهمیده افغانستان باید از عمل کرد رئیس جمهور و نیمه هم از عبدالله راضی باشند این دو نفر میدانند و کار می کنند. تمام بدبختی ها و و موانع از طرف جنگسالاران و چه در حکومت و چه بیرون از حکومت صورت میگیرد که باعث کندی پیشرفتها در کشور میشود. جنگسالاران فقط برای حفظ منافع شان تمام هست و بود کشور را برباد می کنند و ملت را خوار و ذلیل. مافیا که همه شان باندهای بزرگ دارند و موجب ادامه جنگ ها نیز همین ها هستند میخواهند کشور و ملت را در حالت جنگ نگهدارند و منافع مافیایی خود را در این حالت حفظ کنند. همین سبب شده که مافیا چه از نزدیک و چه از دور اخطار میدهد و تعدادی هم کورکورانه با ایشان ضد ملت و ضد دولت قرار میگیرند. این است بدختی ملت و بدست اوردن منافع مافیا
مطلع

>>>   از ادامه حکومت ملک الطویفی اکثریت مردم ناراضی است کار به اهل داده نه شده است . بطور مثال داکتر یارمحمد حیدرز اده یم دانشمند با افتخاروطن است ولی در کجای این حکومت مفتخوار قرار دارد . نمره الیاقت صفر به این حکومت قوم پرستی و دیکتاتوری و تک روی داده میشود هرگز و هرگز موفق نیست. دنیا غرب از دمکراسی به ترقی رسیدند، فکر کنم غنی می خواهد مثل یهودی ها که در ارازی اشغالی فلیسطن انجام داده عمل کند ولی کور خوانده.

>>>   البته نظر وطن دوستیکه من دارم بدون تعصب غنی از روی چـیـغ زدن معلوم است که شخص نورمال به ریاست جمهوری نیست درهنگام صحبت کردن حتی حرف های بجای از دهن بی تربیه آن با چیغ زدن بیرون می برآید که تماٌ منطقی ومستند نیست منطقی و آرام صحبت کردن نتیجه بهتر دارد ، فایده ونتیجه این چیغ زدن چی است؟؟؟

>>>   داکتر یارمحمد حیدرزاده باید دولت تقدیر و تمجید کند و در پوست های بلند دولت جای داده شود و برای رشد اقتصاد زراعتی کشور فقیر ما بهتر گذینه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است