مرگ لطیفه 14 ساله مهاجر
وقتی که وجدان پزشکی می میرد!
دولت ایران می تواند مهاجران را تشویق کند که بدون ترس از بدو ورود به ایران خود را معرفی کنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی مانند مرگ لطیفه ها در بی تفاوتی پزشکان نباشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۳۹۵/۵/۳۰ کد خبر: 119805 منبع: پرینت

دولت ایران می تواند با تصویب قانون و عمل به آن، مهاجران را تشویق کند که بدون ترس از بدو ورود به ایران خود را معرفی کنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی مانند جرم و جنایت و نفوذ عوامل تروریستی و همچنین مرگ لطیفه ها در بی تفاوتی پزشکان نباشیم. جاییکه نگاه نژادی جایگزین وجدان پزشکی به انسان ها می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در میان مشاغل مختلف، پزشکی منحصر به فرد است، چرا که بطور مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارد و به همین دلیل اخلاق جزیی جدایی‌ناپذیر از علم پزشکی تلقی می‌شود، صرف‌نظر از مسلمان بودن، عامل مشترکی در تمام جوامع مطرح است که باعث می‌شود در تمام شغل‌ها وقتی مسوولیتی به کسی واگذار می‌شود آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهد‌، این عامل چیزی نیست جز وجدان کاری و اخلاقی.

وجدان، همان حسی که به هر شغل و حرفه‌ای احساس تعهد و مسوولیت می‌دهد؛ تا آنجا که اگر پای وجدان حرفه‌ای در هر شغلی لنگ بزند، قطعا آنجا احتمال بی‌اخلاقی و تخلفات دور از انتظار نخواهد بود.

معالجه توسط پزشک جزء جدای نشده زندگی انسانها بوده و هست و همانگونه که پزشکان سوگند می خورند که جز حل مشکل و رفع آلام و درد بیماران و مردم به چیز دیگری فکر نکنند و رنگ، نژاد و جنس بیماران، نقشی در کار طبابت آنان نداشته باشد.

نزدیک به 3 میلیون مهاجر افغانستانی طی 40 سال وارد ایران شده اند و در فراز و نشیب این مهاجرت بارها از ترس اخراج و ناامنی های مدام افغانستان، با مشکلات زیادی در ایران مواجه شدند.

یکی از مشکلات حقوقی این مهاجران، مسایل پزشکی است که در تازه ترین خبر، دختر 12 ساله افغانستانی به نام لطیفه با مشکل کبد در شهر شیراز ایران به علت قانون ممنوعیت پیوند به اتباع غیر مجاز، جان خود را از دست داده است.

پدر این دختر در مصاحبه با خبرنگاران جوان گفت: دخترم را دو هفته قبل برای معالجه به بیمارستان بردم و حاضر بودم کبد خودم را به لطیفه بدهم، اما پزشکان به علت نداشتن کارت شناسایی از عمل خودداری کردند و بیمارستان برای تحویل جسد 17 میلیون تومان پول خواسته است.

مسوولان این بیمارستان غیرمجاز بودن، عدم تمکن مالی و نبود تخت خالی را از عوامل فوت این دختر عنوان کرده اند.
و باز هم با نگاهی به سوگند نامه پزشکی، یکی از مهم‌ترین مفاد تعهدات پزشکان این است که قسم می‌خورند هنگام درمان بیماران به درآمد جیب وی توجه نکنند و در صورت مواجه شدن با بیمار نیازمند، وی را درمان کنند.

این در حالی است که در ماه اسد سال 93 در یکی از نخستین مصوبات شورای عالی پیوند کشور ایران، ممنوعیت پیوند اتباع خارجی کلید خورد و در پی اعتراضات گسترده و وجود تعداد بیشمار بیماران مهاجر افغانستانی منتظر پیوند، ماه حوت همان سال این قانون لغو و تنها شامل اتباع افغانستانی می شود که در ایران ازدواج کرده اند و یا به صورت قانونی در ایران در حال زندگی هستند.

دولت ایران با توجه به تجربه نزدیک به 3 دهه مهاجرت افغانستانی به این کشور و عدم موفقیت خروج تمامی مهاجران با اعمال سیاست فشار، نادیده گرفتن، خروج اجباری و ... دریافته است که نمی شود چشم را روی 3 میلیون تن بست و باید سیاستی مطابق با نگاه انسانی به مهاجران داشت تا نه مهاجران آسیب ببینند و نه جامعه پذیرنده.

دولت ایران می تواند با تصویب قانون و عمل به آن، مهاجران را تشویق کنند که بدون ترس از بدو ورود به ایران خود را معرفی کنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی مانند مرگ لطیفه ها در بی تفاوتی پزشکان نباشیم جاییکه وجدان پزشکی جایگزین نگاه نژادی به انسان ها می شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چرا مهاجران در کشور خود و یا کشور ثالثی مثل هند درخواست پیوند و عمل های جراحی را انجام نمیدهند؟ مگر نمیدانند ایران من حیث یک کشور فقیر خود مشکلات مالی فراوان دارد و مردم خودش گرفتار این مشکلات هستند ؟

>>>   اینم کشور اسللامی که هیچ ارزشی برای یک انسان قایل نیست وقتی که برای زنده ماندنش کاری نکردند چرا برای تحویل جسدش به خانواداش اینقدر پول میخواهند این که میشود تجارت مرگ....

>>>   توضیح تیم پیوند بیمارستان نمازی شیراز در خصوص مرگ دختر افغانستانی:
عضو تیم پیوند بیمارستان نمازی در توضیح بروز حادثه مرگ یک دختر افغان در این بیمارستان، تاکید کرد که به‌دلیل سرعت سیر وپیشرفت بیماری کبد در این کودک 12 ساله، امکان پیوند فراهم نشد و هیچ قصوری در کار نبوده است.
تابناک

>>>   متاسفانه پزشکان در ایران برای جان ایرانیان نیز ارزشی قایل نیستند آنها قشر ....جامعه اند و من به عنوان یک ایرانی با خانواده لطیفه ابراز همدردی می کنم و امیدوارم دیگر شاهد چنین وقایع دلخراشی نباشیم .

>>>   اي برادر من.
از کسانی اعتراض كن كه اگر إيمان نداشت حداقل وجدان داشته باشد.
بنده شش سال در تهران بودم چنان اذيت شدم كه از مسلمان بودن نفرت كردم و بي دين شدم يا به زبان عربي لا مذهب شدم.
من كه از سن ٥ سالگي قران ميخواندم و هيچوقت نمازم قضا نميشد با ديدن چنين مسلمانهايي ريشه دينم چنان شُل شد كه اصلاً فكر نميكنم پدر و مادرم مسلمان باشد.
اگر در توانت است گليمت را جمع كن و برو يك جايي ديگري.
خداوند دخترت را مغفرت كند.
نور علي از بلژيك

>>>   سرپرست بیمارستان نمازی شیراز هم در این خصوص، با اشاره به اقامت غیررسمی بیمار در ایران و نداشتن دفترچه بیمه، گفت: هزینه های درمانی لطیفه، حدود 17میلیون تومان برآورد شده است.
دکتر 'محمدرضا ادراکی' افزود: ظهر امروز، سی ام مرداد، پس از پیگیری مددکاری بیمارستان برای ترخیص جسد، هزینه های بیمارستان رایگان و جسد به خانواده رحمانی تحویل داده شد.
او با بیان اینکه انجام پیوند کبد این دختر افغان، هیچگونه ارتباطی با ملیت بیمار نداشته است، اضافه کرد: بیمارستان نمازی شیراز، همواره به عنوان مرکزی برای ارایه خدمات درمانی به بیمارانی از سایر کشورهای منطقه، شناخته شده است و در این مورد هم، سیر سریع بیماری، مانع از انجام پیوند کبد، از یکی از بستگان او شده است.

>>>   خبرگزاری ایرنا: عضو تیم پیوند بیمارستان نمازی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این خصوص، گفت: این کودک 12ساله، هجدهم مرداد، با تشخیص بیماری 'ویلسون'(Wilson) و سیروز کبدی، از دزفول در بیمارستان نمازی بستری شده است.
دکتر 'سامان نیک اقبالیان' با بیان اینکه بیمار در همان روز به بخش گوارش کودکان انتقال یافته است، افزود: با توجه به شرایط بیماری، به صورت همزمان درمان های دارویی و بررسی های پزشکی برای انجام پیوند کبد لطیفه انجام می شود.
او ادامه داد: در این مدت، تمامی اقدامات موردنیاز برای بیمار انجام شده و در ادامه روند درمانی، به علت بدتر شدن وضعیت لطیفه، به سرعت به بخش ICU کودکان منتقل می شود.
دکتر نیک اقبالیان افزود: در مدت بستری، بیمار چندین بار توسط گروه پیوند هم در بخش گوارش کودکان و هم در بخش ICU معاینه شده که از نظر پزشک معالج، به هیچ عنوان امکان پیوند وجود نداشته است و بیست و هشتم مرداد، به دلیل افت بیشتر فشارخون، بیمار دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست می دهد.
این عضو تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به لزوم انجام بررسی های کامل پزشکی، پیش از انجام هرگونه عمل پیوند، اضافه کرد: با توجه به سیر سریع و شدت بیماری، شرایط لازم پزشکی پیوند کبد، از بستگان درجه یک لطیفه برای او فراهم نبود.
او همچنین با اشاره به آمار بالای افراد در انتظار عمل پیوند در تمامی مراکز پیوند دنیا، یادآور شد: در تمامی این مراکز، امکان انجام پیوند، تنها برای بخشی از لیست افراد مورد انتظار فراهم می شود و متاسفانه، شاهد مرگ عده ای از بیماران، در طول طی شدن این مدت زمان هستیم.

>>>   این سایت ضد ایران است
نمیدانم چرا در ایران دیده می شود
نیما از تهران

>>>   مشکل قوانین ضد بشری ونژاد پرستانه است .نه پزشک و بیمارستان. بلفرض اگر پزشک و بیمارستان بخواهند به بیمار کمک کنند قانون دست وپای آنان را بسته است.

>>>   اگه هموطنانتون رو دوست دارین لااقل خیلی هیاهو نکنین اینجوری اوضاع بدتر میشه-دیگه بیمارستانا بیمارا رو پذیرش نمی کنند-همه چی رو سریع سیاسی نکنین-اتفاقات پزشکی هر روزه پیش میاد البته در بعضی از اونها هم پزشکان مقصرند

>>>   چقدر پر توقع هستید
دولت افغانستان چه کاره هست؟؟؟؟

>>>   این جوری که اقای نویسنده سه میلیون افغانی در ایران میشه نه میلیون
ببینم ایران به افغانها بدهکاره؟ چرا طلبکارانه حرف می زنید؟

>>>   به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، لطیفه رحمانی دختر 12 ساله افغانستانی که در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود، به دلیل ممنوع بودن عمل پیوند برای اتباع غیرمجاز در ایران، در گذشت.
ماجرای از این قرار بود که دخترک افغانستانی مدتی دچار مشکل کبد شده بود و بایستی از پدرش به او عمل پیوند صورت می‌گرفت. اما پدرش می‌گوید که پزشکان بیمارستان نمازی شیراز به دلیل غیر مجاز بودن لطیفه و خانواده‎اش از این عمل سرباز زدند.
پدر لطیفه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تقریبا دو هفته است دخترش در بیمارستان نمازی شیراز بستری بوده تا امروز شاهد مرگ دختر 12 ساله‌اش شده است.
به گفته پدر لطیفه مسئولان بیمارستان غیر مجاز بودن این خانواده، عدم تمکن مالی و نبود تخت خالی برای عمل را مانع عمل این دختر 12ساله عنوان کرده اند.
این در حالی است که علی بهادری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره به سلامت آنلاین گفته که لطیفه مبتلا به سیروز کبدی بوده و کبدش از کار افتاده بود و با حال بسیار بد و وضعیت اضطراری به بیمارستان مراجعه کرده بود و امکان پیوند کبد برای وی وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه برای کودکان دو نوع پیوند موجود است که یکی پیوند زنده به زنده و دیگری پیوند از جسد، افزود : معمولا در کودکان پیوند زنده از زنده انجام می شود اما در این کودک به دلیل شرایط حادی که داشت این عمل امکان پذیر نبود و شرایط پدر و مادر و زمان، اجازه این عمل را به ما نداد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح می‌کند: در مورد پیوند از جسد نیز دست ما بسته بود چرا که این اقدام در کشورمان غیر قانونی است . اگر امکان داشت که ما می توانستیم از جسد اتباع ایرانی به اتباع خارجی پیوند را بزنیم حتما این کار را انجام می دادیم اما این اقدام در کشورمان مانند سایر کشور ها غیر قانونی است . ضمن اینکه همیشه هم کبد برای انجام پیوند موجود نیست.
وی با بیان اینکه این کودک از اتباع غیر قانونی در کشور بود، گفت: مسائل انسانی در مورد این بیمار انجام شده و بیمار بستری و تحت مداوا قرار گرفته است.
بهادر در مورد اینکه چرا امکان پیوند زنده به زنده برای کودک وجود نداشت، نیز می‌گوید: باید برای این کار آزمایشات گوناگون انجام می‌شد تا مشخص شود برای پیوند مناسب است اما زمان ما را در این مورد یاری نکرد، به ویژه اینکه وضعیت کودک نیز در شرایطی نبود که این پیوند انجام شود باید سطح هوشیاری وی بالا می آمد تا مناسب پیوند شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید می‌کند: اگر بیمار در شرایطی بود که می‌شد پیوند زنده به زنده انجام داد حتما این کار بدون توجه به هزینه انجام می‌شد اما حال بیمار اصلا مساعد انجام این عمل نبود.
عضو تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرده است که تمامی خدمات پیوند بر روی نوجوان ۱۲ ساله افغان در بیمارستان نمازی به طور رایگان انجام شد و دلیل فوت ربطی به غیر ایرانی بودن ندارد.

>>>   انالله و انا الیه راجعون. متاسفانه این تبعیض آشکار آن هم از سوی برادران مسلمان انسان را از انسانیت شرمنده می کند.

>>>   مرگ این بیمار واقعا جانسوز و دردناک است و مطمئنا هر انسانی با شنیدن این خبر اعتراض خواهد کرد و نشر گسترده خبر در رسانه های ایران هم به همین دلیل است اما برای من غیر قابل فهم است که چطور مردم افغانستان به مرگ ستایش یا این دختر خانم بیمار حساس اند و اعتراض میکنند اما برای مرگ صدها نفر از مردمی که به صورت هفتگی در افغانستان از بین میروند ساکت اند؟ مطمئنا اعتراض به مرگ این دو دختر مظلوم درست و بجاست به همین دلیل هم در داخل ایران مردم ایران هم به این دو حادثه اعتراض دارند ولی در عجبم که مگر انهایی که در افغانستان از بین میروند در انسان بودن از این 2 نفر چیزی کمتر دارند که مردم به مرگ انها بی تفاوت اند؟!
محمد از ایران

>>>   این جوری که اقای نویسنده سه میلیون افغانی در ایران میشه نه میلیون
ببینم ایران به افغانها بدهکاره؟ چرا طلبکارانه حرف می زنید؟

>>>   چرا از سدهایی که افغانستان زده و اب رو روی مردم ایران بسته حرفی نمیزنید؟؟؟؟؟؟؟

>>>   آقا چرا الکی مطلب مینویسی اصلا قضیه این نبوده و این دختر معصوم به خاطر مشکلات پزشکی که خود بیمار داشته متاسفانه فوت کرده
افغان پیپر حالا که یه مطلب اینجوری میزنی خوب جواب اون بیمارستان و رئیسش رو هم بزن دیگه
چرا میخای تفرقه بندازی؟؟!!!خودت حدیث میزنی هر روز که خدای متعال گفته وای بر مکر کنندگان؟!!
این درسته که اینجوری مطلب بزنی؟!هر چی ما سعی میکنیم که رابطه رو درست و بهتر کنیم نمیدونم مشکل کجاست که شماها خبرگزاری ها سعی در تخریب دارین؟!
واقعا عجیبه.به هر حال برای دوستان افغان خودم بگم که اصلا موضوع این نبوده و مشکل اصلی متاسفانه وضع حال این بیمار بوده که تحت هیچ شرایطی نمیشده براش کاری کرد و متاسفانه فوت کرده

>>>   عباس کیارستمی یکی از کارگردانهای جهانی ایرانه که همه دنیا می شناسن-متاسفانه چندماه پیش در فرانسه در بیمارستان فوت شد-اگه ما ایرانیها به جای شما افغانستانیها بودیم الان باید کلی علیه فرانسه شعار و مطلب می نوشتیم اما بعد از فوت کیارستمی هیچکی اصلا از فرانسه صحبتی نکرد

>>>   هیچ قانون حمایت از مهاجری در ایران وجود نداره چون اصولا ایران یک کشور مهاجر پذیر نیست حتی یک غیر ایرانی در ایران نمی تونه تابعیت بگیره!

>>>   در اینکه قوانین ضد مهاجری در ایران بخصوص ضد افغان ها برعکس اعراب که حتی با کارت ملی جعلی ایرانی در ایران پیوند کلیه انجام میدن شکی نیست ولی این خبر به این شکلی که نوشته شده نبوده دکتر «ساسان نیک اقبالیان» با اشاره به اینکه مرگ لطیفه، به دلیل سیر سریع بیماری بوده است، گفت: «در مدت بستری، بیمار چندین بار توسط گروه پیوند هم در بخش گوارش کودکان و هم در بخش ICU معاینه شده که از نظر پزشک معالج، به هیچ عنوان امکان پیوند وجود نداشت و بیست و هشتم مرداد، به دلیل افت بیشتر فشارخون، بیمار دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست می‌دهد.»

>>>   سلام خدا بداد افغانهابرسد وپس

>>>   خدا اقای کیا رستمی را بیامرزد .ایشان به چه دلیل جلای وطن کردند؟ ومانند دیگر هنر مندان که غربت را بر وطن خویش ترجیح دادند ؟شما هم میدانید .من هم میدانم.
خطای پزشکی همه جای دنیا وجود دارد .ولی هیج جای دنیا قوانین ضد بشری وجود ندارد .جدا از اینکه این دختر مهاجر بوده یا نبوده .یک انسان بوده است واز نگاه انسانی باید به قضیه نگاه کرد ما زحمات پزشکان را نادیده نمیگیریم ولی مشکل اصلی وجود قوانین ضد بشری نظامی است که داعیه ام القرایی جهان اسلام را دارد وقانون خود را بر مبنای اسلام میداند.

>>>   ایران بر مبنای پروتکل هایی بین المللي که امضا نموده کشوری پناهنده پذیر است .وپناهندگی حق است نه امتیاز. اگر نمیتوانست مثل ترکیه وهند ودیگر کشورها تقاضای اسکان مجدد در یک کشور ثالث را برای پناهنده گان از سازمان ملل میکرد ولی مطمئن باشید اگر حتی یک روز پناهنده گان برای دولت ایران منفعت نداشت در اخراج انان درنگ نمیکرد .
شک نکنید به قول معروف هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره. ...

>>>   نمیدانم که چرا دولت مردان افغانستان بعد از گذشت بیشتر از چهل سال
در فکر مهاجرین خود که خورده خوابیده اند تو ایران نیستن باید زمینه
برگشت اینها را فراهم کند تا دیگر مردم ایران هم نفس آرام و راحتی بکشند درکشور خودمان بیکاری بیداد می کند وهرچه کار هست در دست
اتباع افاغنه است بلاخره اگر دولت ایران برعلیه این مهاجرین اقدامی نکند خود مردم ایران اقدام خواهد کرد بیشتر از این مردم شریف ایران تحمل این بارسنگین را ندارند چهل سال مهمانی ونگهداری از یک مشت انسانهای نمک نشناس بس است اگر ایرانی در افغانستان بیاید سرش را از تنش جدا می کنید.
ولی خودتون میلیونی در کشور ما زنده گی می کنید زاد ولد می
کنید آزادآنه تولید مثل می کنید از دولت افغانستان می خواهم که هرچه
سریعتر مهاجرین افاغنه را از ایران عودت بدهد در غیر آن بلاخره حوصله
مردم ایران بسر خواهد رسید و مثل آشغالی بیرون از مرز خواهد ریخته شد.
مهردادگنجوی ازتهران

>>>   اقای مهرداد گنجوی از تهران
لطف کن از دولت مردان ایران بخواه میلیون ها پناهنده گان ایرانی را که مفت خورده
و در اروپا و امریکا برای پناهنده گی حاضرند دین ومذهب خود را تغییر داده یا هم جنس باز شوند را جمع کند وگر نه مردم اروپا وامریکا مانند اشغال انان را به ایران پرت میکنند.

>>>   من یک ایرانی هستم و باید به عرض برادران هم زبان خود برسانم نظر افرادی چون آقای گنجوی متعصبانه و غیر مقبول است رویکرد رهبران و روسا و بزرگان و مفاخر ایران هم هیچ گونه با این سخنان و رفتارهای زشت با برادران هم زبان و هم کیش ما نیست (البته بجز عده قلیل که افکار طالبانی داعشی دارند ) من به آقای گنجوی توصیه میکنم برنامه های (وطندار) از شبکه افق و (شما که غریبه نیستید) از شبکه خبر را ببینید حتما نگاه شما عوض خواهد شد رسانه های ایران هم اخیرا سعی دارند واقعیات جامعه افغانستان و همدلی و هم زبانی و ریشه های تنیده فرهنگ دو کشور در یکدیگر را به تصویر بکشند بسیاری از خصلت های نیک جامعه افغانستان و مهاجرین برای ایرانیان همچنان ناشناخته باقی مانده است و متاسفانه گاهی افکار متحجرانه و جهالت و حماقت عده بسیاری معدودی باعث نگاه بدبینانه به بیشتر مردم افغانستان (خراسان قدیم ) شده است که البته این نگاه باید اصلاح شود.
برادر ایرانی شما - طالقانی

>>>   خواهشا یکطرفه به قاضی نروید شرط انصاف این است که دفاعیات آنها را هم مطالعه کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است