قانون گرایی و زور مداری، رو در روی هم در هرات
ده ها فرد مسلح غیرمسوول از اطرافیان آقای علیزایی در اطراف خانه او در چند صد متری ریاست امنیت ملی هرات تجمع کرده و به تهدیدی در برابر قانون و نهاد های قانونی تبدیل شده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۵/۵/۳۰ کد خبر: 119802 منبع: پرینت

دادستانی کل افغانستان طی فرمانی ضمن تعلیق وظیفه و ممنوع الخروج ساختن کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات به نهاد های مسوول وظیفه داده که او را به دلیل دخالت در امور قضایی و توهین به محکمه بازداشت کنند. آقای علیزایی به این دلیل بازداشت می شود که در جریان محکمه یک فرد مظنون به رشوه گیری دخالت کرده و فرد مظنون را خلاف تمام قوانین حقوقی به زور از محکمه بیرون کرده است.

علیزایی در پاسخ به فرمان دادستانی کل گفته است که او به فرمان دادستانی رییس شورای ولایتی نشده که به فرمان این نهاد خلع وظیفه شود. او هم چنین در نشست خبری خود تاکید ورزید که در هر صورت این حق را به خود محفوظ می دارد که از موکلین خود در هر شرایطی حمایت کند. در حال حاضر این مساله در هرات به یک نگرانی و جنجال تبدیل شده و بسیاری از شهروندان این شهر این فضا را مغایر با فرهنگ هرات و قوانین کشور می دانند.

آقای علیزایی البته پیش از این نیز یک سرباز امنیت ملی را هنگام وظیفه اش مورد ضرب و شتم قرار داده بود که جار و جنجال های زیادی را رقم زد. ولی او سرانجام موفق شد با پا در میانی برخی افراد صاحب نفوذ در هرات که به شکل هایی از رییس شورای ولایتی حمایت می کنند، این غایله را بخواباند.

حرکت های فرا قانونی آقای علیزایی به همین دو مورد ختم نمی شود و بر اساس برخی گزارش ها و اسناد او در قاچاق مواد مخدر و برخی گروگان گیری های هرات نیز دست دارد و همچنان معاون آقای علیزایی به اتهام دست داشتن در آدم ربایی و گرفتن پول همین حالا در بازداشت ریاست امنیت ملی هرات قرار دارد.

این ها همه شواهد واضح دال بر ارتکاب برخی جرایم از سوی آقای علیزایی و اطرافیان او در شهری است که به فرهنگ و قانون گرایی مشهور است. من پیش از این نیز در نامه از آقای علیزایی خواستم که به بی بند و باری های خود پایان دهد و حرمت نام و تاریخ هرات را حفظ کند اما مثل این که آقای علیزایی گوش شنوایی برای چنین نصایح ندارد.

همین حالا ده ها فرد مسلح غیرمسوول از اطرافیان آقای علیزایی در اطراف خانه او در چند صد متری ریاست امنیت ملی هرات تجمع کرده و به تهدیدی در برابر قانون و نهاد های قانونی تبدیل شده اند.

حالا این سوال مطرح می شود که آیا دادستانی کشور موفق به اجرایی ساختن حکم خود در مورد آقای علیزایی خواهد شد و یا این بار هم مثل مساله ریاست امنیت ملی چند چهار کلاه هراتی پا در میانی خواهند کرد و این پرونده را خواهند بست؟ این جاست که بحث مهم قانون مداری در کشور مطرح می شود. آیا دولت افغانستان حاضر است که نشان دهد از قلدرها و او باش ها دفاع نمی کند؟

مردم هرات منتظر واکنش دولت مرکزی و نهادهای عدلی و قضایی در مورد پرونده آقای علیزایی اند. حکم قانون در مورد اعضای شورای ملی و شوراهای ولایتی کاملا مشخص و معین است و نمی توان آن ها را توجیه های فرا قانونی کرد.

به گونه مثال در ماده یک صد و یکم قانون اساسی چنین صراحت یافته است:" هیچ عضو شورای ملی به علت رای یا نظریه ای که هنگام اجرای وظیفه ابراز می دارد، مورد تعقیب عدلی قرار نمی گیرد." در ماده یک صد و دوم قانون اساسی چنین تذکر رفته است:" هرگاه عضو شورای ملی به جرمی متهم شود، مامور مسوول از موضوع به مجلسی که متهم عضو آن است اطلاع می دهد و متهم تحت تعقیب عدلی قرار گرفته می شود.

در مورد جرم مشهود، مامور مسوول می تواند متهم را بدون اجازه مجلسی که عضو آن باشد، تحت تعقیب عدلی قرار دهد و گرفتار نماید، در هر دو حالت، هرگاه
تعقیب عدلی قانونا توقیف را ایجاب کند، مامور مسوول مکلف است موضوع را بلافاصله به اطلاع مجلس مربوط برساند و تصویب آن را حاصل نماید. اگر اتهام در هنگام تعطیل شورای صورت گیرد، اجازه گرفتاری و یا توقیف از هیات اداری مجلس مربوط حاصل گردد و موضوع به نخستین جلسه مجلس مذکور جهت اخذ تصمیم ارایه می شود.در ماده دوازدهم قانون شوراهای ولایتی افغانستان هم در این مورد چنین گفته شده است:

1_شکایت علیه عضو شورا با ذکر دلایل و مدارک اثباتیه و شهرت شاکی به اداره محل ارایه می گردد، اداره محل بدون ذکر شهرت شاکی، موضوع را به رییس شورای مربوط محول می نماید.

2_ هرگاه شکایت وارده ناشی از عدم رعایت مکلفیت های قانونی عضو شورا باشد، رییس شورا موضوع را غرض بررسی و تحقیقات به کمیته ضوابط اخلاقی راجع می نماید، کمیته موضوع را در خلال هفت روز به وی ابلاغ نموده و عضو شورا مکلف است در خلال پانزده روز جواب مقنع ارایه نماید. در صورت عدم ارایه جواب مقنع، حسب احوال به عضو شورا توصیه و یا اخطار صادر می گردد.

در ماده سیزدهم این قانون در مورد ارتکاب جرم چنین تصریح شده است:

عضو شورای ولایتی در حالت ارتکاب جرم توسط محکمه ذیصلاح محاکمه می شود. این موارد قانونی همه نشان می دهند که قانون در مورد جرایم اعضای شورای ملی و شورا های ولایتی کاملا صراحت داشته و نباید هیچ کسی برای خود موقف فراقانونی تعریف کند. همه در برابر قانون یک سان اند و قانون در بالاترین موقعیت قرار می گیرد.

اگر این بار در مورد آقای علیزایی قانون و نهاد های اجرای قانون کوتاهی کنند، دیگر آبرو و اعتباری نه برای نهاد ها و نه هم برای قوانین خواهد ماند. هرچند در طول پانزده سال گذشته آن چه که در افغانستان همواره مورد کم توجهی و حتی بی توجهی قرار گرفته قانون و قانون گرایی بوده است.

احمد فرهاد مجیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خبرهای از هرات میرسد ، که بیش از ۴۰۰ نفر مسلح به درخواست آقای علیزایی از مناطق اسلام قلعه به پشتیبانی ریس شورای ولایتی هرات به این ولایت آمده اند تا در صورت بازداشت ریس شورای ولایتی با ماموران حکومتی داخل اقدام مسلحانه شوند بدین وسیله جنگ یک فرد با حموکت افغانستان مقامات امنیتی هرات را به چالش کشیده است . خبر دیگر نیز از هرات میرسد ، که اکثریت اعضای شورای ولایتی هرات از ریس شان فاصله گرفته اند

>>>   كسانيكه در فكر قدرت طلبى كامل پشتونى هستند، بايد بدانند كه اين قرن ٢١ است. دوره عبدالرحمن خان غدار و عليه اللعنه نيست دیگر آن زمان نیست که یک قوم بالای قوم دیگر حکومت کند، زورگویی دیگر جای ندارد کوشش کنید که حکومت را قومی نسازید زیرا ما یکه تازی را هیچگاه نمیپذیریم در غیر آن عواقب بد آن بدوش ارگ خواهد بود

>>>   جناب مجیدی عزیز که خود را نماینده مردم هرات در پارلمان میدانی
ایا تا کنون از خود پرسیده ای که چی خدماتی را به هرات و هراتیان انجام داده ای ؟؟
بلی بدون شک هیچ خدمتی انجام نداده ای و تنها کسیکه با کمال احترام از موکلین خود دفاع میکند همین جناب اقای کمران علیزایی هست و بنده با تمام وجود از تمامی کارکرد هایشان دفاع میکنم و تا پای جان ایستاده خواهم بود .
جناب تاجر ملی که مردم هرات را چور کرده ای بنده سالها در مرز تورغندی هرات شاهد رشوت دهی ها ی شرکت های گاز شما بوده ام و اسناد زیادی در اختیار دارم و همچنان گمرک تورغندی اسناد و شواهد زیادی دارد که بگوید تو بجز پول پیدا کردن از نام وکالت هرات دیگر چیکار ها که نکرده ای ..
افرین بر شهامت و غیرت جناب کمران علیزیی که میتواند با مشت محکم بدهان رشوت خواران بزند ..
در محکمه هرات وقتی رشوت در اوج خود هست همین بهتر که هیچ مجرمی نباشد تا نتوانند با اخاذی ها پول بگیرند . دوما وقتی همین خانم محترم جناب ... ریس سارنوالی هرات بودند شما خوب میدانید که چی جنایات نبود که نکرده اند جناب خانم که امروزه در ترکیه و ایتالیا و فرانسه و امارات از خود خانه های شیک خریده اند ایا این پول ها را از کجا اورده اند ؟
شما منحیث وکیل مردم هرات چرا یکبار جلو ان خانم ... محترم را نگرفته اید ؟
بس است و باید خجالت کشید واقعا خجالت بکشید جناب فرهاد مجیدی

>>>   این بدماش فیلم هندی را یک بچه فیلم باید از بین ببرد ..واقعا افغانستان همانند فیلمهای هندی جای یک تعداد دزد وبدماش ورشوه گیر و.......شده فقط جای قهرمان فیلم خالی است که اوهم اخرش دزد از اب در می اید....!!!!!

>>>   واقعا جای تآسف ومایه نگرانی است که یک فرد بی بند وبار سرکش اوباش که هرروز یک فساد ازآن سرمیزند به قدرت باقی بماند جای این فرد تیمارستان هست نه شورای ولا یتی امیدوارم مردم ما روزی به آنجا برسد که ازاین افراد بیزاری بجوید بجای دفاع ازآن ملت بزرگوار تجربه به ما آموخته که دفاع کردن از اینطورافراد جز تباهی نا امنی برای جامعه چیزی به ارمغان ندارد ازشما ملت تقاضا دارم که دربرابر افراد ظالم بی ایستید تا دست بدست هم بدهیم کشورمان را آباد کنیم (محمدعلی صادقی)

>>>   خودمداری وقومداری وقدرتمراری آقای علیزائی بیشترازآن است که یک رییس شورای که اصلا وظیفه اش این کارها نیست.
هاشمی

>>>   ﺟﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﺎﺳﻒ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﺲ ﺷﻮﺭاﻱ ﻭﻻﻳﺘﻲ ﺷﻬﺮ ﻋﻠﻢ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻳﻚ ﺷﺨﺺ ﺑﻴﺴﻮاﺩ, ﻗﺎﭼﺎﻗﭽﻲ ﻣﻮاﺩ ﻣﺨﺪﺭ , اﻭﺑﺎﺵ و اﺧﺘﻂﺎﻓﮕﺮ و ﺩﺯﺩ اﺳﺖ ﻟﻌﻨﺖ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻴﻜﻪ اﻳﻦ ... ﺭا ﺑﺤﻴﺚ ﺭﻳﺲ ﺗﻌﻴﻦ ﻛﺮﺩﻧﺪ
(ﻫﺮﻱ ﭘﻮﺭ)

>>>   لعنت به وکلای که این آدم رای دادند وآبروی هراتیان را بردند.
ناشناس

>>>   من به عنوان یک شهر وند از همه برادران یک سوال دارم اینکه ایا شما از کارکرد نهاد های عدلی وقضائی هرات راضی هستید ایا این نهاد ها واقعأ تا حال توانسته اند قضاوت عادلانه نمایند ؟درحالیکه هیچ شناختی با اقای کامران ندارم از کار کرد های او به تمام معنی حمایت مینمایم او همیشه در مقابل زورگوی های سران دولت از مردم خویش دفاع نموده ودر کنار مردم بوده وما شاهد چندین مسئله بوده ایم او کاملأ حق به جانب است که در مقابل چنین یک ارگان بی کفایت که یک فرد را شانزده سال بدون انجام دادن جرم حبس نموده تا بلاخره خانم ان مرد پیدا شدو رها گردید وصدها مسائیل دیگر . کامران یک شخص پاک تینت ساده دل و خدائی خدمت گار است که از هیچ کس ترس وهراس ندارد هستند تحصیل کرده های که خیر شان نه به مردم رسیده ونه هم به اجتماع فقط و فقط با چند جمله زیبا میخواهند خود را بدل مردم شیرین نمایند

>>>   از اقای فرهاد که خود یک شخص معلوم حال ... است باید سوال کردکه تو در زمان کمپاین مردم را چقدر اغوانموده با نشاندادن باغ های سبز و سرخ فر یب داده به اریکه قدرت غیر قانونی نشسته هستی کدام روز صدای خود را برعلیه بی عدالتی ها وزیر پا نمودن قانون توسط دولت مداران کشیده اید در حالیکه به همه هراتیان معلوم است که با دزدان حرفه ئی سر جوال را گرفته ئی و به فکر پرکردن جوال هستی توکه از دل مردم اطراف که یک لقمه نان را به چه مشکلات پیدا مینمایند چه خبر داری ایا توروزی به قرآ وقصبات دوردست ولسوالیهای هرات سفر نموده ئی نخیر تو نباید صدای خودرا بلند کنی .....

>>>   او میگوید کامران علیزائی :رابین هود هرات است

>>>   درجواب برادر که س‌وال کردن باید بگویم
بلاتشبیه.... زرد برادر شغال است
ارگانهای قضای بدترازعلیزائی است
اما آقای علزائ قدرت مداری می کند درحالیک شورای ولایتی
یک نهاد ملکی وغیرنظامی است
زیبنده نیست بشٱن رئیس شورای ولایتی که
اینگونه رفتارکند
هاشمی

>>>   عجب زمانه شده شاه دزد به دزد میگوید دزدی نکن. دزدی کار خوب نیست.
جناب مجیدی یک بارسردرگریبان خود بینداز رشوت های که به مامورین گمرک تورغندی و اسلام قلعه و گمرک هرات میدادی از یاد برده ئی . اگر وجدان داشته باشی باید خجالت بکشی و احساس شرم نمائی.
سرمایه خودت تمامآ حرام و دزدی و خیانت است. حالا خود را قانون مدار حامی قانون میدانی . کارها و کمیشن کاری های که در کابل انجام میدهی آیا خدمت حساب میشود یا خیانت. شرم کن .
هراتی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است