28 اسد روز حماسه آفرین در تاریخ سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۱    ۱۳۹۵/۵/۲۸ کد خبر: 119738 منبع: پرینت

نود وهفت سال قبل در چنین روزی مردم سلحشور و شجاع افغانستان بعد از سه جنگ بنیادین وسرنوشت ساز ، به استعمار چندین ساله بریتانیای کبیر خاتمه بخشیدند و در وجود رهبر جوان وشجاع افغان ،امان الله خان غازی استقلال کشور شان را اعلام و به عنوان یک کشور مستقل و با هویت درکنار سایر ملل جهان قرار گرفتند.

افغانها با کسب استقلال سیاسی جهان، وارد فصل تازه از زندگی نوین در تاریخ معاصر کشور شان گردیدند و ثابت ساختند که افغانها تسلیم زور نمی شوند و از حق خود ارادیت شان کوتاه نمی آیند . افغانها نودوهفت سال قبل با کسب استقلال، نه تنها هویت و اصالت خود را ثابت ساختند بل برای کشور های دیگر منطقه نیز برای آزادی خواهی واستقلال طلبی یک انگیزه و یک الگو شدند . بسا فعالیت ها و برنامه های استقلال طلبانه این کشورها در افغانستان شکل گرفت وتطبیق شد.

کسب استقلال برای افغانها یک تحول آنی وتصادفی نبود. استقلال محصول خون بهای هزاران فرزند رشید این کشوراست که سالها تلاش ومبارزه کردند، هستی وزندگی شان را فدای مبارزات حق طلبانه شان در راستای تامین اهداف ملی ومیهنی نمودند. زیرا آنها را عقیده براین بود که نبود استقلال سیاسی، کشور به یک پیکر اسیر شده میماند که با بحران، عزت و هویت مواجه است.

نیاکان ما رشادت کردند، قربانی دادند و هزاران فرزند این کشور در بستر خاک آرام گرفت تا ما امروز مالک کشوری بنام افغانستان هستیم.
آنچه نودوهفت سال قبل اتفاق افتاد الگوی شد تا مردم ما آن را فراموش نکنند. چنانچه بعد از تجاوز ارتش سرخ نیز مردم افغانستان با الهام از مبارزات آزادی خواهانه نیاکان شان جنگی تحمیلی دیگری را سپری کردند وباز هم بعد از یک آزمون سخت ودشوار ابر قدرت دیگری را به زانو در آوردند و به زمامداران شوروی سابق تفهیم کردند که تسلط برخاک افغانها وسیطره جویی علیه مردم این کشور چون امپراطوری انگلیس جز زوال راه دیگری ندارد.

با تاسف موقعیت استراتیژی افغانستان، ذخایر عظیم طبیعی درکشور و ویژگی های دیگر باعث گردید تا چشم طمع بیرونی نسبت به این کشور کوتاه نگردد و هنوز هم چهره ها و حلقات مغرض، ماجراجو وسیطره طلب در تلاش اند تا خود را حاکم سرنوشت این مردم سازند مگر مقاومت شجاعانه افغانها در برابر یک پروژه بیرونی که به نام طالب بر مردم ما تحمیل گردید بار دیگر ثابت ساخت که بازی کردن با سرنوشت افغانها بازی کردن با آتش است که نباید خود را در منجلاب آن گرفتار کرد وحالا هم، مشکلات که افغانها با آن دست وپنجه نرم میکنند منشای در بیرون دارد وحلقه های زشت وپلید ومنفور در بیرون از افغانستان همچنان تلاش دارند تا پروژه های استعماری چون طالب وداعش را در چوکات یک بازی بزرگ که تروریزم حربه ووسیله آن است بر مردم این کشور تحمیل نماید.

راه اندازی چنین بازی ها، باز هم افغانها را بر حرکت وجنبش وا می دارد وبرای آنها لازمی است که مبارزات نیاکان شان را الگو قرار دهند وبرای حفظ ارزش های ملی ومیهنی به پا خیزند ودر پناۀ وحدت ملی برای حفظ هویت کشور شان عمل کنند .
به امید افغانستان آزاد ,آباد وسربلند

بشیر حنیف


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است