در یک جدال تیمی، بند مانده ایم
پیشنهاد من به دو رهبر این است که بیشتر روی منافع ملی فکر کنند و بحث تیمی خود را به یک چالش بسیار بزرگ در فراراه وضعیت نابسامان اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی افغانستان قرار ندهند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۵/۵/۲۸ کد خبر: 119732 منبع: پرینت

ریاست جمهوری متن توافقنامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی را بررسی می کند. تا واضح شود که اگر پس از دو سال لویه جرگه برگزار نشود این حکومت به عمر خود ادامه دهد یا نه؟ از جانب دیگر وزارت خارجه آمریکا به حکومت گفته است به شرطی از حکومت حمایت می کنیم که رهبران به اختلافات خود پایان دهند.

عزیز رفیعی، فعال جامعه مدنی در برنامه «نگرش» گفت: متاسفانه ما در یک جدال تیمی بند مانده ایم که هیچ مشکلی از مشکلات افغانستان را نمی تواند حل کند. در همین لحظه یکی از بزرگترین مشکلات بحث امنیت و اقتصاد و انکشاف و توسعه افغانستان و بحث کمک های منطقه ای و جهانی برای افغانستان است. بحث مشکلات و فشارهایی است که متاسفانه بر افغانستان تحمیل می شود و بسیار جدی تر از بحث چگونگی قدرت و تقسیم قدرت و یا یکه تازی و یا پس زدن و پیشی گرفتن و این حرف ها است.

وی، ادامه داد: جنجال اساسی که در افغانستان وجود دارد این است که ما فکر ملی و تفکر ملی را نتوانستیم در افغانستان شکل دهیم. همیشه تفکرات در افغانستان تیمی، قومی و قبیله ای بوده و وابسته به گروه های خاص بوده است. حلقاتی که هنوز به این شکل می اندیشند زیاد هستند و متاسفانه این افرادهم اطراف رییس جمهور و هم اطراف رییس اجرایی را پر کرده اند که اختلافات میان رهبران را دامن می زنند.

رفیعی، معتقد است اختلافات میان رهبران به اتفاقات جبران ناپذیری می انجامد و گفت: متاسفانه در کشور ما تابحال مشکلات فراوانی اتفاق افتاده است ، رویدادهای بزرگی رخ داده است و در این رویدادها افراد زیادی کشته شده اند و در آخر هم گفته شده است که این اتفاق یک سوء تفاهم بوده است اما باید گفت که سیاستمدارن ما بر اساس پروتکل و قانون باید کار کنند و اگر این رویدادها رخ دهد بر اساس قانون باید با آنها قضاوت شود. با ادامه اختلافات رهبران و کارهایی که می کنند اتفاقات بعدی خوب نخواهد بود وبعد از آن حق نخواهند داشت که بگویند سوء تفاهم رخ داده است.

این فعال مدنی، بابیان اینکه در حال حاضر، جنگ از ما روزانه در حدود صد نفر قربانی می گیرد، افزود: چرا رهبران سیاسی ما مسوولانه نسبت به این قضیه فکر نمی کنند؟ چرا مسوولان سیاسی نسبت به مسایل بسیار عمده و اساسی ملی افغانستان فکر نمی کنند بلکه بخاطر منافع تیمی خود فکر می کنند؟ آیا شخصیت ها و افراد تیم های آنان اینقدر اهمیت دارد که مردم اهمیت ندارند؟ این سوالی است که رهبران دو تیم در حکومت باید به آن پاسخ بگویند. آیا آنها پس از گذراندن بحران انتخابات نامشروع، که به تفاهم سیاسی رسیدند، می خواهند این مشروعیت نامشروع خود رانامشروع تر بسازند؟ یا واقعا می خواهند برای آینده افغانستان فکر کنند؟

وی، تفاهم میان دو رهبر را عمل کردن به توافقنامه سیاسی دانسته و گفت: راهی که برای رسیدن به تفاهم میان دو رهبر وجود دارد به توافقنامه وصل است. این مهم است که در توافقنامه چه چیزی نوشته شده است. در حال حاضر دشمنان افغانستان در کمین هستند که چگونه می توانند از این اختلافات به نفع خود استفاده کنند. ما در حال نزدیک شدن و رفتن به کنفرانس بروکسل هستیم و هر نوع تعمدی از طرف این دو تیم سبب خواهد شد که ما یک امکان حمایتی قوی جامعه جهانی را از دست دهیم.

رفیعی، فساد در دوتیم را عمل اختلافات دانسته وافزود: متاسفانه در هر دو تیم افراد فاسدی وجود دارند که اختلافات را به نفع خود می دانند. هم در تیم عبدالله و هم در تیم اشرف غنی افرادی وجود دارند که در حکومت گذشته سهم داشتند، در پروژه های بسیار بزرگ سهم داشتند و در بخش فساد آلوده بوده اند و هم اکنون نیز آلوده هستند. بنابراین نمی توانیم قضاوت کنیم که کدام تیم دارای مفسد بیشتری است. این قضیه بخاطر این است که تعریفی از منافع ملی افغانستان نداریم. تمامیت ارضی افغانستان در خطر است و هیچ کسی توجه به مسایل اساسی ندارد و هیچ کسی به منافع ملی افغانستان نمی اندیشد و بحث ها خلاصه به منافع شخصی و گروهی و قومی می شود. مسوولان در بحث مبارزه با فساد هم آسیب پذیرترین ها و بی پناه ترین ها را می کشند. یعنی در یک فساد بسیار گسترده یک نفر بی پناه قربانی می شود و دیگران برائت حاصل می کنند.

وی، در پایان گفت: پیشنهاد من به دو رهبر افغانستان این است که بیشتر روی منافع ملی و اولیای افغانستان فکر کنند و بحث تیمی خود را به یک چالش بسیار بزرگ در فراراه وضعیت نابسامان اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی افغانستان قرار ندهند و برای افغانستان فکر کنند. در این شرایط بسیار بحرانی افغانستان ضرورت داریم همدیگر را بپذیریم و به همدیگر فرصت مانور و کار را به صورت مساوی بدهیم. هیچ کس در افغانستان نمی تواند حتی ضعیف ترین ها و بی پناه ترین های افغانستان را حذف کند. ما باید اساس یک تفکر ملی را در افغانستان پایه گذاری کنیم. این دو رهبر مکل و متمم مشروعیت نظام هستند و هیچ کدام نمی تواند یکی دیگر را حذف کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رفیعی گرانقدر: کاش این دو رهبر و پیروان آغشته به فساد شان تحلیل های عالمانه شما را بخوانند و برای لحظه ای یه حال مردم رنجیدیده افغانستان بیاندیشند. کسانی که در ظرف 15 سال گذشته زندگی 70 نسل آینده خود را تضمین کرده اند و حالا هم مشکلی ندارند به دیگران نوبت دهند اگر آسیاب از پدر شان هم باشد به نوبت است.
ح- ا غزنی

>>>   رفیعی خان! مینویسند:
"هیچ کس در افغانستان نمی تواند حتی ضعیف ترین ها و بی پناه ترین های افغانستان را حذف کند. ما باید اساس یک تفکر ملی را در افغانستان پایه گذاری کنیم. این دو رهبر مکل و متمم مشروعیت نظام هستند و هیچ کدام نمی تواند یکی دیگر را حذف کند."
رفیعی صاحب !
دوره چند سال قبل گذشت که در سر مردم میخ زدن کار عادی بود!!!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است