عبدالله سرخورده و غنی قدرت طلب
سرخوردگی عبدالله و انتقاد مکرر و تند وی از هفته گذشته بحران طولانی مدت افغانستان را وارد مرحله جدیدی کرد، دولتی که تنها نامش وحدت اما در اصل صحنه است برای کشمکش ارگ و سپیدار 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۰    ۱۳۹۵/۵/۲۸ کد خبر: 119715 منبع: پرینت

عصر روز چهارشنبه اشرف غنی رییس جمهور کشور، عبدالله رییس اجرایی را به حضور پذیرفت و پس از چانه زنی های بسیار برایش وقت ملاقات داده و با وی به گفتگو نشست.
در این نشست در معیت رییس جمهور، معاون دوم وی سرور دانش حضور داشت و از جانب عبدالله معاون اول وی محمدخان شرکت کرده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، این کشمش زمانی قوت گرفت که متحدان کلیدی رییس اجراییه تهدید به عدم حمایت از حکومت کردند، مگر اینکه در چند هفته مانده با اتمام موافقت نامه رییس جمهور به درخواست ها رسیدگی کند، توافق نامه ای که با پادرمانی جان کری، وزیر خارجه امریکا جنجال های انتخابات سال 2014 را پایان داد و عبدالله با اکراه نقش ثانویه را پذیرفت.

پایان گرفتن توافقنامه سیاسی، حامیان عبدالله را به تکاپو واداشت و اعلام کرده اند که رییس اجرایی دیگر به حاشیه رانده شدن توسط رییس جمهور را تحمل نمی کند.

پس از لغو دیدار روسای وحدت ملی توسط رییس جمهور، رییس اجرایی در واکنش به این عمل با تاکید بر حرف های گذشته خود مبنی بر نادیده گرفته شدن از سوی غنی، دیدار های گسترده ای با هم پیمانان انتخاباتی خود داشت.

هر چند انتظار می رفت که پس از گذشت دو سال از انتخابات، انزوا و به حاشیه رفتن عبدالله در سیاست، حامیان انتخاباتی اش از وی حمایت نکنند اما بار دیگر در حمایت از وی انحصار طلبی رییس جمهور در قدرت را نقد کردند.

امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی که اکنون رییس روند سبز افغانستان است در گفتگو با اسوشتیدپرس با بیان اینکه متحدان عبدالله روی خواسته های خود ایستاده اند، گفت: ما به دنبال اصلاحات فراگیر هستیم، رییس جمهور با تحکیم قدرت شخصی خود، رییس اجرایی را به حاشیه رانده است.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی عبدالله نیز تاکید بر بی تفاوتی رییس جمهور نسبت به رییس اجرایی، هشدار داد که خروج عبدالله از سیاست پیامدهای بدی برای افغانستان دارد.

این در حالی است که عبدالله از حمایت حامیان جنگ سالاری چون اسماعیل خان، والی پیشین ولایت هرات، عطا محمد نور، والی بلخ و دیگر افرادی برخوردا است که نیروها را علیه تهاجم شوروی و پنج سال حاکمیت طالبان رهبری کردند که بسیاری از آنان اعضای حزب سیاسی جمعیت اسلامی می باشند.

تعدادی از حامیان وی شورای حراست و ثبات افغانستان حزب مخالف سیاسی حکومت را به رهبری عبدالرب رسول سیاف تشکیل دادند که خواهان اصلاحات انتخاباتی و بهبود اقتصاد و امنیت است.

در همین راستا کابل پس از تنش های میان رهبران وحدت ملی در انتظار مخالفان حکومت بودند، هر چند کرزی منتقد همیشگی رییس جمهور و وحدت ملی اتهامات مبنی بر تضعیف حکومت غنی را رد کرده است اما همواره در سخنانش وی را مورد انتقاد قرار می دهد.

اشرف غنی با تفکر ناجی بودن برای افغانستان و در تلاش برای پایداری اقتدار پپشتون ها در سیاست با استراتژی به حاشیه راندن عبدالله و به دنبال جلب حمایت غرب است.

اگر به انتخابات ریاست جمهوری 2014 و عملکرد غنی پس از ریاست جمهوری نگاهی بیندازیم دیگر نمی توان وی را برنده پاک انتخاباتی دانست و حتی جان کری، میانجی موافقت نامه سیاسی وحدت ملی گفته است: "اگر رای های جعلی از مجموع آرا کم می شد، نتیجه به طور قبل توجهی به نفع عبدالله تغییر می کرد".

هرچند با وجود عملکرد ضعیف عبدالله در سیاست، نمی توان وی را فرد مناسب برای سیاست دانست و همواره طی 16 سال گذشته جای یک سیاستمدار و دولتمردی با اقتدار و دور اندیش در افغانستان خالی بوده است.

در این میان نقش امریکا به عنوان حامی حکومت وحدت ملی در سامان دادن به اختلافات رییس جمهور و رییس اجرایی پررنگ است، امریکایی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نقش میانجی گری را به عهده داشت و دلیل برپایی حکومت وحدت ملی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پی حل اختلافات این دو تن درآمد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سخنان رییس اجرایی را درباره رییس جمهور افغانستان شنیدیم و باور داریم که هنوز هم این دو تن می توانند اختلافات شان را حل کنند، غنی و عبدالله را به ادامه همکاری در کنار هم تشویق کرد.

بر اساس توافق نامه انتخاباتی قرار بود حکومت وحدت ملی، تعدادی اصلاحات انتخاباتی و سیاسی از جمله سازماندهی انتخابات پارلمانی و برگزاری لویه جرگه را تا ماه سپتامبر ۲۰۱۶ عملی کند، اما با نزدیک شدن به پایان مدت و عملی نشدن این توافق نامه، افغانستان میدان تنش سیاسی رهبران وحدت ملی شد و تاکنون نتوانستند زمانی برای گفتگوی رودرو و حل اختلافات داشته باشند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کشــــــور هایئیکه می خواهند درافغانستان صلح برقرار گردد باید تعداد چوکی های وزارت خانه هارا به پنجـصــد وزارت افـــــزایش دهنـــد وآن کشورها بودجه ومصارف آنرا بپردازند تا همه دزد هــای کرزی صاحب و دزد هــــای زئیس اجرائیه دران چوکی ها تعییــن گـردند وهمراه با یک شـرط که از اختلاس دزدی غصب رشوت ممانعت صورت نگیرد دران وقت وضع امنیتی بهتر وجنجال ها کمتر میشود
ر

>>>   اخطار حضرت صاحب نتیجه داد فهمیدند که حضرت صاحب شوخی نمیکند چیزیکه گفت عملی میکند

>>>   تشکر از افغان پیپر که مانند پرنتــر فـــــورت مطلب را چاپ میکنند

>>>   غــنـی نام دارد ولی مفلس است

>>>   داکتر عبداله فقط توانسته امنیت پنجشیر را بگیرد و بس پشتونها همگیشان درچور وچپاو نقش دارند واز قوم تاجک فقط پجنشیریها خوب
نفع کردند ازهزاره ها هم فقط چندتا رهبرانشان خوب چپاول کردند وحالا
باید برای حفظ چپاول های ملیاردی خود.خودرا به آب وآتش بزنند و از
آنها محافظت کنند.اما باید بدانند که باد آورده را باد خواهد برد.
ع م

>>>   دولت غنی دولت ناسیونالیسم ترین و فاشیست ترین دولت است، غنی اگر چه مأمور سیاه آمریکاه می باشد، به نفاق و تفرقه گرایی در افغانستان مآمور شده است و قانون استعماری«فَرِّق تَسُد» یعنی تفرقه‌انداز و آقایی کن، یا قاعده «فَرِّق تَحطِم» یعنی تفرقه انداز تا ویران کنی، برای نقشه‌های شوم خود عملی ‌ می سازد.لذا مردم افغانستان از ریش سفیدان افغانستان و از مجاهدین افغاستان تقاضا دارند که گام پیش گذاشته مردم را ازچنگ اینها نجات دهند. تا به کی افغانستان جنگ و خون ریزی باشد مردم از چنین دولتهای فاشیست نا امید شده است.
فرید

>>>   فرید :
کسانیکه تو ازانها توقـــــع نجات داری شباهت به قصه گوسفندی است که از گـــــــــرگ به قصاب پناه بــــــرد

>>>   مسولین کشور از ناامنی نفع می برند، لذا نمی خواهند چنین نفع را از دست بدهند. درگیری و خشونت کشتار و ویرانی برای غنی و عبدالله که بیکار نماند نفع است مردم کم کم آگاه خواهند شد، اینها برای ملت هیچ کاری نکرده اند نمی کنند. چون منفعت های شخصی شان در خطر می افتد.
فرهاد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است