آتن 2004 تا ریو 2016
از افتخار تا ناکامی المپیکی
وجود دو رییس در کمیته ملی المپیک اوضاع را چنان آشفته کرده است که ورزشکاران بدون مربی و حمایت این کمیته، روانه بازیهای المپیک ریو شده اند که با وجود این شرایط کسب موفقیت دور از انتظار است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۵/۵/۲۶ کد خبر: 119616 منبع: پرینت

اولین مدال و برافراشته شدن پرچم افغانستان در المپیک 2008 نگاه جهان را از جنگ و آوارگی مردم افغانستان به افتخار تغییر داد و شوق و امید را در دل مردم کاشت اما بازی های سیاسی ورزش را نیز از اوج به سقوط کشاند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پس از سقوط طالبان و روی کارآمدن حکومت جدید در افغانستان، حضور تیم ورزشی کشور در المپیک 2004 آتن، ایستادن و کف زدن حضار به افتخار این تیم، المپیک به خانه های مردم آمد.

افتخارات ورزش از المپیک 2008 پکن با نخستین مدال تاریخی افغانستان توسط روح الله نیکپا در رشته تکواندو آغاز شد و برای نخستین بار پرچم افغانستان به اهتراز درآمد.

مدال برنز نیکپا نشان دهنده استعداد و ظرفیت موجود در افغانستان است که با وجود سال ها جنگ و ناامنی برای افغانستان افتخار آفرین بودند و امید را در دل مردم به وجود آوردند.

المپیک 2012 لندن نیز شاهد حضور ورزشکاران افغانستان در 4 رشته تکواندو، جودو، مشت زنی و دو میدانی با 6 نماینده بود که مدال برنز روح الله نیکپا و درخشش نثار احمد بهاوی در رشته تکواندو انتظارات را بالا برد.

در المپیک ریو ۲۰۱۶ افغانستان نتوانست در هیچ رشته‌ای، جواز رسمی مسابقات را کسب کند و سه نماینده‌ی کشور در این المپیک با کسب کارت سفید و افتخاری کمیته بین‌المللی المپیک جواز حضور در این رقابت ها به دست آورد‌ند که هیچ یک نتوانستند مدالی کسب کنند.

این در حالی است که ورزشکارانی که در المپیک های گذشته با وجود کمترین امکانات و ناامنی کشور پس از سقوط طالبان و زمانی که کمترین توجه دولت و مردم به ورزش افغانستان بود، حضوری قدرتمند با کسب مدال داشتند چگونه در چهارمین حضور در المپیک با کمترین شرکت کننده و بدون هیچ دستاوردی به کشور بازگشتند؟

پاسخ این سوالات را باید در نحوه مدیریت ورزش کشور جستجو کرد که با وجود تمامی سرمایه های ورزشی افغانستان به دنبال پست و ایجاد تفرقه هستند و وضعیت ورزشکاران آخرین اولویت آنان می باشند.

یکی از بزرگترین مشکلات ورزش افغانستان اختلافات میان قدرت های ورزشی کشور است که باعث شد ورزش طی 4 سال تا شروع المپیک ریو از حرکت و پیشرفت باز بماند و تنها شاهد حضور سه ورزشکار در این رقابت ها باشیم.

وجود دو رییس در کمیته ملی المپیک اوضاع را چنان آشفته کرده است که ورزشکاران بدون مربی و حمایت این کمیته، روانه بازیهای المپیک ریو شده اند که با وجود این شرایط کسب موفقیت دور از انتظار است.

این اختلافت بیشترین آسیب را به ورزشکارانی رساند که با کمترین امکانات و فضای مناسب ورزش و حتی در مهاجرت و بدون پشتوانه تلاش می کنند که در رقابت های ورزشی افتخار آفرین باشد تا جهان مردم افغانستان را فقط با جنگ به یاد نیاورند.

مردم افغانستان نیازمند امید هستند و ورزش این قابلیت را دارد که با پیشرفت و موفقیت، فضایی باشد تا جوانان افغانستان به دور از خشونت و مواد مخدر بتوانند سالم زندگی کنند و از فشارهای زندگی در ناامنی بکاهند.

اینبار اکنون نه بردوش رییس جمهور و مسوولان ورزشی کشور است، بلکه بر دوش جوانانی است که می خواهند تاریخ ساز باشند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روح الله نیکپا در ایران تمرین میکرد و در بین برادران تکوانداوکار ایرانی اش پیشرفت کرد و مربیانش هم ایرانی بودند ..
فعلا راه پیشرفت ورزشی و تحصیلی برای مهاجرین بیش از مواطنین است و این به خاطر بی لیاقتی و تبعیض حاکمان ظالم قوم پرست میباشد که فقط قوم خود را به ورزش قهرمانی راه میدهند.
حق گو

>>>   عزیزان ، همه کشور ها که از جمله 245 کشور دردنیا هستند ، همه برای سر بلندی وطن شان از دل و جان کوشا در راه بدست آوردن هر چیز کوشش می کند اما ؟؟؟ کشور افغانستان از دل . جان برای بدست آوردن قدرت و پول و غارت گیری و کشتن و خون هموطن خویش را ریختن کوشا هستند ، مدال ، شان ، افتخار ، شهامت ، یایمردی ، و... اصلا معنی ندارد مدال چیست ؟؟؟ حالا که بودجه هم در تخصیص دولت داشتند همه را برای رفتن به مهمانی شب جمعه دوبی به جیب عرب های مفت خوار ریختند /

>>>   برادران عزیز ورزش کشور که در سال های 2004 الی 2012 بیشرفت خوبی داشت یک عده زمام داران قوم پرست چون این افتخارات به اقوام دیگر تعلق داشت و افتخار ایشان صرف جنگ و آدم کشی بود با سیاست های غلت شان آن را به سقوط مواجه کردند
با احترام کابلی

>>>   با شناخت که من از بعضی اعضای المپیک دارم عده از آنها با واسته و چاپلوسی به مقام های خوبی رسیده و با خیانت های یکه در این رشته داشته اند سد راه بیشرفت بعضی رشته های ورزشی شده اند مانند رشته ولیبال که در رس اش داکتر یونس وردک قرار دارد که با وجود مصرفیت در جند جای دیگر رئیس این رشته ور زشی هم بوده است و از زمانیکه این شخص در رس این رشته قرار گرفته است ما شاید هیچ دست آورد در این رشته نبودیم و پول های هتگفتیکه از اتصالات و دریگر دونر ها برای رشد ورزش والیبال گرفت به جیب خود زد این شخص چون کار کرد خیلی خراب داشت چند بیش از وظیفه اش از وزارت مالیه بر کنار گردید
با احترام کابلی از کابل

>>>   مملكتي كه دو رئيس جمهور داشته باشد جرا دو رءيس برأي ورزش كاران نداشته باشد

>>>   خداوند میفرماید اگر دو خدا در جهان حاکم می بود تباهی وفساد دنیا را فرا می گرفت دوپادشاه دوریس و دو ریس ‌جمهور در یک سر ز مین نمی گنجد

>>>   رئیس مفتی های وهابی عربتسان سعودی با انتشار فتوای جدیدی مسابقات المپیک را حرام اعلام کرده و ورزشکاران شرکت کننده در آن را نیز تکفیری کرد.
شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ مفتی کل عربستان سعودی در این فتوا شرکت کردن عربستان در بازی های المپیک را محکوم کرده و ورزشکاران آن کافر دانسته است. آل الشیخ، رئیس کمیته علمای ارشد سعودی در یک خطابه که در وبسایت خود آن را منتشر کرده بود، مشارکت عربستان سعودی در بازی های المپیک را محکوم کرد. مفتی اعظم سعودی گفت که باید مراقب نقشه های لیبرال ها برای غوطه ور کردن جوانان در گرداب های فاسد اخلاقی باشیم. او افزود که بازی های المپیک یک بدعت کافرانه است که همه باید از آن بپرهیزند تا وجهه اسلامی عربستان در جهان حفظ شود.

>>>   مفتی ارشد سعودی:المپیک حرام است!+سند
سند آن در سایت ها موجود است در گوگل سرچ کنید

>>>   روح الله نیکپا در ایران پرورش یافت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است