فاصله حکومت و مردم، دلیل ناامنی های کشور
بعد از سقوط قندوز، برنامه ای که باید برای پاکسازی ولایت قندوز و اطراف قندوز گرفته می شد در دست گرفته نشد، به همین دلیل است که بازهم قندوز با خطر مواجه شد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۲    ۱۳۹۵/۵/۲۶ کد خبر: 119595 منبع: پرینت

مقام های محلی ولایت قندوز، در شمال شرق کشور اعلام کردند که حمله افراد گروه طالبان به ولسوالی امام صاحب قندوز دفع و به گروه طالبان تلفات سنگینی وارد شده است. گروه طالبان روز جمعه حملات تهاجمی را از چند جهت به قصد تصرف این ولسوالی آغاز کرده بودند که درگیری میان نیروهای امنیتی کشور به شورشیان تا نیمه های شب گذشته ادامه داشته است. وی افزود که در این نبردها سی و سه تن از نیروهای شورشی کشته شدند که دو فرمانده گروه طالبان نیز در میان کشته شدگان بوده اند. چرا قندوز بعد از این همه درگیری هنوز توسط حکومت سرو سامان نگرفته و عملیات جدی برای پاکسازی طالبان انجام نمی شود؟

زلمی وردک، آگاه مسایل نظامی گفت: بعد از سقوط قندوز، برنامه ای که باید برای پاکسازی ولایت قندوز و اطراف قندوز گرفته می شد در دست گرفته نشد، به همین دلیل است که بازهم قندوز با خطر مواجه شد. حتی چندی قبل قبل از طریق رسانه ها شنیدیم که تقریبا در حدود یک کیلومتری شهر مخالفان دولت نفوذ پیدا کرده اند.

وی، در خصوص ناامنی های داخل افغانستان بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از ولایت های افغانستان جنگ است و برای هر کدام از این مناطق جنگ زده نیروهای امنیتی زیادی هم لازم داریم. حکومت در گرفتن تدابیر برای این اوضاع ضعیف است چرا که حاکمیت قانون در داخل افغانستان ضعیف می باشد. به این خاطر مردم از حکومت فاصله گرفته اند. تازمانی که مردم فاصله را با حکومت کم نسازند، نمی توانیم امنیت را تامین کنیم چرا که ما فقط سیصد و پنجاه هزار نیروی امنیتی داریم و این تعداد برای این جنگ پهناور پاسخگو نمی باشد.

وردک، با بیان اینکه خطرناک ترین مساله ای که در افغانستان است، فاصله میان حکومت و مردم است، افزود: اگر این فاصله میان مردم و حکومت نزدیک تر می بود و ملت منسجم و بسیج می بودند این بیست و دو ولایت از افغانستان در آتش جنگ نمی سوخت. متاسفانه افراد حکومت در طول این چهارده سال، مصروف پر کردن جیب های خود و مصروف و مشغول گرفتن چوکی و قدرت بوده اند و هیچ به فکر هماهنگی و بودن با ملت نبوده اند. بنابراین این کارها باعث شد تا خود به خود زمینه برای ناامن شدن افغانستان فراهم شود.

این آگاه نظامی، در خصوص حل مساله قندوز اظهار کرد: اگر حکومت می خواهد که قندوز دوباره دچار مشکلات نشود، باید تدابیر جدی را پیش رو بگیرد، به ملت مراجعه شود و از آنها کمک گرفته شود. وگرنه همچنان قربانی می دهیم. آن هم قربانی دادنی که هیچ حاصلی هم ندارد.

وی، در پایان گفت: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که در داخل حکومت فکر واحدی وجود ندارد. برخی از اعضای حکومت طرفدار طالبان هستند و به آنها کمک می کنند و برخی نیز احساسی خنثی نسبت به آنان دارند و تعداد اندکی آنها را دشمن می شمارند. با این وجود چگونه می توانیم مبارزه ای جدی و واقعی نه تنها در قندوز بلکه در جاهای دیگر افغانستان داشته باشیم و کشور را از این ناامنی دامن گیر نجات دهیم؟

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است