گزارشی در مورد پروژه های مناطق مركزی افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۵/۵/۲۵ کد خبر: 119558 منبع: پرینت

بنا به هدايات و تاكيدهای رييس جمهور کشور و حمايت و پشتيباني ايشان، وزارت فوايد عامه پلان های گسترده و پروژه های كلان انكشافی در مناطق مركزی افغانستان جهت خارج كردن اين مناطق از زندان جغرافيايی تحت كار دارد كه در زير آخرين وضعيت اين پروژه ها خدمت مردم شريف افغانستان، به اساس تقاضاهاي هر روزه مردم اين مناطق، گزارش می شود:

1. سرك دره صوف_يكاولنگ: طول اين سرك 180 كيلومتر می باشد و بخش دوم دهليز شمال به جنوب بوده و از طرف بانك انكشاف آسيايي تمويل مي گردد. قرارداد ديزاين اين پروژه ارزيابي شده و جهت تاييد دونر پروژه فرستاده شده است. بزودی قرارداد ديزاين پروژه امضا و كار ديزاين آن آغاز خواهد شد. همچنين براي اعمار ساختمان پروژه و براي سرعت بخشيدن شروع كار ساختمان، پروسه داوطلبي مقيد با پيشنهاد وزارت فوايد عامه و تاييد دونر پروژه به اداره تداركات ملي ارسال و كميسيون تداركات ملي آن را منظور نمود. اين پروسه در طي مدت حدود يكماه تكميل و قرارداد براي منظوري نهايي به كميسيون عالي تداركات ملي فرستاده و انشاالله كار پروژه رسما پس از آن آغاز خواهد شد.

2. مطالعات امكان سنجي و ديزاين سرك يكاولنگ_قندهار: اين سرك به طول 550 كيلومتر بوده و بخش سوم دهليز شمال به جنوب مي باشد. اسناد تداركاتي جهت اعلان داوطللبي آماده و به دونر ( بانك انكشاف آسيايي) فرستاده شده است كه پس از تاييد دونر رسما كارهاي تداركاتي آن شروع مي شود.

3. سرك دوشي_باميان: اين سرك به طول 152 كيلومتر مي باشد و بانك جهاني بودجه اجراي آن را تقبل نموده است. اين پروژه به 6 بخش تقسيم شده است. سروي، ديزاين و پروسه استملاك بخش اول تكميل شده، پروژه قبلا به اعلان داوطلبي سپرده شده بود و فعلا تحت ارزيابي مي باشد. به زودي ارزيابي اين بخش نهايي و جهت منظوري به اداره تداركات ملي فرستاده و كار آن امسال رسما آغاز خواهد شد. در بخش دوم و ششم، سروي و ديزاين، بالاي 90 درصد تكميل، پروسه استملاك هر دو بخش تكميل شده و در كمتر از دو ماه آينده اين دو بخش نيز به اعلان سپرده خواهد شد.

4. سرك گردن ديوال: بخش اول به طول 40 كيلومتر سه سال پيش قرارداد شده بود و فعلا كار جريان دارد. بخش دوم به طول 60 كيلومتر حدود يكماه پيش قراردادش امضا گرديد و بزودی رسما شروع كار آن با حضور مقامات عاليه حكومت افتتاح خواهد گرديد.

5. سرك ميدان_باميان: قسمت دوم سرك ميدان شهر باميان از كوتل اوني الي شهر باميان، به طول 82 كيلومتر در ختم ماه اسد تكميل و رسما مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

6. سرك نيلي_ورس_پنجاب: سرك از نيلي مركز ولايت دايكندي الي ولسوالي پنجاب در ولايت باميان به طول 160 كيلومتر مي باشد. سرك از مركز نيلي الي كوتل قناغ فعلا به صورت درجه 2 تحت كار مي باشد. خوشبختانه به اثر توجه و حمايت رياست محترم جمهوري، مذاكرات جدي با بانك جهاني از سوي وزارت فوايد عامه انجام شد و بانك جهاني موافقت كرده است تمام اين مسير به صورت اساسي آسفالت گردد. كار آسفالت سرك از مركز نيلي امسال آغاز و تا 3 سال ديگر تمام مسير آسفالت خواهد گرديد.

7. سرك قره باغ جاغوري: اين سرك سه مرتبه قبلا به اعلان داده شده بود و متاسفانه شركت هاي واجد شرايط اشتراك نكردند. در بار چهارم اعلان، تعدادي از شركت ها اشتراك كرده اند كه فعلا تحت ارزيابي مي باشد و پس از تكميل ارزيابي جهت منظوري به اداره تداركات ملي فرستاده خواهد شد.

8. سرك جلريز_سنگلاخ: قرارداد اين سرك به طول 20 كيلومتر 2 ماه قبل امضا و فعلا كار آن آغاز شده است.

9. سرك اسپيلان_ميرامور: اين سرك به طول 20 كيلومتر بوده، سروي و ديزاين 13 كيلومتر آن تكميل و تحت اعلان تداركاتي مي باشد. متباقي مسير تحت ديزاين است.

10. سرك هاي داخل شهر نيلي: اين سرك به طول حدود 10 كيلومتر يكبار دو ماه قبل به اعلان داده شده بود، ولي متاسفانه كمپني شركت كننده واجد شرايط نبود. اين پروژه اين هفته به اعلان مجدد سپرده شده و اميدوار هستيم امسال بتوانيم كار عملي آن را آغاز نماييم.

محمود بلیغ


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   منــــــاطــــــق مـــرکــــــزی یعنی بامیـــان ودایکندی ؟؟

>>>   بله وعده زیاداست خوب است عمل شود.

>>>   اگر راست باشد اقدامات خوبی است البته این نکته را مسئولین باید در نظر داشته باشد که در هنگام بالا گرفتن منازعات بین عبدالله وغنی کلاه دیگری بر سر این مردم نباشد تا از این وعده های پوچ باز مردم ما مورد بهره بر داری سیاست گران همیشه دغل کار قرار گیرد. محمدی از قم

>>>   این ساخت و ساز های سرک های ولایات مرکزی افغانستان واقعیت دارد یا به گونه طنز نوشته شده .بازهم خدا کند که دولت توجه بیشتری به ولایات مرکزی افغانستان از جمله بهسود بامیان جاغوری و دایکندی و شهرستان و میدان و جلریز و سنگلاخ در قسمت باز سازی راه ها و غیره پروژه های زیر بنایی و انکشافی این مناطق توجه جدی بخرج دهد .چون ولایات مرکزی افغانستان دهلیز بسوی شمال و جنوب و غرب است بر علاوه ی که برای مردمان این خطه سهولت راه و کار پیدا میشود ،برای مردمان سایر ولایات از جمله هرات قندهار شمال و خود پایتخت رفت و آمد و اقتصاد اسان میشود.
به امید آبادانی وطن عزیز..

>>>   به امید اینکه محقق و خلیل ازی این کاری های دولت به نفع خود شان سودی نبرند

>>>   آقای بلیغ
عنوان گزارشت بسیار پر طمراق است ولی در عمل چیزی برای گفتن نداری زیرا وزارت فواید عامه به ارزش یک دالر در ولایت غور پروژه ندارد این بی انصافی است که عنوان مطلب ات را نقاط مرکزی به گزاری
محمدامین وکیل
از ولایت غور

>>>   هنوز هم داد می زنند که برای ما کاری نشده است. همۀ شان فقط مظوم نمائی می کنند.

>>>   در عمل نشان بدهید به وعده های توخالی کسی باور ندارد.

>>>   هر زمانیکه اشرف غنی بیک مشکل بزرگ بر میخورد با چنین کار های بی عملی ودور از واقعیت مردم را میفریباند اما وقتیکه مشکلش رفع شده حرف است وعمل نی این چندین بار تجربه شده است اینبار اول نیست وعده های که بروی سوگند بقران در روز حلف وفاداری به مردم وتوافقنامه اش با رقیب انتخاباتی اش که شخصا متعهد و پابند گردیده وامضا کرده کدام یکی ان عملی شده که این وعده هایش عملی گردد وکار های انجام شده از حکومت گذشته را بنام اشرف غنی شمار کرده شده است همین اشخاص طرفدار ان هستند که زمانی متفکر دوم جهان و فیلسوف جهان بیان میکنند وهمین اشخاص هستند که برای ان شخصیت سازی وصادق سازی عدالتخواهانه را بوی نسبت میدهند اما مردم دیگر به چنین حرفهای بی تاثیر و غیر واقعی باورندارند ونمیکنند ازمودن راازمودن کناه است .

>>>   شعار دادن خوب است اگر توام با عمل باشد در خیلی از جاهای کشور قول ابادی داده شده ایا کسی آنها را به چشم دیده؟؟؟؟؟؟؟

>>>   موقع انتخابات واختلافات ازاین شعارها زیاد داده میشود.

>>>   جناب وزیر صاحب گذارش که ارایه دادید موفقیت شمارا در اجرای ان ارزو مندم موفق باشید اما چیزیکه در این جا قابل ذکر است شما از مناطق مرکزی یاد اور شدید ولایت غور رابگمانم از مناطق مر کزی حذف نمودید یا اینکه واسطه ندارند لطف فر موده درباره پلان دست داشته خویش از ولایت غور هم گذارش فرمایید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است