جنگ اشرف غنی و عبدالله بر سرقدرت است
مشکل اساسی میان داکتر عبدالله و اشرف غنی بر سر تقسیم چوکی و قدرت است و هیچ چیز دیگری برای آنها مهم نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۶    ۱۳۹۵/۵/۲۵ کد خبر: 119552 منبع: پرینت

مردم با گذشت دو سال هنوز از وجود اختلافات میان رهبران رهایی پیدا نکردند. دست دشمن تا گردن ما رسیده است اما رهبران ما در مقابل همدیگر در درون کاخ ریاست جمهوری و کاخ ریاست اجرایی موضع گیری می کنند. آیا این رهبران شایستگی مدیریت افغانستان را دارند؟

هیلی ارشاد، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: داکتر عبدالله در جریان انتخابات حدود سه میلیون رای و داکتر اشرف غنی حدود چهار میلیون رای گرفته بودند. این یعنی اینکه وقتی هفت هشت میلیون نفر بر سر دو نفر اعتبار می کنند. پس ما حق نداریم بگوییم که این دو نفر لیاقت و شایستگی رهبری دارند یا نه. چرا که آنها رای مردم را با خود دارند. مردم افغانستان به قیمت زندگی و به قیمت انگشتان خود به آنها رای داده اند.

وی، در خصوص انتظارات مردم از رهبران کشور بیان داشت: مردم افغانستان از آنها نخواسته بودند که صرف داخل ارگ شوند و یگانه کاری که انجام دهند تقسیم پنجاه پنجاه قدرت باشد. آنها با اوضاعی که بوجود آوردند حاکمیت ملی و اراده مردم را نقض کردند و حاکمیت ملی که حق مردم بود راتقسیم کردند. حالا مردم در مقابل تمام این نابسامانی ها سکوت اختیار کرده اند. مردم بخاطر اینکه کشور به بحران نرود حکومت وحدت ملی را پذیرفتند و به رهبران اعتماد کردند. جا داشت که این دو بزرگوار حد خود را می شناختند و با آرامش سیاسی مسایل خود را حل می کردند.

ارشاد، در خصوص مشکلات میان اشرف غنی و عبدالله بیان داشت: حالا هم مشکل اساسی میان داکتر عبدالله و اشرف غنی بر سر تقسیم چوکی و قدرت است و هیچ چیز دیگری برای آنها مهم نیست. نه اوضاع هلمند برای آنها مهم است و نه جنگی که در تمام ولایات است. خون مردم و جوانانی هم که ریخته است به هیچ عنوان اهمیتی برای آنها ندارد. این دو رهبر با تشکیل حکومت وحدت ملی برای یکبار آرای مردم را زیر پا کردند و حالا بار دیگر می خواهند با آرزوهای مردم بازی کنند و به تمام امیدهای مردم خاک بپاشند.

این نماینده مجلس با انتقاد از سر وصداهای اخیر دو رهبر حکومت ابراز داشت: این دو رهبر باید به صورت حرفه ای باهم می نشستند و اختلافات خود را حل می کردند. نیازی نبود که به پرده تلوزیون ظاهر شوند و ضرورتی نداشت که تا این حد سر و صدا بلند شود و ملک را به بحران ببرند.

وی، ادامه داد: متاسفانه رهبران ما برای انتقاد از هم به صورت بسیار بدی صدای خود را بر سر هم بلند کردند و این کار به هیچ عنوان برای افغانستان خوب نیست. این کار بسیار غیر حرفه ای و خلاف موازین و اصول سیاسی بود. چرا که در هر نظامی مشکلات و اختلافات وجود دارد و رهبران باید با نرمی و آرامی آن را حل می کردند. در حال حاضر هم بهتر است داکتر عبدالله جنگ و جدال با رییس جمهور را رها کند. به نقشی که در حکومت دارد اکتفا کند و به وظایف خود بپردازد و به اختلافات دامن نزند.

ارشاد، فقط یک موضوع از انتقادات داکتر عبدالله را وارد دانسته و گفت: از همه موضوع هایی که داکتر عبدالله به عنوان گلایه مطرح کرد، مهم ترین و عقلانی ترین موضوع همین موضوع عدم توزیع تذکره های الکترونیکی بود. چرا که اصلاح انتخاباتی به تذکره های الکترونیکی مرتبط است و انتخابات هم وقتی شفاف می شود که تذکره های الکترونیکی توزیع شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خانم هیلی ارشاد حالی خبر شده که جنگ دو رهبر افغانستان سر قدرت است
کوفی

>>>   این شتر چران دیگر چه ابراز نظر میکند حالا دوران اینهاست بزودی میگذرد

>>>   این دو رهبر از بی اتفاقی های رهبران چهار دهه گزشته باید پند ودرس عبرت گرفته باشند.ومردم شان را به خاک وخون نکشند.
م.ر

>>>   تازه فهمیدی این ها ده سر قدرت جنگ دارد، به خدا شاهکاری کرده خانم ارشاد. آفرین به تفکرت که تانستی چنین معمای را کشف کنی ؟
فرید

>>>   خانم هیلی در زمان کمپاین های انتخاباتی گلو پاره میکرد که اشرف غنی نمیدانم اقتصاد دان و پروفیسور و متفکر دومین جهان این وان است همه چیز خواست مردم را براورده میکند ومعتصب وقومگرا نیست وبر ضد مفسدین عمل میکند اکنون در دوسال کار ریس جمهور ثابت کرده که همه وعده ها و صفت های کاذب و مبارزه با مفسدین عمل ریس جمهور بر خلاف وعده ها و موافقه ها وپروتوک.ل هایش بوده مفسدین را مشاور خاص خودش و سفیر و والی مقرر کرده در حالیکه فساد شان حتی خارجی ها به ستوح امدند و پول های اختلاس شده شانرا واضح ساختند و ریس جمهور غنی هم انرا تایید کرده بود اما برخلاف همان مفسدین را بعوض اینکه به محکمه بکشاند مشاور خاص خودش و بحیث سفیر نماینده دولت افغانستان در خارج مقرر کرده است از تعصب وکینه اش در مقابل مخالف قوم وزبان خودش همه میدانند وضرورت به توضیح نیست کاکای پیر اش را خلاف قانون بحیث سفیر مسکو تعین کرده و خریداری تیل وزارت دفاع را به پسر کاکایش داده چون قراداد ها را پیش خود در ارگ انحصار کرده و از گذشته بدتر فساد در قرارداد ها بیشتر شده و قرار ابراز نظر های میز گرد که پول برای اجرایی شدن قرارداد ها در دوبی گرفته میشود با اینکار هایش ملت را به تباهی کشانده وجوانان کشور ما را بدست طالبان نسبت عدم توجه به زمینه امکانات جنگی برای شان بدست طالبان بیشتر از پیش بقتل میرسانند از کدام درد وغم یاد کنم که مسول ان همین ریس جمهور است که دل مارا به ترقیدن اورده است از کار های خلافش .

>>>   انواع بهران های داخلی حکومت وحدت ملی

نزديک به دو سال از عمر حکومت وحدت ملي مي گذرد اما، تنش ‎ها و جنجال ‎هاي دروني حکومت همچنان پا برجاست. از همان روزهاي نخست شکل گيري حکومت وحدت ملي پيش ‎بيني مي شد که بخش از انرژي حکومت صرف تنش و منازعه دروني خواهد شد. تنش ميان اشرف غني، رئيس جمهور و عبدالله عبدالله، رئيس اجرائيه. تنش ميان رئيس جمهور و عبدالله عبدالله تا چندي پيش ادامه داشت. اکنون به نظر مي رسد که دو طرف اختلاف ‎هاي خود را کنار گذاشته است و يا بر سر موارد اختلافي به توافق دست يافته است. چندين وقت است که خبري و گزارش از تنش دروني حکومت ميان اشرف غني و عبدالله عبدالله در رسانه ها درز نکرده است. با اين حال، توافق اشرف غني و عبدالله عبدالله بر سر کنار گذاشتن اختلاف ‎ها پايان ماجرا نيست. اکنون جنرال دوستم، معاون اول رئيس جمهور نسبت به تقسيم قدرت ميان دو تيم انتخاباتي تحول و تداوم به رهبري اشرف غني و اصلاحات و همگرايي به رهبري عبدالله عبدالله شاکي است. او تقسيم قدرت ميان دو شخص را ناعادلانه خوانده و گفته است من به عنوان معاون رئيس جمهور تنها در تعيين دو والي نقش داشته ‎ام و از ده ها سفير، حتي يک سفير هم مطابق نظر او تعيين نشده است.
چند روز پيش، وقتي رئيس جهمور براي شرکت در نشست سازمان همکاري شانگهاي به ازبکستان رفت کسي را به عنوان سرپرست خود تعيين نکرد. معاون سخنگوي رياست جمهوري به رسانه ‎ها گفت که رئيس جمهور با استفاده از تکنولوژي مي تواند کشور را از خارج اداره کند. جنرال دوستم، معاون اول اشرف غني نسبت به اين مسئله واکنش نشان داد. در قانون اساسي کشور نيز، آمده است که معاون اول رئيس جمهور در حالت غياب، استعفا و يا وفات رئيس جمهور، مطابق به احکام مندرج اين قانون اساسي، عمل مي کند. با وجود حکم صريح قانون اساسي اما، رئيس جمهور سرپرست تعيين نکرد و به اجناس شانگهاي رفت. اکنون پرسش اين است که آيا تنش در درون حکومت منجر به بي ثباتي و تضعيف بيشتر حکومت نمي شود.
در وضعيت کنوني، افغانستان با چند بحران دست به گيربان است. رکود اقتصادي، افزايش سطح بيکاري، ناکارآمدي نهاد ‎هاي دولتي، افزايش حملات و قدرتمند شدن گروه طالبان و فساد گسترده. در کنار بحران هاي مذکور اکنون بايد تنش در درون حکومت وحدت ملي را نيز به آن افزود.
رکود اقتصادي و افزايش سطح بيکاري در کنار مشکلات در بخش انرژي سطح نارضايتي را بالا مي برد. مردم نارضايتي خود را در قالب هاي مختلف به نمايش مي گذارد. تظاهرات يکي از نمونه ‎هاست. بعد از شکل گيري حکومت وحدت ملي تظاهرات زيادي برگزار شده است که اکثر شان ناکارآمدي، فساد، تبعيض و... را نشانه گرفته است. با اين حال، تا هنوز تظاهرات و اعتراض ‎ها به شکل مسالمت ‎آميز بوده است. حداقل دو تظاهرات بزرگي که ده ها هزار نفر در آن شرکت کرده بود به شکل مسالمت ‎آميز برگزار شد. اما، سخت و دشوار است پيش بيني کرد که در آينده اعتراض ‎ها و تظاهرات چه شکلي به خود خواهد گرفت. با اين حال، مي توان گفت که نارضايتي مردم خطر بالقوه براي حکومت وحدت ملي است.
اگر از يک طرف سطح نارضايتي افزايش پيدا نموده است در طرف ديگر فساد و ناکارآمدي نهاد ‎هاي دولتي نيز وجود دارد. در واقع، فساد گسترده در نهاد ‎هاي دولتي و ناکارآمدي نهاد ‎ها عامل اساسي در افزايش نارضايتي است. حکومت تا هنوز در مبارزه با فساد آن چنان موفق نبوده است. ناکامي در مبارزه با فساد تا حدي زيادي مشخص مي سازد که حکومت وحدت ملي در بالا بردن کارآيي نهاد ‎هاي دولتي نيز ناکام بوده است. آنچه نارضايتي مردم را به يک تهديد جدي تبديل مي کند فساد و ناکارآمدي حکومت است. در کنار فساد و ناکارآمدي بايد عنصر تبعيض را نيز افزود. تظاهرات ‎هاي اخيري که در کشور شکل گرفت تبعيض در نهاد ‎هاي حکومت و تصاميم شخص رئيس جمهور را نشانه رفته بود. بنابراين، رفتارهاي تبعيض آميز در درون حکومت نيز گروه ‎هاي اقليت را از حکومت دور مي کند.
تهديد جدي ‎تر اما قدرتمند شدن گروه طالبان است. سال گذشته، اين گروه توانست کنترل ولايت شمالي کندز به دست گيرد. گروه طالبان اگر در آينده موفق به کنترل يک ولايت و يا چندين ولسوالي داراي اهميت استراتژيک شود احتمال سقوط حکومت مي رود. در آن صورت، بر حکومت وحدت ملي سخت و دشوار خواهد بود که نيروهاي امنيتي را سازماندهي مجدد نموده و در عين حال، پاسخ به اعتراض ‎هاي شهروندان عادي بدهد. به همين خاطر، قدرتمند شدن گروه طالبان بحران جدي است که مي تواند تحول جدي به بار آورد.
اکنون معاون اول رئيس جمهور صداي اعتراض را نسبت به تقسيم قدرت بلند نموده است به دشواري هاي حکومت افزوده شده است. تنش در درون حکومت چند پيامد دارد.
اول؛ اولين پيامد آن ضعيف کردن حکومت وحدت ملي است. زيرا، شخص رئيس جمهور بخش از انرژي خود را صرف اين تنش مي کند. در آن صورت، سخت و دشوار خواهد بود که بتواند به صورت موثر در برابر فساد بياستد و کارآمدي نهاد هاي دولتي را بالا ببرد. بنابراين، حکومت و نهاد هاي حکومتي ضعيف مي شود و حکومت قادر به پاسخگويي به خواست ‎ها و مطالبات شهروندان نخواهد بود.
فراموش نکنيم که حکومت براي مديريت و کنترل کشور تنها به حمايت بين المللي نيازمند نيست. بلکه حمايت داخلي به مراتب بيشتر از کمک ها و حمايت هاي بين المللي است. بنابراين، لازم و جدي است که سخنان معاون اول رئيس جمهور جدي گرفته شود تا تنش در درون حکومت دوامدار نشود.
در پايان اين نوشتار بايد گفت که حکومت وحدت ملي و شخص رئيس جمهور براي مديريت کشور و عبور از بحران هاي متعدد نيازمند همسويي و هماهنگي با نخبگان سياسي کشور دارد. جدال و دروني بحران ‎ها را عميق تر مي سازد. مديريت بحران را سخت و دشوار مي کند. نارضايتي هر يک از رهبران قومي در واقع، تهديدي براي بقاي حکومت وحدت ملي است. در وضعيت کنوني، حکومت وحدت ملي بيش از هر زمان ديگر به جنرال دوستم نيازمند است. از ديگر موارد اگر بگذريم نمي توانيم توانايي رزمي دوستم در مبارزه با دهشت افکني و گروه طالبان را ناديده بگيريم. فقدان دوستم و نارضايتي دوستم مي تواند خطري براي شمال و در قدم بعدي خطري براي بقاي حکومت وحدت ملي محسوب شود.
انجینیر اسلام الدین حنیف

>>>   اصلا منظور از سیاست بدست آوردن قدرت است با آنهم منظور عبدالله تطبیق توافقات حکومت وحدت ملی بوده که حکومت برمبنی آن بوجود آمده و متضمن آینده روشن برای نسل جدید خواهد بود.

>>>   یک مصاحبه شما را دیدم آن وقت خیلی طرفداری از اشرف غنی می کردی چه شد ؟
بدخشانی

>>>   غلام عبدالله مانند طوق لعنتی است و همیشه خواهد بود و هرگز باعث نخواهد شد تا در افغانستان صلح بیاید. این عضوی شورای نظار همیشه برای تاراج سرمایه ممکت ما حکومت را گروگان توسط باند مافیایی خود میگیرند. شما اطمینان میدهم با یکدیگرتان مشاجره نکنید . مزدوران هیچوقت خدمتگذار شده نمیتوانند.
با احترام تعظیم و ادب
حفیظ درانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است