اشرف غنی عربستان پرور است تا پاکستان
حنیف اتمر با کنار گذاشتن وزارت خارجه به کشورهای روسیه‌، ایران، قرقیزستان، تاجیکستان و... سفر نمود که عواقبش ایجاد روابط مستقیم و بی‌صلاحیت جلوه دادن ریاست اجرایی و گروه‌های مقاومت است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۸    ۱۳۹۵/۵/۲۵ کد خبر: 119550 منبع: پرینت

اشرف غنی با آنکه حمایت امریکا را با خود دارد اما سیاست منطقه‌ ای او عربستان محور است تا پاکستان. شایعاتی که در دوره‌ی کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری 1393 مبنی‌ بر پرداخت میلیون‌ها دالر پول از طرف آل ‌‌سعود برای اشرف غنی بالا گرفته بود نمی‌تواند دور از واقعیت باشد و احتمالاً این پول‌ها طی مذاکراتی که اشرف‌غنی به بهانه‌های حج عمره به عربستان سعودی سفر نموده بود پرداخته شده باشد البته در بدل شرایط که آن کشور تعیین نموده است.

سردمداران عربستان اهل تشیع، تاجیکان، هزاره‌ها و ازبیک‌ها را در افغانستان که مشترکات زبانی و فرهنگی با ایران و کشورهای آسیای مرکزی دارند، از عوامل ایران تلقی می‌کنند و قدرت گرفتن این اقوام را در افغانستان باعث تقلیل جایگاه‌ آن کشور (عربستان) در مناسبات و معادلات سیاست منطقه‌ ای می‌داند.

اشرف غنی که ایدیولوژی حذف اقوام را از سیاست کشور در سر داشت، شرایط تعین شده‌ی عربستان برایش خوش‌آیند بود زیرا هر دو یک سیاست را دنبال می‌کردند، حذف اقوام غیر پشتون از قدرت.

به این ترتیب بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی غنی به فکر این افتاد تا از یک طرف وزارت‌خانه‌های امنیتی مثل وزارت دفاع، ریاست امنیت ملی و شورای امنیت را از خود بسازد، از سوی دیگر با وجود آنکه وزارت خارجه در دست داکتر عبدالله بود اما او موفق شد سیاست خارجی را از داخل ارگ و شورای امنیت مدیریت کند.

غنی با تعیینات یک جانبه در وزارت خارجه توانست زنجیره‌ی سیاست خارجی خود را تکمیل کند و با گماشتن کاکایش به حیث سفیر در فدراتیف روسیه روابط عبدالله را با کشورهای روسیه و ایران قطع نماید که یکی از اهداف مهم عربستان سعودی به شمار می‌رود.

حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی با کنار گذاشتن وزارت خارجه به کشورهای روسیه‌، ایران، قرقیزستان، تاجیکستان و... سفر نمود. او با انجام این مسافرت‌ها به دنبال برآورده شدن دوتا هدف بود: 1- ترسانیدن آن کشورها از خطر داعش به جهت به دست آوردن کمک و ‍پول، 2- ایجاد روابط مستقیم و بی‌صلاحیت جلوه دادن ریاست اجرایی و گروه‌های مربوط به جبهه‌ی مقاومت در افغانستان.

اینکه امریکایی‌ها با اعمال این سیاست غنی موافق اند یا خیر اما خاموشی آن‌ها در برابر غنی دال بر رضایت شان می باشد.
هرچند پاکستان از گروه‌های مثل طالبان در افغانستان حمایت می‌کند که بدنه‌ی اصلی آنرا پشتون‌ها تشکیل می‌دهد اما به نظر نمی‌رسد که در سیاست خارجی پاکستان کنار گذاشتن اقوام غیر پشتون زیاد اهمیت داشته باشد در حالیکه برای عربستان سعودی به حاشیه کشانیدن اقوام غیر پشتون از قدرت سیاسی یک امر حیاتی است از همین‌جا است که اشرف غنی روابط خود را مستقیماً با آل‌سعود استوار ساخته است.

بناءً اشرف غنی با اتخاذ این سیاست هم پاکستان را دور زده است و هم آنچه او در داخل کشور آرزو داشت، دارد گام به گام به آن نزدیک می‌شود. اما با ادامه‌ی این وضعیت از یک طرف تنش‌های قومی و فرقه‌ ای افزایش می‌یابد و از سوی دیگر دموکراسی که با خون مردم رقم خورده است، برای همیشه از این کشور رخت خواهد بست.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همه میدانند که در زمان طالبان یکی از طرفداران شان آقای غ بود و از رادیو ها به نفع شان سخن میگفت.

>>>   همه میدانند که حنیف اتمر بدنبال چیست... پشت پیسه سردرد سرگردان هست.

>>>   عربستان هیچ غلطی نمی تواند بکند.
و ارتباط ایران و روسیه و چین قوی تر از آن چیزی است که عربستان بتواند کاری بکند.
در روزنامه های جهان خبری پخش شده که دیروز با اجازه نیروی هوایی ایران ،چندین جنگنده بمب افکن پیشرفته روسی در پایگاه نیروی هوایی 'نوژه' در ولایت همدان ایران مستقر شدند و با پرواز به طرف سوریه ،چندین عملیات مشترک بر علیه داعش و تروریست های جبهه النصره انجام دادند.
گفته می شود که ایران به روسیه در فرودگاه نوژه استان(ولایت)همدان پایگاه داده، که باعث ناراحتی ناتو و آمریکا شد .گرچه که ناتو و آمریکا بجز ترس واکنش دیگری نداشتند.
ضمنا اگر ما بخواهیم ،عربستان را با بمب اتومی می زنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است