فتنه انگیزی طلوع، اینبار در هرات
اگر از یک مصاحبه قسمت های زیادی از آن را حذف کنیم و یک جمله را انتخاب کنیم، طبعاً معنایی را افاده می کند غیر از آنچه منظور گوینده است و این خیانتی بزرگ و نابخشودنی است که تلویزیون طلوع و آقای زیارتجاهی مرتکب شده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۵/۵/۲۱ کد خبر: 119367 منبع: پرینت

اجبار برای اعزام به جنگ ها جنایت است اما تحریف حقایق جنایتی بزرگ تر

اگر ریگی به کفش خود ندارند مصاحبه مرا بصورت کامل پخش کنند تا حقایق روشن گردد و "سیه روی شود آنکه در او غش باشد".
در صورتیکه مصاحبه بصورت کامل پخش نگردد و یا هم گزارش اصلاح نشود؛ بنده این قضیه را از طریق نهادهای رسیدگی به تخطی های رسانه ای بصورت رسمی و قانونی دنبال خواهم نمود.

متن کامل واکنش احمد علی جبرئیلی (عالم اهل تشیع در هرات)

به نام خدا
روزشنبه 16/5/1395 آقای جاوید زیارتجاهی خبرنگار طلوع نیوز به من تماس گرفت در حالیکه با عجله عازم یک مجلس ختم قرآن کریم بودم؛ با اصرار فراوان از من خواست که به ارتباط مهاجرین افغانی مقیم کشورهای خارج با من مصاحبه ای کوتاه داشته باشد. جالب اینکه قبل از مصاحبه به خبرنگار طلوع گفتم: "شناختی که من از طلوع دارم دنبال روشن کردن حقایق نیست. بیشتر دنبال فتنه انگیزی است. گفتم معلوم نیست باز چه فتنه ای در سر دارید؟"

گفتم به یک شرط مصاحبه می کنم که آنرا کامل پخش کنید و گزینش نکنید.

نخستین سوال اش در ارتباط با وضعیت مهاجرین بود که پاسخ دادم اما از سوال دوم قضیه داعش و جنگ سوریه را مطرح کرد. گفتم قرار نبود در مورد مسایل خاورمیانه صحبت کنیم. در هر صورت ایشان گفت که دولت ایران افغانها را اجبار می کند که بروند سوریه و به نفع دولت سوریه بجنگند. آیا چنین کاری درست است؟

گفتم من از صحت و سُقم قضیه اطلاعی ندارم اما بصورت کلی می گویم که اصولا هیچ دولتی حق ندارد مهاجرین افغانی را مجبور کند که در جنگ شرکت کنند. فرقی هم نمی کند این جنگ در کجا و به نفع یا ضرر چه کسی باشد.
گفتم نه اسلام چنین چیزی را جایز می داند و نه هم قوانین و مقررات بین المللی.

آقای زیارتجاهی اصرار داشت که ایران جوانان افغان را مجبور می کند که یا در جنگ سوریه شرکت کنند یا از ایران خارج می شوند. گفتم من واقعاً اطلاع ندارم و فکر نمی کنم چنین مطلبی درست باشد، اما اگر به قول شما واقعیت دارد جوانان ما می توانند به کشور خود برگردند و کسی نمی تواند مانع بازگشت آنها شود و همچنان گفتم، من شنیده ام که بعضی افراد داوطلبانه می روند و از کشورهای مختلف هم می روند و کسی هم نمی تواند مانع رفتن شان گردد. چنانکه برای حمایت از داعش نیز از کشور های غربی هم، یا مانع شان نشدند و یا نمی توانند مانع شوند. سوال کرد که از نظر دینی شرکت در این جنگ ها جایز است یا نه؟ گفتم پیامبر اکرم فرمودند: مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم (کسیکه فریاد داد خواهی انسانی را می شنود و به کمک او نشتابد و پاسخ او را ندهد مسلمان (کامل) نیست.)

گفتم حضرت آیت الله سیستانی دستور جهاد دفاعی در مقابل داعش داده اند اگر کسانی داوطلبانه با انگیزه دفاع مشروع در برابر تهاجم داعش که ابزار صهیونیزم و کفر جهانی علیه وحدت مسلمانان شده و فتنه بزرگ زمان ما است و بر اساس فرموده پیامبر اکرم، به دفاع از مسلمانان مظلوم در هر کشوری برخیزند، عراق باشد یا فلسطین یا لبنان یا افغانستان و یا سوریه و یا هر جای دیگر، این پاسخ مثبت به فرمایش پیامبر اکرم عین آموزه های دین ما است ولی این، با اعزام اجباری فرق زیادی دارد.

گفتم مگر امروز نیروهای اردو و پولیس ملی ما در افغانستان با داعش نمی جنگند؟
اگر توان ما برای مقابله با داعش کافی نباشد بر دیگر مسلمانان لازم است در افغانستان با داعش مقابله کنند. این دفاع از اسلام است و فرقی نمی کند که در کدام سرزمین باشد. این بود فشرده مصاحبه که البته نقل به معنا کردم و عین عبارات را به یاد ندارم. اما موضع من در قبال نشر گزینشی و پخش ده ثانیه از یک مصاحبه ده دقیقه ای:

این اقدام یک توطئه ناجوانمردانه است.
ایشان مستقیما در گزارش خود گفته اند که "شماری از علمای شیعه از اعزام مهاجران افغان برای جنگ در سوریه پشتیبانی می کنند". در کار خبرنگاری قبل از هر چیز باید امانتداری باشد. اگر از یک مصاحبه قسمت های زیادی از آن را حذف کنیم و یک جمله را انتخاب کنیم، طبعاً معنایی را افاده می کند غیر از آنچه منظور گوینده است و این خیانتی بزرگ و نابخشودنی است که تلویزیون طلوع و آقای زیارتجاهی مرتکب شده اند. هر سخن را باید در جغرافیای خاص خودش مورد ارزیابی قرار داد وگرنه تحریف واقعیات است و خاک به چشم مردم زدن. من از آقای زیارتجاهی و تلویزیون طلوع مصرانه می خواهم اگر ریگی به کفش خود ندارند مصاحبه مرا بصورت کامل پخش کنند تا حقایق روشن گردد و "سیه روی شود آنکه در او غش باشد".

در صورتیکه مصاحبه بصورت کامل پخش نگردد و یا هم گزارش اصلاح نشود؛ بنده این قضیه را از طریق نهادهای رسیدگی به تخطی های رسانه ای بصورت رسمی و قانونی دنبال خواهم نمود.

مجدداً می گویم اجبار برای اعزام به جنگ ها جنایت است اما تحریف حقایق جنایتی بزرگ تر. ولی شرکت داوطلبانه برای جنگ با داعش جایز و ممدوح است. چنانکه می بینیم ایتلاف جهانی به رهبری امریکا نیز در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه و بگونه ای در افغانستان شرکت فعال دارند.

احمد علی جبرئیلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این به همه معلوم است که طلوع نیوز از یک تعداد افراد پلیت. و جاسوسان. کشورهای بیګانه پیش برده میشود. و دشمن افغانستان و مردم افغانستان است. و کسانیکه در ان وظیفه اجرا میکند اکثر ایشان از فامیلهای فاسد است که میخواهند جامعه افغانستان را مانند خود کثیف نموده و به فحشا بکشاند.

>>>   شما که از تحریف های این رسانه اطلاع دارید چرا زنده مصاحبه نکردید؟

>>>   برادر امروز افغانستان جولانگاه خیانت کار ان است دست استعمار همیشه در جریان قرار دارد، طلوع در افغانستان یکی از آلت های اسرائیل و استعمار است همیشه باید در فتنه انگیزی شرکت دارد.جزئی از خباثت اینها است.
فرید

>>>   در تمام گزارش که انرا مطالعه نمودم نه آنرا تایید و نه رد میکنم در مورد محتوا چیزی نمی نویسم ، ولی از مطالعه مطلب چنین دریافتم ، که جبرئیلی صاحب واضح گفتند ، جالب اینکه قبل از مصاحبه به خبرنگار طلوع گفتم: "شناختی که من از طلوع دارم دنبال روشن کردن حقایق نیست. بیشتر دنبال فتنه انگیزی است. گفتم معلوم نیست باز چه فتنه ای در سر دارید؟" در چنین صورتی جناب ایشان نباید با تلویزیون طلوع مصاحبه میکردند .
خالق کابل

>>>   طوریکه از فحوای گفتار اقای جبرییلی بر میاید این سخنان یاک عالم دین نیست که بدون دلیل وبرهان وقبل از مصاحبه خطاب فتنه را بکسی کند هرگاه واقعا چنین حرف را قبل از مصاحبه گفته باشد پس با درک فتنه تلویزیون طلوع روی چه مجبوریتی حاضر به مصاحبه گردیده بوددر حالیکه خودش میگوید کسیرا کسی مجبور برفتن جنگ در سوریه نمیکند پس مجبوریت خودش ازین مصاحبه چه بوده و تا زمان نشر کامل مصاحبه ان از طرف تلویزیون طلوع قضاوت کردن به گفتار یک جانب درست و عادلانه نیست و منطقی هم نمی باشد بعد از خبر کلی مصاحبه میتوانیم قضاوت درست کنیم که حق در کجاست .

>>>   جناب جبرئلی ، ضرب المثلی است که گفته اند : تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها . لابد جناب عالی یک سلسله مطالب گفته یید ،شما اگر فتنه انگیزی طلوع را خوب میدانستید چرا مصاحبه کردید ؟ بر شما که اجباری نبود و جناب عالی مجبور که نبودید ، با عشق ومیل خود تان مصاحبه را انجام داده یید و حرف تان را گفته یید و حال هم پای حرفت مرد و مردانه باستید و نترسید ، اگر حرف تان برای خدا بوده که ترسی ندارد، واگر برای رضای خلق خدا بوده بازهم جای نگرانی نیست شما انتحار که نکرده یید ، عزیزی برادر فقط از خدا بترس وبس . چرا خود را به در وپیکر میزنی ؟ حالاخود را به آب وآتش نزنید چرا که عقیده را گفته ئید واستدلالی دارید .

>>>   اما در سوریه فقط داعش نیست بسیار فرقه های دیگر ضد دولت بشار الاسد اند وقتی شما بگویید جنگ بر علیه داعش این معنی را میدهد که همه مخالفین بشار الاسد داعش باشند

>>>   ایا همه مخالفین حکومت سوریه داعش اند؟
بهمن

>>>   طلوع نیوز یک شبکه خاین است و از جانب کشور های غربی و اسرائیل تمویل می شود.

>>>   اگرطلوع به بدنبال فتنه انگیزی است شکی نیست،اما آقای جبرئیلی هم بفکر خاموش کردنی فتنه نیست .
هرات

>>>   درین مملکت به کی میشود اعتماد کرد؟ همه استخبارات شده اند و همه به جان یکدیگر افتیده اند. ژورنالیستان بایدبیطرفانه و مسلکی عمل نمایند نه جناحی و عقده مندانه.

>>>   حق با شما است جبر یلی صاحب حق باشما است

>>>   او برادر یا خواهری که گفته در سوریه غیر داعش هم هست بله القاعده و خصوص النصره که تروریستی میباشد هم هست و صد ها گروه دیگر که آنها هم اعمال وحشیانه ای همچون جهاد نکاح و زنده سوزاندن و انفجار مساجد و اماکن مذهبی و جنایات وحشیانه ای همچو داعش دارند و از مفتیهای سعودی حمایت میشوند مگر چند روز پیش مشاهده نکردید بکی از همی گروهها که آمریکا آن را میانه رو خوانده بود به طرز فجیعی سر یک کودک بی گناه فلسطینی را بریدند
از طرف دیگر روزنامه ها ارتص اسراییل اعتراف کرده بخشی از این ها در اسراییل درمان میشوند

>>>   حالا ما باید مصاحیه احتکالآ جنجالی نمیتواند وفعالا ده ساله آنرا زیر سوال ببریم ، در افغانستان طوری است ، که اگر یک رسانه ، یا رادیو ده سال نشریات خوب و مفید داشته باشد ، نگهان یک نوشته اش مورد علاقه فرد قدرتمندی و دولتمداری خوش نخورد ، فورآ انرا ارتجاعی ، جاسوس و یا فاشیست می نامند .

>>>   بعضی ها میگویند جناب جبریلی این سر و صدا ها را برای انتخابات پارلمانی در شش ماه اینده افغانستان براه انداخته است تا جالب توجه کند. و گرنه او در مقامی نیست ، که چنین فتوا های صادر کند . او در حد یک طلبه معمولی است .
مشهد رضا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است