10 زن قدرتمند جهان را بشناسید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۶    ۱۳۹۵/۵/۲۰ کد خبر: 119295 منبع: پرینت

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به معرفی 10 زن قدرتمند جهان پرداخت.
زنان عصر کنونی هنوز هم باید برای احقاق حقوقشان بجنگند؛ با این وجود، برخی از آن‌ها موفق شده‌اند با درهم شکستن موانع، به جرگه رهبران سیاسی جهان بپیوندند.

نگارنده گزارش سپس 10 زن قدرتمند حال حاضر جهان را به شرح زیر معرفی می‌کند:

1- «آنگلا مرکل،» صدراعظم آلمان: مرکل سال 2005 به عنوان نخستین صدراعظم زن تاریخ آلمان آغاز به کار کرد. وی از آن زمان، سکان هدایت بزرگترین اقتصاد اروپا را در دست داشته است. مرکل 63 ساله اکنون یکی از مهم‌ترین رهبران کنونی جهان محسوب می‌شود که نظراتش درخصوص بحران‌های مالی و اقتصادی، مسایل سیاسی و معضل مهاجران در سطح بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

2- «ترزا مِی،» نخست‌وزیر انگلیس: ترزا مِی 59 ساله 13 ژوئیه سال جاری میلادی و پس از استعفای «دیوید کامرون»، به عنوان دومین نخست‌وزیر زن انگلیس آغاز به کار کرد. عنوان اولین نخست‌وزیر زن انگلیس متعلق به «مارگارت تاچر» است که در بین سال‌های 1979 تا 1990 نخست‌وزیر انگلیس بود. ترزا مِی از سال 2010 وزیر داخله انگلیس بود. وی که از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود، اکنون و پس از رأی مثبت انگلیسی‌ها به همه‌پرسی «برکسیت» همه‌پرسی کار دشواری را برای فراهم کردن مقدمات ترک اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

3- «هیلاری کلینتون،» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا: نخستین زنی است که در تاریخ آمریکا به عنوان نامزد یکی از دو حزب عمده این کشور به دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، راه یافته است. کلینتون 68 ساله پیش از این بانوی اول کاخ‌سفید در بین سال‌های 1993 تا 2001، سناتور ایالت نیویورک در سال‌های 2001 تا 2009 و همچنین وزیر امور خارجه آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» بود. وی اکنون عزم خود را جزم کرده تا با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری نام خود را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا برای همیشه در تاریخ این کشور ثبت کند.

4- «آنگ سان سو چی» فعال سیاسی، مدافع حقوق بشر، از مخالفان حکومت نظامی میانمار (برمه سابق) و برنده جایزه صلح نوبل در سال 1991: شورای نظامی میانمار سال ۱۹۹۰ در برابر فشارهای سیاسی اجازه برگزاری انتخابات ملی را صادر کرد. در این انتخابات، با وجود تنگناهای آشکار و پنهانی که نیروهای نظامی برپا داشته بودند، حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سو چی نزدیک به ۸۰ ٪ کرسی‌های مجلس انتخابی را به دست آورد و آنگ سان سو چی به عنوان اولین نخست وزیر برگزیده مردم انتخاب شد؛ اما همانگونه که قابل پیش‌بینی بود، نیروهای نظامی از پذیرش نتیجه انتخابات سر باز زدند و با توسل به قانون اساسی مصوب شورای نظامی و «انجمن اعاده نظم و قانون ایالتی» (سلوریک)، مانع از آن شدند که آنگ سان سو چی به عنوان رییس‌جمهور فعالیت خود را آغاز کند.

آنگ سان سو چی مجموعاً ۱۵ سال از عمر خود را بین ژوئیه سال ۱۹۸۹ تا نوامبر سال ۲۰۱۰ در حصر خانگی بسر برده است. وی پس از انتخابات نوامبر سال گذشته میلادی که نقطه عطفی در تاریخ میانمار محسوب می‌شود، به عنوان مشاور دولت -و عملاً نخست‌وزیر- آغاز به کار کرد. آنگ سان سو چی یکی از مردان گروه تحت رهبری خود را برای ایفای نقش رییس‌جمهور میانمار برگزید.

5- «الن جانسون سیرلیف،» بیست‌و‌چهارمین رییس‌جمهور لیبریا: سیرلیف از سال ۱۹۷۹ تا کودتای ۱۹۸۰ در دوران ریاست جمهوری «ویلیام تالبرت» وزیر دارایی لیبریا بود. وی که به «بانوی آهنین» معروف است، سال ۲۰۰۵ موفق به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری شد. وی که هم اکنون تنها رییس دولت زن در آفریقا می‌باشد، سال ۲۰۱۱ به‌همراه « توکل کرمان» و «لیما گبووی» برنده جایزه صلح نوبل شد. سیرلیف 77 ساله در همین سال با پیروزی در انتخابات، برای بار دوم به عنوان رییس‌جمهور لیبریا برگزیده شد.

6- «میچل باچله،» سیاستمدار سوسیالیست و رئیس‌جمهور کنونی شیلی: باچله در بین سال‌های 2006 تا 2010 میلادی نیز رییس‌جمهور شیلی بود و سال 2013 برای بار دوم سکان رهبری مردم این کشور را بر عهده گرفت. وی در دوران دیکتاتوری «جنرال آگوستو پینوشه» و در بین سال‌های 1973 تا 1990 بارها مورد شکنجه قرار گرفت. باچله در زمان ریاست‌جمهوری «ریکاردو لاگوس» به‌عنوان نخستین وزیر دفاع زن شیلی منصوب شد.

7- «کریستین لاگارد،» رییس صندوق بین‌المللی پول: لاگارد سال 2011 به عنوان نخستین رییس زن این نهاد مالی کار منصوب شد. این حقوقدان 60 ساله فرانسوی اخیراً نیز دوره دوم ریاست خود را در صندوق بین‌المللی پول آغاز کرده است. لاگارد همچنین عنوان نخستین وزیر زن اقتصاد و دارایی فرانسه را در کارنامه سیاسی خود دارد.

8- «جنت لوییز یلن،» رئیس بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) : یلن 69 ساله نخستین زن در تاریخ ۱۰۰ ساله بانک مرکزی آمریکا است که عهده‌دار سمت ریاست این نهاد مهم مالی می‌شود. وی از سال ۲۰۱۰ نایب رییس هیات مدیره فدرال رزرو بود. وی همچنین پروفسور بازنشسته دانشکده بازرگانی «هاس» در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است.

9- «ایرینا بوکووا،» سیاستمدار بلغار و مدیرکل فعلی یونسکو: وی از سال ۲۰۰۹ است عهده‌دار این سمت بوده است. بوکووا پیش از این، به مدت دو دوره نماینده پارلمان بلغارستان از حزب سوسیالیست، وزیر و معاون وزیر امورخارجه در زمان نخست‌وزیری «ژان ویدنوف» و سفیر بلغارستان در فرانسه و مراکش بوده‌است.

10- «مارگارت چن،» رییس سازمان بهداشت جهانی: چن 68 ساله پس از تصدی ریاست سازمان بهداشت جهانی، سلامت زنان را از الویت‌های این نهاد بین‌المللی قرار داده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در هر کوچه و پس کوچه افغانستان ده زن قدرت مند پیدا میشود که روزانه پشتاره های چوب را کنده بخاطر نان اولاد هایش از بلندی های کوه پایان میشود
بدخشانی

>>>   قوماندان کفتر گل وغیره وغیره کسی نیست که تعریف کند اینهارا اگر نه به رده اول قرار میگرفتن
فیضی کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است