هدف طالبان از سفر به چین چه بود؟
این سفر از سوی طالبان بیشتر به منظور نجات یافتن از انزوایی است که احساس می شود بعد از کشته شدن ملا منصور بر طالبان تحمیل شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۵/۵/۱۹ کد خبر: 119269 منبع: پرینت

وزارت خارجه چین اعلام کرده که هیات طالبان دو هفته پیش به این کشور سفر کرده و در مورد از سرگیری گفتگوهای صلح افغانستان با مقام های چین صحبت هایی داشته اند. گفته می شود که این هیات طالبان از دفتر سیاسی این گروه در قطر دو هفته قبل از چین دیدار و با مقام های این کشور گفتگو کرده است. با این همه باید دیده شود که روند گفتگوهای صلح افغانستان با حمایت و میانجی گری چین به کجا خواهد رسید؟

داکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «آخرخط» گفت: چشم انداز صلح افغانستان چندان روشن نیست. سفری که طالبان به چین داشتند در این راستا ارزیابی می شود.

وی افزود: اهداف این سفر بیش از اینکه روند صلح افغانستان را بازتاب دهد نشانگر تحولات جدیدی است که در منطقه در حال شکل گیری است. هدف این سفر که خوش بینی هایی را در داخل افغانستان ایجاد کرد و چشم انداز صلح افغانستان را از نظر افکار عمومی روشن تر ساخت بیشتر نوعی همسویی و همنظری میان چین و پاکستان در برابر توسعه نفود هند در افغانستان بود. بنابراین این سفر در این راستا انجام شد و همچنین چینی ها تلاش کردند که نقش آمریکا و ناتو را در افغانستان تاحدودی تعدیل کنند.

این آگاه سیاسی، در خصوص جنبه های دیگر این سفر اظهار کرد: مسایل اقتصادی هم در میان اهداف این سفر بود. چینی ها می خواستند در فرایند اقتصادی افغانستان سرمایه گذاری کنند. چینی ها از طریق گفتگو با طالبان می خواستند نوعی مصونیت برای خود داشته باشند و با همکاری طالبان بتوانند سرمایه گذاری های اقتصادی را هم مورد نظر قرار دهند. به این ترتیب این سفرها بیشتر معطوف به نوع رویکرد قدرت های بیرون از افغانستان است نه منافع ملی افغانستان. از این منظر، چشم انداز صلح افغانستان چندان امیدوار کننده نیست.

وی، با بیان اینکه سفر طالبان به چین هدفی دو سویه داشت، گفت: طالبان هدف خاصی از این سفر دنبال می کردند و چینی ها هدف دیگری را. چین قصد دارد نقش آمریکا را در افغانستان تعدیل کند و بار دیگر حضور سیاسی خود را در افغانستان پر رنگ کند و همچنین زمینه های سرمایه گذاری های اقتصادی خود را در بخش هایی که طالبان می تواند تاثیرگذار باشد فراهم بسازد. طالبان هم درصدد این هستند که بتوانند با چانه زنی های خود در سطح منطقه توجه کشورهایی را که به گونه ای رقابت پنهان یا آشکار با غرب یا ناتو در این منطقه دارند به سوی خود جلب کند. به همین دلیل هم تماس هایی با روسیه و کشورهای ضد غربی در منطقه داشتند. این سفر از سوی طالبان بیشتر به منظور نجات یافتن از انزوایی است که احساس می شود بعد از کشته شدن ملا منصور بر طالبان تحمیل شده است. به این ترتیب طالبان می خواهند که در بعد چانه زنی سیاسی و حتی اقتصادی و مالی، جنبه های مالی خود را تقویت کنند و هم از این کشورها بخواهند که آنها را به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان به رسمیت بشناسند.

نظری اضافه کرد: فراموش نکنیم که بین طالبان و کشورهایی مانند چین و روسیه منافع مشترک در مقابله با گروه تروریستی داعش وجود دارد. به این ترتیب این کشورها هم علاقمند هستند که از طالبان به منظور سرکوب داعش استفاده کنند و طالبان هم می خواهند که رقیب جدیدی را که در افغانستان شکل گرفته، با همکاری کشورهای منطقه، از بین ببرند.
بنابراین این منافع مشترک باعث شده است که همسویی و همنظری بین طالبان و کشورهایی مثل چین و روسیه در منطقه شکل بگیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است