حکومت برای اصلاحات، وقت کشی می کند
حکومت بلافاصله باید فرمان سوم را صادر می کرد تا کارهای اصلاحات انتخاباتی آغاز می شد اما می بینیم که حکومت افغانستان از هر فرصتی استفاده می کند تا وقت را تلف کند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۵/۵/۱۹ کد خبر: 119265 منبع: پرینت

اعضای نهادهای انتخاباتی انتظار داشتند که در این روزها ریس جمهور فرمان سوم را برای اصلاحات انتخاباتی برگزار کند اما متاسفانه این کار انجام نشد و این اعضا از کندکاری حکومت به شدت انتقاد می کنند.

صغرا سعادت، سخنگوی فیفا در گفتگو با طلوع گفت: رایزنی هایی که حکومت بر کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی و ستر محکمه داشته نتیجه داده است و آنها اعلام کردند که حکومت می تواند فرمان سومی را صادر کند و نیازی نیست که این فرمان برای رای اعتماد به مجلس برود و بعد از اینکه این فرمان صادر شد بلافاصله نافذ است و می تواند جنبه تطبیقی پیدا کند.

وی، با بیان اینکه توقع داشتیم که بلافاصله بعد از اینکه این بن بست شکسته شد و راه حل قانونی برای بن بست اصلاحات انتخاباتی به وجود آمد، گفت: حکومت بلافاصله بایدفرمان سوم را صادر می کرد تا کارهای اصلاحات انتخاباتی آغاز می شد اما می بینیم که حکومت افغانستان از هر فرصتی استفاده می کند تا وقت را تلف کند و یا اینکه اراده آنچنانی و قوی که برای یک پروسه ملی نیاز است و لازم است که این پروسه به پیش برود در حکومت افغانستان وجود ندارد و پیوسته آن را از این هفته به هفته دیگر و از این روز به روزی دیگر موکول می کند.

سعادت افزود: در صورتیکه تمام پیشنهادات برای اصلاحات نظام انتخاباتی نزد حکومت وجود دارد هم پیشنهادات کمیسیون اصلاح انتخاباتی و هم پیشنهادات نهادهای ناظر انتخابات و هم از احزاب سیاسی، تمام اینها نزد حکومت افغانستان وجود دارد و نیاز به رایزنی و فکر دیگری نیست.

سخنگوی فیفا معقد است، حکومت اینبار می تواند به سرعت فرمان سوم را صادر کند و اضافه کرد: حکومت افغانستان دوبار فرمان صادر کرده و باید بداند که در کجاهای این فرمان یا قانون تشکیل وظایف وصلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی تغییرات بیاورد و ضرورت به فکر بیشتری نیست. بنابراین باید به سرعت فرمان را صادر کند تا نافذ شود اما متاسفانه هنوز اراده لازم برای اصلاحات انتخاباتی درون حکومت شکل نگرفته است.

سعادت با بیان اینکه پارلمان نمی تواند در فرمان سوم اعمال نفوذ کند افزود: در حال حاضر دست پارلمان از این مساله قطع شده است و دیگر صلاحیتی ندارد که بر این فرمان و این قانون بحث کند. گرچه این کاملا ً واضح و روشن بود که پارلمان نمی تواند در سال آخر خود بر فرمان اظهارنظری کند. ما ماه ها این موضوع را فریاد زدیم اما شنیده نشد. حالا که کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی این موضوع را رسما اعلام کرده دست پارلمان در این رابطه کوتاه است و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

وی، معتقد است حکومت هنوز اراده ای جدی برای برگزاری انتخابات ندارد و افزود: اما مشکل اینجا است که ما هر روز زمان را از دست می دهیم و در حالیکه رییس جمهور فریاد می زد که در فواصل بین تابستان و خزان امسال انتخابات برگزار می شود هیچ آمادگی برای انتخابات وجود ندارد و این وعده هایی که از طرف حکومت افغانستان برای مردم داده می شود باز هم به اعتماد مردم ضربه می زند و این بسیار نگران کننده است.

سعادت، در پایان گفت: خواهش تیفا از حکومت افغانستان این است که فرمان سومی که صادر می شود بیشترین نکات اصلاحی رادر خودجای داده باشد و نشود که مانند فرمان های قبلی ناقص باشد. این کار خود راه برای اصلاحات انتخاباتی هموار می کند و ما برای اصلاحات بنیادی و برای اصلاحات ژرف نیاز به زمان داریم. اگر ما یک روز را از دست دهیم نمی توانیم اصلاحاتی را که مردم افغانستان توقع دارند پیاده بسازیم و انتخاباتی که برگزار می شود نمی تواند انتخاباتی قابل قبول برای مردم افغانستان باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید اتخابات آزاد برگذار شود واین حکومت بیکاره باید سرنگون شود اگر نی نسل افغانها را منقرض خواهد ساخت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است