این نظام، برآمده از ارزش های آمریکایی است
رهبران افغانستان به جای اینکه دوام کار خود را مبتنی بر حمایت مردم، مبتنی بر کار خود و مبتنی بر خدمتگزاری به مردم بدانند، آن را مبتنی به فتوا و اجازه جان کری می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۵/۵/۱۸ کد خبر: 119217 منبع: پرینت

هرچند گفتگوهای صلح افغانستان به بن بست رسید اما هیات حزب اسلامی مجددا وارد کابل شده است. در همین حال امنیت در افغانستان چنان نابسامان شد که دیگر مردم هیچگونه اعتمادی به حکومت ندارند.
چرا حکومت اوضاع امنیت را سرو سامان نمی دهد؟ آیا توانایی اداره جنگ را ندارد و یا قصدی برای این امر ندارد؟

احمد سعیدی آگاه امور سیاسی در برنامه «پس از خبر» گفت: رییس مجلس در پارلمان گفته بود که طرحی برای برون رفت از بن بست هایی که افغانستان در آن گیر کرده است تقدیم حکومت خواهد کرد. طرح های زیادی برای حل مشکلات افغانستان از مرجع های مختلف وجود دارد اما درحکومت اراده عمل وجود ندارد. بارها شنیده ام که شورای حراست و ثبات افغانستان هم گفته اند طرح های موثر و کارآمدی برای برون رفت ازبحران ها داریم و هرگاه حکومت از ما بخواهد می توانیم ارایه کنیم اما این حکومت آنقدر خودکامه و سرخود است که از هیچکس طرحی نمی خواهد.

وی ادامه داد: مشکل این دولت نداشتن طرح و پلان نیست. بلکه مشکلات دیگری دارد. این حاکمیت اعتماد ملی را از دست داده است. نبود امنیت، وعده های سرخرمن، فرق بین گفتار و عمل و مشکلات ، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرار مغزها سد محکمی بین باورهای مردم و باورهای حکومت ایجاد کرده است. تا وقتی که اعتماد میان مردم و حکومت ایجاد نشود و دولت، با مردم همکاری نکند. مشکلات حل نخواهد شد و جان کری اگر صد سال دیگر هم به عمر این حکوم فتوا دهد حکومت نمی تواند اعتماد مردم را جلب کند.

سعیدی، حکومت را حکومتی دیکتاتور و دست نشانده می داند و می گوید: متاسفانه در افغانستان خودکامگی و جاه طلبی به حدی رسیده است که هرکس به قدرت می رسد خیال می کند که عقل کل عالم است و همه چیز را می فهمد. حکومت چنین حالتی دارد و فکر می کند اختیار مردم کاملاً به دست وی است که اگر حتی جانشان را بگیرد آنها هیچ اعتراضی نکنند. حالاهم، رهبران افغانستان به جای اینکه دوام کار خود را مبتنی بر حمایت مردم، مبتنی بر کار خود و مبتنی بر خدمتگزاری به مردم بدانند، آن را مبتنی به فتوا و اجازه جان کری می دانند. مردم هم حالا مطمین شده اند که این نظام برآمده از ارزش های ما نیست بلکه برآمده از ارزش های آمریکایی است. این عدم اعتماد ملی برای نظام می تواند بسیار کشنده وشکننده باشد.

وی، با بیان اینکه مردم ازعملکرد حکومت به شدت ناراضی و معترض هستند، افزود: وعده های آنها برای صلح به هیچ نتیجه ای نرسید و خشم مردم را برانگیخت. حالاهم که این نشست ها در بلاتکلیفی به سر می برد. بر این باورم که حکومت می داند که این مذاکرات چهارجانبه و نشست های صلح و امثالهم هیچ نتیجه ای ندارد اما نمی توانند آن را به مردم اعلام کنند چرا که اگر مردم این موضوع را بشنوند این حکومت را بر می اندازند.

این آگاه سیاسی، در خصوص اهداف حکومت و کشورهای دیگر درمورد صلح افغانستان گفت: کشورهایی که در نشست های چهارجانبه اشتراک داشتند، فقط به منافع خود فکر می کنند نه به مردم افغانستان و امنیت و ثبات در آن. آمریکا به خاطر دوام حضور خود در افغانستان، جنگ را به نفع خود می داند، می داند اگر جنگی در افغانستان نباشد، حضورش در افغانستان بی بهانه است. آمریکا با افغانستان به مدت ده سال قرارداد امنیتی امضا کرد، یعنی می دانست که جنگ در افغانستان ده سال دیگر قرار است دوام کند. همه چیز برنامه ریزی شده بوده است. اهداف آنها کاملاً دراز مدت بوده و هست.

سعیدی ادامه داد: ناامنی در شمال هم جزیی از همین برنامه است. یکی، دو ولسوالی از بدخشان و کنرو نورستان باید سقوط کند تا راه تروریزم از چترال به قندوز باز شود و از این طریق راه به آسیای میانه هم باز شود و تروریست ها به آسیای میانه برسند. به باور من داعش نهال تلخی بود که در کشورهای عربی نشانده شد. چون کشورهای غربی در کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی منافع اقتصادی دارند و دیگر دوام داعش و تروریست را در آنجا به نفع خود نمی دانند اما دوام آنها در پاکستان و افغانستان و آسیای میانه به نفع غرب است. این یک ضرورت برای آنها است و این اواضاع را ادامه می دهند.

رهبران کنونی حکومت ما دروغگوهایی هستندکه دروغ های بزرگی را همگام کمپاین های انتخاباتی به مردم گفتند و آنها را فریب دادند. به آنها وعده صلح و امنیت و اقتصاد خوب و شغل دادند اما در واقع آنها خدمتگزارهای غرب بودند نه خدمتگزارهای مردم افغانستان و آمدند که فقط برنامه باداران خود را اجرا کنند.

اگر بخواهیم کشور، از این اوضاع بد امنیتی، اقتصادی و سیاسی خارج شود، باید حکومت دیدگاه خودرا اصلاح کند و به سوی خدمتگزاری به مردم بیاید. این همه تعصب های قومی، مذهبی و زبانی را کنار بگذارد از شعارهایی که می دهد کم کند و عملگرا باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حزب گلبدین وآی اس آی از روی ریشخند هیئت های را روان میکند تا حکومت را مصروف سازند ، حکومت باید گوش های همه اعضای گلبدین وآی اس آِ را قطع کند ودوباره به اسرائیل آنهارا برگرداند > چتند روزی نام راکتیار را رسانه ها سروصدا بالا میکنند ولکئ ها افغانی پول مردم مصرف پــانــتــــــا ،نصـــوار ، چلم این مزدوران پاکستانی میشود،
همین گلبدین را مه از همه بیشتر میشناسم حتی درهمان زمانه های خردی هم همیشه شرط می گذاشت وامتیاز می خواست
صوفی کرنکار

>>>   تنها همين گپت راست است ، خدا كند موقفت تغير نكند،

>>>   آغای سعیدی چی فکر میکنید از رییس جمهور گرفته تا همه اعضای کابینه و روسای که در دولت وحدت ملی کار میکنند چند فیصد شان اتباع کشور های عضو پیمان ناتو استد. آنها از کشور های ناتو نیامده اندتا منافع افغانستان و مردم آنرا تامین کنند. آنها اعزام شده اند برای ماموریتی برای کشور های عضو پیمان ناتو و چور و چپاول دارایی ها و منابع اقتصادی افغانستان مانند کابل بانک. صلح و امنیت و یک حکومت کار کارا نه به نفع کشور های مطبوع شان و به نفع خود انهاست. اگر یک حکومت مظبوط باشد پس کی میتواند این همه تریاک و پودر را از افغانستان به بیرون با طیارات نظامی نقل و انتقال دهد و ملیارد ها دالر بدست بیاورد از سود ان طالب سازی و داعش سازی کند. منابع افتصادی مردم مارا بنام طالب و داعش مانند بارار چه ها و تجارت خانه های مارا بنام طالب و داعش بمگذاری و تخریب کند- تجار ما را اختتاف و از آنها باج گیری کنند- اطفال و دختران ما را دزدیده و تجارت انسان براه بیاندازند و ملیونها دالر بدست بیاورند. همه این کار های غیر انسانی که زاده غرب است فقط در بد امنی امکان دارد.
قلندرشاه از کابل

>>>   شما اقای سعیدی این حرف را حالا میگوید در حالیکه در ابتدای حکومت انتقالی در جمع کثیری از مردم یک سرباز عادی امد وبه یکی از وزیران وقت دستور داد که سه دقیقه بیشتر وقت نداری او ادر حال حرف زدن بود حرفش را نیمه تمام گذاشت وخدا حافظی کرد همه ازین کار تعجب نموده میگفتند ما تا این حد فکر نمیکریم که این حکومت تحت تأ ثیر اجنبی ها باشد خداوند خیر این ملت مظلوم را پیش کند

>>>   من گپ های احمد سعیدی کاملا موافق هستم .
فرید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است