غرب، عامل ایجاد و نامشخص ماندن خط دیورند
آمریکا به نام کمک به صلح، به افغانستان اعلام می کند که ما دیگر طیاره های اف 16 را به پاکستان نمی دهیم اما به عربستان می گوید که این طیاره ها را در اختیار این کشور بگذارد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۹    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119183 منبع: پرینت

معضل خط دیورند روز بروز گسترده می شود. سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی گفته است که ساختن تاسیسات امنیتی در امتداد مرز مشترک افغانستان با پاکستان ادامه خواهد یافت. در همین حال ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است که ادامه اقدامات خودسر پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند فقط احساسات ضد پاکستانی را تقویت خواهد کرد. چرا معضل خط دیورند پیچیده تر از همیشه شده است؟

عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی در برنامه «باخبر» گفت: تمام حرکات پاکستان در طول شصت سال تحریک آمیز است. چرا که افغانستان یک کشور متعرض نیست. همیشه کشوری صلح خواه بوده است و بر هیچ کس تعرض نکرده است. زمانی که هندوستان آزاد شد یک سال بعد از آن تحریک پاکستان هم به وجود آمد. انگلیس ها این تحریک رابه وجود آوردند تا حاکمیت دایمی آنها در اینجا وجود داشته باشد. حاکمیت بر روی هند و افغانستان داشته باشد و این دو کشور برای انگلستان بسیار مهم و حیاتی است. خط دیورند که تکلیفی نامشخص دارد به عنوان ساحه نفوذ انگلستان است.

وی، دلیل نامشخص بودن خط دیورند را چنین بیان کرد: زمانی که پاکستان به وجود آمد و آزادی خود را سلب کرد، انگلستان آن را به نام اسلام و کشور مسلمان مستقل کرد تا بتواند از آن استفاده های مورد نظر خود را بکند. انگلیس، آمریکا و ملل متحد این کار را نکردند و سرحدات نامشخصی برای پاکستان گذاشتند تا این منطقه منطقه متشنجی باشد.

امرخیل ادامه داد: برای سرحد یک مملکت دو راه برای تعیین آن وجود دارد یا از طریق تفاهم بین دو کشور انجام می شود و یا از طریق ملل متحد این کار انجام می گیرد. ملل متحد این وظیفه را به خاطر منافع خود انجام نداده است.

وی، با بیان اینکه پاکستان می خواهد تجارت خود را با آسیای میانه داشته باشد و از این لحاظ باید در افغانستان دستی دراز داشته باشد، افزود: پاکستان می خواهد که افغانستان به طور کامل در دستان خودش باشد و هیچ کشور دیگری از منطقه مخصوصا هند در اینجا فعالیت نداشته باشد. آمریکا هم این موضوع را می خواهد به همین دلیل بر دهشت افکنی هایی که پاکستان در افغانستان می کند هیچ اعتراضی نمی کند.

این آگاه نظامی، ساختن تاسیسات را در مزرهای پاکستان و افغانستان راهی برای کنترل بیشتر آمریکا بر منطقه می داند و می گوید: بین افغانستان و پاکستان یکصد راه موتر رو وجود دارد. از این راه ها به راحتی از پاکستان تروریست ها وارد افغانستان می شوند. آمریکا هم در این موضوع دخیل است. چرا که دستگاه های استخباراتی که در این راه ها گذاشته شده اند و کار می شود ساخت این کشور است. از این طریق و با استفاده از این دستگاه ها حتی می توانند روس ها و آسیای میانه را تحت کنترل داشته باشند. این مراکز برای عبور و مرور نیست. بلکه برای این گونه کارها به وجود آمده اند.

امرخیل با بیان اینکه غرب از تنش ها میان افغانستان و پاکستان سود بسیاری می برد، افزود: هدف اساسی غرب از این تنش ها به انزوا کشیدن روس، چین و ایران است. سرزمین ما بهترین جغرافیا برای این عمل است. اگر حاکمیت آمریکا در اینجا تامین شود، روس و چین حتی برای یک روز آرام نمی ماند. آمریکا قدرت بسیار بزرگی به دست می آورد. به همین دلیل آمریکا افغانستان را در وضعیتی نگاه داشته است که فقط نانی برای بخور و نمیر داشته باشد تا بتواند تسلطی همیشگی بر ما داشته باشد. آمریکا هیچگاه از خود مایه ای برای افغانستان نمی گذارد. حتی بیشتر سربازانی که وارد افغانستان کرده است، آمریکایی نیستند، بلکه یا نپالی و یا آفریقایی هستند.

وی، با انتقاد از کشورهای کمک کننده به افغانستان ابراز داشت: متاسفانه هیچ کدام از این کشورهای غربی و اروپایی کمکی بنیادی به ما نکردند. نه هیچ کارخانه ای ساختند که ما بتوانیم تجارت کنیم و نه بندی ساختند که تبوانیم از آب های خود استفاده کنیم. آمریکا هم که پیوسته در پی فریب افغانستان است و گرگی در لباس دوست است. آمریکا به نام کمک به صلح، به افغانستان اعلام می کند که ما دیگر طیاره های اف 16 را به پاکستان نمی دهیم اما به عربستان می گوید که این طیاره ها را در اختیار این کشور بگذارد. این برنامه ها همه اهداف آمریکایی است که کوشش می کند که پاکستان، هندوستان و کشور ما را در پنجه خود داشته باشد.

امرخیل، در پایان گفت: در جنگ ترخم پاکستان، با همان تانک های خودمان ما را هدف قرار می دادند و این بسیار تاسف برانگیز است. همان توپ هایی که را بر سر ما فیر می کردند، آمریکایی ها در اختیار آنها گذاشته بودند. پاکستان سیاست های خود را زیر فشار همین آمریکایی ها و انگلیس به پیش می برد. متاسفانه سیاست مداران ما هم به سمت بیگانه تمایل پیدا کرده اند و از خود هیچ قاطعیتی ندارند. آنها هر شب با آمریکایی ها مذاکره می کنند و هر شب با آنها گفتگو و ملاقات دارند. سیاستمدران ما اگر می خواهند که افغانستان از این اوضاع بیرون بیاید باید از منافع شخصی خود بگذرند و به منافع ملی فکر کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال صاحب متقاعد تا حال هم بفكر دا پشتونستان زمونژ است، جهان و ملل متحد و قوانين جهاني همه، سرحدات فعلي افغانستان را به رسميت ميشناسند، واگر ما هزار بار بگوئيم كه دهلي پايتخت ما بود، حالا كس حاظر نميشود آنرا بما بدهد، و يا دعواي خراسان را نمائيم، ما افغانها عقلاً متخلف هستيم، لافهاي گذشته سرنوشت ملت را تباه ساخته است، اگر حالا بتوانيم كه همين خاك را با همين حدود اربعه آن حفظ نمائيم كار بس بزرگ كرده ايم.

>>>   امروز در رسانه ها در مورد آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و توافقنامه صلح با وی صحبت ها داغ بود گرچه ساعت 11 امشب به وقت کابل خودم با دو نفر از اعضای برجسته حزب اسلامی در تلویزیون طلوع نیوز روی آمدن یا نیامدن حکمتیار صحبت های مفصلی داریم دوستان میتوانند بشنوند از طرف دیگر طبق معلومات که من دارم تمام احزاب هئیت رهبری یا کمیته اجرایی دارند حزب اسلامی نیز در گذشته هئیت اجرایی داشت از جمله هئیت اجرایی حزب اسلامی اکثریت مطلق شان در این دولت حضور فعال دارند . که میخواهم نام های شانرا با شما شریک سازم .
1. محترم عبدالهادی ارغندیوال سابق وزیر اقتصاد و رهبر حزب اسلامی ، قطب الدین هلال مشاور ارشد آقای اشرف غنی ، سباوون مشاور ارشد، همایون جریر مشاور ارشد، داکتر انور ، وزیر عدلیه ، انجنیر محمد خان معاون داکتر عبدالله ، عبدالجبار شولگری مشاور ریاست اجرائیه ، عطا الله لودین قبلاً والی ننگرهار، مولوی سر فراز مشاور ریاست اجرائیه، محمود ابولحسن مشاور ، جمعه خان همدرد مشاور ارشد رئیس جمهور غنی ، عبدالقدیر کریاب مشاور ریاست اجرائیه، بشمول پسر آقای حکمتیار که در کابل حضور فعال دارند. تنها از جمله هئیت رهبری حزب اسلامی چند نفر محدود مانند آقای حکمتیار انجنیر سلام و مولوی صاحب در پاکستان اند قریب الرحمن سعید در دنمارک و کشمیر خان چند قبل وفات نموده یعنی اکثریت مطلق رهبری حزب اسلامی از جمله اراکین بلند رتبه همین حکومت وحدت ملی اند مشکلی نخواهد بود که آقای حکمتیار نیز با انجنیر سلام و دو سه نفر دیگر از هئیت رهبری حزب اسلامی که در کمپ شمشتوی پشاور اند به کابل بیاید.

>>>   .... موضوع دیورند یک مسئله حل شده و یک سرحد شناخته شده بین المللی است۰

>>>   یا جنرال صاحب عقل خودش را ز دست داده ویا از اول هم عقل نداشت۰ دیگر راهی ندارد۰

>>>   ای خدا، چرا در بین این طائفه هیچ آدم با منطق پیدا نمیشود!

>>>   کشتین ما را همرای ای دیورند تان۰ آن قصه ختم است، رهایش کنید، و بقیه را درست نگهدارید۰

>>>   جالب این است که آن اوغان های آنسمت خط مرزی دیورند هم دیگر نمیخواهند با این اوغان ذلتی ها یکجا شوند۰ آنها پاکستانی شده اند وبه پاکستانی بودن خود افتخار هم میکنند۰ فکر میکنم بهتر است این فاشیست ها خودشان گند خود را گم کنند و بروند "لوی پشتونستان" خیالی خود را همانجا زیر نظارت مستقیم پنجابی ها در مناطق به اصطلاح آزاد ایجنسی های پاکستانی درست کنند۰

>>>   چنرال صاحب درست و بجا فرموده اند کشور امریکا و انگلس که ایجادگر پاکستان هستند و آنرا حمایت میکنند از موجودیت ان سود های کلانی برده اند و توسط ان افغانستان را برای تسلط امریکا اماده ساختند. این دو کشور قدرتمند از کشیده گی کشور های مانند افغانستان و پاکستان- پاکستان و هندوستان- عربستان و ایران-ترکیه و سوریه و عربستان و یمن سود های کلانی برده اند و هیچگاه طرفدار حل مخالقت های کشور های یاد شده نیستند چون موجودیت این معضلات به نقع شان است/


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است