آیا انتخابات برگزار خواهد شد؟
کسانی اصلاحات نمی خواهند که قصد دارند همچنان در پارلمان باقی بمانند. آنها می دانند که در این مدت، کاری نکرده اند و اگر بخواهند دوباره کاندید شوند رای نمی آورند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119158 منبع: پرینت

پس از فرستادن فرمان اشرف غنی، به مجلس نمایندگان سرنوشت این فرمان همچنان نامعلوم ماند. جامعه جهانی گفته است در صورتیکه در نظام انتخاباتی افغانستان اصلاحات به میان نیاید کمک های خود به این روند را قطع خواهد کرد. سوال اساسی اینجا است که آیا انتخابات برگزار خواهد شد؟

فرهاد هاشمی، تحلیلگر سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: این بار اول نیست که مجلس، با نهایت رد مسوولیت از شانه های خودشان و پاسخ منفی به توقعات مردم، عمل می کند. آنها فرمان دفعه قبل را هم رد کردند و این بار هم آن را به فراموشی سپردند. موضوعی که بسیار مهم است این است که در افغانستان هر کسی برای بقای خود نهایت تلاش خود را می کند نه به خاطر تطبیق اولویت های مردم و نه به خاطر تعیین سرنوشت مردم نه بخاطر اعتمادسازی بین مردم و نظامی که مردم را رهبری می کند. هر کسی کوشش می کند که یک بخش از آرمان های مردم را گروگان بگیرد تا بتواند بهتر باج گیری کند و بتواند بقای خود را بهتر تضمین کند.

وی افزود: شکی نیست که در داخل پارلمان کسانی هستند که دادخواهی می کنند تا فرمان رییس جمهور توشیح شود و از مجرای قضاوت پارلمانی بگذرد و به اجرا گذاشته شود تا پروسه اصلاحات انتخاباتی انجام شود اما کسانی که این موضوع را نمی خواهند و فقط به فکر خود هستند بسیار بیشتر است.

هاشمی، در ادامه بیان داشت: کسانی اصلاحات نمی خواهند که قصد دارند همچنان در پارلمان باقی بمانند. آنها می دانند که در این مدت، کاری نکرده اند و اگر بخواهند دوباره کاندید شوند رای نمی آورند بنابراین قصد دارند از طریق اجرا نشدن فرمان تقنینی و برگزار نشدن انتخابات همچنان برسرجای خود باقی بمانند.

این تحلیلگر سیاسی، در خصوص توقعات مردم از حکومت بیان داشت: این مردم خواستار اصلاحات هستند و انتخابات روشن و شفاف را می خواهند و این خواست هم بدون آوردن اصلاحات اساسی برآورده نمی شود. بنابراین چیزی که مهم است این است که مردم بخاطر دوباره اعتماد کردن به حکومت وحدت ملی منتظر اقدامات جدی حکومت هستند. همچنان منتظر اقدامات جدی برای پاس کردن فرمان تقنینی رییس جمهور که فعلا در پارلمان هستند. هرچقدر که از جانب حکومت تعلل می شود به همان نسبت هم خلا میان مردم و حکومت بیشتر می شود و هرچقدر که تعلل از جانب نماینده های حکومت در داخل خانه ملت بیشتر می شود به همان نسبت مردم مایوس و ناامید می شوند و با بی سرنوشتی خود گرفتار تر می شوند و این چنین بحران بیشتری پدید می آید.

هاشمی، با انتقاد از عملکرد حکومت در خصوص اصلاحات گفت: چیزی که واضح و هوایدا است این است که در حال حاضر اراده سیاسی در حکومت وحدت ملی برای اصلاحات وجود ندارد. یکبار که فرمان تقنینی رییس جمهور به دلیل صادر نشدن در وقت قانونی رد شد. ضرورت بود بار دوم که نماینده های ملت به رخصتی رفته بودند رییس جمهور اقدام کند اما این فرمان را وقتی صادر کرد که نماینده ها بازگشتند. رییس جمهور این کار را به صورت یک بازی درآورده است. با این اوضاعی که حکومت به وجود آورده است مردم اعتماد خود را از دست داده اند و دیگر به پای صندوق های رای حاضر نخواهند شد.

وی، در اخیر گفت: پروسه انتخابات هرچه زودتر باید به راه افتد و به صورت یک پروسه ملی به پیش برود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جه میکنی؟ که فرضا برگزار؟؟؟؟ شود!!!!!!
یک چند "دله و دیوث دیگر " در لین ایستاد هستند و پاچه های خود را برای چور و چپاول این ماتمزده، خوب صحیح بر زده اند !!!!!!!!!!!!!!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است