اصلاحات باید در دارالانشا صورت بگیرد
در حکومت عدم اراده برای برگزاری انتخابات وجود دارد. افراد در حکومت می خواهند روی بدیل هایی که انتخابات را دور بزنند کار کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۸    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119157 منبع: پرینت

انتقادها از نفوذ سنگین در ساختار کمیته گزینش کمیشنرهای کمیسیون های انتخاباتی، بار دیگر سر به آسمان گذاشته است. شبکه نهادهای جامعه مدنی برای انتخابات می گویند که در کمیته گزینش اصل شایسته سالاری و بی طرفی درنظر گرفته نشده است. اعضای این نهاد، می گویند که با چنین ترکیبی در کمیته گزینش بیشتر به جانب داری از حکومت انجام خواهد شد و حکومت اصلاح نظام انتخاباتی را برای رسیدن به اهداف سیاسی اش کند ساخته است.

نظری پریانی، روزنامه نگار، در برنامه «فراخبر» گفت: در حکومت عدم اراده برای برگزاری انتخابات وجود دارد. افراد در حکومت می خواهند روی بدیل هایی که انتخابات را دور بزنند کار کنند.

وی، با بیان اینکه کمیته گزینش، به کمیته ای کاملاً دولتی تبدیل شده است و این کمیته باید از وضعیت فعلی خود تغییر کند، افزود: اگر قرار باشد این نهاد کار خود را ادامه دهد ما بار دیگر شاهد حضور افرادی در کمیسیون های انتخاباتی خواهیم بود که از طرف همین کمیته گزینش و به همین صورت از طریق کرزی به وجود آمده بود.

پریانی افزود: همچنین این کمیته، این نگرانی را به وجود می آورد که افرادی به کمیسیون های انتخاباتی راه پیدا کنند که از وابستگان سیاسی رییس جمهور هستند. چرا که متاسفانه هنوز نگاه غالب بر انتخابات، نگاه معطوف به تقلب است و فکرشان این است که اگر انتخابات آینده شفاف برگزار شود، احتمال اینکه آنها از لحاظ سیاسی در انتخابات بازنده باشند زیاد است به همین دلیل قصد دارند که باردیگر انتخابات را به طور خاص مهندسی کنند.

این روزنامه نگار، گفت: این کمیته گزینش، حتی اگر با تغییر کمیشنرها در کمیسیون های انتخابات همراه شود، نمی تواند به اصلاحات انتخاباتی کمک کند. چرا که باید ستون دارالانشای کمیسیون انتخابات اصلاح شود. ستون دارالانشای انتخابات یک شکل پیچیده و زنجیره ای از افرادی را دارد که باهم مرتبط هستند و مهندسی عملیاتی تقلب را در دست دارند و در این مورد بسیار آب دیده شده اند.

وی، در خصوص تذکره های الکترونیکی در بحث انتخابات بیان داشت: تا زمانيكه تذكره هاي الكترونیكي توزيع نشود، ‌دراصلاحات انتخاباتي، پيشرفتي نخواهيم داشت اماچون بحث تذكره هاي الكترونيكي در يك كشاكش سياسي در رياست جمهوري قرار دارد و ازتوزيع آن به هر دليلي جلوگيري مي كنند پس اراده اي براي توزيع شناسنامه هاي الكترونيكي در افغانستان ديده نمي شود. به همين دليل نياز است كه اصلاحات جدي در كمسيون انتخابات به وجود آيد و بعد از آن به دو امر دیگر توجه شود. يكي، اينكه تقريباً بيست و هفت ميليون راي دهنده با تذكره هاي كاغذي داريم. دوم اينكه ليست راي دهندگان بايد مشخص شود.

پریانی، رییس جمهور را به دنبال تقلبی دیگر، در انتخابات می داند و می گوید: در ابتدا، رييس جمهور خواهان تغيير نكردن كميشنرهاي انتخابات بود اما حالا كه قرار بر اين شده تا كميشنرها تغيير كنند رييس جمهور تمام تلاش خود را مي كند تا افراد مورد اطمينان خود را درآنجا جابجا كند و در اين شكي نيست.

این روزنامه نگار، ادامه داد: ما براي برگزار كردن انتخابات افغانستان به افراد پاك و وطن دوست نياز داريم نه به افرادي كه پروسه بزرگ و مردمي انتخابات را در حد يك پرو‍‍ژه تقليل دهند تا بتوانند جايگاه خود را حفظ كنند و به خواسته هاي خود برسند.

وی، اکثر تقلب های انتخاباتی را در دارالانشا می داند و می گوید: در حال حاضر تذكره هاي الكترونيكي با تمام اهميتي كه داشت توزيع نشد و نمي شود. كاري كه حالا مي شود كرد اين است كه تا مي توانيم اصلاحات را به وجود آوريم. اصلاحات هم در ستون دارالانشا بايد انجام شود. تا زمانيكه دارالانشا اصلاح نشود و تغييري بنيادي در آن نيايد. هركسي كه در كميسيون انتخابات بيايد، حتي خبر نخواهد داشت كه در آنجا چه مي گذرد. همانطور كه نورستاني همينگونه بود. دارالانشا براي وي دستوري مي آورد و نورستاني آن را انجام مي داد. وقتي به دو نهاد انتخابات و شوراي عالي صلح توجه مي كنيم مي بينيم كه رييس هاي اين دو نهاد بسيار بي صلاحيت هستند. اصلا هيچ چيز در دست ندارند اما همه كارها در دارالانشا تمركز كرده است.

پریانی، ادامه داد: در دارالانشاي كميسيون مستقل انتخابات صدها و شايد هزاران نفري از مركز تا ولايت ها كار مي كنند كه در يك سلسله زنجيره اي باهم مرتبط هستند ودر انتخابات گذشته پروسه تقلب را مهندسي كردند. كميشنرهايي كه در راس كميسيون هاي انتخاباتي قرار داشتند فقط حامي اين پروسه تقلب بودند و دست اندركار اصلي از عمرخيل شروع مي شد و به زيد در ستون دارالانشا ختم مي شد، آنها عملياتي كنندگان تقلب بودند و در تقلب آبديده شده اند.

وی، در پایان گفت: مسوول اصلاحات در نهادهاي انتخاباتي رياست اجرايي است و نه رياست جمهور. عبدالله عبدالله معترض به پروسه انتخابات بود كه تقلب در انتخابات صورت گرفته است. اگر اين موضوع عملي نشود وي مسوول است و بايد پاسخگو باشد.

كد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پریانی نی دل به چوکی دارلانشاه کمیسیون انتخابات بسته کردی چطور تشخیص کردی که همه کارمندان دارلانشاه به شکل زنجیره کار میکند سند دارید در یا هوایی بحث میکند که اسناد داری بنویس که مناظره ازاد کنیم
نور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است