امسال، انتخابات برگزار نمی شود
از آنجایی که از قراین و شواهد و عملکرد دولت پیدا است، برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان و عزم و اراده جدی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119155 منبع: پرینت

فقط دوماه به موعد تعیین شده برای برگزاری انتخابات باقی مانده است اما تابحال هیچ کاری برای برگزاری انتخابات از سوی حکومت صورت نگرفته است. این در حالی است که پس از موعد تعیین شده زمینه برگزاری انتخابات به لحاظ اوضاع جوی چندان مناسب نیست.

سالم حسنی، استاد دانشگاه در برنامه «چشم انداز» گفت: اصلاحات و برگزاری انتخابات در افغانستان یکی از موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی در افغانستان است و بر اساس توافقنامه سیاسی که بر مبنای آن حکومت وحدت ملی شکل گرفت، یقینا یکی از محورهای مهم فعالیت دولت در هر دوره ای بخصوص این دولت می تواند باشد. چرا که مشروعیت نظام و کارکرد دولت و موفقیت و عدم موفقیت حکومت بخصوص حکومتی که با این وضعیت کار می کند به موفقیت نظام انتخابات و رفتن به سمت پایه های دموکراسی معنا پیدا می کند.

وی افزود: از آنجایی که از قراین و شواهد و عملکرد دولت پیدا است، برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان و عزم و اراده جدی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

حسنی، در خصوص عدم اجرای فرمان تقنینی رییس جمهور گفت: ادبیاتی میان حکومت و پارلمان جریان دارد و حکومت پارلمان را متهم به کارشکنی می کند و ادعا دارد که پارلمان برای اینکه خود در قدرت باقی بماند و دوره کاری مجلس نمایندگان تمدید شود، کارشکنی می کند تا فرمان تقنینی اجرا نشود. از سویی دیگر شنیده می شود که حکومت با تعداد زیادی از نمایندگان مجلس تبانی کرده و ارتباطاتی با آنها دارد و آنها را تمویل کرده است که به فرمان ها رای مثبت ندهند و نگذارند که جریان کارهای اصلاحات به سمت عملی شدن پیش برود.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه در واقع حکومت هم اقدام جدی برای انجام اصلاحات انتخاباتی روی دست نگرفته است، افزود: به طور مثال، توزیع شناسنامه الکترونیکی از پارلمان تایید شد و به توشیح رییس جمهور رسید اما می بینیم که با کارشکنی های عده ای این پروسه معطل ماند با اینکه وقت و هزینه زیادی روی این پروژه انجام شده بود. همچنین رییس جمهور می توانست مطابق با قانون با صدور فرمان تقنینی برای اصلاحات انتخاباتی، اصلاحات را نافذ کند و اصلاً نیازی به ارسال آن به پارلمان نبود. پارلمان در عدم اصلاحات ذی نفع است و دولت باید به دنبال راهکارهایی می بود که به پارلمان نیازی نمی داشت. اما می بینیم که حکومت وحدت ملی کارها را بسیار به کندی انجام می دهد و توجهی به کارهای اساسی و مهم کشور ندارد.

وی، در پایان گفت: در حال حاضر ما به ماه میزان نزدیک می شویم. اگر در این ماه که حکومت وعده کرده بود، انتخابات برگزار نشود، بعد از ماه میزان هوا سرد می شود و هوای سرد عملاً عرصه را برای برگزاری انتخابات تنگ می کند. گمان می رود که با این اوضاع انتخابات پارلمان امسال برگزار نخواهد شد اما اینکه برای سال آینده برگزار می شود یا خیر، باید منتظر اقدامات جدی رییس جمهور و حکومت بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بنده هم موافقم. این دولت واین پارلمان همه ملت را بازیچه منافع خود کرده و چه بد میراثی است برای آیندگان.
صفری از مشهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است