44 درصد ساکنان ریاض عربستان خانه ندارند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۵    ۱۳۹۵/۵/۱۷ کد خبر: 119148 منبع: پرینت

آمار و ارقام دولتی عربستان بیانگر آن است که حدود 44 درصد از شهروندان ریاض؛ پایتخت عربستان از مسکن محروم هستند.

به گزارش پایگاه خبری نبا، پس از بروز فقر شدید در جای جای عربستان، اکنون نوبت به بحران مسکن است، به گونه ای که آمار و ارقام های دولتی بیانگر آن است که بیش از 44 درصد از شهروندان در ریاض فاقد سرپناه هستند، و طبیعی است که اگر بخواهیم این نسبت را به همه عربستان تسری یابد، این میزان و درصدها افزایش خواهند داشت.

برخی از تحلیلگران معتقدند که دلایل عدم بهره مندی شهروندان عربستانی از منزل شخصی به پایین بودن میانگین درآمد هر فرد و مایحتاج ضروری آنها بر می گردد، از سوی دیگر این امر ناشی از رشد افسار گسیخته جمعیت در عربستان است.

نبا در ادامه آورد: درحالی که مسکن تنها دارای رشد چهارصدی بوده است، اما جمعیت عربستان در این مدت از رشدی 24 درصدی برخوردار بوده است.

از سوی دیگر و به موازات میزان رشد جمعیت زیاد در عربستان، بحران اسکان ساکنان نیز شدت یافته است که بی ارتباط با ماهیت کشور عربستان نیست که یک گروه اندکی که تنها به یک خانواده به خصوص منسوب هستند، بر ثروت های کشور چنبره زده اند و برای خود انواع و اقسام دارایی و ثروت را اختصاص داده اند، درحالی که بسیاری از عربستانی ها از بحران اجاره نشینی و مسکن رنج می برند.

بحران مسکن در عربستان تنها زائیده امروز نیست، بلکه ریشه های آن بسیار عمیق است، در ماه مارس سال گذشته، دولت عربستان حکمی با هدف سرمایه گذاری و خارج کردن زمین های بایر از لیست زمین های مشاع غیر قابل استفاده صادر کرده و بر این زمین ها عوارض وضع کرد و با این کار هزار نفر از شهروندان عربستانی را از بهره مند شدن از این اراضی محروم کرد.

از سوی دیگر، آمارهای منتشر شده از سوی وزارت دادگستری عربستان حاکی از آن است که ارزش مبادلات املاک در این کشور در چند ماه گذشته با کاهش 18 درصدی به 28 میلیارد و 200 میلیون ریال سعودی رسیده است.

ارزش مبادلات املاک در بزرگ ترین کشور صادر کننده نفت خام جهان، حدود 23 درصد کاهش داشته و به 212 میلیارد و 800 میلیون ریال سعودی رسیده (معادل تقریبی 57 میلیارد دالر ) درحالی که سال گذشته این میزان حدود 278 میلیارد و یکصد میلیون (معادل تقریبی 75 میلیارد دالر ) ریال بوده است.

معاملات املاک در عربستان شامل املاک مسکونی و تجاری است که ارزش معاملات مسکونی در سال گذشته با 19 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 17 میلیارد و 900 میلیون ریال بوده درحالی که املاک بازرگانی نیز با کاهش 17 درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم 25 میلیارد و 100 میلیون ریال رسیده است.

درحالی که عربستان خود از مشکلات بی شمار اقتصادی در حوزه داخلی رنج می برد، چندی پیش وزیر تعاون مصر اعلام کرد که کشورش از عربستان کمک یک میلیارد دلاری دریافت می کند که این امر با واکنش تند شهروندان خشمگین عربستانی روبرو شد.

کاهش قیمت نفت و با توجه به این که عربستان یک کشور تک محصولی است که بیش از 90 درصد از بودجه آن بر پایه نفت بسته شده است و از سوی دیگر، درگیری سعودی ها در چندین جبهه از سوریه گرفته تا یمن و عراق، سبب شده که در بخش های مختلف اقتصادی عربستان از جمله بخش مسکن رکود شدیدی حاصل شود، افزون بر این که سطح رفاه اجتماعی در این کشور کاهش یافته و فقر شدت گرفته است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است