اسارت 3000 آواره عراقی به دست داعش
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۴    ۱۳۹۵/۵/۱۶ کد خبر: 119099 منبع: پرینت

داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در برابر حملات نیروهای عراق استفاده می کنند و از همین رو اجازه خروج غیرنظامیان را از مناطق تحت کنترل خود نمی دهند.
آژانس پناهجویان سازمان مللUNHCR، در گزارش روزانه خود از وقایع عراق، از اسارت 3000 روستایی عراقی از اهالی منطقه حویجه کرکوک، که در حال فرار به مناطق تحت کنترل کردها بودند، به دست داعش خبر داد. دست کم 12 نفر از این آوارگان بلافاصله توسط داعش اعدام شدند. این گروه تروریستی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در برابر حملات نیروهای عراق استفاده می کنند و از همین رو اجازه خروج غیرنظامیان را از مناطق تحت کنترل خود نمی دهند.

استان نفت خیز کرکوک اکنون به دو منطقه تحت کنترل نیروهای کرد و داعش تقسیم شده است. در ماه های اخیر، با پیشروی نیروهای عراقی و از دست رفتن بسیاری از مناطق تحت تصرف داعش، این گروه به هر اقدام جنایتکارانه ای برای بقای خویش دست می زند. هدف قرار دادن نظامیان یکی از این روش هاست.

کمیته بین المللی صلیب سرخ، ماه پیش هشدار داد که با نزدیک شدن به عملیات آزادسازی موصل توسط نیروهای عراقی، احتمال آواره شدن حدود 1 میلیون عراقی وجود دارد.

موصل که در زمان اشغال توسط داعش، حدود 2 میلیون نفر جمعیت داشت، دومین شهر پرجمعیت این کشور محسوب می شد. اکنون تخمین زده می شود که جمعیت آن به نصف رسیده و شمار اهالی موصل که از آن می گریزند، روز به روز افزایش می یابد.

آژانس پناهجویان ملل متحد ساخت یک اردوگاه 6000 نفری را در شمال شرق موصل آغاز کرده است و قصد دارد یک اردوگاه 15000 نفره دیگر هم در شمال غرب شهر ایجاد کند. مشخص است که با توجه به آن تخمین، این دو اردوگاه جوابگوی نیاز آوارگان نیست. از سوی دیگر، بسیاری از مناطقی که توسط نیروهای عراقی از دست داعش آزاد شده اند، همچون فلوجه و رمادی، هنوز برای بازگشت گروهی ساکنان مهیا نیستند.

به گزارش سازمان ملل حدود 10 میلیون عراقی به کمک های انسانی نیاز دارند و حدود 3.3 میلیون نفر هم اواره شده اند. این در حالی است که علی رغم اعلام های مکرر این سازمان مبنی بر نیاز به دست کم 1.8 میلیارد دلار برای رسیدگی به وضع آوارگان و سر و سامان دادن به اوضاع بعد از اتمام عملیات موصل، هنوز هیچ خبری از دریافت این کمک ها نیست.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است