طالبان قوی تر و نیروهای امنیتی ضعیف تر می شوند
از روزی که قندوز سقوط کرده است، طالبان چند برابر قویتر شده اند. قبل از این سقوط آنها بسیاری از وسایل و تجهیزات را نداشتند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۹۵/۵/۱۳ کد خبر: 119008 منبع: پرینت

در حالیکه رییس جمهور غنی پس از سقوط شهر قندوز به مردم این شهر تعهد سپرده بود که طالبان را در این ولایت نابود خواهند کرد اما اکنون که از این وعده رییس جمهور نزدیک به ده ماه می گذرد هیچ تغییری در وضعیت امنیتی این ولایت پیدید نیامده است. از سویی هم نگرانی ها از سقوط دوباره شهر قندوز بالا گرفته است. چنانچه نبردهای شدید میان نیروهای دولتی و طالبان در ولسوالی های دشت ارچی و قلعه زال به شدت ادامه دارد. بدخشانیان به سان قندوزیان روزگار مرگبار را می گذرانند. حملات گسترده طالبان هر روز از نظامیان و غیر نظامیان در این ولایت قربانی می گیرد. اما چرا بار دیگر درگیری ها در قندوز و بدخشان شدت گرفته است؟

نظری ترکمن، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: از روزی که قندوز سقوط کرده است، طالبان چند برابر قویتر شده اند. قبل از این سقوط آنها بسیاری از وسایل و تجهیزات را نداشتند. آنها در سقوط قندوز بسیاری از تانک های زره را به دست آوردند. همچنان مهمات و سلاح های وافری که در سقوط قندوز به جا مانده بود را به تصرف خود در آورند.

وی افزود: رییس اجرایی و رییس جمهور دوبار به قندوز سفر کردند و به مردم وعده دادند که قندوز تصفیه می شود و عملیات گسترده برای اینکار انجام می شود. متاسفانه آنها هیچ کدام به وعده های خود عمل نکردند. طالبان روز بروز مناطقی که در دست داشتند را گسترش دادند، از مردم پول گرفتند، سلاح و مهمات زیادی به دست آورند و از سابق قوی تر شدند. در حال حاضر هم بیش از هشتاد درصد قندوز در دست طالبان قرار دارد. بدین وسیله آنها به برنامه های خود دست می یابند و نیروهای ما هر روز ضعیف تر می شوند.

ترکمن با بیان اینکه دولت فقط در محدوده شهر در قندوز حاکم است، افزود: ولسوالی ها و قریه ها به دست طالبان قرار دارد. گمان نمی رود که حکومت تصمیمی برای نابودی طالبان داشته باشد. اگر این تصمیم وجود می داشت در طول یک سالی که از اشغال آنها گذشت باید طالبان را تعقیب می کرد. تا آخرین لحظه ها هیچ عملی در مقابل طالبان صورت نگرفت و طالبان روز بروز قویتر شدند.

نماینده قندوز، در ارتباط با وضعیت جنگ و اردو در قندوز بیان داشت: چند روزی است که در ولسوالی قلعه زال جنگ جریان دارد. در طول این چند روز اردو و پولیس ملی به طور مطلوب نجنگیدند این اربکی ها یا پولیس محلی بودند که جنگیدند.

وی، اضافه کرد: متاسفانه پولیس و اردو در شهر قندوز چنان ضعیف هستند که نمی توانند امنیت یک تا دو کیلومتری را تامین کنند. در طول این چند روزی که در قلعه زال جنگ جریان دارد، نیروهای امنیتی فقط عقب نشینی کرده اند.

ترکمن، با بیان اینکه، در حال حاضر داد و فغان مردم بلند شده است، افزود: اگر به این منوال پیش برود صبر مردم تمام می شود و شاید مردم علیه حکومت اقدام شدیدی کنند.

وی، در خصوص اقدامات نمایندگان قندوز برای بهبود قندوز اظهار کرد: نمایندگان مردم قندوز در ارتباط با ناامنی های قندوز هم نظر هستند. آنها بارها از رییس جمهور وقت گرفته اند و به حضور وی رفته اند تا مشکل قندوز را رفع کند. همچنان وزیران داخله، خارجه و ... وعده کردند که قندوز را تصفیه می کنند. به هیچ عنوان به این وعده ها عمل نشد. اگر حکومت از عمل به این گفته ها و حل مسایل قندوز عاجز آمد، مجبور هستیم به مردم مراجعه کنیم و مردم را دعوت کنیم که به پا خیزند و مردم خود امنیت راتامین کنند. مردم باید علیه این بی مسوولیتی و بی خیالی حکومت به پا خیزند و تظاهرات کنند و حق اولیه خود که همانا امنیت است را بگیرند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این یک پروسه است که دولت کشورا بدست
طالبان بسپارد این پروسه پشتونیزم است

>>>   این پلان امریکاست که با سقوط قندز سلاح و دار وندار قندر با بشمول سلاح های ثقیل به طالب و داعش بسپاردتا در جنگ با اسیای میانه مجهز باشندچون آنها را از پاکستان بدون سلاح انتقال داده بودند. سقوط قندز بدستور امریکا به دستور امریکا صورت گرفت.

>>>   هیچ عقل سلیم قبول کرده نمیتواند که چند طالب معقد باخته با سلاح و مهمات از پاکستان خود را برای تصرف قندوز خود را رسانده باشند وقندوز را که با وجود نیروی نظامی های کافی نظامی و مجهز با سلاح و مهمات نظامی خفیفه وثقیله بدون هیچ مقاومت در برابر طالبان در ظرف چند ساعت بدست گروه های مرتد کافر صفت طالبان افتاده باشد در حقیقت سقوط قندوز با یک برنامه منظم و از قبل تعین شده بمنظور تقویه گروه طالبان از نگاه سلاح ومهمات خفیفه وثقیله و هم از نگاه پولی واعاشه واباطه طرح ریزی و عملی گردیده در این مورد هیچ شک و شبهیه ای وجود ندارد اینکه در اینکار کی ها شامل واگاه بودند .و چه گونه توانسته بودند انرا عملی کنند از فکر و قدرت مردمان ملکی وکاکنان پایین رتبه بدور است و بزرگان دولت در این مورد اگاهی نمی دهند این معما دیده شود تا چه وقت پنهان نگهداری باقی خواهند ماند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است