دمیرتاش:‌ اردوغان فرصت برقراری صلح را هدر داد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۲    ۱۳۹۵/۵/۱۳ کد خبر: 118993 منبع: پرینت

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه اردوغان را به هدر دادن فرصت پیش آمده برای پایان دادن به تنش‌ها در مناطق کردنشین در روزهای پس از کودتای نافرجام اخیر متهم کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق در مصاحبه با بی.بی.سی گفت، اردوغان علاقه‌ای به احیای روند صلح با کردها ندارد؛ چرا که نگران از دست دادن رای ملی‌گرایان است.

دمیرتاش همچنین برقراری آرامش و استحکام صلح داخلی را اقدامی مهم برای بازگرداندن ثبات در دوران کودتا در ترکیه دانست و افزود، بازگشتن به میز مذاکره با کردها به اردوغان در تغییر اوضاع کمک خواهد کرد.

به گفته رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه، تقویت دموکراسی تنها راه مقابله با بروز کودتاهای بیشتر در آینده است ولی دولت با اعلام وضعیت اضطراری در حال حرکت در جهت عکس است.

در همین حال، وی خاطرنشان کرد، از آن نگران است که تنها کودتاگران هدف اقدامات گسترده امنیتی در روزهای پس از کودتا نباشند. به گفته او، در حالی که اقدام به کودتا جرم است، نباید افراد را صرف عضویت در شبکه گولن مجرم دانست و تنبیه کرد.

دمیرتاش همچنین با انتقاد از اعلام وضع اضطراری در روزهای پس از کودتا، آن را برای همه کشور از جمله مناطق کردنشین بد دانست.

او با اشاره به وضع امنیتی در جنوب شرق ترکیه در یک سال گذشته، از بدتر شدن اوضاع مناطق کردنشین به خاطر برقراری وضع اضطراری ابراز نگرانی کرد.

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه گفت:‌ براى مدتى طولانى و به طور غير رسمی شاهد اجراى وضع اضطرارى و حكومت غيرنظامى در مناطق كردنشين بوده‌ايم. خيابان‌هاى ما براى سال ها عملا شاهد وضع اضطرارى بوده اند.

صلاح الدین دمیرتاش همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برای توقف خشونت‌ها از سوی پ.ک.ک بیشتر تلاش نمی‌کند تا شرایط برای بازگشت دولت ترکیه به میز مذاکره فراهم شود، دولت را به عدم شجاعت برای مذاکره متهم کرد.

وی گفت: ما هميشه آماده گفت‌وگو هستيم و براى برداشتن قدم اول شجاعت داريم ولی پيشنهاد گفتگوى ما به وسيله احمد داووداوغلو رد شد؛ آن هم مدت كوتاهى قبل از كناره‌گيرى از نخست‌وزيرى. پس از او هم هيچ كس در دولت يا حزب حاكم درباره صلح با كردها صحبت نكرده است. آنها شجاعتش را نداشته‌اند. دولت نمی‌خواهد درباره صلح صحبت كند.

او همچنین خواستار پایان دادن به انزوای عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک در زندان شد و اظهار کرد: ما می‌گوییم عبدالله اوجالان می‌تواند در برقراری صلح نقش داشته باشد. می‌دانیم می‌تواند در این راه ابتکار عملی ارائه دهد اما او بیشتر از یک سال است که هیچ ارتباطی با خارج از زندان ندارد. یک راه خروج از وضع برای اردوغان برقراری مجدد گفت‌وگوهای صلح با کردهاست. مطمئن هستم اوجالان هم از صلح حمایت خواهد کرد.

دمیرتاش خاطرنشان کرد، با توجه به اوضاع کنونی در ترکیه، فکر نمی‌کند امکان برقراری صلح و ثبات در ترکیه در کوتاه‌مدت وجود داشته باشد اما به گفته او، این به معنی از دست دادن امید نسبت به آینده نیست.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است